Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Less is more: Wrikken! ~~~~

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 30 juli 2012 20:12 #305410

nee, wrikken heb ik nooit gedaan, wel eens een keer 16 ton staal met mijn middelandse zeejol roeind naar de kade gebracht, motor deed het niet en het was blad en bladstil. in griekenland, genoeg mensen op de kade, genoeg bootjes en sietse maar aan die roeiriemen trekken :sick: :evil: maar ik kwam er wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 03:27 #305416

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1856
Een vorige boot van me, een Beneteau Kerlouan, had gewoon standaard een roeidol voor wrikriem achterop.....maar ook een oude liggende Yanmar die het altijd deed....dus nooit geprobeerd.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 04:07 #305422

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
Sunday schreef:Sunday schreef :
Ik ben altijd een enorme fan geweest van wrikken. Ooit nog eens kampioen geweest maar dat zal wel van een kleine club geweest zijn (lelievlet weet je nog wel?)

.....

Vraag aan alle less is more leden: doen jullie het nog wel eens? Of dromen jullie er alleen nog maar over? Of zelfs dat niet?
En natuurlijk willen we weten of Wilweg het kan!

Ahoy Sunday,

Dat is nu toeval. Ik heb net afgelopen weekeind een roeidol achterop Mischief gemonteerd met dat doel. Ik had via Marktplaats voor een paar tientjes al een wrikriem van 4,50 meter te pakken gekregen.

Het eerste experiment was zaterdag, de haven van Kortgene in met tegenwind (2-3) Mischief is ruim 3 ton en heeft een klein roertje de onverstaagde mast staat ver voorop en de boeg is ook het hoogste deel van de boot, dus de wind was een lastige om tegenin te wrikken. Moest veel corrigeren met de riem als een soort roeispaan achterop.

Op een gegeven moment hadden we een soort ritme te pakken en een (GPS) gangetje van tegen de knoop. Het duurde overigens wel wat zweet voordat de GPS übehaupt wat waarnam. Na ruim een half uur zijn we omgekeerd. Met wind op de kont waren we in no-time terug.
Het viel me op dat als je eenmaal een gangetje hebt je ook gemakkelijker een ritme kunt vinden waarmee je redelijk vooruit komt. De hele tocht van rond de drie-vierhonderd meter was ruim een uur ;-)

Heb veel minder ervaring dan jij, geen wrikdiploma's of medailles, het vraagt wat oefening maar het lijkt te werken. Zondag had ik spierpijn, en waren mijn conclusies:

1. meer oefenen, stevig aanzetten om een gangetje te krijgen.
2. zo ver mogelijk doorzeilen, voor je er aan begint
3. bruikbaar bij windstiltes
4. Jagen en bomen lijken me effectiever. (evenals zeilen en motoren)
5. Vooruit kijken is lastig bij traditioneel wrikken.
6. het is een all round work out :)
7. De riem moet plm. 1/3 onder de dol (in het water) en 2/3 boven de dol zitten voor een effectieve werking.
8. Riem is wel een enorm ding om ergens zeevast te verstouwen als je echt aan het zeilen bent.

Mijn oorspronkelijke plan was ook er een Yuloh van te maken. Gezien de buiging van de houten riem tijdens het wrikken en de kracht die er kennelijk op komt, denk ik dat je voor de Yuloh nog een langere (zwaardere) riem nodig hebt, met een knik. Je kunt er dan niet meer traditioneel mee wrikken.

C,
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 05:38 #305441

dat is een kwestie van tijd, dan gaan komt er een wedstrijd heen en weer naar Lowestoft.

Maar dan wrikkend! :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 05:45 #305442

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 315
Met twee riemen kan je roeien. Is dat niet veel efficiënter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 05:54 #305446

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ja, dat wrikken is wat!. Veel gedaan in en om Harlingen. Eenmaal geleerd is het net als met fietsen, die slag blijft je bij. Nadeel ten opzichte van roeien is dat je er niet bij kunt zitten. (Ben lui, ik weet het. ;) ) Voordeel is dat je een bijna continue aandrijving hebt zonder dode momenten zoals bij roeien. Ook op stroom te doen als het niet te sterk loopt. Dat vereist wel training want je bent echt weg als je moet stoppen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 06:19 #305452

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Heb het wrikken als jochie van een jaar of tien in Durgerdam geleerd. Daarna op het opleidingschip Pollux mocht het z.g. "kontje wrik" niet meer en moest je naast je riem gaan staan, met je gezicht naar de boeg gekeerd. Ook destijds met onze Drascombe Lugger heb ik voor de gein (en voor de show) wel gewrikt maar eerlijk gezegd beviel de 5 pk Yamaha me beter. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 06:20 #305453

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Vreoger bij de zeeverkenners veel gedaan, laatst nog eens geprobeerd en ik kan het nog! Bij mijn kolibri wel over gedacht maar ik zou niet weten waar ik die wrikriem moest laten. Nu met 6,5 ton wordt ik al moe bij de gedachte.
Laatst bewerkt: 31 juli 2012 06:21 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 07:26 #305465

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
is er op de Olympische Spelen geen onderdeel Wrikken?
Ze doen daar wel meer heel rare dingen.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 08:22 #305472

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
Wrikken heb ik vroeger gedaan in de Middenlandsezeejol waarin ik heb leren zeilen. Ging heel goed.
Nu ik niet meer vaar op water waar je kan bomen denk ik erover om een wrik- of roeiriem aan boord te nemen, maar ik ben er nog niet uit of wrikken of roeien met één riem de beste optie is. Of twee riemen?
Ik heb geen less is more boot (9 meter, bijna 3 ton, vrijboord ruim 1 meter hoog), maar als iemand ervaring heeft met dit formaat boten houd ik me aanbevolen. Roeien of wrikken? Hoe lang moet de riem zijn?

Wat materiaal betreft lijken riemen en dollen die bij rafting worden gebruikt veelbelovend.

Leuke webpagina over roeien met een zeilboot: Augustine Oar Page. Voor de solozeilers onder ons is hier ook nog informatie over schoot-naar-helmstok zelfsturen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 31 juli 2012 08:25 door Doejong. Reden: link werkt niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 11:54 #305539

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hoe breed is het te bevaren water?. Met de breedte van de boot en de riemlengtes kom je flink uit. Voorkeur heeft een wrikriem welke je ook nog kan gebruiken als noodroer.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 12:22 #305553

Als je een knappe vinkiel onder je boot hebt kun je ook ritmisch van BB naar SB lopen. Een J-22 krijg je zomaar op twee knopen snelheid door dat te doen met drie man. Is veel minder vermoeiend dan wrikken, je hebt er geen dollen of riemen voor nodig en de kiel doet het zware werk. Alleen is het ook prima te doen.
Zelfs op de kolibri 560 werkte dit, ondanks het beroerde kielontwerp onder die boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 13:10 #305571

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Klopt, deden we met de FF65 ook altijd met wedstrijden om de haven uit te komen.
Tegen de beweging in wrikken met het roer geeft nog meer snelheid.

Is met een bootje van 1000kg natuurlijk makkelijker dan met een boot van 3 ton... ;)
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 15:06 #305622

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Sunday schreef :
?
En natuurlijk willen we weten of Wilweg het kan!
Haha, nee ik kan niet wrikken helaas.. :laugh:

Maar ik wil het absoluut wel eens leren.

Kan je die slag ook doen met een 'gewone' roeispaan? Dan kan ik nog eens oefenen als ik dit najaar op vakantie naar Turkije ga, met een rubberbootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 15:38 #305633

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
kan, maar waarschijnlijk trek je m wel een beetje krom. een wrikriem is over het algemeen iets dikker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 16:02 #305640

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het blad van een roeiriem is anders dan van een wrikriem en ook korter.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 16:10 #305642

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Okay!

Niet al te enthousiast experimenteren dus..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 16:14 #305644

  • Ruud
  • Ruud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Het ziet er simpel uit maar het zal vast wel even oefenen zijn. Het valt me op dat in Frankrijk dit een veel voorkomende manier van varen is in de havens:http://www.youtube.com/watch?v=rWGog3xW8xw&feature=youtu.be
Het voordeel lijkt me dat je ziet waar je naartoe gaat en je hebt niet de brede vaarruimte nodig zoals met roeiriemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 16:17 #305646

Je kan ook overdrijven natuurlijk:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 31 juli 2012 16:42 #305652

freebird, dit is wat voor erik, die wou toch op groene voort stuwing gaan, hoef je ook niet meer naar de sportschool.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 02 aug 2012 14:38 #306241

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2155
Hi,

De Enschedese studenten hadden altijd kajuitboten zonder motor.
In de zeilschooltijd wapperde een collega voorbij die op zo'n bootje voer.
Hebben toen een stoomcursus wrikken gehad (was iets voor zeeverkenners dus naar toenmalige maatstaven te min :blush: )
Ik vind het nog steeds geweldig om te doen. Kan met elke boot en met elke roeiriem. Als alles goed voor elkaar is, haal je een prima snelheid. Achteruit wrikken kan ook nog, met de riem op de schouder.

Die collega instructeur had net een rondje zuidelijke noordzee achter de rug met het 6m spitsgattertje van de Enschedese studenten.
Alle Belgische, Franse en Britse havens werden zo ver mogelijk op zeil benaderd en dan wrikkend naar binnen.
Vind dat nog steeds een knap staaltje.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 02 aug 2012 15:05 #306244

Wrikken vind ik een heerlijke beweging; als je het onder de knie hebt en je enig eelt op de juiste plekken hebt ontwikkeld ;)Is een hele natuurlijke beweging en niet belastend voor je rug zoals roeien (denk ik?). Snelheid is lastig, maar je hebt vooral koppel en controle (boot omwrikken zonder snelheid bv, lukt je veel lastiger met motor).

Als je de beweging te pakken hebt kun je bijna in de wrikriem gaan hangen; je hele lichaam doet dan mee. Riem buigt dan ook lekker door, waarbij het blad een nog effectiever door het water gaat (meer verticaal).

Toen Doordraijer (nu van wilweg) nog in bezit was van Euros werden er binnen de vereniging wel eens wedstrijdjes gehouden tegen Lichtekooi, de andere E22 (zie plm 300 kg lichter gebouwd was). Geloof dat 2.8 knopen zonder golven en wind wel eens gehaald is, maar dat houd je mss 5 minuten vol en stond op naam van een oud-zeeverkenner ;)
Omdat ik het jammer zou vinden nooit meer te kunnen wrikken heb ik een riem van massief essen gemaakt voor mijn Loper. Gaat best aardig, soms neem ik nog wel eens een haven op die manier, maar geen sluizen meer. De sluisdienders van Kornwerd en Den Oever vonden het op een gegeven moment ook niet zo prettig meer, voornamelijk door het andere verkeer wat het niet zo goed begreep. Toen de E22's daarna aangewezen waren op sleepjes ging het natuurlijk regelmatig mis - slepende boot volgas afstoppen op motor wanneer de sleep nog geen achterlijn op de kant had etc...

Overigens hebben we tijdens het oversteken van die deepwater route ten noorden van de TSS boven Terschelling met heel weinig wind op een aan-de-windse koers ook wel eens "bijgewrikt". Dit bracht de relatief zware E22 dan net "aan het lopen" waardoor je netto opeens 3.5 knopen haalde met weinig inspanning. Om dit de 2x3 mijl vol te houden wisselden we om de 10 minuten af tussen de 4 bemanningsleden. Geeft een verdiend goed gevoel als je er dan door bent ;)

Dus als je boot niet te zwaar is, niet te veel wind vangt en je een goede staplek kunt realiseren op de kuipbankjes ofzo dan kan zo'n riem meer dan charmant en leuk alleen zijn. Vergis je niet in de lengte; 4 m zit je snel aan! Als je van een balk massief essen (let op nerfrichting!) uitgaat is het best een leuke winterklus: eerst zagen, dan schaven en later met de bandschuur een mooie ellipsvorm in het blad maken (min 15% LB verhouding: stroming moet lang aan blijven liggen-invalshoek is veel groter dan roer of kiel), zowel als "formfactor" als profiel dan heb je erg veel eer van je werk! NACA profiel kan helaas niet omdat de aanstoomrichting steeds wisseld. Er schijnt een Japanse wriktechniek te zijn waar dat niet zo is, maar die heb ik nooit fijn gevonden; je polsen draaien dan veel meer en ik heb die variant nooit goed gekund om er goed in te kunnen hangen..

Krijg er zowaar weer zin in als ik jullie reacties lees ;)
groetjes Maarten
Laatst bewerkt: 02 aug 2012 15:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 02 aug 2012 15:20 #306246

Toch hoef je daar geen kleine boot voor te hebben ;)

Round Brittain and Ireland race 2006: bij de herstart in Kinsale (zuid Ierland) waren er boten 4 uur eerder dan wij vertrokken, je vertrekt namelijk exact 24 uur na je aankomsttijd. Die ochtend was er geen wind en de 4 boten die voor ons vertrokken lagen allemaal in de baai te dobberen met de boeg allemaal in een andere richting. Wij gingen roeien met de 8 ton zware 40 voeter met slechts twee man aanboord. We "liepen" al snel meer dan 1 knoop, waardoor er een klein beetje schijnbare wind kwam, net genoeg om grootzeil en genua te vullen. Na 20 minuten liep de snelheid op naar bijna twee knopen, alle boten inmiddels achter ons gelaten lukt het om als eerste (en enige) de "old man of Kinsale" (een kaap) om te komen en met de stroom mee de richting Fastnet rock te dobberen. Een klein beetje uit de kust vandaan kwam een klein zee briesje opzetten en weg waren we. Die vier andere boten pas in Barra, Schotland weer terug gezien.

Twee uurtjes roeien leverde daar even 6 uur tijdswinst op.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 05 aug 2012 13:50 #306788

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Zit de laatste week bij mijn ouders, dus ben niet altijd online. Maar ik vind dit allemaal leuk om te lezen!
arent ned508 schreef :
Hi,

Die collega instructeur had net een rondje zuidelijke noordzee achter de rug met het 6m spitsgattertje van de Enschedese studenten.
Alle Belgische, Franse en Britse havens werden zo ver mogelijk op zeil benaderd en dan wrikkend naar binnen.
Vind dat nog steeds een knap staaltje.

Gr, Arent

Wij hebben dat bootje toen van ze gekocht. Het eerste wat we erop hebben gezet was een langstaart BBM, mede omdat wij nog niet van die heel ervaren zeilers waren. Havens benaderen zonder motor is toch een kunst op zich, een kunst die wij (nog) niet beheersen.

We zijn met een waddentripje met Euros meegeweest. Laat op dag 1 onze motor uit vallen. We hebben 4 dagen heerlijk gezeild, zonder motor, omdat onze ervaren Euros-opstappers alle trucjes kenden.

De motor doet het inmiddels weer, en is voor ons nog steeds wel onmisbaar. Wel proberen we zoveel mogelijk 'in de geest' van Euros te varen, dus min mogelijk op de motor.

Afgelopen vakantie hebben we 4 uurtjes gemotord op 14 dagen weg met de boot. Een aardige score, al zeg ik het zelf.. ;)
Nachtvlinder schreef :
Toen Doordraijer (nu van wilweg) nog in bezit was van Euros werden er binnen de vereniging wel eens wedstrijdjes gehouden tegen Lichtekooi, de andere E22 (zie plm 300 kg lichter gebouwd was). Geloof dat 2.8 knopen zonder golven en wind wel eens gehaald is, maar dat houd je mss 5 minuten vol en stond op naam van een oud-zeeverkenner ;)

Krijg er zowaar weer zin in als ik jullie reacties lees ;)
groetjes Maarten
Leuk om te lezen, vooral de techniek er achter.. :)

Nu moet ik natuurlijk ook wel aan de wrik, met zo'n beroemde boot, haha..
Laatst bewerkt: 05 aug 2012 13:51 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Less is more: Wrikken! ~~~~ 24 dec 2012 10:14 #350533

  • samen
  • samen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
ben net begonnen met het maken van een yuloh. Als back up voor als de motor uitvalt. Ik heb een enorme bamboepaal gehaald. 60% van de bootlengte betekent voor mij 5,40 meter. Die moet nu gebogen en van een blad voorzien worden. Een dan nog over de spiegel tussen hekstoel en windvaanstuurinstallatie naar achteren en hopen op genoeg ruimte om effectief te scullen. :ohmy:

Heeft iemand van jullie ideeen over de onderlinge verhoudingen? dus welk deel steekt in het water (ik meen tegen de 75% hangt achter de boot).

Ik denk hem net als de spinnakerboom aan de zeereling op te hangen.

Hartger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl