Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Pollendam

Re: Pollendam 17 aug 2012 17:25 #310418

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Het is toch een adviesroute? Ik kan me best voorstellen dat er situaties zijn dat je liever in de vaargeul vaart, hoewel het meestal een beter idee zal zijn om de recreatiegeul te pakken. Vooral als er stroming dwars op de dam staat, dan heb je met meer rekening te houden dan met beroepsvaart alleen.

Jij hebt er blijkbaar bewust voor gekozen, terwijl die mannen in de RIB dachten dat jij niet van het bestaan van de recreatieroute af wist...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 17:36 #310420

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
leonardo schreef :
Hoi allen,

Ik wil jullie deelgenoot maken en mening vragen over de 'pleziervaart' lane bij de Pollendam;
Stelling; die watersport route moet verplicht worden voor pleziervaart.

Mij overkwam het volgende woensdag jl. Die dag vertrok ik met fam. van Vlieland naar Makkum. Een fijne ZO-ster van zo'n 5Bft maakte dat ik vanaf de Blauwe Slenk motor zeilend en kruisend veder moest en bij de Pollendam stond de wind helemaal vol op de kop. Opkruisend met grootzeil en de motor haalde ik zo,n 4,5 a 5 knoop. Het was druk met veel schepen plezier -en beroepsvaart maar het ging prima en ik verleende iedereen in de geul voorrang. Op een gegeven moment komt er een rib langszij om een folder te overhandigen. (de folder, van RWS, ging over het gebruik van de toeristen route langs de Pollendam) Niets mis mee maar men deed het zo knullig dat de rib vd heren 2 enorme golven over mijn lage vrijboord kieperden zodat mijn zoon (11jr) en ik tot het bot nat waren. Ik nam het foldertje bij de derde poging aan en nam het natte pak voor lief. Echt veilig vond ik de actie niet maar goed.
Ik werd waarschijnlijk er tussen uit gepikt omdat ik aan het opkruisen was. Maar het alternatief was met 1,5 a 2 knp VOG tegen het tij opboksen.

Ik vind dus dat de recreatie geul niet altijd gebruikt hoeft te worden onder voornoemde omstandigheden bv niet. Of bv als de sport-geul gewoon te smal is als er 10, 20 boten uit Harlingen komen, wel altijd de beroepsvaart in de hoofdgeul voorrang verlenen.

Benieuwd naar jullie mening.

gr leonardo

De handeling van de RIB-heren was mogelijk niet netjes. Maar waarom in hemelsnaam laat je het tij verlopen, opdat je tegenstrooms de Pollendam langs moet??? Ik vraag me dus af hoe je in deze situatie komt? Ervaring leert dat stroom in dit soort gevallen een hogere prioriteit heeft dan wind of laat vertrekken.

Niet dat dit de handeling van de RIB-heren rechtvaardigd.

Maar zelfs kruisend is het vanaf Vlie altijd in 1 tij te halen. Ik weet niet wat je diepgang is, maar een alternatief kan zijn het Inschot in, een korter motorslag naar het Verversgat en ruim bezeild via het Molenrak naa Harlingen.
Oké, er was niet veel water met ZO. Ik kwam woensdag vanaf Ameland naar Harlingen met de hakken over de sloot (70cm).

Ik zou RWS even je betoog sturen per mail.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 17:43 #310425

  • leonardo
  • leonardo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Mogelijk, toch denk ik dat dit een voorbode is. De mannen uit de Rib brengen rapport uit; zoveel bootjes in de hoofdgeul, de beleidsmakers horen het aan en voor je het weet is het een verplichte route. Beetje een doen scenario, toch denk ik dat het er in de toekomst van gaat komen.Niet handhaven op goed zeemanschap maar regels introduceren; zwart/wit.

Maar goed we zullen zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 17:45 #310427

  • leonardo
  • leonardo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Niet als je naar Makkum moet, beetje water in de Boontjes met Oosten wind is wel zo fijn. dus vertrek je 1 a 1,5 uur voor HW Vlieland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 17:51 #310430

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
leonardo schreef :
Niet als je naar Makkum moet, beetje water in de Boontjes met Oosten wind is wel zo fijn. dus vertrek je 1 a 1,5 uur voor HW Vlieland.

En waarom niet 1-2 uur na laag Vlieland?????
De hele weg stroom mee tot Harlingen en met de kentering voor Harlingen en weer met afgaand de Boontjes over???

Te vroeg bestaat niet op het wad, te laat wel.

Ik zou het zo uitkienen dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 17:54 #310431

Wat is het probleem met tegen stroom varen? Ik ga liever na de koffie weg en ben rond etenstijd waar ik zijn wil. Ik laat zelf altijd zoveel mogelijk de zon mijn dag bepalen en niet de maan. Zolang er voldoende water over de afstand staat ga ik echt niet aan stroom zitten rekenen af wat dan ook. waarom zou je in hemelsnaam om 4 uur je bed uit gaan om maar perse die stroom mee te hebben? Als je een goed zeilende boot hebt dan maakt die paar knopen stroom ook weinig uit!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 18:08 #310434

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Wat is het probleem met tegen stroom varen?

zo is dat!
er is geen enkele correlatie tussen de stroming en de tijden waarop wij varen, dus als je altijd gewoon gaat varen wanneer het je toevallig uitkomt heb je gemiddeld precies 0 kts stroom, niet mee en niet tegen.
Gewoon totaal onbelangrijk, die eb en vloed.

en TS, wat is er mis met je 27 voeter dat je niet altijd (ook bij eb) gewoon door de Boontjes kan?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 18:18 #310440

  • leonardo
  • leonardo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Vele wegen leiden over het wad. De stelling is; De adviesroute moet verplicht worden voor recreatievaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 18:20 #310443

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 446
Erik, ieder zijn voorkeur, dat spreekt voor zich.
Maar stel je eens voor dat er weinig wind is. (Ook) Dan is elk extra knoopje sog meegenomen.
Daarnaast vind ik dat het van mede van je bemanning afhangt of je de stroom mee wilt hebben. Mijn bemanning - echtgenote en zoontje van 7 jaar - vinden het prettig om de stroom mee te hebben en zijn bereid om daar vroeg voor op te staan, zoals de afgelopen vakantie om 5 am BST in Dover.
Dat kopje koffie of thee drinken we dan wel onderweg of op de bestemming.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 18:21 #310445

Verplicht niet, maar net als op de weg: zoveel mogelijk rechts houden. Voor het "verkeer" richting harlingen zeg ik: jachten geul aanhouden.
Tegen wind? lekker blijven opkruizen en van Harlingen naar buiten toe? Gewoon strak langs de Pollendam blijven. jachten die, op een afstand gezien, mid vaarwater varen maken alles alleen maar verwarrend. ook de Beroepsvaart kan daar makkelijk buiten de geul en door de "jachten geul"

ik snap trouwens het hele princiepe van die twee niet, leg gewoon de groene boeien verder naar buiten en maak het een brede geul met dezelfde regels als de rest van de wereld, scheelt een hoop verwarring.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 18:25 #310447

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Ben het wel met Erik eens, het wad is ook erg mooi met laagwater.
Niet dat ik het veel doe , maar met laagwater weg uit Harlingen heeft wel iets hoor, niemand die met je mee vaart.

Over die zgn recreatie betonning, goed dat het er is hoor, maar tevens een beetje wassen neus.
Kwamen laatst van Vlie en zaten in de Blauwe Slenk, daar liggen ook die gele tonnen sinds dit jaar.
Worden we daar van het water geblazen door de Spathoek van EVT die ook even een shortcutje neemt.
Logisch natuurlijk als je voor € 5,= een overtochtje in de aanbieding hebt, dan telt elke gram olie, maar hoezo recreatie betonning.
Met een korreltje zout nemen dus
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 17 aug 2012 18:26 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 18:25 #310448

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Erikdejong schreef :
Gewoon strak langs de Pollendam blijven.
Dat wordt juist sterk ontraden vanwege dwarsstroom die over de dam kan staan! Dat is juist de reden dat ze een aparte recreatiegeul hebben gemaakt, aan de andere kant van de hoofdgeul.


@ronb: langs de gele tonnen in de Blauwe Slenk is dan ook een serieus stuk korter! Je snijdt de bocht behoorlijk af daar. Ja kunt je inderdaad afvragen waarom de gewone betonning daar niet verlegd is.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 17 aug 2012 18:28 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 18:30 #310450

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Hangt ook weer af van je vertrektijd.
Weg met HWH ja, maar wacht een uurtje of anderhalf en de dwarsstroom loopt alweer west.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 18:33 #310451

Hen3 schreef :
Dat wordt juist sterk ontraden vanwege dwarsstroom die over de dam kan staan! Dat is juist de reden dat ze een aparte recreatiegeul hebben gemaakt, aan de andere kant van de hoofdgeul.
twee meter bij de dam vandaan (en zo dicht vaar je er niet bij als je er "strak langs vaart") is de dwarsstroom net zo sterk als in de jachten geul. Ook is deze er alleen maar tussen een uur voor HW Harlingen en een uur na HW Harlingen, met lager water is de dam "droog" en houd de stroom tegen. Ik vind het een beetje een raar verhaal daarom. Ook is dat beetje dwarsstroom erg constant en tegensturen is dus ook constant.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 17 aug 2012 18:35 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 18:39 #310452

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27724
fsd schreef :
leonardo schreef :
Niet als je naar Makkum moet, beetje water in de Boontjes met Oosten wind is wel zo fijn. dus vertrek je 1 a 1,5 uur voor HW Vlieland.

En waarom niet 1-2 uur na laag Vlieland?????
De hele weg stroom mee tot Harlingen en met de kentering voor Harlingen en weer met afgaand de Boontjes over???
Exact. Van het verhaal 1 - 1,5 uur voor HW vlieland vertrekken om in de Boontjes voldoende water te hebben snap ik niks. Je kan het één en het ander hebben. Voldoende water in de Boontjes en vrijwel het hele eind tot Kornwerderzand stroom mee hebben.
Waarom opkruisen een alternatief is voor stroom tegen, zoals elders wordt gesteld ontgaat me ook, net als opkruisen met de motor bij. Dan kun je net zo goed gewoon recht tegen de wind in varen op alleen de motor, lijkt me. Ik ga ook wel eens motorzeilen op een koers die net iets teveel in de wind licht om een voorzeil bij te houden; zeker bij een flinke wind is dat comfortabeler dan alleen op de motor varen. Maar kruisen?
Met opkomend tij en dicht bij HW is de route over het Verversgat naar Kornwerderzand is trouwens goed te doen voor boten met niet teveel diepgang. Heb je met die hele Pollendam niks te maken.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 18:45 #310455

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27724
leonardo schreef :
Vele wegen leiden over het wad. De stelling is; De adviesroute moet verplicht worden voor recreatievaart.
Ik zou er geen probleem mee hebben. Het is golfsgewijs vaak enorm druk in die geul. Veel charterschepen en veel veerboten. Zoals je zelf al impliceert: er zijn alternatieven. Zeker voor boten die niet meer dan 1.50 m. steken. Alleen als je naar Harlingen wilt is de geul langs de Pollendam de meest directe route.

--
stegman
Laatst bewerkt: 17 aug 2012 18:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 18:56 #310457

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27724
Erikdejong schreef :
ik snap trouwens het hele princiepe van die twee niet, leg gewoon de groene boeien verder naar buiten en maak het een brede geul met dezelfde regels als de rest van de wereld, scheelt een hoop verwarring.
Misschien komt het omdat je al een tijdje in Canada zit, maar van de problematiek die hier speelt snap je toch maar weinig.
Wat hier een rol speelt is dat er schepen met verschillende diepgang in die geul varen. Veerboten met 4 meter diepgang en jachten met minder dan een meter. De "grote" tonnen liggen op een lijn waarbinnen ten allen tijde voor die boot van 4 m diepgang nog voldoende diepte is. Daarbuiten ligt nog een flinke zone met pakweg 2 m. diepte. Daar kunnen jachten dus prima terecht. Op heel veel plekken in Nederland ligt daarom een jachtenbetonning als tweede lijn. Veel jachten varen graag in de zone tussen grote tonnen en jachtentonnen. Je bent dan namelijk altijd 'veilig'voor de grote scheepvaart.
Er ontstaat zo automatisch een zekere scheiding in 'snel' en 'langzaam verkeer' Dat werkt goed. Is dat nou zo moeilijk te snappen?
Bij de Pollendam speelt trouwens ook het probleem dat het aan één kant niet breder kan. De kant waar de Pollendam ligt.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 19:18 #310461

lodewijk stegman schreef :
Misschien komt het omdat je al een tijdje in Canada zit, maar van de problematiek die hier speelt snap je toch maar weinig.
waarom altijd die steken onderwater, is dat nu echt nodig? Ik ben er zelf ontelbare keren doorheen gevaren en die "jachten lijn" ligt er al meer dan 10 jaar hetzelfde bij, ik weet dus prima waar ik het over heb!
Wat hier een rol speelt is dat er schepen met verschillende diepgang in die geul varen. Veerboten met 4 meter diepgang en jachten met minder dan een meter. De "grote" tonnen liggen op een lijn waarbinnen ten allen tijde voor die boot van 4 m diepgang nog voldoende diepte is. Daarbuiten ligt nog een flinke zone met pakweg 2 m. diepte. Daar kunnen jachten dus prima terecht. Op heel veel plekken in Nederland ligt daarom een jachtenbetonning als tweede lijn. Veel jachten varen graag in de zone tussen grote tonnen en jachtentonnen. Je bent dan namelijk altijd 'veilig'voor de grote scheepvaart. Er ontstaat zo automatisch een zekere scheiding in 'snel' en 'langzaam verkeer' Dat werkt goed. Is dat nou zo moeilijk te snappen?
Veel plezier vaart is sneller dan de beroepsvaart en Koegelwieck houd zich toch niet aan de geulen en telt dus zowieso niet meer mee. Mijn boot heeft een diepgang van 3.10 meter en ik kan ook door "de jachten geul" zonder problemen. De veerboten steken slechts 2.90m en viskotters en binnevaart shcepen komen ook niet veel dieper dan dat. Als je weet dat het krap is vaar je mid vaarwater, maar zelfs met laagwater is dat niet nodig!

Wat je nu dus gaat krijgen is dat een snelle bayliner of wat dan ook net buiten de groene tonnen met 30 knopen of meer richting terschelling verdwijnt en dus eigenlijk midvaarwater vaart tegen de boten stroom in. het hele princiepe is en blijft onnodig verwarrend en als iedereen nu gewoon SB vaarwater houd net als in de rest van de wereld is er helemaal niets aan de hand. Wel weer typisch Nederlands dat er zo onnodig moeilijk gedaan moet worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 17 aug 2012 19:50 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 19:26 #310466

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Erikdejong schreef :
Wat is het probleem met tegen stroom varen? Ik ga liever na de koffie weg en ben rond etenstijd waar ik zijn wil. Ik laat zelf altijd zoveel mogelijk de zon mijn dag bepalen en niet de maan. Zolang er voldoende water over de afstand staat ga ik echt niet aan stroom zitten rekenen af wat dan ook. waarom zou je in hemelsnaam om 4 uur je bed uit gaan om maar perse die stroom mee te hebben? Als je een goed zeilende boot hebt dan maakt die paar knopen stroom ook weinig uit!

Wat een kul.
Je kunt niet in zijn algemeen stellen dat die stroom er niet toe doet.
Als ik van Vlie naar Kornwerd wil ga ik wel degelijk uitzoeken hoe de stroom loopt .Of als ik vanuit Boulogne naar Graveline zeil,wil ik er wel zeker van zijn dat ik er 2uur-tot 2uur+ bij de aanloop ben
Op meerdaagse tochten naar bijv.Noorwegen is dat natuurlijk minder intressant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 19:33 #310470

ANDO, ik heb 27 jaar op het wad gevaren, de vaste ligplaats was altijd Den Oever. Alleen in de laatste 2 jaar heb ik naar het tij gekeken omdat ik slechts een "window" van 2,5 uur heb/had om het visjagersgaatje door te komen omdat onze nieuwe boot ruim 3 meter diep steekt. Tot die tijd, eerlijk waar, nog nooit naar het tij gekeken, dat zie je wel als je de sluis uitvaart. Alles met elkaar bben ik zeker 500 keer naar de waddeneilanden geweest. Heb je stroom tegen, dan doe je er wat langer over. Als er minder dan 6-8 knopen wind sta vaar ik toch geen dagtochtje en gooi ik het anker uit om lekker te gaan zwemmen of zo. Ook met mijn kolibritje 560 die door zijn waterlijn van 5 meter zeker niet het snelste bootje is heb ik ook nooit naar het tij gekeken.

Voor de een is het kul en voor de ander niet. TS heeft voor dit tochtje besloten dat zijn vertrek tijd zo en zo laat was. Wat zijn beweegreden zijn of waren doet er niet toe. Hij word vervolgens afgeschoten dat je helemaal niet zo laat mag vertrekken en dat je wachten moet of eerder weg moet. Wie bepaald dat? Tegenstroom varen vinden een hoop mensen helemaal geen punt en het feit dat je er een paar uur langer over doet kan ook gezien worden als een paar uur langer genieten! Waarom mensen afschieten omdat ze een andere mening hebben?

Voor de een is stroom mee heilig en voor de ander doet het er geen r##t toe.

Pas als de stroom zo sterk kan worden dat je niet meer vooruit kunt komen heb je een punt, verder moet iedereen het lekker helemaal zelf uitmaken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 17 aug 2012 19:37 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 19:37 #310472

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Erikdejong schreef :
als iedereen nu gewoon SB vaarwater houd net als in de rest van de wereld is er helemaal niets aan de hand.
Nou, ik vind het anders best prettig dat ik in dat smalle stuk vaarwater niet tussen de grote (veer)boten vaar en dat er een stuk naast ligt waar alleen aan mij gelijkwaardige boten komen.

Maar de vraag ging natuurlijk helemaal niet over het nut van die recreatiebetonning en al helemaal niet over recreatiebetonning in het algemeen. De vrees van de TS was dat dit soort geulen op een gegeven moment verplicht gesteld gaan worden, ook al is er een goede reden om de gewone geul te volgen. Naar mijn mening moeten ze dus gewoon vrijwillig blijven.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 17 aug 2012 19:40 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 19:46 #310477

Als iedereen stuurboord houd, dan houden de beroepsschepen toch vrijwel altijd nagenoeg midvaarwater aan en heb je er net zo min last van als dat je nu hebt met de jachtengeul. Alleen als twee van deze dingen oplopen dan wijken ze wat af, maar dat heb je ook als je de geul gescheiden gaat houden. Ook houden de veerboten erg goed rekening met recreatie.

Urkers met hun viskotters hebben sch#@t aan alles en iedereen, ongeacht de regels. Ik heb ze wel eens op de marifoon horen afspreken om een jachtje te gaan "sandwichen" in het zeegat, eentje aan BB voorbij en de ander aan SB voorbij... En iedereen die wel eens op het wad is geweest is weet hoe de urkers zijn met hun gashandelstand, kuilen trekken is het enige dat ze doen, zelfs de hoghe dieselprijzen veranderen dat niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 17 aug 2012 19:47 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 19:53 #310478

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Eric,
Ts wordt,om jouw woorden te gebruiken ;"afgeschoten " omdat hij nogal blijk geeft van slecht zeemanschap .Kruisend op de motor in een hele drukke vaargeul.Hij had er beter aan gedaan het tij i.c.m. met de wind te berekenen .Het idee dat TS uitspreekt dat RWS ons zeilers er toe dwingt om een bepaalde route te volgen is kortzichtig.
Die route langs de Pollendam is in het hoogseizoen en bij mooi weer ,als iedereen wel het water op durft ,een soort van kamikaze route waar steeds meer het recht van de sterkste geld.Lees ;bayliners,bruine vloot en gasten die het nooit zullen snappen.(kruisend op de motor).
Heel goed dat Rws dat probeert een beetje te reguleren.
Voor mij is het wad in het hoogseizoen zo wie zo een no go area.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 20:06 #310481

Die laatste zin ben ik voor de volle 100% met je eens, maar kruizen is in mijn ogen nog steeds OK, ik heb het daar, ook hoog zomer, nog nooit zo druk gezien dat ik dat onverantwoord vond. OK, met onze 22 ton zware bak die langzaam overstag gaat zou ik het zeker niet doen, maar met bijvoorbeeld een kolibritje zeer zeker wel en ik vind dat niet onverantwoord. De TS heeft een 27 voeter en ik neem aan dat die knap manouvreerbaar is, zeker als de motor bij staat, verder schrijft hij dat hij voor al het ander verkeer aan de kant gaat dus ik kan het geen slecht zeemanschap noemen. Zo krap is die geul daar nu ook weer niet.

Ik kan me nog steeds helemaal vinden in de beslissingen die de topic starter heeft genomen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pollendam 17 aug 2012 20:21 #310483

ANDO schreef :
Erikdejong schreef :
Wat is het probleem met tegen stroom varen? Ik ga liever na de koffie weg en ben rond etenstijd waar ik zijn wil. Ik laat zelf altijd zoveel mogelijk de zon mijn dag bepalen en niet de maan. Zolang er voldoende water over de afstand staat ga ik echt niet aan stroom zitten rekenen af wat dan ook. waarom zou je in hemelsnaam om 4 uur je bed uit gaan om maar perse die stroom mee te hebben? Als je een goed zeilende boot hebt dan maakt die paar knopen stroom ook weinig uit!

Wat een kul.
Je kunt niet in zijn algemeen stellen dat die stroom er niet toe doet.
Als ik van Vlie naar Kornwerd wil ga ik wel degelijk uitzoeken hoe de stroom loopt .Of als ik vanuit Boulogne naar Graveline zeil,wil ik er wel zeker van zijn dat ik er 2uur-tot 2uur+ bij de aanloop ben
Op meerdaagse tochten naar bijv.Noorwegen is dat natuurlijk minder intressant.

Wat een kul inderdaad, maar dat is toch iets te snel door de bocht. Volgens mij verschillen jullie niet van mening als het gaat om rekening te houden met het tij i.v.m. diepte of hoge stroomsnelheid.

Toen wij voor het eerst naar het wad gingen, met onze ligplaats in Eemnes, was dat reuze spannend en werd het tij zo nauwkeurig mogelijk berekend. De tochtplanning werd daar volledig door gedicteerd. Wisten wij veel.

Veel later werd Harlingen onze thuishaven en het Wad ons weekend zeilwater. Ik kan je verzekeren dat je dat dan heel gauw af leert en het tij nog slechts een bijkomstigheid is. Stroom mee was leuk mee genomen, maar ook niet meer dan dat.

EDIT: Voor de nabije toekomst zal ik wat dit betreft ons gedrag ernstig moeten bijstellen. Met 1.80 diepgang was het simpel maar onze nieuwe boot krijgt een variabele diepgang van 0,55 tot 2.20 hetgeen weer heel andere perspectieven biedt waarin het tij wederom een grote rol gaat spelen. We zullen zien.

EDIT2: Ik begrijp het hele probleem van de Pollendam niet. Op een drukke vaarweg is het heel gebruikelijk dat de aanbevolen route voor de kleine vaart net buiten de betonning is danwel aan te geven dat deze in beide richtingen juist buiten de groene tonnenlijn moet blijven. Heisa om niks en nee het is niet handig om in zo'n vaarwater te gaan kruizen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 17 aug 2012 20:43 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl