Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker

Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 17 okt 2012 13:40 #330712

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 17 okt 2012 14:08 #330715

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Vinni schreef :
Dat is héél goed :
`gericht op inzichtelijk vermogen. Je moet niet alleen weten waar het over gaat maar je moet het ook begrijpen gericht op inzichtelijk vermogen. Je moet niet alleen weten waar het over gaat maar je moet het ook begrijpen

= Open deur

Eindelijk, het kan niet genoeg...........
Het zou ook wel eens kunnen zijn dat mensen gewoon het kennis niveau niet hebben of halen. Uit sociaal maatschappelijk oogpunt zwijgen wij dat vaak dood in Nederland met de mantel der liefde.
Zolang deze mensen op de Vinkeveense plassen vaart is het niet spannend, maar als die zelfde mensen op het PM kanaal varen of het wad of Dordtse Kil is het andere koek.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 okt 2012 14:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 17 okt 2012 14:36 #330722

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Jawel....maar het wordt allemaal weer duurder gemaakt.

Als je zeiler bent en je hebt de nodige CWO-diploma's of jarenjange praktijkervaring dan vraag ik mij eigenlijk af wat de toegevoegde waarde is van een vaarbewijs.....tenzij je het natuurlijk vanwege je boot (lengte/snelheid) verplicht bent.

Zelf heb ik nu alleen nog CWO I KB en eind november doe ik SRC. Volgend jaar nog eens
drie cursussen bij de zeezeilers van Marken. Daarnaast heb ik het bekende "Het Zeilboek" verslonden. ik twijfel of een vaarbewijs dan nog toegevoegde waarde heeft.
En voor mijn toekomstige boot is het ook wettelijk niet verplicht.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 17 okt 2012 14:37 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 17 okt 2012 17:20 #330772

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het vaarbewijs moet net als het rijbewijs herkenbaar zijn voor hen die controleren. Verschillende zeilopleidingen voldoen klaarblijkelijk niet hieraan. Kan me wel wat voorstellen hierbij. Er wordt vermoedelijk meer aandacht gevestigd op de praktijk dan theorie en dan bedoel ik niet de zeiltheorie. Toen ik 17 jaar was reed ik al in mijn eigen auto zonder rijbewijs en zonder ongelukken heb ik toch een paar jaar later mijn rijbewijs gehaald omdat het onverantwoord was zo te blijven rijden. De overheid eist soms iets van je waarvan je op dat moment de noodzaak niet ziet. Is er geen verplichting voor het vaarbewijs dan is er niets aan de hand maar wil je varen in het buitenland heb je toch een papiertje nodig al is het maar een ICC inland.
Het zij zo!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 17 okt 2012 17:21 #330776

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Vinni schreef :
Jawel....maar het wordt allemaal weer duurder gemaakt.

Als je zeiler bent en je hebt de nodige CWO-diploma's of jarenjange praktijkervaring dan vraag ik mij eigenlijk af wat de toegevoegde waarde is van een vaarbewijs.....tenzij je het natuurlijk vanwege je boot (lengte/snelheid) verplicht bent.

Zelf heb ik nu alleen nog CWO I KB en eind november doe ik SRC. Volgend jaar nog eens
drie cursussen bij de zeezeilers van Marken. Daarnaast heb ik het bekende "Het Zeilboek" verslonden. ik twijfel of een vaarbewijs dan nog toegevoegde waarde heeft.
En voor mijn toekomstige boot is het ook wettelijk niet verplicht.

Vinni

Ik kan niet oordelen over de kosten, ik heb het klein vaarbewijs gekregen op grond van ANWB A-diploma en ANWB Z.I., later ook nog het grootzeilbewijs gekregen :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 17 okt 2012 17:26 #330777

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Vinni schreef :
[..]
Als je zeiler bent en je hebt de nodige CWO-diploma's of jarenjange praktijkervaring dan vraag ik mij eigenlijk af wat de toegevoegde waarde is van een vaarbewijs.
Geen enkele. Als je doet wat je beschrijft (CWO's / zeezeilers van marken) is een vaarbewijs overbodig. Alle regels en weetjes die terzake doen heb je als het goed is dan al gehad. Ik heb mijn vaarbewijs ook alleen maar gehaald voor een ICC. Maar aan een ICC voor kustvaarwater kun je ook geraken via TKN, een veel nuttigere manier dan via de vaarbewijzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 17 okt 2012 17:31 #330780

  • Vitara
  • Vitara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Even opgezocht. Examen klein vaarbewijs kost nu 49 euro. Dat vind ik een acceptabel bedrag.
Dat het examen wordt aangescherpt lijkt mij geen probleem. Zo moeilijk was het examen helemaal niet.
En het mag ook wel vanaf 7 m gelden ....

Gr.

Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 17 okt 2012 17:36 #330787

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ooh, nou dan ga ik maar gauw m'n vaarbewijs halen, boekje heb ik al, ik moet alleen nog goed gaan leren, ik doe klein vaarbewijs 1 en 2...
Als 2 niet lukt dan lukt 1 misschien nog wel....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 18 okt 2012 17:24 #331083

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Vitara schreef :
Even opgezocht. Examen klein vaarbewijs kost nu 49 euro. Dat vind ik een acceptabel bedrag.
Dat het examen wordt aangescherpt lijkt mij geen probleem. Zo moeilijk was het examen helemaal niet.
En het mag ook wel vanaf 7 m gelden ....

Gr.

Wim

Eens....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 18 okt 2012 17:35 #331088

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
Dat hele vaarbewijs gedoe is natuurlijk een wassen neus, gewoon weer een geldklopperij.
Hoe kun je in 1 dag leren waar een ander 4 jaar op de maritieme academie over doet ?
En als je het diploma hebt moet je nog examen doen voor V.B 1, ben je geslaagd krijg je automatisch dan V.B 2 er bij.
Hoe krom kan het zijn ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 18 okt 2012 17:35 #331089

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Eigenlijk zou er om de 5 jaar een herhalingscursus moeten komen.
Ik heb zelf 2 jaar terug vaarbewijs 1 en 2 gehaald, en laatst nog eens een proegexamen gemaakt puur voor de lol, en dat viel vies tegen! ik had maar net genoeg punten om te slagen.
en dat terwijl ik tijdens mijn examen voor VB1 de maximale aantal punen benaderde.

Overigens krijg je VB2 echt niet kado, dat is vele malen moeilijker dan VB1 en is serieus blokken om dat te kunnen halen!
Laatst bewerkt: 18 okt 2012 17:37 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 18 okt 2012 17:41 #331091

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
JAAAREN geleden heb ik het boekje gekregen.
begonnen met lezen.

AFMEREN HOE; blablablabla
toen ik informeerde, waarom de MIDDENKIKKER niet werd besproken kreeg ik als antwoord "omdat deze bij veel schepen ontbreekt"
m'n broek zakte af, DEZE is voor mij juist de belangrijkste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 18 okt 2012 17:48 #331093

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
grover schreef :
Dat hele vaarbewijs gedoe is natuurlijk een wassen neus, gewoon weer een geldklopperij.
Hoe kun je in 1 dag leren waar een ander 4 jaar op de maritieme academie over doet ?
En als je het diploma hebt moet je nog examen doen voor V.B 1, ben je geslaagd krijg je automatisch dan V.B 2 er bij.
Hoe krom kan het zijn ?

Je zou je ook kunnen afvragen of het wel nodig is om een 4 jarige opleiding te gaan doen voor de zelfde stof...

Ik heb zelf ook de zeevaartschool gedaan, maar daar niet geleerd wat ik bij VB1 en VB2 wel heb geleerd, daar gaat het namelijk specifiek over de regels op het water.

Dat je het in 1 dag kan halen geld alleen voor VB1, en dan nog zul je toch al goed de regels moeten kennen en flink wat algemene kennis moeten hebben, naast praktijkervaring.
VB2 krijg je er niet bij, dat is een flinke studie en daar zal je vele avonden proefberekeningen voor moeten maken voor je die met succes kan afronden.

Op de zeevaartschool krijg je naast navigatie veel meer algemene vakken, specifiek gericht op motoren, hulpwertuigen, materiaalkennis, ehbo enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 18 okt 2012 18:10 #331101

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Ik heb ooit VB1 en 2 gehaald en inmiddels geef ik het af en toe. Mijn beperkte visie op de cursisten is dat 1 op de 3 het nodig heeft: de snelle jongens en een enkele grote botenbezitter. Nu buitenlandse charteraars een ICC vragen zal de doelgroep iets groter worden.
Dus 2 op de 3 doen het om beter voorbereid het water op te gaan.
Niet dat je er van leert varen, dan kun je beter een praktijkopleiding volgen.
De theorie van CWO-3 kielboot is op vergelijkbaar niveau als VB-1 en CWO-3 zeezeilen vraagt TKN, dus nog iets meer dan VB-2. Maar formeel heb je niets aan die opleidingen.

De gemiddelde watersporter heeft geen vaarbewijs nodig, wel de kennis en vaardigheden om met zijn of haar bootje netjes uit en thuis te komen. Dat het nieuwe examen meer gericht wordt op inzicht ipv uit het hoofd leren, lijkt me echt geen verslechtering.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 18 okt 2012 18:16 #331103

Het kan me lekker niet schelen dat sommigen zo negatief doen over het vaarbewijs. Ik heb 1 en 2 een paar jaar geleden gehaald als beginnende meezeiler, en ik was heel blij dat ik beiden met bijna maximale punten heb gehaald. :laugh:
Echt, ik heb 'm liever dan alle CWO diploma's bij elkaar, zeilen leer ik wel van mijn man op Moos, regels en navigeren vond ik heel nuttig om binnen een winter te snappen! :whistle:
En in Griekenland kon ik er bij de verhuurder heel eventjes mee pronken.....
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 18 okt 2012 18:21 #331104

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
Piepschuim schreef :
grover schreef :
Dat hele vaarbewijs gedoe is natuurlijk een wassen neus, gewoon weer een geldklopperij.
Hoe kun je in 1 dag leren waar een ander 4 jaar op de maritieme academie over doet ?
En als je het diploma hebt moet je nog examen doen voor V.B 1, ben je geslaagd krijg je automatisch dan V.B 2 er bij.
Hoe krom kan het zijn ?

Je zou je ook kunnen afvragen of het wel nodig is om een 4 jarige opleiding te gaan doen voor de zelfde stof...

Ik heb zelf ook de zeevaartschool gedaan, maar daar niet geleerd wat ik bij VB1 en VB2 wel heb geleerd, daar gaat het namelijk specifiek over de regels op het water.

Dat je het in 1 dag kan halen geld alleen voor VB1, en dan nog zul je toch al goed de regels moeten kennen en flink wat algemene kennis moeten hebben, naast praktijkervaring.
VB2 krijg je er niet bij, dat is een flinke studie en daar zal je vele avonden proefberekeningen voor moeten maken voor je die met succes kan afronden.

Op de zeevaartschool krijg je naast navigatie veel meer algemene vakken, specifiek gericht op motoren, hulpwertuigen, materiaalkennis, ehbo enz.

Mijn beste , zeg nu niet dat ik hier vertelsels in de rondte strooi, heb het zelf meegemaakt.En de zeevaartschool heb ik ook gedaan, in 2 jaar en vrijgesteld van het mondelinge examen, dat was destijds een bonus als je gem. cijfer een 8 of hoger was.
J e hoeft mij dus niet te vertellen hoe de lesstof in mekaar zit. Heb nu 2 kids op de zeevaartschool 1 in Harlingen en 1 in Den Helder, dus ik weet echt wel waar ik over praat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 18 okt 2012 18:32 #331107

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Beste grover, ik geef alleen aan dat je VB1 en 2 echt niet kado krijgt, en dat je een heel andere stof behandeld dan op de zeevaartschool.
Daar krijg je alleen het gedeelte navigeren uit VB2.
ook al heb je hbo marof gehaald, dan nog zul je gewoon je VB1 en 2 moeten halen.

Ik heb een vriend die westerschelde loods is, en daar dus met de grootste container schepen vaart, maar niet in een speedbootje op het zelfde vaarwater mag komen.
Dat zijn nou eenmaal de regels!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 18 okt 2012 18:53 #331113

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
Piepschuim schreef :
Beste grover, ik geef alleen aan dat je VB1 en 2 echt niet kado krijgt, en dat je een heel andere stof behandeld dan op de zeevaartschool.
Daar krijg je alleen het gedeelte navigeren uit VB2.
ook al heb je hbo marof gehaald, dan nog zul je gewoon je VB1 en 2 moeten halen.

Ik heb een vriend die westerschelde loods is, en daar dus met de grootste container schepen vaart, maar niet in een speedbootje op het zelfde vaarwater mag komen.
Dat zijn nou eenmaal de regels!

Beste Piepschuim,

Dat bedoel ik nu hoe krom het geregeld is, je hebt alle regelgeving gehad, alle veiligheidsvoorschriften en noem maar op en nog moet je V B 1 en 2 voor het ijsselmeer hebben om er met een speedboot te mogen varen, terwijl je met een grotere plezierboot overal maar raak kan varen, ik snap er echt niets van, of ik ben onnozel, dat kan ook nog. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 18 okt 2012 19:00 #331117

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3324
Op een gegeven moment moet de wetgever grenzen aan geven.
Er is altijd wel een situatie te vinden dat het belachelijk lijkt.
Er wordt gezocht naar een regel waar mee ze de grootste groep kunnen reguleren.

Het lijkt inderdaad te zot voor woorden dan je wel een 14.95mtr motorschip met 2x600pk welke niet sneller kan dan 20km/h mag besturen zonder vaarbewijs en voor een rubberbootje met 6pk een vaarbewijs nodig hebt.
De grens van 15mtr en 20km/h zal bepaald zijn na nodige studie neem ik aan.

Oja een vrachtwagen chauffeur zal toch ook echt zijn motor rijbewijs moeten halen als hij op een motor wil rijden op het zelfde stukje weg, waar hij normaal met zijn vrachtwagen combinatie op rijd....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 18 okt 2012 19:06 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 18 okt 2012 19:04 #331118

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Dat is idd onnozel, eigenlijk zou het moeten gelden voor al het vaarverkeer, evt met een jeugdbrevet om ook de jongste de regels te leren.
met een 14,9m lang stalen motorschip mag je vaarbewijsloos het water onveilig maken.
En met een rubberbootje van 2meter en 6pk heb je het wel nodig, dat komt door de regels van 15m en langer en sneller dan 20km/u...

Maar zo zijn er wel meer voorbeelden, je rijbewijs mag je pas vanaf 18 jaar halen, en op een mega grote tractor mag je vanaf 16 jaar de stad onveilig maken.

Ik moet wel zeggen dat ik altijd dacht alles wel te weten, door dat ik van kind af aan op het water zat.
Tot ik zelf mijn vaarbewijs ging halen, dan zie je dat er heel wat nuttige regeltjes zijn.

(ik zie nu dat sprokkie mij net voor was...)
Laatst bewerkt: 18 okt 2012 19:06 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 18 okt 2012 20:06 #331125

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Het ICC wordt echt niet als zalig makend gezien door verhuurders. Na het opsturen van een kopie van de royementsverklaring van de Ovni en het marifoon papiertje kreeg ik gewoon een HR34 mee voor 5 weken in Scandinavië.

Navraag over het hoe en waarom hiervan; "Voor ons is het onmogelijk om vooraf te controleren of iemand echt kan varen. Bij nieuwe klanten is het ICC ons enige houvast. Daarom geven wij vaste klanten dan ook korting .... Wij achten ervaring veel belangrijker dan een theorie papiertje."

De gmdss module en TKN zijn een heel ander verhaal dan die vaarbewijzen.
Hoewel je bij de eerste kunt afvragen waarom de overheid in NL zo krampachtig doet over het toestaan van dergelijke apparatuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 18 okt 2012 21:01 #331128

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Tja, wat een toestand. Een vriendin van mij vertelde me dat ze een paar jaar geleden het vaarbewijs even gehaald heeft omdat ze graag waterskiede en het dan handig was. Ze had nooit gevaren en met even wat studeren haalde ze het.
Ik heb weinig papieren om te mogen varen: geen vaarbewijs, ergens wel een marifoon papiertje maar ongebruikt, weet niet wat cWO is en heb geen TKN.
Mijn volgende boot is 14.99 meter lang en ik blijf lekker rondzeilen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 18 okt 2012 21:53 #331133

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
ovni schreef :
Na het opsturen van een kopie van de royementsverklaring van de Ovni en het marifoon papiertje kreeg ik gewoon een HR34 mee voor 5 weken in Scandinavië.
Wat bedoel je met een 'royementsverklaring' in dit verband?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 19 okt 2012 05:54 #331169

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wat betreft opleiding en vaarregels, op het KOFS in Harlingen leerden we destijds onder andere het BAR (nu BPR), ZAR en RPR. Het Beperkt Certificaat Radio Telefonie was het enige wat niet verplicht gevolgd kon worden.
Er is voor verschillende opleidingen een beperkt examen en vrijstelling mogelijk om het kleine vaarbewijs te bekomen. Als je op zee vaart heb je weinig van doen met het BPR en zal je als je reeds een maritieme opleiding hebt met vrijstelling, een beperkt examen wat over het BPR gaat moeten afleggen. Lijkt me logisch als je op binnenwater wilt varen.
Waarom men dan zo moeilijk doet snap ik niet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarbewijs in 2013 duurder/moeilijker 19 okt 2012 07:46 #331221

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
Proost schreef :
Wat betreft opleiding en vaarregels, op het KOFS in Harlingen leerden we destijds onder andere het BAR (nu BPR), ZAR en RPR.
Als je op zee vaart heb je weinig van doen met het BPR en zal je als je reeds een maritieme opleiding hebt met vrijstelling, een beperkt examen wat over het BPR gaat moeten afleggen. Lijkt me logisch als je op binnenwater wilt varen.
Waarom men dan zo moeilijk doet snap ik niet.

Beste Proost,

je geeft het zelf al aan, als je deze vaarreglementen van binnen en van buiten kent, wat destijds normaal was, is het gewoon de waanzin ten top om alsnog iemand nog weer een examen VB1 te laten afleggen, wat kennis betreft in vergelijk met die opleiding geen ene moer voorstelt.
Het is in mijn ogen gewoon een geldklopperij van de Famex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl