Is 10 tochtjes in totaal, van het Rhederlaag naar Oosterbeek of naar Nijmegen, of naar de Bijland (aan de Rijn bij de Duitse grens) geldend als genoeg ervaring? Dan hier mijn ervaringen:
De IJssel stroomt inderdaad 'als een dolle' (niet altijd hoor), maar ik heb die 6 knts zelf nog niet meegemaakt, wel 5. 6 Knts is ongeveer de rompsnelheid van mijn boot (1800 kg, 7,35m loa en 5,nogwat wl, €Xr met kimkielen, dus een onderwaterschip met de hydrodynamiek van een baksteen). Ik vaar het scheepje met een 5pk Yamaha 2-t buitenboordmotor en bij voorkeur met een lapje zeil erop, al was het alleen maar de fok.
Eerste keer naar Oosterbeek met alleen de motor: Benzine op (2,5l) net voor de verkeersbrug Velperbroek-Duiven en benzine op in het grindgat van de Rosandepolder. Vaartijd ca. 4 uur. Ik had wel reserve aan boord, dus geen malheur.
Kaartje met de route.
De tweede keer voer ik deze route met fok en grootzeil en moest helaas een paar rakken tegen de wind in varen (en dus op de motor). Vaartijd 2,5 uur en toen ik bij de sluis in Driel aankwam, zat er nog steeds benzine in de tank. Met zeilen op is veel zuiniger varen en ook sneller.
Als er kribben langs de rivier zijn (niet overal langs de IJssel) kun je met succes 'krib varen'. Mijn vrouw wordt er helemaal draaierig van en vind het niets. Je maakt dan gebruik van de 'neren' tussen de kribben en hoeft dan de motor alleen volle portie te gebruiken bij het passeren van de kop van de krib. Zie plaatje
Langs de wal staat tussen de kribben een stroom die tegen de stroom in de rivier in gaat en daar kun je gebruik van maken. Dicht langs de kant vaar je dan met de stroom mee en dan moet je voordat je om de kop van de krib vaart, vol gas geven en door de draaikolk aan de kop van de krib heen. Na de krib kun je weer dichter naar de kant varen en heb je de stroom weer mee totdat je aan de volgende krib komt. Het is dynamisch varen, maar spaart veel brandstof.
Met dit kribvaren moet je wel iemand hebben die aan de diverse schoten trekt om de zeilen te trimmen, maar ik vind dat best leuk, je tweakt net zolang tot je alles eruit hebt gehaald.
Kun je voor de wind tegen de stroom in varen, dan heb ik de 5pk niet nodig en verbruik ik bijna geen brandstof op deze trip (2,5 liter van het Rhederlaag naar de sluizen bij Driel en weer terug)
Vanuit het Pannerdensch kanaal de Rijn richting Duitsland varen is ook leuk! Maar kijk goed uit als je de Rijn opgaat! Je moet anticiperen ruimte genoeg te krijgen, want een vrachter van tralala ton merkt helemaal niet als ze over je heen vaart. De Rijn is breder en stroomt minder snel. Dat is dus wel te doen.
De IJssel is mooi!
Als jouw Marieholm een lange waterlijn heeft, zou 4pk best wel kunnen. Waar kom je te liggen? Ergens aan de IJssel? We zouden eens samen in 2013 kunnen gaan kribvaren, als je daar voor voelt.
Groeten, Peper