Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reddingsvlot

Reddingsvlot 29 nov 2012 20:02 #343193

We hebben een ander schip gekocht en omdat we op zee varen moet er een vlot bij. Nu heb ik de keuze, een in een tas of container. Op ons vorig schip hadden we een container. Wat plaats betreft kan ik alle kanten op. Hoor graag jullie meningen e.o. ervaringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 29 nov 2012 20:22 #343207

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als je alle kanten op kan, zou ik ik kiezen voor een container.
- Bovenop de boot
- Vaste plek, voor iedereen aan boord zichtbaar

Zo'n tas verdwijnt van lieverlee naar steeds onbereikbaarder plaatsen, wellicht met allerlei rommel bovenop.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 29 nov 2012 20:48 #343216

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Er is op dit forum al vaker over geschreven, maar ik haal de voor- en nadelen die ik zo kan vinden graag nog even aan:

Voordelen container: boven dek, dus eerder beschikbaar; beschadigingen zijn vrijwel uitgesloten; mogelijkheid voor hydrostatische release; doorgaans meer ruimte voor inventaris in/bij het vlot; activieringslijn kan permanent worden verbonden met de boot.

Nadelen container: diefstalgevoelig, dus er moet een slot op, wat in de praktijk nogal eens vergeten wordt om er af te halen; vlot kan weggespoeld worden door golf of kapseizen; bij plaatsing op de garage belemmerend voor het zicht, sta-in-de-weg en lastig overbood te zetten; bij plaatsing aan de hekrailing kwetsbaar voor wegslaan vlot of railing en ongunstig qua gewichtsverdeling; duurder in aanschaf

Voordelen tas: onder dek, veilig voor diefstal, weersinvloeden en kan niet voortijdig overboord slaan; tas is wat makkelijker te hanteren dan een container en ook makkelijker te vervoeren in de auto; meer keuze in de opbergplaats; verder zie bij nadelen container

Nadelen tas: wat meer kans op schade (al gaf de keurmeester aan dat dit nauwelijks voorkomt); kan minder makklijk bereikbaar zijn als er andere spullen bovenop liggen; het gewicht maakt het aan dek krijgen wat lastiger; zie verder bij voordelen container.

Algemeen: voor de levensduur van het vlot maakt het weinig uit, in beide gevallen zit het vlot verpakt in een vacuum hoes. De keuze hangt verder vooral af van de mogelijkheden die je boot heeft om een vlot op te bergen en van je persoonlijke voorkeur.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 29 nov 2012 20:49 #343217

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Heb jaren terug een vlot in tas gekocht, heb er nog steeds spijt van. Enige voordeel is dat je het vlot eenvoudig mee van boord kunt nemen. Overigens kun je het vlot achteraf (b.v. bij een servicebeurt) laten ompakken in een container, maar dat is duur.
Bij ons staat op zee de tas op dek, omdat je niet wilt dat je in een noodsituatie het vlot uit een moeilijk te bereiken opbergplaats moet sjorren. Bevestigen is een compromis tussen fatsoenlijk vastmaken en in nood makkelijk losmaken. Het materiaal van de tas lijdt duidelijk onder zout en UV. Allemaal zaken waar achteraf gezien een container een betere optie was geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 29 nov 2012 20:52 #343220

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Als je het vlot onderweg aan dek wilt hebben dan is een container zeker te preferen boven een tas. Maar of het verstandig of juist onverstandig is om je vlot bovendeks te stouwen zijn de meningen verdeeld.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 29 nov 2012 21:09 #343235

mijn tas past precies onder het dwarsbankje, onder de helmstok zeg maar. Dus als ik een lange tocht ga doen, gaat ie naar buiten en op zn plek.
Het touwtje gaat door een gleufje vast aan de kikker.
Bij mayhem kan ik heel snel de plank weghalen en de tas overboord mieteren. En hij ligt niet in de weg.
Ja, ik ben wel content dat dit zo mooi past. Je wil de tas inderdaad niet van binnen naar de kuip moeten slepen als de boot zinkt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 29 nov 2012 22:09 #343259

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
1. je vaart meer op binnenwater en langs de kust dan op volle zee? dan heb je geen vlot nodig, dus stouw het diep weg
2. kies voor een tas en stouw hem op volle zee, wel op een makkelijk bereikbare plek
3. zorg wel dat je grab-bag ook voor het grijpen is ...
4. maak je oceaan-trips kies dan toch voor een container, want daar kan veel meer in.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 29 nov 2012 22:25 #343263

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
roozeboos schreef :
Je wil de tas inderdaad niet van binnen naar de kuip moeten slepen als de boot zinkt.
Dat is inderdaad een sterk argument, maar je er zijn anderen die redeneren dat bij een vlot aan dek (wat bij de meesten aan de hekstoel of op het kajuitdak is, niet iedereen heeft zo'n mooi plekje onder de bank) het niet zeker is dat het er nog is in geval van nood. Ik heb voorvallen gelezen waarbij het vlot in de storm overboord sloeg door de kracht van het water.

Ik zelf ga er van uit dat als de boot zinkt dit niet zó snel gaat dat ik niet meer in staat zou zijn om het vlot uit de bakskist te pakken.

NB Roozeboos, wat is "mayhem"?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 22:39 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 29 nov 2012 22:37 #343267

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
La Mavare schreef :
1. je vaart meer op binnenwater en langs de kust dan op volle zee? dan heb je geen vlot nodig...
Absoluut niet mee eens. Op meren en rivieren heb je gelijk, maar het IJsselmeer en zelfs de Oosterschelde zijn toch echt wel heel groot. Hulp is daar relatief dichtbij, maar het gevaar van onderkoeling ook. Op zee is 'langs de kust' varen ook zeer betrekkelijk, niemand zeilt met een jacht zo dicht langs het strand dat je daar makkelijk naar toe kunt zwemmen. En als je opkruist is een uur varen naar het dichtstbijzijnde land niets bijzonders. Het is aan iedereen zelf om wel of geen vlot mee te nemen, maar het advies 'dat je het niet nodig hebt' vind ik onverstandig.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 30 nov 2012 00:47 #343279

Ons reddingsvlot gekocht in een tas. Na twee jaar heb ik deze opnieuw laten inpakken in een container tijdens een keuring. Bevalt veel beter en is op zee toch betrouwbaarder vind ik.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 30 nov 2012 05:41 #343282

ilCigno schreef :
NB Roozeboos, wat is "mayhem"?


:)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 30 nov 2012 07:47 #343305

Ik koos voor een tas. Met een beetje trekken en duwen paste deze precies in de kuip onder het bankje van het brugdek, direct klaar om te pakken. Dat lukt niet met een container. Een container had ergens aan dek geplaatst moeten worden, hetgeen een sta in de weg zou zijn en ik vond het ernstig mistaan op mijn mooie Koopmans klassieker. Van enige teruggang in kwaliteit van de tas heb ik nooit iets gemerkt, maar hij lag dan ook redelijk beschut onder het (wegneembare) bankje.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 30 nov 2012 08:29 #343321

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Il Cigno schreef:
Ik zelf ga er van uit dat als de boot zinkt dit niet zó snel gaat dat ik niet meer in staat zou zijn om het vlot uit de bakskist te pakken.

Wanneer gebruik je je vlot? Zinken door een kapotte afsluiter of verloren schroefas: Dan heb je gelijk. Maar bij aanvaring of brand kan het zijn dat je helemaal niet meer naar binnen kunt, of je handen vol hebt aan het helpen van anderen of het uitsturen van noodsignalen. Dan wil je niet naar de achterkooi moeten om een tas onder je vakantiebagage vandaan te moeten sleuren.

Ook ik heb dus mijn tas laten ompakken, tijdens een keuring, naar (gebruikte) container. Hangt nu aan de kont. Ja, jammer van het beeld en gewicht op verkeerde plek en zou gejat kunnen worden of weggeslagen. Maar één pen uit de rvs beugel en hij dobbert achter het zwemplateau. Geeft me m.i. de beste kans als het nodig is.
Laatst bewerkt: 30 nov 2012 12:34 door joostp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 30 nov 2012 12:25 #343366

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ik ben tas liefhebber nadat ik eerst een koffer heb gehad. Dat kwam vooral omdat ik het boek 'zwaar weer zeilen van Peter Bruce had gelezen voordat ik m'n nieuwe reddingsvlot 3 jaar geleden kocht.

De schrijver laat de argumenten voor een tas volgens mij net iets zwaarder wegen ( zelfde argumenten als in de berichten hiervoor genoemd ).

frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 30 nov 2012 12:34 #343367

toen ik mijn boot kocht kwam die net terug van een reis van drie jaar, rondje atlantic en bovenlangs terug ( niet via de azoren) . had een vlot in een tas die de hele tijd op de garage had gestaan.
toen ik een paar jaar later, voor dat ik weer groot water opging liet keuren bij datema delfzijl, mocht erbij zijn, schrok ik me kapot. zelfs het mes om het touwtje door te snijden was "opgelost" . het vlot is weer in orde gemaakt volgens de hoge standaard van datema en ik heb het verkocht en een koffer vlot terug gekocht. blijkbaar was door het toch veel verschuiven de vacuum zak gaan lekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 30 nov 2012 22:07 #343475

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Als kleine kustzeiler wil ik ook nog even mijn meening kenbaar maken,

Container, of Tas?

er is al veel goeds over geschreven..
maar mijn mening is altijd een Container

meestal heb je het reddingvlot nodig, als er plotsling een gebeurtenis zich voordoet, dat de boot snel zinkende is.
Bv. aanvaring met drijfgoed, etc, direkt grote lekkage.
dan is onmiddelijk handelen noodzakelijk. zelf de skipper kan onhandelbaar zijn, en de opstappers/bemanning moet het doen.
een container, hoe onhandig de plek aan bord zou kunnen zijn is altijd in zicht, de bemanning kan uitleg krijgen, hendel open, klaar.
er hoefd dan geen tas gezocht te worden.
De meeste jachten overleven een stormweer wel.
Zou een container overbord gespoeld worden, borging verbeteren?
Darom zinkt het ship nog niet, en de verzekering keerd liever een nieuwe container uit, dan een nieuw ship.
Tas veilig voor diefstal vindt ik geen argument.
dit in het kort
gr.w
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 30 nov 2012 22:11 #343478

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik heb een tas.
Vraag: wie heeft er wel eens een reddingsvlot gebruikt?
Wie kent er verhalen van anderen uit zelf een reddingsvlot gebruikt hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 30 nov 2012 22:22 #343481

Sunday schreef :
Ik heb een tas.
Vraag: wie heeft er wel eens een reddingsvlot gebruikt?
Wie kent er verhalen van anderen uit zelf een reddingsvlot gebruikt hebben?

ik ken een verhaal van mensen die ik persoonlijk heb gekend, gelukkig voor hen maar een paar uur, roer afgebroken en op de rotsen gelopen bij venezuela. doe je dus niet voor de lol.

het tweede is het uitproberen van een vlot op het ijselmeer van het bladzeilen. 1985??? ik meen bezemer, maar kan me vergissen. we hebben het er uiten treure over gehad in de zeilvaart, de proefpersoon wou nooit meer, affijn ik ben nog heelhuids aan boord gekomen na de nodige "opkikkers"

met andere woorden , koop zo n stuk verzekering om het nooit te hoeven gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 30 nov 2012 22:28 #343483

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12598
Wat de voor en nadelen van een tas of container zijn, daar is hier al het nodige over gezegd. Wat voor hem of haar het beste is, moet ieder maar voor zich uitmaken. Vanuit mijn ervaring als beroeps zeeman én jachies gek, kies ík voor een container.
Laatst bewerkt: 30 nov 2012 22:29 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot 01 dec 2012 11:52 #343525

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Voor wat het waard is: In het boek 'Zwaar weer zeilen' van Peter Bruce ( Adlard Coles ), worden een aantal ware verhalen weergegeven van schepen die in stormen verloren gingen. En waar dus gebruikt moest worden gemaakt van een reddingsvlot. De uiteindelijke conclusie van de schrijver is:

'Alles afwegend, lijkt het een beter idee het vlot op te bergen in een droge bergplaats in de kuip of zelfs benedendeks.'

Aangezien ik in de kuip geen droge bergplek heb, was voor mij dus de keuze om een tas te nemen die gemakkelijk bereikbaar boven een bank gestouwd is.
frank.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl