De week voor vertrek ben ik al doende met het maken van een lijst van wat er allemaal aan boord moet.
Niet erg, want dit vergroot de voorpret.
Zondag 12 mei ben ik aan boord om wat kleine klusjes te doen en voornamelijk om alles na te lopen/controleren
Maandag 13 mei staat (schoon)moeder in de keuken om een heerlijke maaltijd te maken voor onderweg: zuurkool met rijst en gehakt… zuurkool leek me erg toepasselijk omdat dit toch wel echte scheepskost is.
Dinsdag 14 mei, ik sta vroeg op en heb er zin in…. Ik maak 3 supermarkten onveilig en kom vervolgens met genoeg proviand voor een heel weeshuis thuis, nog even wat kleding en een tandenborstel bij elkaar grijpen en dan op richting boot.
Rond 12:30 kom ik aan op de boot, er moet best nog veel gedaan worden (kleine dingen maar toch)
Opruimen, tja… na de winter verbouwing maar even goed doen, elk kastje, bakje en laatje wordt leeg gehaald, wat niet gebruikt wordt gooi ik gelijk weg (ruim 4 tassen vol)
Na een sopje en een poetslap over het eea kan het restant naar de auto gebracht worden, gelukkig val, net voordat ik dat kan doen, maatje Fjord binnen om nog even afscheid te nemen en kan mooi even helpen om het spul naar de auto te brengen.
Nog even dit, nog even dat... voordat ik er erg in heb is het middernacht.
Tjips… dat was niet de planning, ik moet de mast nog goed zetten (alle stagen staan los)
Eerst maar slapen, dan zie ik wel weer.
Voldaan kruip ik onder de wol en val als een blok in slaap.
Donderdag 15mei, de wekker zetten was niet nodig, ik word op tijd wakker.
Tijd om met stagen te gaan knoeien.
Al gauw zitten de meetlatten aan de verstaging geknoopt/getaped.
Met een veerunster bekijk ik of de mast recht staat, met de onderwanten nog even een slinger er uit halen en dan spannen maar.
Ik span de boel totdat ik 5mm rek meet, nu nog even de onderwanten en dan het achterstag wat aan.
De mast staat er netjes op, ik ben dik tevreden.
Inmiddels is het 10:00 uur, ik gooi los en tuf de haven uit, voordat ik de sluis doorga probeer ik de stuurautomaat en windset nog even de kalibreren.
Rond 11:15 lig ik in de sluis en ga ik richting de Schelling Woude brug.
Flinke wind, pal op de kop
Aangezien morgen voor vertrek weinig wind voorspelt is zit de genua nog op de roller en pruttel ik dis op de motor richting Amsterdam.
Onderweg een beetje buiten zitten, internetten, ik eet een bammetje en onderhoud contact met Ed.
Uiteindelijk leg ik om 17:00 aan bij de ij-Kantine (net voorbij het CS)
Ed komt precies op tijd aanrijden om een lijntje aan te pakken.
Nadat al zijn spullen aan boord zijn doen we ff een bakkie in de ij-kantine en daarna eten we aan boord lekker een bordje zuurkoolschotel.
Tegen 20:00 uur laat Hans weten bij Ed voor de deur te staan.
Ed rijdt even terug naar huis en samen worden ze door de buurman weer naar de boot gebracht.
Tegen negen uur gooien we los en tuffen we richting ijmuiden.
Donderdag ochtend, we zijn op tijd wakker.
We moeten nog even wachten op het nieuwe reddingsvlot van Hans dus gaan we maar ontbijten.
Hans wordt opgehaald en teruggebracht met een splinternieuw vlot.
10:00 uur, tijd voor vertrek.
We verlaten Ijmuiden en varen een spiegelgladde en windstille zee op.
2 knopen wind, meer is er niet.
Omdat ik sterk geloof dat er wat verder uit de kant wel wat meer wind is te vinden varen we verder op de motor en ja hoor, na een minuut of 40 zien we in de verte iets wat op windstrepen lijkt.
We zetten nog even een kwartiertje door en vinden dan wat we zoeken, wind.
We hijsen het grootzeil, rollen de Genua uit en met halve wind lopen we iets van 3,5 knoop.
In de 2 uren die daarop volgen neemt de wind snel toe naar ca 12 knopen en draait wat zodat we een ruime wind hebben en de Toxiq meestal tegen de 7 knopen loopt.
Helaas gaat deze heerlijke zeilwind gepaard met veel nattigheid, vanaf 11:00 regent het en dat blijft het doen tot aan een uur of 7 in de avond.
Tegen 7 uur neemt de wind flink toe, de golven zijn ook toegenomen en zien we regelmatig 18 a 22 knopen op de klok, de stuurautomaat kan het niet meer zo goed bijbenen, ach… we hebben al flink mijlen gemaakt, dus dat is prima.
We rollen de genua een stuk in en alles gaat weer zoals het moet.
Tegen 21:00 neemt de wind nog verder toe, de teller staat voor het overgrote deel tussen de 28 en 30 knopen ware wind en de golven zijn opgelopen tot een meter of 2 met af toe een uitschieter die echt wel hoger is, maarja… in de vallende duisternis is de hoogte moeilijk in te schatten
Nu kan de stuur automaat het echt niet meer bijbenen, elke keer als we een golf afsurfen het dal in dan loeft de Toxiq op en dreigen we uit het roer te lopen.
Niet lang geleden is de Toxiq van een nieuwe giek en lijnen voorzien en zou dit dus makkelijk moeten gaan, helaa...NIET dus
Het enkellijns reefsysteem werkt niet naar behoren, het voorlijk komt netjes naar beneden (op spanning) maar het achterlijk doet niks.
Ik grijp de kraanlijn zodat de giek niet op hoofd hoogte over ons heen scheert en ik zie dat Ed inmiddels recht op zit binnen (die lag na de hele dag in de regen zitten eindelijk een uurtje lag te slapen)
Hij kleed zich aan en komt aan dek en assisteert mij bij het in orde maken van het reefsysteem, hans houd de boot op koers
Na een kleine aanpassing aan het reefsysteem kan het 1e rif er in en met een 1/3 weg gerolde genua is de boot goed onder controle te houden en dat uit zich dan ook in rust aan dek !
We zitten een tijdje gezamenlijk buiten en overleggen dan wie er gaat slapen.
Ed is van mening (omdat hij de boot en overtocht minder goed kent) dat hij beter Hans bijstaat en ik ga slapen.
Rond kwart voor 12 kruip ik in mijn kooi, niet echt de beste keuze omdat de sterke wind nog steeds staat, 5 minuten later sta ik weer bij de ingang, de misselijkheid staat me tot aan de lippen, ik moet even buitenlucht snuiven, een beetje horizon oid zien en ik voel me dan ook al snel wat beter.
Ik ga even in de kajuit op de bank zitten, ok dat gaat goed… ik ga een beetje liggen, dat gaat nog steeds goed… ik krijg het wat koud maar voel iets van textiel (een slaapzak ?) en trek die over me heen
Als een blok van ik in slaap… tegen half drie word ik wakker, ik steek mijn slaperige hoofd naar buiten en laat de bemanning weten dat ik wakker ben.
Even bijkomen en dan mijn pak en vest weer aan en naar buiten, ik ga op de rand van de bank zitten maar het geschommel wiegt mij al snel weer in slaap, kwart voor vier word ik weer wakker
De wind is afgenomen tot een knoop of 10, Ed en hans hebben de genua alweer geheel uitgerold en met lekkere snelheid lopen we verder.
Ik had mijn slaap gehad ! maar de rest moest ook eens slapen.
Hans had nog niet geslapen, Ed een klein beetje maar die heeft het meeste van de dag in de regen gezeten dus is er ook wel aan toe.
We zijn niet in de buurt van Shippinglanes of andere drukke oversteek plaatsen, de wind is rustig en steady dus ik stuur beide naar binnen om te gaan slapen
Tegen de ochtend gloren zitten we weer gezamenlijk buiten en zakken we af langs de kust op weg naar Harwich.
10:45 leggen we aan bij de Half Penny steiger
daar wachten we een paar uur totdat we stroom mee hebben naar woolverstone Marine.
In de namiddag wandelen over een smal bospaadje richting Pinn Mill waar we gaan eten en drinken.
Helaas niet echt veel van de Pinn Mill kunnen opsnuiven, wegens gebrek aan ruimte voor eters werden we boven geplaatst waar het sfeertje van beneden totaal niet terug te vinden is.
Echter… het eten smaakt meer dan goed en het toetje maakt het geheel zeker af.
Zaterdag morgen zetten we rond 10:00 uur koers richting Ipswich, de uiteindelijke doelbestemming.
Daar aangekomen knopen we de boel vast en komen er al diverse forummers een praatje maken en wat blijkt, Snelem heeft doorgezet en is er toch, TOP !!
In Ipswich is er een food en drink festival gaande waar we even overheen struinen, het eten ziet en ruikt overal heerlijk maar we beperken ons tot een broodje met een Chilli & Garlic worst.
We wandelen naar het centrum van Ipswich waar we allen onze slag slaan, de ene koopt boeken, de andere een aansteker en ikzelf een kleinigheidje voor mijn dochter.
Bij aankomst hebben we met de forummers afgesproken om zo rond 18:00 uur lokale tijd te verzamelen op de steiger om te zien of we wel/niet gezamenlijk wat zouden gaan eten.
Een deel van de groep zoekt de Thai op en de bemanning van oa. De Toxiq, Windfall, Noreen én Snelem (erik) zoeken het food en drink festival op.
Dit blijkt een uitstekende keuze te zijn, voor slechts een paar euro heerlijk eten, in een grote tent worden diverse bieren geschonken die graag geproeft worden door de groep
Halverwege de avond maken Erik en ik ons even vrij uit de groep en zoeken vast een bootje uit waarmee wij een wereldreisje gaan maken….
Althans, zo grappen we, het zal wel bij dromen blijven ! één ding is wel zeker wat een bloedg..l. schuit is dat zeg, andere woorden kan ik er niet voor vinden
Rond 21:30 is het feest ten einde en vertrekken we gezamenlijk richting Isaacs, wat een wereld tent, leuke muziek...tussen de fraaie muren van de oude panden en onder grote parasols, maar toch buiten… echt een vakantie gevoel.
Zo een beetje iedereen is er, gezellig… we drinken wat, kletsen even bij en langzamerhand neemt de één na de ander afscheid om zijn kooi op te zoeken om bij de eerste ochtendgloren koers richting huis te zetten.
Wij blijven nog even zitten en op de valreep komt de bemanning van de Cassandra nog even een borrel doen.
Tegen 01:00 is het ook voor de bemanning van de Toxiq mooi geweest en zoeken we ook ons bedje op.
07:00 uur, de wekker heeft geen meelij en laat weten dat het tijd is om op te staan.
Bij aankomst was het havenkantoor dicht en omdat Il Cigno later vertrekt dan wij, vragen we hem om voor ons het liggeld te betalen.
08:00 we vertrekken, het lijkt een zonnige dag te gaan worden, helaas haast geen wind.
Omdat we op tijd wilde vertrekken hadden we afgesproken op de rivier te eten.
Ed ontfermt zich over het ontbijt, Hans en ik worden getrakteerd op een culinair hoogstandje (eieren met tomaat, ui en weet ik veel wat…) LEKKER, erg lekker !
We hebben stroom mee dus zijn zo de rivier af, gelukkig heeft hans geen hoofdpijn van de avond er voor
Wind is er haast niet en wat er is, is uit de verkeerde richting.
We overleggen maar ik besluit eerst voor hoogte te gaan en kachelen richting noord, op deze manier hebben we straks zoveel hoogte dat zodra de wind begint de draaien we gelijk kunnen zeilen, al zitten we dan qua koers nog niet hoog genoeg, de stroom maakt dat goed, daarna krijgen we nog 2x een tij en de wind draait nog verder volgens de verwachting waarmee we dus goed gaan uitkomen... and so be it
De stuurautomaat staat ingesteld als Windvane, dus we draaien lekker met de wind mee, al snel zien we de pijlen richting noord wijzen, de wind is dus gedraaid en we moeten afvallen, top… we hebben wind én in de goede richting.
Eventjes hebben we wat meer wind en rollen een stukje genua weg, de boot ligt lekker op koers, niet te veel helling, haast geen roeruitslag en weinig golven…. Het loopt heerlijk.
We zien op de Ais de cassandra Ca 1.2 mijl onder ons zitten wat na enkele uren ruim 6 mijl is geworden, daarna zien we ze niet meer op het scherm.
Als het tegen de ochtend licht wordt zien we dat we in dikke mist zitten, we passeren een scheepje van 900 meter dat aan de ketting ligt op ca 0,4 mijl afstand en we kunnen hem haast niet zien.
Ergens heeft het wel wat, rondom ons heen horen we af en toe de mist hoorn van zo een grote jongen, alsof we in een film zitten
Hans wordt wakker en het is tijd voor Ed om onder de wol te kruipen
Helaas begint de wind het ook weer af te laten weten en dus gaat de pruttel aan.
Na enkele uren word ed wakker, ik kan hem niet zien (zit aan de verkeerde kant) maar in een flits zie ik Ed naar de wasbak duiken met een opgeblazen toet en de lijpen stijf op elkaar, ik kijk hans aan en zeg, we hebben een spuger…
Vervolgens steekt die malloot zijn kop om het hoekie en zegt met een grijs IK HAD JE HE….
We hebben afgesproken dat ik ga slapen als we nog zo een uur of 4.5 tot aan ijmuiden te gaan hebben en zorg dat dat ik even een goede rust pak zodat ik fris genoeg ben om door te varen naar
We zitten een tijdje samen buiten en uiteindelijk neem ik mijn rust.
Helaas regent het weer de hele middag
Tegen 15:45 lopen we ijmuiden binnen en leggen we rond 6 uur aan bij de ijkantine, het begint punt waar we samen kwamen.
De boot wordt ineens een stuk lichter en ruimer, je sleept stiekum toch best veel mee
We nemen afscheid en ik duw af en kachel voorbij het CS
Of de duvel er mee speelt…. Het stopt met zachtjes regenen, het begint te gieten, BAH….
20:20 draait de schellingwoude brug en kan ik koers zetten richting lelystad.
Ik vaar ongeveer 0,3 mijl parallel aan de vaargeul en kijk geregeld wat mij tegemoet komt (of oploopt)
Ineens zie ik een naam over het AIS scherm flitsen die me bekend voorkomt, ik roep de schipper op en inderdaad het onze eigen Eemspoort.
Tegen 00:30 leg ik aan in de box en om 01:30 duik ik lekker thuis op de bank, oefff wat is dat lekker.
Even resumerend.
- Fantastische bemanning !!
- Prettig gestoord in omgang, maar kalm en rustig wanneer nodig.
- Leuke aansluiting bij elkaar.
- Veel gelachen
- Top om Hurley ruud te zien
- Te gek dat Snelem er ook was
- Regen is waardeloos
- In uk was het beter weer dan in NL
- Op naar de Goulash, hoop velen van jullie daar terug te zien