Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: van Blankenberge naar Ramsgate

van Blankenberge naar Ramsgate 09 apr 2019 08:29 #1035976

De achtergrond van die regel is dat alleen dan het duidelijk is voor een schip in de TSS dat je aan het oversteken bent en niet aan het invoegen of uitvoegen.
Met name 'snachts is dat uiteraard belangrijk omdat dan alleen aan je navigatieverlichting te zien is in welke richting je vaart.
Het beste kun je eens uittekenen wat er gebeurt als je een TSS zou kruisen met de COG loodrecht op de TSS en er een forse dwarsstroom staat terwijl je eigen snelheid maar gering is. Dan wordt deze regel meteen logisch.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van Blankenberge naar Ramsgate 09 apr 2019 08:41 #1035979

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
De tijd die nodig is voor het oversteken van een TSS is het kortst als de kompaskoers loodrecht staat op de richting waarin het TSS verloopt.
De COG wijkt daarvan af als er sprake is van stroming met een component in de TSS richting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van Blankenberge naar Ramsgate 09 apr 2019 09:29 #1035992

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
CeesS schreef :
De tijd die nodig is voor het oversteken van een TSS is het kortst als de kompaskoers loodrecht staat op de richting waarin het TSS verloopt.
De COG wijkt daarvan af als er sprake is van stroming met een component in de TSS richting.

Dat is helaas niet precies.

Het gaat om de Ware Koers, ook wel de vooliggende koers genoemd: KK +/- variatie +/- deviatie.

Ga je uit van de COG, dan moet je er drift en stroom bijtellen/aftrekken.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van Blankenberge naar Ramsgate 09 apr 2019 09:41 #1036001

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
La Mavare schreef :
CeesS schreef :
De tijd die nodig is voor het oversteken van een TSS is het kortst als de kompaskoers loodrecht staat op de richting waarin het TSS verloopt.
De COG wijkt daarvan af als er sprake is van stroming met een component in de TSS richting.

Dat is helaas niet precies.

Het gaat om de Ware Koers, ook wel de vooliggende koers genoemd: KK +/- variatie +/- deviatie.

Ga je uit van de COG, dan moet je er drift en stroom bijtellen/aftrekken.

Je hebt helemaal gelijk, maar praktisch houd ik de KK aan, heb de variatie en deviatie niet paraat als ik aan het roer zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van Blankenberge naar Ramsgate 09 apr 2019 10:20 #1036010

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
Voor CeesS e.a.


Bijlage:

Bestandsnaam: deviatietabel.pdf
Bestandsgrootte:35 KB

of

Bijlage:

Bestandsnaam: deviatietabel2.pdf
Bestandsgrootte:56 KB



Invullen, plastificeren en bij het kompas hangen!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van Blankenberge naar Ramsgate 09 apr 2019 19:04 #1036159

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
La Mavare schreef :
Op je laatste kaartje van 8 naar 12.
Oversteken hoeft niet 100% dwars. Door stroom wordt je altijd weggezet. Zolang je voorliggende koers ongeveer dwars is (+/- 10%) is het ok.
A zo, dan begrijp ik het. Dank je voor de uitleg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.236 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl