kaaiman schreef :
Vorig zomer de meest rechte route gevaren tussen Blankenberge en Ramsgate. Nergens problemen gehad, we hebben er 10 uur over gedaan, 2/3 motoren bij gebrek aan wind. Het laatste deel een mooie stevige ruime wind.
Aanvulling: we zij 5 uur voor hoog water vertrokken met een koers pal west, omdat je daarmee enigszins de stroom mee hebt het kanaal in. In principe de koers niet corrigeren, je raakt dan wel van de meest rechte lijn af maar die wordt na de kentering weer gecorrigeerd. Daardoor bleven we vrij van de verkeersroute uit Zeebrugge en bij Ruytingen Noord hadden we een overzichtelijke oversteek. Met hoog water en rustig weer is er geen belemmering een stuk over de Sandettiebank te varen.
Jan
Als je vanaf de Ruytingen N kardinaal pal west blijft varen, steek je de TSS en de Deep water route onder een hoek van 30 graden in plaats van loodrecht over. Je maakt je hierbij schuldig aan een overtreding van de beruchte 'Rule 10' van de Colregs. De sanctie in de vorm van een boete is hoog, reken tenminste op 1000 Euro.
Zie o.a.
hier, pt 3.4 : "Shipping movements are monitored from both Dover and Gris-Nez.(..) All vessels are tracked and recorded by radar and AIS – any vessel found contravening the collision regulations will be reported to their flag state for appropriate action to be taken. Vessels contravening collision regulations and arriving at UK ports may be liable for prosecution".
Ik heb het al eens van nabij meegemaakt, dat Dover Coastguard een NL zeiler tot de orde riep, en dreigde een patrouillevaartuig op hem af te sturen, zie mijn
reisverslag.
edit : voor de volledigheid hier de
Colreg rules
De reden dat ik die toevoeg is dat de rules in de loop der tijden gewijzigd zijn, oorspronkelijk werd gesproken over 'crossing at right angles' (grondkoers), dit is gewijzigd in 'crossing on a heading at right angles'. Je hoeft dus niet te corrigeren voor stroom tijdens de oversteek. Dat is ook logisch, want met een heading loodrecht op de richting van de TSS ben er het snelst doorheen.