Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe veiligheidslijntje op achterstag uitvoeren?

Re: Hoe veiligheidslijntje op achterstag uitvoeren? 27 mrt 2013 16:13 #382953

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Voor de wind kan je loef bakstag gewoon doorstaan, lij helemaal los door de giek.
Er zijn zat wedstrijdboten en andere met enkel bakstagen zonder achterstag.
Breeksterkte van mijn bakstagen is gelijk aan de stagen, ik zet er ook een gelijke spanning op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe veiligheidslijntje op achterstag uitvoeren? 27 mrt 2013 16:24 #382956

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Zo leer ik iedere dag weer iets bij, Jouzers! Bij mij zet ik die bakstagen op spanning, op dezelfde manier als m'n grootschoot, met aan de onder en bovenkant katrolletjes. Is dat de standaard manier om de bakstagen op spanning te zetten? Want ik heb altijd het idee dat ik die bakstagen nog wat strakker wil zetten. Alleen dat lukt simpelweg niet.
frank

Voor de duidelijkheid nog een fotootje:

Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 27 mrt 2013 16:28 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe veiligheidslijntje op achterstag uitvoeren? 27 mrt 2013 16:26 #382957

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
De loef schootlier is vrij ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe veiligheidslijntje op achterstag uitvoeren? 27 mrt 2013 16:28 #382958

ik had geen achterstag, geen plaats voor met een gaffeltuig, maar ik had ook de bakstagen 4x ingeschoren en zette ze dan op de lier, een slag voordat de blokken het begeven stoppen :evil:

maar zonder gekheid, bakstagen horen snaarstrak te staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe veiligheidslijntje op achterstag uitvoeren? 27 mrt 2013 16:31 #382961

sietse-ten schreef :
ik had geen achterstag, geen plaats voor met een gaffeltuig, maar ik had ook de bakstagen 4x ingeschoren en zette ze dan op de lier, een slag voordat de blokken het begeven stoppen :evil:

maar zonder gekheid, bakstagen horen snaarstrak te staan.
ik zeil regelmatig met een schip met dubbele bakstagen en daar staan ze lei gewoon los
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe veiligheidslijntje op achterstag uitvoeren? 27 mrt 2013 16:31 #382962

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Jeetje, ik dacht dat Jouzers een grapje maakte, maar nu Sietse het ook zegt! Dus ik kan de bakstagen gewoon echt strak winchen! Dat breeklijntje wordt steeds meer overbodig :).
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe veiligheidslijntje op achterstag uitvoeren? 27 mrt 2013 20:10 #383055

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Bedenk dat een bakstag is om je mast te stabiliseren en je voorstag spanning (doorhang) te regelen, daar is nogal wat spanning op de bakstag voor nodig.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2013 20:11 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe veiligheidslijntje op achterstag uitvoeren? 27 mrt 2013 20:13 #383056

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
frankrijk schreef :
Zo leer ik iedere dag weer iets bij, Jouzers! Bij mij zet ik die bakstagen op spanning, op dezelfde manier als m'n grootschoot, met aan de onder en bovenkant katrolletjes. Is dat de standaard manier om de bakstagen op spanning te zetten? Want ik heb altijd het idee dat ik die bakstagen nog wat strakker wil zetten. Alleen dat lukt simpelweg niet.
frank

Voor de duidelijkheid nog een fotootje:


Je klem hoort beneden, dan kan je met de hand al meer spanning zetten, en dan kan je hem op de lier zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe veiligheidslijntje op achterstag uitvoeren? 27 mrt 2013 21:20 #383104

frankrijk schreef :
Dus ik kan de bakstagen gewoon echt strak winchen!
Waar zitten ze op je mast?
Je hebt namelijk bakstagen en checkstagen, die eerste zijn voor extra steun aan je mast en kun je inderdaad doortrekken tot ze breken, maar checkstagen zijn alleen maar om pompen of vibreren uit de mast te halen. Die moet je echt niet met de lier en dan ook nog eens met een 1:4 vertraging gaan doorjassen, want dan komt je mast gegarandeerd naar beneden!

Frank, zit jouw bakstag tegenover een kotterstag of babystag op de mast? als dat het geval is kun je door trekken, als de "bakstag" ergens op een willekeurige plek op de mast aangrijpt, dan is het geen bakstag, maar een checkstag. en die trek je nooit strakker dan je met de hand en het takeltje voor elkaar krijgt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe veiligheidslijntje op achterstag uitvoeren? 27 mrt 2013 21:28 #383105

Rev schreef :
ik zeil regelmatig met een schip met dubbele bakstagen en daar staan ze lei gewoon los
Uiteraard, anders moeten ze dwars door je grootzeil heen....
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe veiligheidslijntje op achterstag uitvoeren? 28 mrt 2013 05:47 #383138

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dank je Erik, bij mij zit het als volgt:



Duidelijk is te zien dat de bakstagen ca. 50 cm onder m'n babystag aangrijpen. Dus niet te strak volgens jou! Zelf had ik inmiddels ook bedacht dat als ik die bakstagen te strak zet, ik dan misschien de bevestigingsrail van m'n boot af trek :) .
Jouzers, jij ook bedankt, ik vind het wel een slim plan om de klem beneden te zetten.

Blijft de vraag of deze bakstagen m'n mast opvangen als onverhoopt m'n achterstag breekt?

frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 28 mrt 2013 06:09 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe veiligheidslijntje op achterstag uitvoeren? 28 mrt 2013 07:12 #383149

frankrijk schreef :
Het leek me inderdaad Ad, dat de schroefdraden de zwakke plek zijn in het geheel. Maar ja, met zo’n hoge breukbelasting zal het allemaal wel loslopen.

frank

Nou , ik denk ook niet dat er ooit een stagdraad zelf is gebroken en leidde tot een past overboord.
Het is eigenlijk altijd of een slechte persing van een terminal of een vermoeiingsbreuk bij de persing of een vermoeiingsbreuk van een spanner.
En dat soort zaken voorkom je alleen met regelmatige controle en tijdige vervanging.
Trouwens, de normale voorspanning op de verstaging is , als het goed is , maar 15-20% van de breuksterkte en door de belasting onder zeil zal dat misschien in het uiterste geval verdubbelen anders hangt de rest slap!
Dan heb je nog steeds de tweede helft over.

Conclusie; elke paar jaar controleren (eventueel laten) en na 10-15 jaar vervangen.
Controleren op haarscheuren in terminals en spanners kun je trouwens met een klein beetje handigheid zelf als je een penetrantsetje aanschaft.
www.xtrack.nl/product/penetran...twikkelaar-3-bussen/
Daarmee kun je de kleinste haarscheurtjes ontdekken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe veiligheidslijntje op achterstag uitvoeren? 28 mrt 2013 07:35 #383159

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dankjewel Ad, dit antwoord en de link sluiten precies aan op m'n behoeften. Ik wil namelijk graag de spanners, terminals en ook m'n mast goed controleren op haarscheurtjes. Het is allemaal toch een aantal jaren, en m'n mast zeker 31 jaar, oud. Beter nu ontdekken dat er iets mis is, dan midden op zee!
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl