In grote lijnen heb je twee typen smelt patronen
Het UML systeem
en de Halkey Robberts systeem. (ook de hammar maar niet ten sprake)
Uml is van de latere leeftijd, dit zijn de zwarte kokertjes die er worden opgeschroeft. Ook deze zijn wat minder gevoelig gemaakt door in plaats van zout papier te gebruiken! wat minder gevoelig voor vocht is. Ook is dit precies het zelfde als de "gele"rondjes alleen zitten ze hier mooi ingepakt.
Halkey robberts is de meest bekende dat gele rondje.. (wordt nog steeds geproduceerd en gebruikt)
Waarmee je even moet friemelen om de juiste groefjes op zijn plaats te krijgen maar uiteindelijk past ie maarop één manier.
Ook deze zijn de laatste tijd het papier gaan gebruiken.
Er moet vanwege de wetgeving een uiterste datum opstaan en daar voldoen ze aan
Deze datum is tot stand gekomen, door rekening te houden met mensen die zo'n vest aanschaffen, op dat moment zeer kritisch zijn en alles uitzoeken... wat goed en het beste is.
Om vervolgens na de aanschaf en na gebruik het achteloos in de bakskist of wat anders te gooien!!!
Wij testen reddingsvesten van 10 jaar en ouder waarin nog steeds het zelfde smeltpatroon zit deze laten we ook gewoon zitten, omdat hij er perfect uitziet.en de cilinder word nauwkeurig gewogen.
en op goed gewicht (zonder oxidatie) wordt deze zorgeloos terug geplaatst.
in de winkel wordt zoiets droog bewaard en al is deze overtijd heb je daar totaal geen angst over te hebben...
Hoe ga je met je eigen veiligheid om?
Na gebruik het vest drogen met aan de cilinderkant het vest open maken zodat aanwezig vocht kan opdrogen.
Of nat in een hoek gooien en later verontwaardigd een opgeblazen vest pakken
vele voorbeelden zijn ons gepasserd enkele genoemd:
cilinder verkleeft met het vest, gebruikte cilinder (leeg), géén cilinder aanwezig.., cilinder doormidden geroest, smelt patroon ontbreekt, volledig ingetaped met vulcaniserend tape en ga zo maar door.
hier waren mensen bij die serieus bezig zijn met varen!
Kijk het eens na of laat er eens naar kijken dat is meestal gratis.
en op die overjarige pil terug te komen, gewoon monteren! die is goed.
en zeker omdat er echt eens naar het vest wordt gekeken.. het is je eigen veiligheid toch