Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verschil Cat 1 en Cat 3 Epirb

Verschil Cat 1 en Cat 3 Epirb 28 apr 2013 07:34 #391631

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Heb wel SRC gedaan...maar kan me niet herinneren dat dit aan bod kwam.

Kan er ook maar heel weinig over vinden op Internet.
Wel dat de Cat 3 Epirbs duurder zijn.

Wat is het verschil?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Cat 1 en Cat 3 Epirb 28 apr 2013 08:14 #391638

Volgens mij is er geen categorie 3 en is de 1 het duurste.
Maar ik weet er verder niet meer avn als wat ik met Google vind.
En dat is heel wat o.a.:
en.wikipedia.org/wiki/Distress_radiobeacon#Types
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Cat 1 en Cat 3 Epirb 28 apr 2013 08:24 #391640

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Category I: transmits on406 MHz + 121,5 MHz
EPIRB is in a special float free bracket, mainly for merchant marine,
EPIRB activates automatically, if the bracket (with the ship) sinks below 4 meter water depth.

Category II: transmits on406 MHz + 121,5 MHz
EPIRB has to be activated by hand.

Class I can be operated up to -40°C

Class II can be operated up to -20°C
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Cat 1 en Cat 3 Epirb 03 mei 2013 15:30 #393117

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Dank voor de reacties....

Ben dr weer na een week zeilcursus :)
Wel zwaar.....pfff...

Goed....
Denk dat ik het fout had met mn Cat III.

Cat I & II is me nu wel duidelijk.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Cat 1 en Cat 3 Epirb 04 mei 2013 05:40 #393276

121,5 MHZ heb je weinig meer aan . Hooguit misschien nog voor peildoeleinden door een reddingsboot maar dat is met de sowieso door een EPIRB of DSC noodoproep meegezonden gps positie vrij zinloos geworden.
Wordt ook al jaren niet meer ondersteund.
www.kustwacht.nl/nl/laatstenieuws_archief004.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Cat 1 en Cat 3 Epirb 04 mei 2013 06:30 #393288

Ho ho, even bij de les blijven, Ad ;) : Lang niet elke EPIRB heeft een GPS. Dan is een homing beacon wel handig:

Quote van Jotron, de grootste EPIRB fabrikant:
The location of the distress signal is determined by taking measurements of the doppler shift of the EPIRB frequency when the satellite first approach and then pass the EPIRB.

The actual frequency is heard at the time of closest approach (TCA). Knowing the position of the satellite and using the received doppler signal information, it is possible to determine the location of the EPIRB from the satellite at the TCA. At the LUT, actually two positions are calculated. One is the actual position (A) and the other is the mirror image (B ) position. A second satellite pass confirms the correct location (A). With the 406 system the real solution can be determined on the first pass with a reliability of nearly 90% and down to an accuracy of less than 5 km (3.1 miles).
Er wordt gebruik gemaakt van Doppler meting om de positie te bepalen.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 04 mei 2013 06:32 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl