Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van Vlieland naar Terschelling

Van Vlieland naar Terschelling 08 juni 2013 13:47 #404779

Beetje discussie hier over vertrektijden van Vlieland naar Terschelling door de Slenk.
Ik zeg 1 uur voor laag of 1 uur voor hoog Vlieland.


Jullie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 08 juni 2013 13:56 #404782

Enige nuancering: We gaan uit van een schip met gemiddelde snelheid van 5 knp.
Alle adviezen zeggen met hoog vertrekken. Waarom niet met laag? Argumenten dat je dan langer onderweg bent tellen niet. Diepgang speelt pas een rol bij meer dan 3 meter, dus dit argument telt ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 08 juni 2013 14:23 #404786

het is een kippeneindje,
je hebt bij Terschelling iig de stroom andersom in de Slenk tov Westmeep en Schuitengat, dus dat zit nooit lekker.
Meeste stroom is in het zeegat en in de Westmeep, dus ik zou daar de vloed mee willen. Dan heb je een window van 6 uur, van ca laag tot uurtje voor hoog. Alle tijd voor koffie met koek!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 08 juni 2013 14:23 #404787

Ik heb heelaas geen stromatlas bij de hand maar al je ervan uitgaat dat je bij kentering bij de SM1-ZS10 bant heb je tot aan daar nog een beetje ebstroom mee en daarna vledstroom ook mee.
Als de stroomkentering gelijk valt met de tijkentering moet je dan inderdaad ongeveer één uur vóór LW uit Vlieland weg ( buiten is het goed 40 minuten eerder LW dan in Vlieland haven.
Hoe echter de stromen in Slenk precie zijn weet ik echter niet.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 08 juni 2013 15:49 #404801

Ik wil eigenlijk dat de advies vertrektijden vanaf Vlieland naar Terschelling aangepast worden.
Iedereen met 1 uur voor hoog of laag vertrekken, dat geeft meer rust in de vaarbewegingen.

Of mis ik iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 08 juni 2013 15:55 #404805

Hoe diep steek je?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 08 juni 2013 17:11 #404819

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
ik voel een binnendoortje aankomen......


Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 08 juni 2013 17:14 #404820

- met de laatste 2 uur eb het zuiderstortemelk uit
- met de vloed noord langs terschelling,
- op de vloed onder terschelling langs naar het wantij
- en dan met de eb naar de Dellewal....
zoiets?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 juni 2013 17:17 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 08 juni 2013 17:21 #404821

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
nee, dat is een ommetje.

ik heb hier geen kaart bij de hand maar ik denk dat Hans het volgende in gedachten heeft:
uurtje voor hoog water vlieland uit.
langs de richel iets stroom tegen
door dat gat waar vroeger de veerboot door ging. Is dat niet het schuitengat? Dat is nu erg ondiep of zelfs droogvallend maar is lang nog betond geweest. Met hoogwater kan je er wel door als je niet te diep steekt.
dan op het dood tij zo terschelling in.

Ik heb er met de kolibrie eens vijf kwartier over gedaan, van vlie naar terschelling. ZW 4, grote spi er op en ik weet nog hoe verbaasd ik was dat het eigenlijk maar een kippeneindje is.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 08 juni 2013 17:22 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 08 juni 2013 17:39 #404827

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Voor zover ik weet is het schuitengat nauwelijks nog bevaarbaar. Er staat daar nog maar heel weinig water.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 08 juni 2013 18:24 #404844

Hen3 schreef :
Voor zover ik weet is het schuitengat nauwelijks nog bevaarbaar. Er staat daar nog maar heel weinig water.

Dat is dus erg relatief: 'weinig water'
Daarom dus altijd de vraag op het Wad: hoe diep steek je.

1 uur voor HW, dan kan je dus via het Fransche gaatje en schuitengat, mits je niet te diep steekt.


Bij de dieptestaat staat 1 meter bij NAP bij het Schuitengat (maart 2013), dus bij HW rond de 1,80! Da's dus heel veel.

Persoonlijk zou ik daar dus wel wat extra marge nemen, minstens 30 cm, want het wil wel eens wat minder zijn.

Maar da's nog steeds veel, niet?

En als je geen risico's wil nemen ga je lekker 1 uur voor laag, en spoel je naar buiten met het laatste restje eb, en met de eerst vloed weer naar binnen, naar Terschelling door de Slenk.


Oh ja, Fransche gaatje 60 cm bij NAP, dus die is iets kritischer.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 08 juni 2013 18:25 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 09 juni 2013 05:17 #404887

It Paradyske schreef :
Hen3 schreef :
Voor zover ik weet is het schuitengat nauwelijks nog bevaarbaar. Er staat daar nog maar heel weinig water.

Dat is dus erg relatief: 'weinig water'
Daarom dus altijd de vraag op het Wad: hoe diep steek je.

1 uur voor HW, dan kan je dus via het Fransche gaatje en schuitengat, mits je niet te diep steekt.


Bij de dieptestaat staat 1 meter bij NAP bij het Schuitengat (maart 2013), dus bij HW rond de 1,80! Da's dus heel veel.

Persoonlijk zou ik daar dus wel wat extra marge nemen, minstens 30 cm, want het wil wel eens wat minder zijn.

Maar da's nog steeds veel, niet?

Tja , ik zou zeggen, noem (eindelijk) eens je diepgang!
En dan gewoon op Quicktide kijken.
Schuitengat heeft inderdaad maximaal 1,9 meter maar aps op , diepte bij HW wiselt om en om van `2,0-1,7 ( SP en DT) naar 1,70-1,50 en dat tusen twee opvolgende getijen.
Doodtij en springtij scheelt daarbij dus 30 cm .
Maar met opkomend tij kan je eigenlijk weinig gebeuren. Maar maximale veilige diepgang daar lijkt me zeker niet meer dan 1,4 meter of zo .

@ Paradijske,
Rekenen t.o.v. LAT is toch echt zinvoller op het wad. Dat zegt tenminste meteen iets over de minimale diepte. Bovendien taan op de meeste kaarten de dieptes en hoogtes t.o.v. LAT. Bij NAP moet je eerst weer omrekenen.(of bedoelde je soms LAT ?)
Ad
Laatst bewerkt: 09 juni 2013 05:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 09 juni 2013 05:26 #404889

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
wij met 1m diepgang fietsen gewoon rechtdoor met hoogwater
Bijlagen:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 09 juni 2013 10:00 #404931

Schuitengat is nu 70 cm bij NAP en het blijft verzanden. Waar het mij om ging is de advies vertrektijden die je in almanaks leest en publicaties in jachthavens. Dat kan gewoon aangepast worden naar 1 uur voor hoog maar ook een uur voor laag.

Wel de route via de Slenk. Alles wat dieper steekt dan 1.30 kan dit seizoen beter niet het schuitengat nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 09 juni 2013 10:17 #404934

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3051
Het nadeel van algemeen geldende adviezen is dat je er niks aan hebt als je niet zelf nadenkt of het voor jou van toepassing dan wel handig is. En als je wel zelf nadenkt, heb je het advies ook niet meer nodig.

Bijvoorbeeld wat in dit draadje nog niet genoemd is: met veel wind uit een vervelende hoek wil ik misschien wind-tegen-stroom vermijden (ook afhankelijk van schip en bemanning) en laat ik dat zwaarder wegen dan of ik wel of niet stroom mee heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 09 juni 2013 11:48 #404942

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Zouden hier 2 soorten wadvaarders aan het woord zijn ? De ene die geïnteresseerd is in òf er wel voldoende water staat. De ander, meestal met een kiel jacht, neemt een route waar áltijd voldoende water is en probeert te zorgen dat dat water in een gunstige richting stroomt. Met als gevolg totaal andere inzichten over de meest gunstigste moment om te vertrekken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 09 juni 2013 17:20 #405031

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
dat is zeer goed mogelijk.
Ik vind het een totaal andere belevenis of ik nu met een jacht met vaste kiel over een ondiepte vaar of met mijn clever met een hefkiel. Vastlopen= kiel iets optrekken, en als de kiel niet verder omhoog wil dan uitstappen en duwend verder.

Al zou ik dit risico in het schuitengat niet willen lopen; dat is bij wat hardere westenwind toch vrij onbeschut.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 11 juni 2013 09:00 #405686

Bedankt voor de reacties. Ik schrijf een brief naar de almanak
om e.a. aan te passen.
Hebben zij ook iets om over na te denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 11 juni 2013 09:51 #405699

3Noreen schreef :
Zouden hier 2 soorten wadvaarders aan het woord zijn ? De ene die geïnteresseerd is in òf er wel voldoende water staat. De ander, meestal met een kiel jacht, neemt een route waar áltijd voldoende water is en probeert te zorgen dat dat water in een gunstige richting stroomt. Met als gevolg totaal andere inzichten over de meest gunstigste moment om te vertrekken.
En juist daarom lijkt het me niet wenselijk om uberhaubt iets in de almanak er over te schrijven anders dan de overwegingen die er toe zouden kunnen doen!
Zo is er het verhaal van stroom tegen wind, of alles stroom mee hebben (kan overigens niet als je niet door het schuitengat wilt of kunt), of diep genoeg water hebben, of er lekker lang over willen doen, of bepaalde windrichtingen en sterktes vermijden in het gebied, of bepaalde trajecten waar opgekruisd moet worden waar je liever geen tegen stroom bij zou willen hebben.
Kortom, een tijd is niet te geven. Tenzij er niet te veel wind is, en je alles zo snel mogelijk (op de motor voor velen dus) van A naar B wilt rossen om er zeker van te zijn dat er een ligplaatsje is.

Gewoon even mijn kijk op de zaak, voor wat het waard is...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Vlieland naar Terschelling 12 juni 2013 16:03 #406173

goed punt hoor, toch verwacht ik dat als er meer watersporters getriggerd worden om naar andere vertrektijden te kijken het dan wel wat minder druk wordt tijdens de spits.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl