Het varen richting Helgoland en dan rekening houden met de verkeers scheidings stelsels is op zich niet zo heel moeilijk. Zoals iemand al zei, je kan bij Vlieland al mooi boven het scheidingen stelsel komen, en dan prachtig vrij van alles mooi op veilige open zee richting Helgoland varen, je hoeft dan helemaal geen drukken gebieden over te steken, en alleen de TSS'en vanaf de Elbe en Jade Weser richting de DW noordzee route moet je dan nog oversteken, en dan heb je alleen maar kruisende vaart. Dit klinkt zeker als een goede optie als de windvoorspellingen daar gunstig voor zijn. Je moet dan wel een nachtje door, maar met de goede timing kan je mooi in het daglicht aankomen.
Onderlangs via de inshore traffic separation zone kan natuurlijk ook prachtig, maar daar zit je met wat meer wind uit het noorden al sneller op een onrustigere lagerwal. Met zuidwest windjes natuurlijk weer mooi op een oppertje vanaf Ameland en Schier. Gezond verstand gebruiken en dan is er niks aan de hand. Bij de Jade Weser is inderdaad wat meer verkeer, en zeker als je besloten hebt via de inshore te gaan zul je daar wel eens wat kruisende vaart tegen kunnen komen, verderop kan het wel eens verwarrend worden, omdat er dan verkeer van alle kanten kan komen. Bij de Eems valt het meestal reuze mee.
Nogmaals, wees niet bang voor TSS'en, die zijn er juist voor om het makkelijker te maken, en juist overzichtelijke situaties te creƫren.