Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: veiligheid (solo) zeiler

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 05:34 #424354

Het mannelijke deel van degenen die het niet meer kunnen navertellen worden dikwijls met open gulp gevonden. (Van horen zeggen)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 05:58 #424363

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Misschien moet ik dan inderdaad specifieker zijn en "onvrijwillig" toevoegen aan het overboord slaan..

De open gulp heb ik ook meegekregen uit diverse bronnen.. Dat is iets dat duidelijk te voorkomen is, gewoon het boordtoilet gebruiken of een puts in de kuip als het perse buiten moet.

Ik ben vooral op zoek naar veel voorkomende oorzaken van onvrijwillig overboord slaan.. Die zijn misschien -deels- te voorkomen door misschien een hogere en/of dichtere zeerailing.. Ik zou verwachten dat het het meeste gebeurd vanaf het voordek, in combinatie met een probleem met de voorzeilen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 05:59 #424364

golven, glad voordek, struikelen, giek tegen de kop etc
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 06:04 #424366

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
www.omroepflevoland.nl/Nieuws/...k-op-markermeer-niet

Tja het gebeurt toch zo nu en dan!
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 06:52 #424410

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
jelbert schreef :
Het probleem van zo'n waterdichte handheld is dat ze niet zo ver komen. Het vermogen is niet zo denderend en de antenne is vrij kort en als je over boord ligt dan zit je wel erg ongunstig dicht op het water met die antenne.
Toen ik ooit met mijn vorige bootje vast lag in het kanaaltje van het Ijseloog. Kon ik op kanaal 16 geen hulpkrijgen. Wel via kanaal 1 toen ik op het dek stond de antenne zo hoog mogelijk te houden.
Ga eens zwemmen en doe een zender test met je vhf en kijk of ze je nog kunnen ontvangen.

Tja en ik ben ook erg voorzichtig als ik op zee ben. In m'n pak zitten dan ook een aantal fakkels. En dat AIS baken aan m'n zwemvest.
Maar toch heb ik ook wel het idee dat overboord dood is. Reden om erg voorzichtig te zijn en vooral niet de kuip uit te gaan.

Dergelijke porto's zoals Standard-Horizon GX-851 of icom, beide met DSC, hebben toch een zend vermogen van 6 watt. dat is vaak even veel als veel jachten bij de antenne krijgen met slechte kwaliteit coaxkabel.
Aan het vermogen ligt het niet, wel aan het gebrek van hoogte.

Nadeel is dat op binnenwater er weinig mensen luisteren op K16 en je de kustwacht mogelijk niet bereikt.
Aangezien veel mensen wel een DSC marifoon hebben, wordt een distress call mogelijk wel door meer mensen opgepikt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 aug 2013 06:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 06:55 #424415

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
TimoDino schreef :
blijkbaar geen zwemvest?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 08:26 #424516

  • undine
  • undine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Ik zeil ook vaak solo, en zorg dan dat ik een waterdichte handvhf en flairs in mijn zak heb. Als ik passagiers meeneem, krijgt iedereen ook een flair om op zak te houden. Ik zeil meestal solo met een droogpak aan (wel niet hartje zomer), dat verhoogt het drijfvermogen en verhoogt je overlevingstijd aanzienlijk. Toegegeven, op jachtzeilerij is zo'n pak niet echt gewoon, maar ik heb het nog uit mijn kleinzeilerij periode, en uit veiligheidsoverweging blijf ik het gebruiken. Je vergroot niet alleen drijvend je overlevingstijd, je raakt ook veel makkelijker uit het water dan met een nat geworden zeilpak.

Ik vaar trouwens als vrijwillige opstapper bij de zeereddingsdienst (= belgische "knrm"), en heb daar toch enkele bedenkingen bij overgehouden: AIS plb helpt bijzonder goed. We gebruiken het actief. Ik denk dat het van het grootste belang is zichtbaar te zijn: reddingsvest, flair, plb, alles helpt. Ook vhf kan nuttig zijn. Maar natuurlijk, als er niemand in de buurt is kan er niemand helpen, welke hulpmiddelen je dan ook hebt.

De interventies die ik meemaakte waarbij mensen verdronken die te water geraakten (overboord of gezonken schip) hadden die geeneens reddingsvest aan. Extra triestig is dan ook dat enkele van die mensen gewoonweg nooit meer gevonden worden. Het is luguber, maar het lijkt me toch beter dat je gevonden kan worden, ook al ben je al dood....

En alleen op het water betekent niet afgesneden van alles en iedereen: meld je vertrek, koers, bestemming aan vrienden/familie, spreek een uur van melding af. Meld je aan traffic centers met koers en bedoelingen, ze taggen je dan, en bij calamiteiten weten ze waar je bent, wat je laatste koers/positie was...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 08:34 #424531

kan zo'n flair niet afgaan in je zeilpak? maw is het middel niet erger dan de kwaal? ( die in 99.9 % van de gevallen sowieso niet optreedt)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 aug 2013 08:34 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 08:35 #424532

  • undine
  • undine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Fly-Tour schreef :
Ik vind het sowieso altijd een eng idee om in je eentje met een boot de zee op te gaan. Het laatste wat ik in mijn leven zal doen, als ik ooit ga zeilen op zee. Als ik dat doe zou ik minstens met twee mensen gaan.
Wat als je niet overboord zou gaan, maar iets breekt of wat ook? En je kan de boel niet meer bedienen.., je ben helemaal de l.. Dan kan je 10x aan een lifeline hangen, maar..
Met zijn tweeën kan de ander altijd nog de boot verder besturen als je zelf in de kreukels ligt.


Het klinkt misschien raar, maar waarom vinden zoveel mensen het leuk om solo te gaan zeezeilen.? Onnodige hoge risico's volgens mij?

Kijk, even in je eentje met de boot de plas op is wat anders, daar zwem je wel naar de kant of er is wel een andere boot in de buurt.


Fly-tour, als je al heel je leven aan de kust woont, met je boot aan een zeehaven ligt, en je woont in een land waar geen binnenwater te bezeilen is, dan ga je toch wel eens alleen het zoute water op toch :-) met de nodige ervaring en voorzorgsmaatregelen doe ik dat vaak geruster dan op de Brusselse Ring in spitsuur te gaan rijden hoor :-)

ik denk dat ik toch alles een stuk bedachtzamer uitvoer als ik alleen ben, en constant zorg dat ik een plan B in mijn hoofd heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 08:38 #424538

  • undine
  • undine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
roozeboos schreef :
kan zo'n flair niet afgaan in je zeilpak? maw is het middel niet erger dan de kwaal? ( die in 99.9 % van de gevallen sowieso niet optreedt)

Haha het idee alleen al...:-) daar heb je wel een punt. Ik zorg alleszins dat die dingen uit de buurt van grijpgrage kinderhandjes liggen, en zonodig met wat tape eroverheen ook. Langs de andere kant, we hebben 99,9% zeker nog niet gehoord van een geval waarin een flair het verschil tussen leven en dood opleverde, maar we hebben 99,9% zeker ook nog niet gehoord van flair die vanzelf afgaat in een zeilpak, toch :-)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 09:00 #424554

straks komt er iemand met een rugzak reddingsvlot...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 09:15 #424564

roozeboos schreef :
straks komt er iemand met een rugzak reddingsvlot...

die heeft sunday al.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 11:17 #424659

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Ondertussen heb ik de vraag of een AIS-SART nu wel of niet zinnig is voor de solo zeiler, in de nederlandse wateren, neergelegd bij de KNRM.
Hier het antwoord:

Beste Jelbert,

Deze technische vraag is door de experts alhier uitgelegd:

Het verschil tussen een PLB en een AIS SART zit hem in de gebruikte techniek.
Een PLB maakt gebruik van een radio signaal op de 406 MHz. Deze wordt door zogenaamde COSPAS-SARSAT satellieten opgepikt en doorgezet naar het voor de positie relevante Kustwachtcentrum. De PLB maakt onderdeel uit van GMDSS en werkt dan ook wereldwijd.
De AIS-SART (wij noemen het AIS-PLB) maakt gebruik van AIS techniek. Deze zendt een radiosignaal in de VHF band uit en wordt door omringende scheepvaart ontvangen op de AIS apparatuur. Indien er een noodsignaal ontvangen wordt van een AIS-SART, zal er een tekst melding en een specifiek symbool worden getoond om aan te geven dat er sprake is van nood.

Naast ontvangst van een AIS-SART door omringende scheepvaart, wordt het signaal ook op de Nederlandse wateren door de Nederlandse Kustwacht ontvangen en verwerkt. Op basis van ontvangst van een noodsignaal van een AIS-PLB, zal de Kustwacht een zoekactie op de ontvangen positie ontvangen. De dekking voor ontvangst op de ruime binnenwateren is redelijk goed. Op de Noordzee wordt deze beperkt tot de afstand tot de kust.

De KNRM heeft bewust gekozen voor het gebruik van AIS techniek omdat wij werken vanuit de situatie dat wij in geval van nood zelf op zoek gaan naar een eigen bemanningslid. Daarnaast heeft de AIS techniek als duidelijk voordeel dat omliggende scheepvaart ook in staat wordt gesteld om hulp te bieden.

Indien men de wereldzeeën bevaart als Solozeiler, dan is niet een AIS-SART, maar een PLB (onderdeel van GMDSS) het meest verstandige middel.

Met vriendelijke groet,

Kees Brinkman
Communicatie en woordvoering
Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 11:59 #424688

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ja, dit ding weegt 2,8 kg en is verkrijgbaar als een soort rugzakje:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 15:51 #424907

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
roozeboos schreef :
kan zo'n flair niet afgaan in je zeilpak? maw is het middel niet erger dan de kwaal? ( die in 99.9 % van de gevallen sowieso niet optreedt)

Dompkruiser 770 "GISZMO"
Laatst bewerkt: 12 aug 2013 15:52 door TimoDino.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 18:22 #425013

WADnWIND schreef :
Noorderzon schreef :
Dat is waar, maar eigenlijk neem ik dat hele PLB verhaal niet eens serieus, dus ga toch wel uit van het principe dat overboord mijn dood is. Dat is de reden dat ik niet eens durf te hopen onderkoeling te voorkomen in zo'n geval. Maar goed, om toch iets te doen, of om mijn eventuele lijk fatsoenlijk te kunnen bergen toch maar een PLB bij me...

Ja, statistisch klopt het ook wel. Het schijnt, naar zeggen, niet de ergste manier te zijn?

Don't try this at home

Het staat bij mij op nummer twee van het lijstje 'als je dan toch moet gaan' in de categorie 'normale doodsoorzaken'.
- Eerst heb je het koud en zit je te rillen
- Dan houd het rillen op en voel je je weer wat warmer. Dit is schijn, omdat de bloedvaten van je extremiteiten (oren, neus, handen voeten en in een wat later stadium benen en armen) zich dicht trekken. Hierdoor komt er geen of minder afgekoeld bloed in je romp. Je lichaam doet dit om de vitale organen van warm zuurstofrijk bloed te voorzien. Afgekoeld bloed is dikker wat de stofwisseling niet ten goede komt en koelt ook de cellen in organen af waardoor deze niet goed meer kunnen functioneren. Als deze niet goed meer functioneren maken ze ook minder warmte aan waardoor de zaak nog meer verslechterd.
- Daarna word je wat rozig en licht slaperig. Het wordt wel eens verward met dronkenschap. Heerlijk gevoel, lekker warm en rozig en bijna een beetje tipsy.
- Als je toegeeft aan de ingeving even een lekker tukje te gaan doen is het vaak echt mis. Je beweegt dan nog minder en je koelt nog meer af. Bovendien ben je dan ook niet meer meester van de situatie. Meestal is het moment van slapen gaan het moment dat je in een coma wegzakt.
- Je raakt comateus en de ademhaling vervlakt en je hartslag (zowel slagen per minuut als volume per slag) daalt drastisch maar kan nog tamelijk lang door blijven gaan. Dit is een van de redenen dat hypothermie slachtoffers alleen dood worden verklaard als zij 'warm en dood' zijn en zij nog redelijk wat overlevingskansen hebben.
- de laatste stap kun je wel raden... je vrienden en familie mogen hun beste pak uit de kast gaan trekken...

Dus inderdaad niet zo'n vervelende manier ;)
Laatst bewerkt: 12 aug 2013 18:26 door Alfa Ursae Minoris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 18:39 #425037

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
roozeboos schreef :
kan zo'n flair niet afgaan in je zeilpak? maw is het middel niet erger dan de kwaal? ( die in 99.9 % van de gevallen sowieso niet optreedt)

Er gebeuren heel wat meer ongelukken als men hem probeert af te steken dan in je pak bewaren....

Ik loop al 22 jaar met 2 dubbele in mijn pak. (niet steeds dezelfde ;) )
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 18:42 #425040

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Alfa Ursae Minoris schreef :
WADnWIND schreef :
Noorderzon schreef :
Dat is waar, maar eigenlijk neem ik dat hele PLB verhaal niet eens serieus, dus ga toch wel uit van het principe dat overboord mijn dood is. Dat is de reden dat ik niet eens durf te hopen onderkoeling te voorkomen in zo'n geval. Maar goed, om toch iets te doen, of om mijn eventuele lijk fatsoenlijk te kunnen bergen toch maar een PLB bij me...

Ja, statistisch klopt het ook wel. Het schijnt, naar zeggen, niet de ergste manier te zijn?

Don't try this at home

Het staat bij mij op nummer twee van het lijstje 'als je dan toch moet gaan' in de categorie 'normale doodsoorzaken'.
- Eerst heb je het koud en zit je te rillen
- Dan houd het rillen op en voel je je weer wat warmer. Dit is schijn, omdat de bloedvaten van je extremiteiten (oren, neus, handen voeten en in een wat later stadium benen en armen) zich dicht trekken. Hierdoor komt er geen of minder afgekoeld bloed in je romp. Je lichaam doet dit om de vitale organen van warm zuurstofrijk bloed te voorzien. Afgekoeld bloed is dikker wat de stofwisseling niet ten goede komt en koelt ook de cellen in organen af waardoor deze niet goed meer kunnen functioneren. Als deze niet goed meer functioneren maken ze ook minder warmte aan waardoor de zaak nog meer verslechterd.
- Daarna word je wat rozig en licht slaperig. Het wordt wel eens verward met dronkenschap. Heerlijk gevoel, lekker warm en rozig en bijna een beetje tipsy.
- Als je toegeeft aan de ingeving even een lekker tukje te gaan doen is het vaak echt mis. Je beweegt dan nog minder en je koelt nog meer af. Bovendien ben je dan ook niet meer meester van de situatie. Meestal is het moment van slapen gaan het moment dat je in een coma wegzakt.
- Je raakt comateus en de ademhaling vervlakt en je hartslag (zowel slagen per minuut als volume per slag) daalt drastisch maar kan nog tamelijk lang door blijven gaan. Dit is een van de redenen dat hypothermie slachtoffers alleen dood worden verklaard als zij 'warm en dood' zijn en zij nog redelijk wat overlevingskansen hebben.
- de laatste stap kun je wel raden... je vrienden en familie mogen hun beste pak uit de kast gaan trekken...

Dus inderdaad niet zo'n vervelende manier ;)

Ik heb regelmatig thema avonden met Joost Bierens (WW expert in onderkoeling)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 18:47 #425043

WADnWIND schreef :
Alfa Ursae Minoris schreef :
<KNIP>

Ik heb regelmatig thema avonden met Joost Bierens (WW expert in onderkoeling)

Ja? Wil je nou zeggen dat ik ongelijk heb of juist gelijk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 18:48 #425045

Alfa Ursae Minoris schreef :
WADnWIND schreef :
Noorderzon schreef :
Dat is waar, maar eigenlijk neem ik dat hele PLB verhaal niet eens serieus, dus ga toch wel uit van het principe dat overboord mijn dood is. Dat is de reden dat ik niet eens durf te hopen onderkoeling te voorkomen in zo'n geval. Maar goed, om toch iets te doen, of om mijn eventuele lijk fatsoenlijk te kunnen bergen toch maar een PLB bij me...

Ja, statistisch klopt het ook wel. Het schijnt, naar zeggen, niet de ergste manier te zijn?

Don't try this at home

Het staat bij mij op nummer twee van het lijstje 'als je dan toch moet gaan' in de categorie 'normale doodsoorzaken'.
- Eerst heb je het koud en zit je te rillen
- Dan houd het rillen op en voel je je weer wat warmer. Dit is schijn, omdat de bloedvaten van je extremiteiten (oren, neus, handen voeten en in een wat later stadium benen en armen) zich dicht trekken. Hierdoor komt er geen of minder afgekoeld bloed in je romp. Je lichaam doet dit om de vitale organen van warm zuurstofrijk bloed te voorzien. Afgekoeld bloed is dikker wat de stofwisseling niet ten goede komt en koelt ook de cellen in organen af waardoor deze niet goed meer kunnen functioneren. Als deze niet goed meer functioneren maken ze ook minder warmte aan waardoor de zaak nog meer verslechterd.
- Daarna word je wat rozig en licht slaperig. Het wordt wel eens verward met dronkenschap. Heerlijk gevoel, lekker warm en rozig en bijna een beetje tipsy.
- Als je toegeeft aan de ingeving even een lekker tukje te gaan doen is het vaak echt mis. Je beweegt dan nog minder en je koelt nog meer af. Bovendien ben je dan ook niet meer meester van de situatie. Meestal is het moment van slapen gaan het moment dat je in een coma wegzakt.
- Je raakt comateus en de ademhaling vervlakt en je hartslag (zowel slagen per minuut als volume per slag) daalt drastisch maar kan nog tamelijk lang door blijven gaan. Dit is een van de redenen dat hypothermie slachtoffers alleen dood worden verklaard als zij 'warm en dood' zijn en zij nog redelijk wat overlevingskansen hebben.
- de laatste stap kun je wel raden... je vrienden en familie mogen hun beste pak uit de kast gaan trekken...

Dus inderdaad niet zo'n vervelende manier ;)
Het lijkt wel of hier een ervaringsdeskundige aan het woord is...!? :) ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 18:48 #425046

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
jelbert schreef :
Ondertussen heb ik de vraag of een AIS-SART nu wel of niet zinnig is voor de solo zeiler, in de nederlandse wateren, neergelegd bij de KNRM.
Hier het antwoord:

Beste Jelbert,

Deze technische vraag is door de experts alhier uitgelegd:

Het verschil tussen een PLB en een AIS SART zit hem in de gebruikte techniek.
Een PLB maakt gebruik van een radio signaal op de 406 MHz. Deze wordt door zogenaamde COSPAS-SARSAT satellieten opgepikt en doorgezet naar het voor de positie relevante Kustwachtcentrum. De PLB maakt onderdeel uit van GMDSS en werkt dan ook wereldwijd.
De AIS-SART (wij noemen het AIS-PLB) maakt gebruik van AIS techniek. Deze zendt een radiosignaal in de VHF band uit en wordt door omringende scheepvaart ontvangen op de AIS apparatuur. Indien er een noodsignaal ontvangen wordt van een AIS-SART, zal er een tekst melding en een specifiek symbool worden getoond om aan te geven dat er sprake is van nood.

Naast ontvangst van een AIS-SART door omringende scheepvaart, wordt het signaal ook op de Nederlandse wateren door de Nederlandse Kustwacht ontvangen en verwerkt. Op basis van ontvangst van een noodsignaal van een AIS-PLB, zal de Kustwacht een zoekactie op de ontvangen positie ontvangen. De dekking voor ontvangst op de ruime binnenwateren is redelijk goed. Op de Noordzee wordt deze beperkt tot de afstand tot de kust.

De KNRM heeft bewust gekozen voor het gebruik van AIS techniek omdat wij werken vanuit de situatie dat wij in geval van nood zelf op zoek gaan naar een eigen bemanningslid. Daarnaast heeft de AIS techniek als duidelijk voordeel dat omliggende scheepvaart ook in staat wordt gesteld om hulp te bieden.

Indien men de wereldzeeën bevaart als Solozeiler, dan is niet een AIS-SART, maar een PLB (onderdeel van GMDSS) het meest verstandige middel.

Met vriendelijke groet,

Kees Brinkman
Communicatie en woordvoering
Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM)

Kees heeft goed geluisterd.
Zijn verhaal is gebaseerd op de onderzoeks rapporten die ik bijgesloten heb in mijn PLB artikel. Ik ben van 1995 tot 2007 de technische waakhond geweest bij de KNRM testen en onderzoeken om de procedures steeds te standaardiseren. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 20:06 #425079

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ja Alfa UM, je verhaal over hypothermiedood klopt mooi.
Ik ben wel wat ervaringsdeskundige; in extreme bergsport en als arts daarin een en ander meegemaakt bij anderen.
Maar ook bij mezelf: Ik ben zelf éénmaal eens gaan zitten, erg koud en erg moe, en bovendien hypoxies door minder dan 40% luchtdruk. Licht eufoor was ik ook, niets erg aan de hand ;-) alsof ik met fles whisky op auto aan het rijden was, heerlijk!
Ben gelukkig wel weer opgestaan na een half uur waarin ik lekker wegdoezelde..
Laatst bewerkt: 12 aug 2013 20:10 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 13 aug 2013 03:02 #425096

Voorbeeld redding door 406 PLB:
www.bbc.co.uk/news/uk-wales-south-west-wales-23469810


Voorbeeld redding door handfakkel

Beiden solo watersporters, maar op motorboten.

Vroeger: overboord = dood
Tegenwoordig: overboord = doodsangst (TERECHT) + sla alarm + blijf warm & doe schietgebedjes.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 13 aug 2013 03:03 door Aquaplanning. Reden: link verbeterd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 13 aug 2013 03:50 #425102

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
TimoDino schreef :
De man viel in de vluchthaven aan de Oostvaardersdijk in het vrij rustige water, dus niet meer dan enkele tientallen meters van de wal. Bovendien was zijn zeilpartner aanwezig. Dit ongeluk lijkt me dus losstaan van de discussie in deze draad.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 13 aug 2013 03:58 #425104

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
stadjer schreef :
Misschien moet ik dan inderdaad specifieker zijn en "onvrijwillig" toevoegen aan het overboord slaan..

Ik ben vooral op zoek naar veel voorkomende oorzaken van onvrijwillig overboord slaan.. Die zijn misschien -deels- te voorkomen door misschien een hogere en/of dichtere zeerailing.. Ik zou verwachten dat het het meeste gebeurd vanaf het voordek, in combinatie met een probleem met de voorzeilen..

Afgelopen vrijdag aan het oefenen met de spinaker. Ik stond aan de verkeerde kant van de boom en toen die begon uit te zwaaien drukte die me bijna overboord. Gelukkig realiseerde ik het me direct en kon mijn balans zoeken terwijl Albert de boom vast pakte en hem naar binnen trok. Een echte netnietmanoverboord en zodoende een heeeeeeel goed leermoment.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl