Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Samen varen

Samen varen 11 aug 2013 15:13 #424134

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Een paar weken geleden ben ik met pech gestrand in de haven van Steenbergen. De kabel van de keerkoppeling was gebroken. Alle winkels waren dicht. Een eigenaar van een snelle motorboot had nog een halve meter aluminium hoeklijn aan boord en wat gereedschap. Een (overigens vrouwelijke) beroepsschipper die daar op vakantie was heeft bij geholpen hiermee een tijdelijke bediening voor de koppeling te maken. Reden genoeg om hen beiden voor een borrel uit te nodigen.

Het resultaat was een erg gezellige en leerzame gesprek. We voeren allemaal vaak op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse wateren. Met name aardig om te horen hoe schippers over elkaar denken. Het zijn niet alleen zeilers die zich aan de beroepsvaart en de snelle motorvaart storen, maar het gebeurt ook anders om.

Zo begreep de beroepsschipper niet waarom veel zeilers hun marifoon niet gebruiken. De meeste beroepsvaart heeft het opgegeven om zeiljachten op te roepen, omdat men toch niet antwoord. Overigens kon ik repliceren dat er ook de nodige binnenvaartschippers zijn die niet antwoorden op oproepen van jachten. Ook een punt van ergernis bleek te zijn dat zeilers b.v. op het Volkerak bij het kruizen varen tot in de geul en dan vlak voor een binnenvaartschip overstag gaan. Waarom niet even per marifoon gemeld wat men van plan is? Voorlangs, achterlangs of overstag.

De schipper van de snelle motorboot wist heel goed dat hij op moest passen met het maken van te hoge golven, maar vroeg zich niet helemaal ten onrechte wel af waarom
zeilers zo nodig bij het opkruizen van het Volkerak ook door de waterskiebaan moesten varen, een plaats waar zij zich (niet ten onrechte) nu juist meenden te mogen uitleven in snelheid.

Kortom een leerzaam gesprek en nog gezellig ook.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 11 aug 2013 16:06 #424165

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
dat zijn altijd de goede gesprekken, van meerdere perspectieven ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 11 aug 2013 17:09 #424197

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Solo schreef :
Zo begreep de beroepsschipper niet waarom veel zeilers hun marifoon niet gebruiken. De meeste beroepsvaart heeft het opgegeven om zeiljachten op te roepen, omdat men toch niet antwoord.

Ik luister altijd netjes uit. Maar wat de binnenvaarders zich vaak niet realiseren is dat de marifoon in de kuip van een zeiljacht veel minder goed hoorbaar is dan in een dichte, windvrije stuurhut. Ook als je voorzieningen treft zoals een buitenspeaker.

En dat betekent dan vaak dat een enkele oproep op de informele binnenvaart-wijze gewoon niet overkomt. Men hoort de marifoon wel, maar de eigen scheepsnaam die een keer voorbij komt valt weg in het overige geluid zoals praten aan boord, wind en het eventueel klapperen van zeilen. Plus dat het bij de gemiddelde binnenvaarder vaak ook nog onverstaanbaar gemompel is (sorry als ik hiermee iemand beledig). Dus: helder, duidelijk Nederlands (of Engels als er een andere vlag op staat) en correct aanroepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 11 aug 2013 19:25 #424280

  • hoff27
  • hoff27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
roelb schreef :
Solo schreef :
Zo begreep de beroepsschipper niet waarom veel zeilers hun marifoon niet gebruiken. De meeste beroepsvaart heeft het opgegeven om zeiljachten op te roepen, omdat men toch niet antwoord.

Ik luister altijd netjes uit. Maar wat de binnenvaarders zich vaak niet realiseren is dat de marifoon in de kuip van een zeiljacht veel minder goed hoorbaar is dan in een dichte, windvrije stuurhut. Ook als je voorzieningen treft zoals een buitenspeaker.

En dat betekent dan vaak dat een enkele oproep op de informele binnenvaart-wijze gewoon niet overkomt. Men hoort de marifoon wel, maar de eigen scheepsnaam die een keer voorbij komt valt weg in het overige geluid zoals praten aan boord, wind en het eventueel klapperen van zeilen. Plus dat het bij de gemiddelde binnenvaarder vaak ook nog onverstaanbaar gemompel is (sorry als ik hiermee iemand beledig). Dus: helder, duidelijk Nederlands (of Engels als er een andere vlag op staat) en correct aanroepen.

wat een onzin. wanneer je jouw marifoon niet komt horen, schort er iets in de boorduitrusting, of de stand van het volumeknopje. Het is echt je eigen verantwoordelijkheid het ding goed uit te luisteren. Zeker in een druk bevaren gebied. Wij zeilers denken helaas vaak dat de rest van de plasbewoners zich graag aan ons aanpassen omdat we... vul maar in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 11 aug 2013 20:04 #424299

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Het hoorbaarheidsprobleem speelt toch wel. Ik heb een marifoon met een luidspreker en een externe microfoon in de kuip. Maar als ik met de motor vaar, zeker bij meer dan 2500 toeren heb ik in een stalenschip als een Sneekermeer ook wel problemen om goed te communiceren. Als ik dan zelf een oproep doe neem ik ook gas terug tot 1000 toeren. Ik kan mij dus wel iets bij het probleem voorstellen.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 12 aug 2013 04:50 #424344

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Het hoorbaarheids-probleem zal overal spelen, maar dat moet je oplossen met een goede installatie, desnoods met een grote koptelefoon op gaan varen.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 12 aug 2013 05:24 #424352

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Ja hoor Stan, een koptelefoon.....

Dan hoor je dus die achteropkomende snelle motorboot niet en ook niet de roep van een zeiler die opeens over bakboord aan komt denderen achter jouw zeil....

Dat leid tot dezelfde dingen als al die stommelingen die op de fiets zo nodig naar hun MP3 speler moeten luisteren in t wegverkeer...

Maar als je een marifoon hebt, is een goede speaker idd wél een vereiste vind ik
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 12 aug 2013 06:12 #424371

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Klopt Anjo, ik stel het wat overdreven. Feit blijft dat je je systeem zo moet hebben, dat je het goed kan gebruiken, anders heeft het hele systeem geen nut.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 12 aug 2013 08:27 #424519

Het verschil tussen beroeps- en pleziervaart is dat een marifoon (zelfs twee) verplicht is op een groot schip en dus ook de plicht om uit te luisteren, minstens op kanaal 10. Voor een plezierjacht geldt die plicht (meestal) niet, dus als beroepsschipper kun je er niet vanuit gaan dat jachten uitluisteren.

Omgekeerd ben ik het ermee eens dat beroepsschippers (en ook bruggen en sluizen) vaak niet reageren op oproepen van die 'jachies'.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 12 aug 2013 08:38 #424536

Het is niet zozeer dat de beroepsvaart er twee moet hebben maar dat ze verplicht op kanaal 10 én het blokkanaal gelijktijdig moeten uitluisteren.
En dat doe je nu eenmaal met een dual watch niet.
Vandaar dat die niet mag in de beroepsvaart.
vandaar dat ze er wel twee mopeten hebben.
Overigens was dat in Belgie een tijdje geleden ook voor buitenlanders verplicht om de binnenwateren maar dat hebben ze na veel protest ingetrokken.
In Nederland geldt dus uitluisteren op kanaal 10 tenzij je in een blokgebied zit.En omdat je ook dan dat niet doet met een dual watch mag dat dus niet.
Overigens geldt er dan meestal alleen een uitluisterplicht en geen meldplicht.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 12 aug 2013 09:41 #424582

Wij gebruiken onze marifoon zelden, ondanks de professionele marifoon en mijn beroeps deformatie :unsure:. Echter, als je op een vaarwater als het Volkerak vaart ben je minstens moreel verplicht om je marifoon uit te luisteren. De meeste binnenvaarders worden tureluurs van (de meeste van) ons gezwalk.

Onze marifoon heeft een, weer professionele :), buiten luidspreker en is bij elk motor toerental of tijdens het zeilen met harde wind uitstekend te horen.

Het is echt niet zo moeilijk en kostbaar om een beetje goede marifoon installatie aan te schaffen.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 12 aug 2013 10:52 #424642

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Niet alleen moreel verplicht!. Als je een marifoon aan boord hebt ben je gewoon verplicht uit te luisteren. Niets vrijblijvend. Ook als pleziervaarder. Heb je de installatie, moet je de daarbij behorende verplichtingen ook naleven
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 12 aug 2013 10:53 #424644

En zo is het.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 12 aug 2013 11:09 #424652

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Verplichting of niet, ik luister eigenlijk nooit uit (mag ook niet, heb nl geen certificaat (en ja, dan mag ik de marifoon eigenlijk niet eens aan boord hebben))

Morele verplichting voel ik al helemaal niet. Ik ga ervan uit dat ik voldoende gezond verstand heb om (binnen)vaarders niet de stuipen op het lijf te jagen en verder zie ik geen reden om uit te luisteren.

Gewoon een beetje rekening houden met elkaar, gezond verstand en rustig blijven is genoeg om overal veilig aan te komen.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 12 aug 2013 11:14 #424656

Zoals een havenmeester ooit zei: wat heb je liever, een boete of een ongeluk?

Uitluisteren kan geen kwaad, diploma of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 12 aug 2013 11:20 #424660

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Ik vind het altijd lastig om te bepalen hoever ik door kan varen bij een binnenvaartschip. Uiteraard ga ik op een veilig moment overstag, maar ik bedoel vooral: wanneer begint die schipper zich druk te maken? Die ziet natuurlijk ook alleen maar een klein rotbootje (5,7 mtr). Daarom ga ik altijd maar een stuk eerder dan eigenlijk nodig. Ik vraag me altijd af of even zwaaien of handopsteken naar de schipper die beste man juist gerust stelt (zo van: ik heb je gezien), of juist denkt: wat wil die idioot nou, met dat armpje B)

EDIT: een marifoon heb ik niet.
Laatst bewerkt: 12 aug 2013 11:20 door Pjetrow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 12 aug 2013 12:29 #424706

Johnnie, het gaat ook niet om jou, of anderen die hun gezond verstand gebruiken, maar om diegenen die het leuk vinden om pas op een meter of 10, of soms zelfs nog minder, van de binnenvaarder overstag te gaan. Die binnenvaarder ziet niet wat die gaat doen. Hij kan alleen maar hopen dat ie op tijd weg is. De binnenvaarder kan op het moment supreme NIETS doen.

Oogcontact d.m.v. zwaaien kan helpen, maar soms zie je de stuurman niet door het gebruik van zonwering. Dan lijkt het net of er spiegels in de stuurhut zitten i.p.v. glas...

Wat je zegt: gezond verstand gebruiken en ruim op tijd overstag.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 12 aug 2013 12:31 #424707

Is het niet beter om gewoon helemaal niet in de vaarweg van een binnenvaartschip overstag te gaan (dus ook niet 100m, vaak maar 1 scheepslengte) of is dat dan weer te voorzichtig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 12 aug 2013 12:40 #424712

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Evaluationcopy schreef :
Zoals een havenmeester ooit zei: wat heb je liever, een boete of een ongeluk?

Uitluisteren kan geen kwaad, diploma of niet.

Ik durf te stellen dat ik geen ongeluk krijg doordat ik mijn marifoon niet uitluister! dus dan heb ik liever ook geen boete!

En vwb die "10-meter vaarders", hoe wordt dat opgelost door een uitluisterplicht?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samen varen 12 aug 2013 12:46 #424716

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Evaluationcopy schreef :
Is het niet beter om gewoon helemaal niet in de vaarweg van een binnenvaartschip overstag te gaan (dus ook niet 100m, vaak maar 1 scheepslengte) of is dat dan weer te voorzichtig?

Sorry, ik was niet duidelijk. Met veilig overstag gaan bedoel ik inderdaad voordat ik in het vaarwater kom. Tenzij ik er voorlangs wil natuurlijk, maar dat doe ik alleen als het makkelijk kan. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl