Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Navigatie bij beperkt zicht

Navigatie bij beperkt zicht 16 okt 2013 16:23 #448440

Een bekende oefening als je een training doet bij een RYA zeilschool is, dat je benedendeks moet navigeren zonder zicht naar buiten en de stuurman aanwijzingen moet geven hoe die moet varen. Dus alsof het zicht beperkt is. Zonder gebruik van GPS of plotter.

Een oefening kan zijn naar een ton ergens midden in het water te varen of een haven in te varen.

Ik heb nooit helemaal goed begrepen hoe je dit het beste kan doen. Heeft er iemand tips?

vr.gr.

gijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie bij beperkt zicht 16 okt 2013 16:49 #448452

Behalve als je radar hebt lijkt me dat niet mogelijk. Een dieptemeter zou nog wat hulp kunnen zijn, en als je beschikking hebt over een bekende positie op een bekende tijd zou je nog wat kunnen rekenen aan koers + gevaren afstand of snelheid, maar meeer als dat zit er echt niet in.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie bij beperkt zicht 16 okt 2013 17:23 #448464

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Het idee bij de RYA oefening is dat de instructeur zegt "oh jeetje wat wordt het mistig" en dan mag je als kandidaat nog net even een driehoekspeiling nemen waarna je onderdeks moet gaan met de gordijnen dicht. Je moet dan naar een bepaald punt varen en dit doe je op de ouderwetse manier: op de kaart. Je mag je roerganger koersen opgeven, je mag koersen vragen, dieptes vragen, snelheid vragen. Samen met de kennis die je hebt over de rompsnelheid en verlijereing van je boot op diverse koersen moet je het redden naar het punt. Afhankelijk van het niveau mag het met de wind mee (coastal) of tegen de wind in (offshore) :)
Een zeer ervaren RYA instructeur heeft mij eens verteld dat het niet om de realiteitszin van de oefening gaat, maar puur om het testen van je papieren navigatieskills, dus hoe je met stroom, wind, snelheid en koers op een kaart moet omgaan. En trust me, als die kennis niet goed zit, dan haal je die oefening niet.
Dieptemeter is ook handig in dit alles trouwens, een aloud gebruik is een bepaalde dieptelijn op de kaart opzoeken (hiermee wordt ook weer je test van de getijdenberekening getest) en die volgen).
Tips om dit examen te halen zijn er wel, naast dat dat je navigatieskills goed moeten zijn. Bereid je goed voor op de boot, de snelheid, verlijering e.d. Bereid je goed voor op het gebied, de kaarten, schaal etc. (examentip: maak een papieren lineaal met de afstand in 10e mijlen erop en verstop die op de kaartentafel B)) En gewoon oefenen. Het is erg leuk om te doen en erg nuttig, omdat je op een heel klein oppervlak ziet of al die berekeningen die je maakt voor de oversteek naar Frankrijk wel kloppen...

Grt Tom.
Laatst bewerkt: 16 okt 2013 17:24 door TomD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie bij beperkt zicht 16 okt 2013 17:57 #448479

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
TomD heeft het al aardig verwoord. Nog een paar kleine aanvullingen.
- zelfde oefening krijg je ook bij CWO3 zeezeilen.
- punt waarop je begint is altijd gegeven, door peiling of GPS-positie
- vervolgens dus gegist bestek op basis koers en vaart
- stroming berekenen
- verlijeren neem je waar door de hoek van het zog te meten
- checken door mogelijke peilingen, waaronder peiling met loding

Het gaat idd puur om of je onder stress
a. goede opdrachten geeft aan de peilers en
b. ook alles nog redelijk kan berekenen.

Heb nog niet meegemaakt dat iemand precies aankomt, maar dat is ook niet nodig. Als het echt zo mistig is, dan ga je voor anker op de 10-meterlijn ....
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie bij beperkt zicht 17 okt 2013 14:00 #448644

Bedankt voor de reakties!

Dat van die papieren lineaal kende ik nog niet. Waarom is dit makkelijker dan een passer?
bv.de afgelegde afstand in 6 minuten is 0,7 M bij bootsnelheid van 7 knts.

Ik zie bij een rya cursus ook wel eens "advanced skippering techniques" staan. Wat wordt daarmee bedoeld?

vr.gr.

gijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl