Het idee bij de RYA oefening is dat de instructeur zegt "oh jeetje wat wordt het mistig" en dan mag je als kandidaat nog net even een driehoekspeiling nemen waarna je onderdeks moet gaan met de gordijnen dicht. Je moet dan naar een bepaald punt varen en dit doe je op de ouderwetse manier: op de kaart. Je mag je roerganger koersen opgeven, je mag koersen vragen, dieptes vragen, snelheid vragen. Samen met de kennis die je hebt over de rompsnelheid en verlijereing van je boot op diverse koersen moet je het redden naar het punt. Afhankelijk van het niveau mag het met de wind mee (coastal) of tegen de wind in (offshore)
Een zeer ervaren RYA instructeur heeft mij eens verteld dat het niet om de realiteitszin van de oefening gaat, maar puur om het testen van je papieren navigatieskills, dus hoe je met stroom, wind, snelheid en koers op een kaart moet omgaan. En trust me, als die kennis niet goed zit, dan haal je die oefening niet.
Dieptemeter is ook handig in dit alles trouwens, een aloud gebruik is een bepaalde dieptelijn op de kaart opzoeken (hiermee wordt ook weer je test van de getijdenberekening getest) en die volgen).
Tips om dit examen te halen zijn er wel, naast dat dat je navigatieskills goed moeten zijn. Bereid je goed voor op de boot, de snelheid, verlijering e.d. Bereid je goed voor op het gebied, de kaarten, schaal etc. (examentip: maak een papieren lineaal met de afstand in 10e mijlen erop en verstop die op de kaartentafel
) En gewoon oefenen. Het is erg leuk om te doen en erg nuttig, omdat je op een heel klein oppervlak ziet of al die berekeningen die je maakt voor de oversteek naar Frankrijk wel kloppen...
Grt Tom.