Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaringen lifesling en joon?

Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 15:27 #465087

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Na teleurstellende ervaringen met de redlijn zijn we op zoek naar een lifesling en joon die in de praktijk goed blijken te werken.

Nu zijn er o.a. in deze discussie al heel wat meningen voorbij gekomen en ik snap dat er (gelukkig!) weinig echte praktijk ervaring met reddingsmiddelen is.
Maar misschien zijn er forumleden die wel geoefend hebben met reddingsmiddelen en hun ervaringen willen delen?

Even wat achtergrond:

- We varen zowel op groot binnenwater als zee.
- Alle opvarenden (ook onze gasten) dragen een reddingsvest.
- Het gaat in eerste instantie om een werplijn waarmee we de POB weer dicht bij het schip kunnen brengen (dus ná een MOB manoeuvre), ook bij 5 Bft en meer.
- We gaan ervan uit dat de POB nog bij bewustzijn is, anders heeft een lifesling naar mijn idee weinig zin en zullen we andere actie moeten ondernemen.
- Als er forumleden zijn met praktijk ervaring met een joon ben ik ook heel geïnteresseerd! Ik ben inmiddels wel overtuigd van de waarde van een goede joon, maar welke zijn dat?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 17:39 #465125

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Ik heb uit nieuwsgierigheid onze [zelfbouw]joon twee keer getest, een keer overdag en een keer 's nachts, beide bij 3-4 Bft. Overdag is de geel/rode vlag goed te zien. In de nacht vind ik ze zichtbaarheid van de joon met een Plastimo batterijlichtje zeer matig. Het reflecterend materiaal zie nog het beste.

Na deze test heb ik besloten in onze reddingsvesten een Rescue Laser te verpakken. Dit geeft in elk geval in de nacht een veel betere zichtbaarheid van de drenkeling [indien bij bewustzijn].

Pas geleden heb ik een paar 5 Watt led zaklampjes a 10 Euro bij de Aldi gekocht. Deze lijken me ook prima geschikt om aan een reddingsvest te bevestigen, zodat ik dat binnenkort een keer wil testen.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 18:49 #465158

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 19:31 #465179

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Misschien is het zinvoller je meer te richten op: hoe blijf ik aan boord?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 20:32 #465212

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Ik ben er ook ooit een draadje over gestart. Veel discussie, maar niemand die ooit gehoord had van een reddingsoperatie waar een joon een rol gespeeld had.

Ik blijf bij mijn mening dat de joon in het museum thuis hoort en PLB's een veel betere keuze zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 21:18 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 20:32 #465213

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Zeilzin schreef :
Ik heb uit nieuwsgierigheid onze [zelfbouw]joon twee keer getest, een keer overdag en een keer 's nachts, beide bij 3-4 Bft. Overdag is de geel/rode vlag goed te zien. In de nacht vind ik ze zichtbaarheid van de joon met een Plastimo batterijlichtje zeer matig. Het reflecterend materiaal zie nog het beste.
Dank voor het delen van je test ervaringen. Ben je alleen niet tevreden over het lampje op je zelfbouw joon maar werkte de rest bij 3-4 Bft naar behoren?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 22:52 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 20:33 #465216

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Aernoudt schreef :
Misschien is het zinvoller je meer te richten op: hoe blijf ik aan boord?

Dat is natuurlijk altijd de beste strategie, maar ja. Dat lukt helaas niet altijd.

Geen ervaring gelukkig, maar ik heb mijn reddingsvesten uitegrust met een lampje dat aanschakelt door contact met water. Geen vervanging van een Joon, maar voor 25,-- wel goede vindbaarheid 's nachts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 20:45 #465220

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
de-verleiding schreef : Dank je. Dit draadje had ik nog niet gevonden. De (wat gedateerde) praktijktest van WADnWIND is heel interessant. Als ik het goed begrijp pleit hij voor een goede joon, die volgens hem voor watersporters niet (meer) gemaakt worden.
Het wordt me uit zijn bijdrage niet helemaal duidelijk waar het met de watersport jonen vooral aan schort in de praktijk, en waar je nog wel goede jonen kunt vinden. Erik had het in een ander draadje ook over het nut van goede jonen, dus ze zullen er zeker zijn.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 20:47 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 20:58 #465223

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
koko schreef :
Aernoudt schreef :
Misschien is het zinvoller je meer te richten op: hoe blijf ik aan boord?

Dat is natuurlijk altijd de beste strategie, maar ja. Dat lukt helaas niet altijd.
Precies. Natuurlijk heeft aan boord blijven onze eerste prioriteit. Maar het risico is nooit nul, en dan heb ik liever een plan b als er tòch iemand overboord gaat. En dan wel met middelen die enige kans van slagen hebben. Vandaar mijn vraag naar ervaringen uit de praktijk met lifeslings en jonen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 22:53 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 21:11 #465233

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Hans V schreef :
Na teleurstellende ervaringen met de redlijn zijn we op zoek naar een lifesling en joon die in de praktijk goed blijken te werken.

Nu zijn er o.a. in deze discussie al heel wat meningen voorbij gekomen en ik snap dat er (gelukkig!) weinig echte praktijk ervaring met reddingsmiddelen is.
Maar misschien zijn er forumleden die wel geoefend hebben met reddingsmiddelen en hun ervaringen willen delen?

Even wat achtergrond:

- We varen zowel op groot binnenwater als zee.
- Alle opvarenden (ook onze gasten) dragen een reddingsvest.
- Het gaat in eerste instantie om een werplijn waarmee we de POB weer dicht bij het schip kunnen brengen (dus ná een MOB manoeuvre), ook bij 5 Bft en meer.
- We gaan ervan uit dat de POB nog bij bewustzijn is, anders heeft een lifesling naar mijn idee weinig zin en zullen we andere actie moeten ondernemen.
- Als er forumleden zijn met praktijk ervaring met een joon ben ik ook heel geïnteresseerd! Ik ben inmiddels wel overtuigd van de waarde van een goede joon, maar welke zijn dat?

Ik heb dit al eens geschreven over een joon:

Ik kan daar beroepshalve wat over zeggen.
In 1996 moesten wij Scheepvaart Inspectie overtuigen dat een Goed gekeurde Joon een goede vervanging was voor een M.O.B boot met goed gekeurde kraan, voor de zeegaande zeilvaart en visserij.
Wij hadden een GOEDE joon ontwikkeld op basis van de oude plastimo versie. Ik ben op een dag bij 6Bf 10x overboord gesprongen in mijn KNRM pak vanaf een de schoener Zuiderzee, de logger Tecla en de brik Aphrodite, op het ijsselmeer in maart.

Een goed gekeurde joon waait niet of veel minder plat. Alle jachten jonen zijn technisch gezien zeer dure rommel en voldoen nergens aan, ze verzinnen maar wat.
Wij moesten de stabiliteit en hellinghoek aantonen per joon, evenals de zichtbaarheid van de merktekens. Een ACR flitslichtje werd verplicht, het standaard plastimo lampje is echte shit.

Het uitgangspunt van S.I. was dat boven 6-7Bf valt er weinig MOB meer te redden door het eigen schip. In de golven is een vlag een zeer groot hulpmiddel om de mob te lokaliseren.

Helaas zijn de nu verkrijgbare handels jonen van slechte kwaliteit zonder stabiliteits- berekeningen, Commerciële rommel. Het lijkt heel wat in de winkel, maar kijk maar eens naar de kwaliteit van de gemiddelde joon na 1 of 2 jaar.
Die opblaas dingen zijn natuurlijk je reinste speelgoed op zee met golven en wind.

Het is niet dat ik pleit voor een joon, maar mensen die vinden of zeggen dat het niet zinvol is ontbreekt, m.i., voldoende kennis en/of ervaring aangaande dit onderwerp. Over de watersportjonen klopt de negatieve indruk wel.

Solo kan je een joon wel thuis laten.

Onder tussen maken we ze al enkele jaren niet meer en heb er dus geen belang bij.

Nadeel is wel dat je opgemerkt moet worden als je overboord stapt
In die zin zijn de PLB bakens het betere alternatief op zee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 21:27 #465239

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ilCigno schreef :
...niemand die ooit gehoord had van een reddingsoperatie waar een joon een rol gespeeld had.

Ik blijf bij mijn mening dat de joon in het museum thuis hoort en PLB's een veel betere keuze zijn.
Ik zie het eerder als een aanvulling. AIS gebaseerde MOB-systemen zien er veelbelovend uit omdat deze het op korte termijn terugvinden van een drenkeling mogelijk zouden kunnen maken. Maar ook hier ben ik dan wel erg geïnteresseerd in praktijk ervaringen, want het bereik van die AIS zendertjes in stevige zeegang zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Ook zou je alle opvarenden in zo'n geval met een AIS PLB moeten uitrusten, wat momenteel nog bijzonder kostbaar is.
Een low tech middel wat altijd werkt hoeft voor mij nog niet naar het museum ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 21:37 #465249

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WADnWIND schreef :
Helaas zijn de nu verkrijgbare handels jonen van slechte kwaliteit zonder stabiliteits- berekeningen, Commerciële rommel. Het lijkt heel wat in de winkel, maar kijk maar eens naar de kwaliteit van de gemiddelde joon na 1 of 2 jaar.
Die opblaas dingen zijn natuurlijk je reinste speelgoed op zee met golven en wind.

Het is niet dat ik pleit voor een joon, maar mensen die vinden of zeggen dat het niet zinvol is ontbreekt, m.i., voldoende kennis en/of ervaring aangaande dit onderwerp. Over de watersportjonen klopt de negatieve indruk wel.
Dankzij de tip van Ron had ik je (zeer relevante) bijdrage uit de praktijk al gelezen. Zoals ik hierboven schreef is me niet helemaal duidelijk uit je verhaal waar de 'watersport jonen' in de praktijk falen en waar je wèl betrouwbare jonen kunt vinden. Want ze zijn er blijkbaar wèl.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 21:56 #465260

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Hans V schreef :
ilCigno schreef :
...niemand die ooit gehoord had van een reddingsoperatie waar een joon een rol gespeeld had.

Ik blijf bij mijn mening dat de joon in het museum thuis hoort en PLB's een veel betere keuze zijn.
Ik zie het eerder als een aanvulling. AIS gebaseerde MOB-systemen zien er veelbelovend uit omdat deze het op korte termijn terugvinden van een drenkeling mogelijk zouden kunnen maken. Maar ook hier ben ik dan wel erg geïnteresseerd in praktijk ervaringen, want het bereik van die AIS zendertjes in stevige zeegang zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Ook zou je alle opvarenden in zo'n geval met een AIS PLB moeten uitrusten, wat momenteel nog bijzonder kostbaar is.
Een low tech middel wat altijd werkt hoeft voor mij nog niet naar het museum ;)

Wij hebben recentelijk testen uitgevoerd met AIS-plb's. De AIS-PLB op de tube van een rubberboor en de ontvangst antenne op 10 meter hoog en op 5 meter hoog (reddingboot). Glad water
De kannad en simrad typen haalden ternauwernood 2 mijl (1,9nM).
De Weatherdock-AISPLB haalt op 10 meter hoogte ongeveer 4 mijl (4,1nM) en op 5 meter krap 3 mijl.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 22:02 #465262

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Hans V schreef :
WADnWIND schreef :
Helaas zijn de nu verkrijgbare handels jonen van slechte kwaliteit zonder stabiliteits- berekeningen, Commerciële rommel. Het lijkt heel wat in de winkel, maar kijk maar eens naar de kwaliteit van de gemiddelde joon na 1 of 2 jaar.
Die opblaas dingen zijn natuurlijk je reinste speelgoed op zee met golven en wind.

Het is niet dat ik pleit voor een joon, maar mensen die vinden of zeggen dat het niet zinvol is ontbreekt, m.i., voldoende kennis en/of ervaring aangaande dit onderwerp. Over de watersportjonen klopt de negatieve indruk wel.
Dankzij de tip van Ron had ik je (zeer relevante) bijdrage uit de praktijk al gelezen. Zoals ik hierboven schreef is me niet helemaal duidelijk uit je verhaal waar de 'watersport jonen' in de praktijk falen en waar je wèl betrouwbare jonen kunt vinden. Want ze zijn er blijkbaar wèl.

We gebruikten 15 jaar geleden de ALU plastimo joon als halffabrikaat en later de glasfiber telescoop. Deze laatste was een stuk beter bestand tegen zoutwater, maar niet tegen platstampen. We moesten hiervoor stabiliteits metingen doen en berekeningen alsof het een schip was. Met name de winddruk en drift.
Wij vergrendelden de telescoop delen intern, zodat ze niet midden op zee uit elkaar schoven. Ook het standaard lampje was grote flauwekul.

We maken sinds 2005 geen jonen meer. Ik denk dat we er rond de 250 gemaakt hebben voor de zeevaart en offshore. Ik kom ze nog steeds tegen op platforms op de Noordzee. In goede staat omdat ze daar in kokers zitten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 22:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 22:32 #465268

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WADnWIND schreef :
Hans V schreef :
Ik zie het eerder als een aanvulling. AIS gebaseerde MOB-systemen zien er veelbelovend uit omdat deze het op korte termijn terugvinden van een drenkeling mogelijk zouden kunnen maken. Maar ook hier ben ik dan wel erg geïnteresseerd in praktijk ervaringen, want het bereik van die AIS zendertjes in stevige zeegang zou nog wel eens tegen kunnen vallen.
Wij hebben recentelijk testen uitgevoerd met AIS-plb's. De AIS-PLB op de tube van een rubberboor en de ontvangst antenne op 10 meter hoog en op 5 meter hoog (reddingboot). Glad water
De kannad en simrad typen haalden ternauwernood 2 mijl (1,9nM).
De Weatherdock-AISPLB haalt op 10 meter hoogte ongeveer 4 mijl (4,1nM) en op 5 meter krap 3 mijl.
Dank je voor deze praktijk data. Is een AIS-PLB hiermee - afgezien van de kosten als iedereen er een moet dragen - naar jouw idee een goede vervanger van een joon?

SEMI OFF-TOPIC: Wat me niet helemaal lekker zit is het gladde water tijdens jullie test. Een AIS-PLB op een (laag) reddingsvest zal bij zeegang regelmatig in een golfdal (en dus snel buiten zichtlijn bereik) van de ontvangstantenne zijn. Combineer dit met de niet continue aard van de AIS updates (wachten op lege slots etc.) en het uiteindelijke bereik kan dramatisch slechter uitpakken dan tijdens jullie test. Of is dit iets te simpel gedacht?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 22:59 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 22:38 #465270

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WADnWIND schreef :
We gebruikten 15 jaar geleden de ALU plastimo joon als halffabrikaat en later de glasfiber telescoop. Deze laatste was een stuk beter bestand tegen zoutwater, maar niet tegen platstampen. We moesten hiervoor stabiliteits metingen doen en berekeningen alsof het een schip was. Met name de winddruk en drift.
Wij vergrendelden de telescoop delen intern, zodat ze niet midden op zee uit elkaar schoven. Ook het standaard lampje was grote flauwekul.

We maken sinds 2005 geen jonen meer. Ik denk dat we er rond de 250 gemaakt hebben voor de zeevaart en offshore. Ik kom ze nog steeds tegen op platforms op de Noordzee. In goede staat omdat ze daar in kokers zitten.
Dank je, erg nuttige informatie. Blijft de vraag of er vandaag de dag dan elders nog goede jonen te verkrijgen zijn? Google helpt me vooralsnog niet veel verder.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 22:53 #465272

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Ik wil graag een overweging inbrengen ten aanzien van AIS PLB's:

stel de schipper valt overboord, kan de bemanning op dat moment de apparatuur bedienen die nodig is om de drenkeling terug te vinden.
Veel schepen varen met anderhalve bemanning rond. De man 'kent' alle apparatuur, kan de vrouw deze net zo goed bedienen?

Daarom heb ik graag ook low-tech reddingsmiddelen beschikbaar. Overdag kan dat een joon of dergelijke zijn en 's nachts een sterke ledzaklamp of een laser-flare in het reddingvest.

Als iemand andere ideeen heeft, vertel
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 22:55 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 23:02 #465274

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
WADnWIND schreef :
Hans V schreef :
We maken sinds 2005 geen jonen meer. Ik denk dat we er rond de 250 gemaakt hebben voor de zeevaart en offshore.
Misschien is het ontwerp nog ergens beschikbaar? Voor zeilers die graag zo'n staak willen hebben kan dat wel een oplossing zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 08 dec 2013 23:08 #465275

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ilCigno schreef :
WADnWIND schreef :
We maken sinds 2005 geen jonen meer. Ik denk dat we er rond de 250 gemaakt hebben voor de zeevaart en offshore.
Misschien is het ontwerp nog ergens beschikbaar? Voor zeilers die graag zo'n staak willen hebben kan dat wel een oplossing zijn.
Goed idee. Als dat door doe het zelvers goed zelf na te maken is ben ik zeker geïnteresseerd!
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 23:09 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 06:27 #465282

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Hans V schreef :
Dank je voor deze praktijk data. Is een AIS-PLB hiermee - afgezien van de kosten als iedereen er een moet dragen - naar jouw idee een goede vervanger van een joon?

SEMI OFF-TOPIC: Wat me niet helemaal lekker zit is het gladde water tijdens jullie test. Een AIS-PLB op een (laag) reddingsvest zal bij zeegang regelmatig in een golfdal (en dus snel buiten zichtlijn bereik) van de ontvangstantenne zijn. Combineer dit met de niet continue aard van de AIS updates (wachten op lege slots etc.) en het uiteindelijke bereik kan dramatisch slechter uitpakken dan tijdens jullie test. Of is dit iets te simpel gedacht?

Een AIS-PLB is zeker een aardige vervanger, maar ook een aanvulling. Voor als nog is 1,9nM verder dan je de joon kan zien, zeker met zeegang.

De AIS-plb's zijn getest op het ijsselmeer bij 2-4Bf, dat is glad. Echter de 121,5Mhz PLB hebben we getest met 5-6m golfhoogte en 7-9Bf boven schier. Het Rhotheta baken haalde in deze omstandigheden 10 mijl!
Deze animatie geeft de omstandigheden weer vanuit een marine heli tijdens de test:

www.shiptron.com/htmlarea_asse...ges/Rhotheta/plb.gif

Op de "witte" reddingboot was ik als proces techneut, een machtige dag.

De AIS-PLB bij slecht weer komt nog wel een keer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 06:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 09:42 #465356

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Vwb het zelf maken van een joon. Heb er wel eens een geupgrade die nogal snel plat woei. Die had genoeg drijfvermogen, dus was vooral een kwestie van meer contragewicht onderin. Eigenlijk is het gewoon een lange glasfiber staak met een drijflichaam en een contragewicht. Bovenin een vlag en een lampje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 10:06 #465363

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WADnWIND schreef :
De AIS-plb's zijn getest op het ijsselmeer bij 2-4Bf, dat is glad. Echter de 121,5Mhz PLB hebben we getest met 5-6m golfhoogte en 7-9Bf boven schier. Het Rhotheta baken haalde in deze omstandigheden 10 mijl!
...
De AIS-PLB bij slecht weer komt nog wel een keer.
Jammer dat de AIS-PLB's bij de slecht weer testen niet mee zijn genomen, want zo'n setting is niet 1-2-3 opnieuw te organiseren maar zeer waardevol. Chapeau voor de initiatiefnemers!

Testen van watersport bladen met redmiddelen hebben naar mijn mening maar beperkte waarde, omdat ze vaak met vlak water en een zonnetje worden uitgevoerd. Wel zo prettig voor testers en fotograaf, maar het lijkt in de verste verte niet op de omstandigheden waarin het echt belangrijk wordt of iets nog werkt of niet.

Zou je het hier willen melden als er inderdaad een AIS-PLB test bij slecht weer wordt georganiseerd? Jullie IJsselmeer test is al interessant, maar dekt nog niet de omstandigheden waarin terugvinden een enorme opgaaf wordt.

In de tussentijd ben ik benieuwd of - zoals Timo opperde - jullie het ontwerp van de zelfbouw/modificatie joon nog hebben. Als jullie die niet meer maken en verkopen mag die misschien worden vrijgegeven?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 10:14 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 10:12 #465365

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
FMJ schreef :
Heb er wel eens een geupgrade die nogal snel plat woei.
Wat voor joon was dat en hoe heb je hem gemodificeerd (foto's?). Voldeed de joon daarna wel aan je eisen?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 11:33 #465396

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
WADnWIND schreef :
Die opblaas dingen zijn natuurlijk je reinste speelgoed op zee met golven en wind.

Hoe kan het dat ze aan de ISAF, RORC, AYF en NZF regels voldoen ?
Ben wel benieuwd wat ik heb er 1 aan m`n reling hangen.. :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 13:17 #465428

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Hans V schreef :
FMJ schreef :
Heb er wel eens een geupgrade die nogal snel plat woei.
Wat voor joon was dat en hoe heb je hem gemodificeerd (foto's?). Voldeed de joon daarna wel aan je eisen?

Ding wordt volgens mij al jaren niet meer verkocht, merk is ook al jaren niet meer leesbaar ;-) Was gebaseerd op een vishengel en een stuk schuim om te drijven. Onderin de vishengel zat wat contragewicht, maar dat roestte en was te weinig, dus toen flink wat lood ingegoten. Vlaggetje is de MOB-vlag in semi-fluor kleuren, lampje weet ik zo niet meer, de een of andere stroboscoop, waarbij we onder water een sensor hebben geplaatst zodat ie automatisch aangaat, draadje loopt binnendoor de 'hengel'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl