Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: over het nut van veiligheidslijnen....

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 12:14 #490278

  • WilfredB
  • WilfredB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Oke, nu ben ik eigenlijk alleen een mooi weer zeiler en als het zo waait dan zit ik niet op de boot... Ben dus best benieuwd naar de beredenering van bepaalde uitspraken.

Aangelijnd - Ik zie een probleem... Vier man aangelijnd die overboord gaan. Een wirwar van lijnen in het water waar je in verstrikt raakt / kan raken. Lijkt me geen goede situatie. Zwemvest aan of niet. Wellicht komt er een lijn in de propeller terecht... Ook niet handig.

Niet aangelijnd / Zwemvest aan... Ik zou ook met de boot vol gas de haven in gaan en dan hulp roepen voor de mensen die in het water liggen. Zeker als ze een zwemvest aanhebben. Met die deining lijkt het me zeer moeilijk om ze fatsoenlijk in de boot te krijgen... Zo een rib is een stuk lager om in te klimmen.

Even voor het gemak aangenomen dat het niet min 10 is ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 12:25 #490284

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
oeverloze discussie, mensen gaat dood zonder lijn maar ook met. Voorbeelden zat lijkt me. Tis een persoonlijke keuze. Ik haak mezelf op zee altijd aan als het wat begint te waaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 12:36 #490286

roozeboos schreef :
je ziet m aan het begin ook al een extra rondje draaien, om een rustig moment te vinden denk ik.
Het lijkt er meer op dat ie zich veilig voelt binnen, en dan alsnog rustig varend de schrik van zn leven krijgt.

Tja , en dat is juist het verradelijke .
Vaak breken dat soort golven pas net binnen de pieren door de insnoering van het water.
Berucht voorbeeld van zoiets (hoewel wat minder spectalulair) is de invaart van Hvide Sande en ook Thyboron.
Bij harde wind uit West kun je daar soms vergelijkbare tafereeltjes zien met vissersboten.
En dat met name bij Hvide Sande al vanaf Bf 6.
Overigens is het daar naar eigen ervaring veel beter geworden omdat de zuidelijke havenpier fors is verlengd(van nog geen 100 naar ruim 500 meter) en verlegd waardoor de haveninvaart veel breder is geworden.
Staat nog niet op de meeste kaarten maar al wel op die van Navionics , ook op de apps.
Ad
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 12:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 12:40 #490289

WilfredB schreef :

Even voor het gemak aangenomen dat het niet min 10 is ;-)

Dan was het geen issue want dan konden ze gewoon naar de wal schaatsen :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 13:24 #490299

  • WilfredB
  • WilfredB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Evaluationcopy schreef :
WilfredB schreef :

Even voor het gemak aangenomen dat het niet min 10 is ;-)

Dan was het geen issue want dan konden ze gewoon naar de wal schaatsen :evil:

:laugh: Dat is waar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 13:50 #490308

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8146
Als je naar de wal kunt schaatsen, denk ik dat je extra uit moet kijken met een breker die je over je boot heen kunt krijgen. Dan is denk ik een helm meer op zijn plaats :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 14:17 #490314

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Toch weer een instructief filmpje. Over een paar maanden varen wij die kust ook.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 14:37 #490322

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Nogmaals, reeds gepost door keeszeiler, dit uitgebreide raport over een MOB situatie met lifeline.
Helaas met fatale afloop, maar wel zeer verhelderend leesvoer.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 14:51 #490334

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
ron b schreef : Zo... dat is ook wel confronterend zeg! Met een lifeline aan overboord gaan, waarna de 7(!) andere opvarenden er vervolgens langer dan een kwartier voor nodig hebben om de schipper weer aan boord te krijgen, die ondertussen helaas al verdronken is! Dat zou je toch niet verwachten...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 14:52 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 15:34 #490352

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8488
Had de breker ook niet zien aankomen!
En dan is het spijtig dat de filmer niet even de situatie in de haveningang voor het aanvaren had gefilmd.
Heb zelf een situatie meegemaakt waarbij een breker écht uit het niets kwam, terwijl de deining al urenlang gewoon passeerde.
Het kan dus een unicum zijn, deze breker, waardoor de schipper het niet had verwacht.

Het lijkt inderdaad dat de schipper vaart lijkt te minderen, maar dat kan ook de zuiging zijn van de naderende breker.
Ik denk wel dat hij niet achterom gekeken heeft, anders had hij wat kunnen afsturen en de breker meer op de kont nemen.

Hoe dan ook: mazzel bij een ongelukje!

Persoonlijk ben ik voor het kort aanlijnen in deze situatie. Geloof niet dat je eronder geraakt en gezien de kracht van de breker zal het bootje wel snel rechtop komen ook moest het op z'n kop liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 15:45 #490353

  • sst
  • sst's Profielfoto
In een eerder draadje ook genoemd. Een life lijn die te lang is in mijn ogen geen lifeline. En de redenatie aan de hoge kant jezelf vastmaken houdt geen stand. Je kunt erg moeilijk voorspellen welke kant een boot plat slaat. Eigenlijk is alleen een oplossing als de basis bevestiging in het midden zit. (Of misschien het autogordel principe.
Ook hier geldt dat een gevaarlijke situatie altijd uit meerdere componenten wordt opgebouwd.
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 16:50 door sst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 18:13 #490403

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
Eigenlijk zou je een quickrelease op je lifeline willen hebben, voor het geval dat het ding je dus echt in gevaar brengt in plaats van je leven red.

Nog niet in de handel voor zover ik ooit heb gezien...

Zie je trouwens ook op sommige trapeze harnasjes, wel zo fijn als je in je trapeze onder het zeil ligt en je krijgt hem niet los omdat er spanning op blijft staan....for what ever reason....
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 18:15 #490404

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8488
Mes bij de hand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 18:20 #490409

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Toch wel verstandig om een mes aan je riem te hebben..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 18:20 #490410

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
tja zul je altijd zien...niet op dat moment.

factor paniek werkt ook niet altijd even goed zou eigenlijk best moeten kunnen om een quick release koppeling / ring in je harnas / zwemvest te hebben welke als nodig makkelijk (niet te makkelijk) op kan worden gemaakt dmv een trekkoordje...

en een mes gebruiken als je onderwater hangt....lijkt me een uitdaging..

Deze link wat voorbeelden (vanuit de balonvaart), 3 ring release of nog simpeler Snap shackle quick release makkelijk zelf te plaatsen, wel het trekkoord op een slimme plek plaatsen.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 19:43 door fer2nand. Reden: link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 19:44 #490443

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
fer2nand schreef :
Eigenlijk zou je een quickrelease op je lifeline willen hebben, voor het geval dat het ding je dus echt in gevaar brengt in plaats van je leven red.

Nog niet in de handel voor zover ik ooit heb gezien...

Zie je trouwens ook op sommige trapeze harnasjes, wel zo fijn als je in je trapeze onder het zeil ligt en je krijgt hem niet los omdat er spanning op blijft staan....for what ever reason....

jawel Wichard heeft ze heb het al 6 jaar, erg prettig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 19:49 #490446

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
fer2nand schreef :
tja zul je altijd zien...niet op dat moment.


Deze link wat voorbeelden (vanuit de balonvaart), 3 ring release of nog simpeler Snap shackle quick release makkelijk zelf te plaatsen, wel het trekkoord op een slimme plek plaatsen.

Deze vreemde constructie gebruikt niemand in de ballonvaart in Nederland ik in ieder geval niet! is domme constructie.
gebruik ook gewoon snapshakle van Wishard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 20:03 #490453

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
Made in the US ;-) was puur ter illustratie.

Maar de winchard lijkt me de juiste lijn om te gebruiken, prettig idee dat je hem altijd los kan krijgen.

Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 20:04 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 20:07 #490457

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Waarom geen systeem als bij het kitesurfen. Een chicken loop. Zeer simpel, maar het werkt. Heb het al,ooit moeten gebruiken.

www.kiteboardingevolution.com/...safety-features.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 20:07 #490458

even terug, ik heb het verhaal gelezen, en de meest relevante conclusie daarin is dat als de skipper een kortere life line had gehad ( 80 cm) hij niet overboord was gegaan. En dan dus nog wel zou hebben geleefd.

We hebben het al vaak over gehad. Je hebt niks aan een lifeline als je daarmee overboord slaat. Okee, je bent nog verbonden, maar no way dat je nog aan boord komt. ( zeker niet solo)
en dat blijkt dus maar weer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 20:14 #490461

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7031
Wat mij verbaast in de discussie over het al dan niet gebruiken van een life-line, is dat er in het filmpje maar twee van de drenkelingen een reddingsvest dragen. Gelukkig blijven ze bij elkaar en redden ze het alle vier, maar welke schipper laat toe dat zijn bemanning in zo'n situatie geen vest draagt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 20:19 #490465

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
fer2nand schreef :
Made in the US ;-) was puur ter illustratie.
Is het systeem wat Raven Balloons gebruikt niet in Nederland!!
Maar de winchard lijkt me de juiste lijn om te gebruiken, prettig idee dat je hem altijd los kan krijgen.


yep deze bedoel ik.
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 20:19 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 20:34 #490472

Poohboot schreef :
fer2nand schreef :
tja zul je altijd zien...niet op dat moment.


Deze link wat voorbeelden (vanuit de balonvaart), 3 ring release of nog simpeler Snap shackle quick release makkelijk zelf te plaatsen, wel het trekkoord op een slimme plek plaatsen.

Deze vreemde constructie gebruikt niemand in de ballonvaart in Nederland ik in ieder geval niet! is domme constructie.
gebruik ook gewoon snapshakle van Wishard

Dit soort sluitingen worden veel in de parachute sport gebruikt.
En daar doen ze nogal hoog van .. Maar het is niets voor op het water..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 20:38 #490474

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Dan komt deze er beter vanaf.
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 20:38 door Hans60.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 26 feb 2014 11:09 #490632

JazzyO schreef :
Toch weer een instructief filmpje. Over een paar maanden varen wij die kust ook.


Onno

nog een plaatje

Laatst bewerkt: 26 feb 2014 14:11 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl