Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zwaarweerzeilen --> Nimitz Doctrine??

Zwaarweerzeilen --> Nimitz Doctrine?? 11 mei 2014 17:48 #514098

Ik kwam in het boek Zwaarweerzeilen (8ste druk 2010), in hoofdstuk 6 de volgende zin tegen welke bij mij wat vraagtekens oproept:

"Een goed voorbereid schip, waarop de doctrine van admiraal Nimitz is toegepast, heeft een goede kans met hooguit enkele kleine problemen een gruwelijke storm te doorstaan"

Uit de context kan ik opmaken dat het iets te maken moet hebben met het zeevast zetten van zaken aan boord. Maar verder wordt nergens die doctrine uit de doeken gedaan. Ook een zoekslag op het web bood geen soelaas.

Wie kan me meer vertellen over de 'doctrine van admiraal Nimitz'?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaarweerzeilen --> Nimitz Doctrine?? 11 mei 2014 18:21 #514109

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Zorg dat je er klaar voor bent .....

www.history.navy.mil/faqs/faq102-4b.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaarweerzeilen --> Nimitz Doctrine?? 11 mei 2014 18:46 #514114

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
Zeilen = anticiperen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaarweerzeilen --> Nimitz Doctrine?? 11 mei 2014 18:51 #514118

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Dan ben je dus te laat in een situatie zoals op 18 december 1944.

Voor jachten houdt dit in dat je altijd zo snel als mogelijk lokale kennis moet opdoen voor de beste schuil plaatsen, het jacht daarheen brengen voordat er nog maar iets van de naderende/aangekondigde storm is en ..... niet aan boord blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaarweerzeilen --> Nimitz Doctrine?? 11 mei 2014 18:57 #514119

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
Eh, dat is toch anticiperen ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaarweerzeilen --> Nimitz Doctrine?? 11 mei 2014 18:58 #514120

ovni schreef :
Zorg dat je er klaar voor bent .....

www.history.navy.mil/faqs/faq102-4b.htm

Dankje Ovni! Dat is inderdaad een interessant stukje leesvoer. Mooie aanvulling op het boek ;)
Voorbereidingen op gebied van veiligheid "moet je van tevoren doen zolang dit nog mogelijk is". Lijkt me inderdaad een beetje een open deur, maar kennelijk was dat bij die anderen nog niet zo duidelijk.
Laatst bewerkt: 11 mei 2014 19:01 door Alfa Ursae Minoris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaarweerzeilen --> Nimitz Doctrine?? 11 mei 2014 20:54 #514137

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Interessant stuk, en de conclusie gaat voor ons zeker op, lijkt mij zo:
In conclusion, both seniors and juniors alike must realize that in bad weather, as in most other situations, safety and fatal hazard are not separated by any sharp boundary line, but shade gradually from one into the other. There is no little red light which is going to flash on and inform commanding officers or higher commanders that from then on there is extreme danger from the weather, and that measures for ships' safety must now take precedence over further efforts to keep up with the formation or to execute the assigned task. This time will always be a matter of personal judgment. Naturally no commander is going to cut thin the margin between staying afloat and foundering, but he may nevertheless unwittingly pass the danger point even though no ship is yet in extremis. Ships that keep on going as long as the severity of wind and sea has not yet come close to capsizing them or breaking them in two, may nevertheless become helpless to avoid these catastrophes later if things get worse. By then they may be unable to steer any heading but in the trough of the sea, or may have their steering control, lighting , communications, and main propulsion disabled, or may be helpless to secure things on deck or to jettison topside weights. The time for taking all measures for a ship's safety is while still able to do so. Nothing is more dangerous than for a seaman to be grudging in taking precautions lest they turn out to have been unnecessary. Safety at sea for a thousand years has depended on exactly the opposite philosophy.


Een andere gerelateerde uitspraak die ik recent ergens tegen ben gekomen is de volgende:
We learned that given a shorthanded crew the rig that you go into extreme weather with is most likely what you will be forced to stay with for the duration.
Laatst bewerkt: 11 mei 2014 20:55 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl