Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Passage Plan op de Noordzee

Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 02:21 #519827

  • SailBoy
  • SailBoy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Dag mede bootliefhebbers,

Ik ben nieuw op dit forum en ben zelf een grote fan van alles wat met varen te maken heeft, in het bijzonder kleinere open boten.

Ik heb sinds een jaar mijn vaarbewijs gehaald. Ben een Belg dus bij ons heet dat een 'Algemeen Stuurbrevet, is gelijk gesteld / hetzelfde als Vaarbewijs 2 bij jullie :) .

Qua praktische vaarervaring: ik heb sinds men 12de enkele dagen per seizoen altijd een sloep gehuurd op de Kagerplassen :) en dan heb ik dat elk jaar blijven doen... Ben dan ook sinds dan enorm geintresseerd in varen met motorboten, maar ook zeker in zeilboten. Heb ook al een paar keer met een speedboot gevaren in Kroatië, super mooi cruisen daar :lol: . Dus ik heb al wat ervaring kunnen opdoen.

Om tot het onderwerp te komen:

Ik ben van plan om in de toekomst met een motorboot met lengte van een meter of 7/8 de zee op te gaan en een tocht langs de Belgische kust te maken. Nu heb ik hier nog geen enkele ervaring mee... Maar voor de duidelijkheid; ik ben wel al redelijk goed op de hoogte van hoe je moet navigeren op open water, bijvoorbeeld een koersberekening maken rekening houdend met dev/var/wind en stroom, en dat dan ook intekenen op een kaart dat kan ik al min of meer goed. Over de getijden weet ik ook wel wat.

Mijn vraag is eigenlijk:

Hoe maak je nu een volledig 'Passage ¨Plan' voor zo'n dagtocht langs de kust?

Even de ideeën op een rijtje:

- de motorboot vaart het comfortabelste rond de 10 knopen schat ik
- had in gedachte om die tocht/route en koersen niet TE dicht bij de kust te doen, kwestie van het een beetje serieus en spannend te houden en ook als oefening voor de navigatie
- kaartplotter is aan boord
- GEEN marifoon :unsure:
- ....

Iemand die kan uitleggen hoe je zo'n passage plan maakt? Heb dit namelijk niet echt geleerd in de leerstof van men brevetje :P


Alle verdere tips of aanvullingen zijn zeker welkom !

SailBoy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 05:58 #519837

Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 07:13 #519841

ik zou op de noordzee toch voor een marifoon gaan
verder op wat zandbanken en trafficlanes na niet zo spannend met een motorboot
ik zou het met een motorboot al snel zat zijn om langs de kust te touren

een passageplan is niet echt nodig maar een stroomatlas kan wel makkelijk zijn(al vaar je de stroom snel dood met een motorboot)

P.S sorry maar ik vind een motorboot meer iets voor binnenwater(franse kanalen lijken mij geweldig om dat eens met een motorboot te doen)
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 07:24 #519842

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
SailBoy schreef :
een motorboot met lengte van een meter of 7/8 de zee op te gaan
- GEEN marifoon

Vanaf 7m is marifoon verplicht, en n.m.b.m. is zonder ook onverantwoord.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 07:40 #519847

  • SailBoy
  • SailBoy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Pantaleimon:
Van die marifoon dat los ik op.

Ja misschien is dat wel waar, maar heb ook altijd al lichtjes de voorkeur gehad voor motorboten... Mede omdat het gewoon sneller gaat en zo ook sportiever.

Is het werkelijk niet nodig om een passageplan te hebben? Daar verschiet ik wel van. De Noordzee is toch een veraderlijk zeetje niet? Zou namelijk toch een deftig voorbereide toch willen maken, en ook vooral voor het navigeren in getijde water onder de knie te krijgen :D

Had al eens naar kusthavens gekeken en misschien is het wel een idee om Nieuwpoort - Blankenberge te doen? Zou graag hier toch wel een goed passageplan van uitwerken.

Wie helpt mij hierin verder? Even benadrukken; een paar basisdingen met navigeren kan ik dus al wel, denk aan een koers bereken/ uitzetten rekening houdend met drift, stroom, dev en var. Weet ook dat je de TSS'ers haaks moet oversteken ivm grote zeeschepen daar.

Ik weet gewoon niet hoe je zo'n compleet plan in mekaar moet draaien. Iemand die mij wilt helpen?

Sailboy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 07:45 #519849

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Ben ik nou in de war of is een passage plan wél verplicht op zee?

Voor de TS: Ik zou het zeker doen, en al helemaal als je jezelf er het best bij voelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 08:02 #519853

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Een passage plan stelde bij ons in iedere geval niet heel veel meer voor dan: Weerbericht checken, kijken op het überhaupt kan qua weer om te vertrekken, zo ja,

een vertrektijd plannen (even kijken wanneer dat het gunstigst is qua stroom) en vanaf daar een een koers/snelheid berekenen, rekening houdend met drift, stroom, enzovoort,

berekenen waar we na een uur zullen zijn, daar een waypoint op de kaart zetten,

en dat proces vanaf dat waypoint weer herhalen naar het volgende, net zolang totdat je op je bestemming bent.

Even een lijstje maken van alle tijden/waypoints. Dan weet je ook ongeveer hoe lang je tocht gaat duren. Van je begin en eindbestemming heb je uiteraard ook wat bijzonderheden opgeschreven: zitten er ondieptes, is er veel vrachtverkeer of ferry's, waar moet je precies zijn??

En je hebt ook een beetje nagedacht over alternatieven, wat als het tegen zit, heb je dan een uitwijkhaven waar je heen kan? Kan je terug naar je vertrekhaven, qua tij? Met een motor boot zullen dit soort dingen iets minder aan de orde zijn, maar het is goed om over een plan B na te denken. Ook dat schrijf je op en je bent al een heel eind met je planning..
Laatst bewerkt: 31 mei 2014 08:05 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 08:03 #519854

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
JazzyO schreef :
SailBoy schreef :
een motorboot met lengte van een meter of 7/8 de zee op te gaan
- GEEN marifoon

Vanaf 7m is marifoon verplicht, en n.m.b.m. is zonder ook onverantwoord.


Onno

In België kan het verplicht zijn, in Nederland vind ik niets over een verplichting. Wel dat het wenselijk is. Toch een wezenlijk verschil!.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 31 mei 2014 08:04 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 08:23 #519860

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
SailBoy schreef :
maar heb ook altijd al lichtjes de voorkeur gehad voor motorboten... Mede omdat het gewoon sneller gaat en zo ook sportiever. Sailboy.

En dat beweer je op een Zeilers Forum? :angry:
Ik moet zeggen dat je een moedig mens bent... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 08:25 #519862

  • SailBoy
  • SailBoy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Wilweg:
Van die verplichting voor een passageplan weet ik niets, maar is gewoon ook het verstandigste om dat te hebben vind ik :)

Voor het tweede antwoord, bedankt ! Dit helpt me al een groot stuk op weg ! Je zegt daar iets over een waypoint uitzetten na een uur varen dmv tijd en snelheid te berekenen, ik wist niet dat dit mogelijk was om een waypoint te gebruiken zonder dat het een boei is :) dit is dan zeker veel gemakkelijker om waypoints te vinden/krijgen.

Over die vluchthavens: tussen Nieuwpoort en Blankenberge is er nog de haven van Oostende, dus dat zou een goede haven kunnen zijn in geval van dat plots slecht weer zou worden...

Verdere antwoorden altijd welkom !

SailBoy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 08:26 #519863

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Een passage plan is onder Solas wel degelijk verplicht. Er is alleen bij plezierboten niemand die het controleert. Behalve wellicht in verzekeringskwesties, de verzekering zou het ontbreken van zo'n plan aan kunnen merken als slechte voorbereiding en dus wellicht eigen schuld....

Je zult naast wat al genoemd is ten eerste je hele route er in zetten. Daarnaast zal je ook kijken naar alternatieve havens voor als er iets gebeurt, zodat je snel alternatieven kunt gaan varen.

In de Reeds almanac staat helemaal vooraan keurig uitgeschreven wat in zo'n plan allemaal hoort te worden opgezocht. Ik zou zeggen, koop die Almanac, zeer het lezen waard!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 08:39 #519865

  • SailBoy
  • SailBoy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
ErikSnel:

Oke dat onthoud ik dat het verplicht is door Solas.

Ik ga het eens proberen om zo'n plan te maken... Heb hier een recente zeekaart liggen.

Dus als ik het goed begrijp en om alles effe op een rijtje te zetten:

- tocht aleen laten doorgaan als het weer gunstig is
- elke keer een koers uitzetten beginnend bij het rechter haven hoofd
- dan elke keer een waypoint gebruiken na elk uur gevaren te hebben
- waterdiepte of ondieptes nakijken voor de aankomst haven
- TSS haaks oversteken en UITKIJKEN voor de zeeschepen
- lifejackets aanhebben :)
- ... ??

Nog verdere dingen waar men op moet letten of moet in rekening nemen?

SailBoy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 08:40 #519866

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
SailBoy schreef :
Ja misschien is dat wel waar, maar heb ook altijd al lichtjes de voorkeur gehad voor motorboten... Mede omdat het gewoon sneller gaat en zo ook sportiever.

[OT]
Ik vaar ook regelmatig op motorboten, niks mis mee ;)
Maar ik doe het juist omdat het niks sportiefs is: comfortabel op je gat blijven zitten en alleen sturen en gas geven.
Zeilen kost wat meer moeite en inspanning, en is dus sportiever :P
[/OT]
Laatst bewerkt: 31 mei 2014 08:40 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 08:48 #519867

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Mooi dat je er wat aan hebt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 10:31 #519875

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Marifoon is NIET verplicht. Wel zeer hard aan te raden, maar moet je ook de papieren ervoor hebben.

Met de motorboot van npt naar b'berge is peanuts.
Vanaf 3u voor hoogwater begint de stroom mee te zitten en dan draai je naar rechts als je de geul van npt uitkomt, zet autopilot op en wacht tot je na een uur of 2 (als je kruist aan 10kn, maar dan moet je voor motorboot platte zee hebben, anders succes om zo'n snelheid te halen) Blankenberge tegenkomt en dan sla je af de geul in.

Pas op voor zandbanken in de geul van b'berge. Ik geef het daar de bijnaam "de zandbak". Verzand altijd, hoe ze ook baggeren.

Hoe diep steekt de boot, enkel voor Oostende moet je effe uitkijken voor een ondiepte, de rest gewoon cruisen. Weinig aan.
Zie gewoon dat je voldoende diesel bij hebt, dat je weet hoe je je motor kan depanneren onderweg. Als't fout gaat dat je een anker kan uitgooien om zo in alle rust je motor te repareren en dat je weet dat 't goei weer wordt.

Vertrek niet als ze 6bft aankondigen, maar lijkt mij voor een motorboot nogal logisch.
Met een motorboot vaar je zo alle stroming weg, dus je hoeft met niet zoveel rekening te houden.
Bereid je voor, maar begin niet paranoïde te worden, dan heb je er niks meer aan :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 11:10 #519879

  • SailBoy
  • SailBoy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
vanpupi:
Oke bedankt voor het duidelijk antwoord.
Ik heb begrepen dat een echt uitgewerkt passage plan niet echt noodzakelijk is voor een motorboot voor die tocht.

En van die verzanding in de geul van Blankenberge; daar hoor ik inderdaad soms wel verhalen van van zeilboten die daar op verschillende plekken vastlopen... Onderandere van de VBZR. Is heel gevaarlijk lijkt me.

Ik ga toch proberen om zo'n passage plan eens een keertje te maken en dan zie ik wel wat ik ermee doe en of ik het ga toepassen met de boot.

SailBoy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 20:01 #519944

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
niet verkeerd om te maken, voor deze tocht niet nodig, maar als je langer weggaat wel interessant.
Je moet je sowieso voorbereiden, maar vergeet niet te genieten van 't varen.

Vandaag en morgen trouwens perfect weer voor jou om richting b'berge te varen :-)
zie da' k je morgen op 't water zie hé! weinig wind voorspeld :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 20:14 #519950

  • SailBoy
  • SailBoy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
vanpupi:

Om welke reden is dat dan niet nodig om een vaarplan te maken? Want dat vraag ik mij af :)

Ze verwachten inderdaad goed weer morgen, maar die tocht zal voor binnen een paar jaar zijn ;) ben namelijk goed aan het sparen voor een goede occasie motorboot aan te schaffen.

Maar je kan beter wat vroeger beginnen met verdiepen in het varen en navigeren op de kustwateren dan op het laatste momentje vind ik... Is ook al een beetje fun om daar al mee bezig te zijn in afwachting voor dat moment dat ik mijn boot heb :)

SailBoy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 20:20 #519952

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Tripjes Belgische kust, tgoh spreek mezelf waarschijnlijk tegen, maar is ne zakdoek groot he. Tegen je slecht weer ziet afkomen ben je 'n haven binnen. Zeker met'n motorboot.

Op een paar uur ben je heel de kust afgevaren...

Geef me's een pb, ik weet misschien een occasie motorboot, maar da's afhankelijk van je budget natuurlijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 20:32 #519958

  • SailBoy
  • SailBoy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
vanpupi:

Dat is inderdaad zo... Is denk ik maar een mijl of 35.

Dat is vriendelijk van je maar om bepaalde redenen en vooral ook financieel heb ik echt nog bijna niets bij elkaar, ben nog maar een goede 2 maande aan het werk dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 20:39 #519961

  • SailBoy
  • SailBoy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
En misschien even een rare vraag, maar heeft iemand enig idee wanneer je de kustlijn niet meer kan zien als je op zee bent? Op welke afstand ongeveer? Is gewoon intressant om te weten vind ik. En misschien ook voor het passage plan voor je waypoints uit te zetten om te weten wanneer je op een bepaalde afstand de kust niet meer kan zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 20:52 #519964

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Hoe helder wil je 't weer voor een antwoord op die vraag?

Ik heb momenten dat je vanaf 2mijl niks meer ziet, andere momenten dat je van in Zeebrugge Duinkerke al ziet liggen of van in Nieuwpoort heel in de verte met de verrekijker nog in'r mini de windmolens van de Thornton bank ziet.

Is zo afhankelijk van 't weer.

Je hebt de kust niet nodig om te weten waar je zit. 'T is wel een makkelijk hulpmiddel, da's juist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 21:08 #519971

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De zichtafstand tot de kust hangt mede af van de hoogte van de kust en de hoogte van de kijker. Vergelijk het met het marifoonbereik. Zit de antenne hoog van de zender en ontvanger dan heb je ver bereik, bij lager plaatsen wordt het bereik minder. De antenne's moeten in het zicht van elkaar zijn. Zit je op een surfplank, een meter boven het wateroppervlak, dan zie je nog geen bootje varen op 25 km afstand. Zit je 4 meter boven water, ach, even Googelen en je vind wel wat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 21:27 #519977

  • SailBoy
  • SailBoy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Neem nu dat ik op een motorboot zit op pakweg 2 meter boven het wateroppervlak, en het zicht is zeer goed, helder weer tijdens een warmtefront dus. Enig idee op welke afstand je dan nog juist de kust een beetje kan zien? Als ik eerlijk ben heeft me dit als kind altijd bezig gehouden :-p en heb daar nooit iets over gevonden op Internet...

Iemand een idee?

Edit: misschien weten jullie Nederlanders dan niet allemaal, maar op de dijk aan vrijwel heel de Belgische kust staan allemaal netjes op één rij appartements gebouwen, ik denk van een meter of 20 hoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 21:56 #519982

  • SailBoy
  • SailBoy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Heeft iemand ervaringen met een 'RYA Day Skipper' theorie opleiding? Lees ergens op het net dat dat een basis-navigatie cursus is van 5 dagen, en zo te lezen voor het navigeren in getijden water.

Iemand ervaringen met die opleiding?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl