Proost schreef :
Als een ankerlier niet gebouwd is om flinke kracht op te kunnen nemen is het een slechte ankerlier. Als de boot is niet sterk genoeg is, moet je dat aanpassen. Beleggen of ketting met een -stop zekeren na het ankeren is iets wat je wel moet doen om de lier te ontlasten, zelfs als je een ankerlier rem gebruikt. Naar je anker toe varen doe je eigenlijk nooit. Onder zeer zware omstandigheden misschien als steuntje voor de lier maar dan nog. Stel je voor dat je verkeerd weggezet wordt, uit de richting van het anker en je gaat scheren omdat de wind flink vat op de boot krijgt?. Nee, gewoon de ankerlier zoveel mogelijk het werk laten doen en recht naar het anker toe. Daar is de lier voor.
Kobra 2 ben ik ook erg te spreken over.
Ketting die belegd is geeft meer geluid door dan een ankerontlastlijntje wat op een bolder vastgezet wordt. Hoor je ook veel eerder het anker krabben.
Ik ben het met een hoop dingen met je eens, maar bij het anker op vaar ja altijd naar je ketting toe. Ik doe dat bij schepen van 45 meter en bij schepen van 7 meter. Het vermogen dat de lier nodig heeft om de massa van het schip tegen wind en stroom in te moeten trekken is enorm. Dat kan je enorm reduceren door een beetje kracht richting je anker te varen. tenslotte moet je hem ook uitbreken, dat doe je ook door er overheen te varen.
Toe Rocna nog niet bestond en de NL directeur ik nog in de klas had, waren we tevreden met een 50Kg bruce. zelfs op steile vulcaan hellingen met gravel. gewoon; altijd alle ketting er uit.
Ik heb als ketting stopper een duivelsklauw (zo heet dat dus) aan een lij met zo'n rubber trosdemper. werkt perfect en stil.