Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aan de windse hoek

Aan de windse hoek 02 juni 2014 21:48 #520687

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Ik ben me aan het voorbereiden op een eerste IJsselmeer oversteek, en aan het spelen met plannen van een route in navionics.

(Plan is old school de koers te gissen met navionics als controle)

Nu realiseer ik me dat de wanneer er gekruist moet worden het spel van WP plannen, en de af te leggen afstand nogal anders wordt.

Hoe doen jullie dat bij bv. kruisen van lemmer naar hoorn?

-Plannen jullie de rakken met waypoints?
-welke hoek t.o.v. De wind houden jullie rekening mee bij een aan de winds rak? (En waar zou ik rekening mee moeten houden met een lm 27, langkieler)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 02 juni 2014 22:01 #520691

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
1 normaal gesproken niet. Gewoon je XTE in de gaten houden.
2 hangt een beetje van het weer en het type boot af. Met normaal weer houd ik hoeken van 45 graden aan t.o.v. ware wind, maar op zee en iets meer golven (zeg een meter of meer) ga ik gemakkelijk naar 50 of zelfs 55 graden. Dat heeft alles te maken met het feit dat 'paaltjes pikken' (constant onprettig hard klappen op de volgende golf) niet goed is voor je schip en je bemanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 02 juni 2014 22:02 #520692

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8146
Ik heb in mijn Gps waypoints gezet voor de diverse plaatsen. Dit waypoint is vaak het begin van de geul naar die plaats toe. Ik zet niet mijn rakken uit. Beetje lullig als dan de wind draait...

De gps geeft vervolgens de koers en afstand tot dat waypoint.
Thats all.
Verder kun je bijna alles zien (bij goed weer tenminste).

Niet te moeilijk doen. Goed weer kiezen, tank vol, bootje in orde en er kan je weinig gebeuren.
Kijk goed op de kaart waar de banken liggen. Je zou niet de eerste zijn die op Vrouwenzand blijft zitten...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 02 juni 2014 22:08 #520696

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Thnx koetz en Delphi, het is me vooral te doen om de reistijd in te schatten...ik moet even de stelling van Pythagoras terug halen wat 45 tot 55 graden doet met de af te leggen afstand geloof ik :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 02 juni 2014 22:16 #520698

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Afstand vermenigvuldigen met "wortel2" =1,42 dus rekenen met anderhalf..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 02 juni 2014 22:24 #520701

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Sunday schreef :
Afstand vermenigvuldigen met "wortel2" =1,42 dus rekenen met anderhalf..

Dat is dan recht tegen de wind in?
Met x graden tegen wind ((wortel2 - 1) / (45/x)) + 1?

Pfff...beter op moeten letten bij wiskunde :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 02 juni 2014 22:37 #520707

Nee, nee.

wortel 2 is voor 45 graden.
Dus als je opkruist leg je ongeveer 1,4 - 1,5 maal de afstand af die je zou afleggen als je recht tegen de wind in zou kunnen.

idd pythagoras.
Als de hoek 45 graden is, is de afstand die aflegt naar het in de windse punt (A) gelijk aan de afstand die je opzij gezet wordt(B) zeg maar, gelijkbenige driehoek.
De schuine zijde (C)is dan de afstand die werkelijk moet afleggen. Pythogoras zegt A^2+B^2=C^2
in dit geval is A en B gelijk, dus 2(A^2) = C^2, of wel:
C= wortel(2*A^2) = wortel(2) * A

voor hoeken anders dan 45 graden mag je zeker niet de formule gebruiken die je hier geeft, je moet dan met de cosinus van de hoek gaan rekenen. (voorwaardse afstand / cosinus (hoek)).

Groet, Bas

Ejob schreef :
Sunday schreef :
Afstand vermenigvuldigen met "wortel2" =1,42 dus rekenen met anderhalf..

Dat is dan recht tegen de wind in?
Met x graden tegen wind ((wortel2 - 1) / (45/x)) + 1?

Pfff...beter op moeten letten bij wiskunde :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 02 juni 2014 22:42 #520710

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Goeje morgen juffrouw Jannie! Waypoints, Piet Apegras, ik ga gewoon op de wind zeilen, daar zijn zeilbootjes toch voor?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 02 juni 2014 22:42 #520712

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Met waypoints werken op het Ijsselmeer, ook bij kruisen??
Ben ik nu gek (hoogstwaarschijnlijk) of hoe zit dat??
Het Ijsselmeer is ten eerste maar een klein plasje, ten tweede als ik moet kruisen maak ik zo lang mogelijke slagen (indien nodig). Door haaks (afhankelijk van drift en hoe hoog aan de wind de boot vaart) op de koers die je vaart een lijn te trekken, weet je of je bij de laatste slag je bestemming haalt. Bij dit alles natuurlijk rekening houden met eventuele shift in de windrichting, invloed van het land op de windrichting. Verder probeer je natuurlijk altijd het optimum van hoe hoog je vaart versus hoe snel de boot gaat te zeilen. En je houd natuurlijk rekening dat je niet te dicht onder de hoge wal gaat varen, of juist wel als het hard waait, en je te hoge golven wilt vermijden. (of juist niet te dicht aan de lage wal)
Waarom je vastleggen in waypoints? Ik zie absoluut het nut niet, of is dat iets van racers?
Er zijn zoveel factoren, dat ik het gewoon op mijn gevoel doe, gecombineerd met het verstand, dat wel.
Laatst bewerkt: 02 juni 2014 22:44 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 02 juni 2014 22:45 #520713

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Faran schreef :
Goeje morgen juffrouw Jannie! Waypoints, Piet Apegras, ik ga gewoon op de wind zeilen, daar zijn zeilbootjes toch voor?

Ah! je was me voor, en weet het krachtiger te verwoorden haha! :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 02 juni 2014 22:50 #520715

Ik zet ook nooit Waypoints uit voor kruisen, maar het is wel handig om te weten hoeveel 'extra' afstand je af moet leggen bij het kruisen natuurlijk, alleen al om een inschatting van de tijd te maken toch?


Antwoord is dus ongeveer 1.5x.

Wanneer te kruisen bepalen door omstandigheden en gevoel ja. Mijn kinderen (en mijn vrouw) lachen zich een kriek als ik het over 'achterlijker dan dwars' heb. Ze denken nog steeds dat ik ze in de maling neem :->
Laatst bewerkt: 02 juni 2014 22:51 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 02 juni 2014 22:52 #520717

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Dat is absoluut een veilige marge.

Heb je GPS aan boord, dan kan je met VMG en XTE gaan werken om je beste kruishoek te bepalen. Het leuke daarvan is, dat je heel mooi kunt zien dat 'knijpen' vaak niet erg effectief is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 02 juni 2014 23:16 #520724

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Marge 1,5 absoluut veilige marge???? EDIT: Oeps verkeerd gelezen, maar dan maar toch:

Op zee met een flinke golfslag al helemaal niet, en ook niet op het Ijsselmeer met een windkracht 6 zum bleistift.

Ik wou dat het zo was!!

je hebt ten eerste de remende golven, en ten tweede als het echt spookt, maar dan heb ik het meer over op zee, dan kun je bijvoorbeeld maar 60 graden aan de wind varen. (sterke shift koers)

Bovendien moet je zeil boller om genoeg aandrijving te hebben door de golven. (en dus kun je minder hoog)
Laatst bewerkt: 02 juni 2014 23:17 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 03 juni 2014 05:23 #520731

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Faran schreef :
Goeje morgen juffrouw Jannie! Waypoints, Piet Apegras, ik ga gewoon op de wind zeilen, daar zijn zeilbootjes toch voor?

:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 03 juni 2014 05:33 #520734

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Airgead schreef :
Met waypoints werken op het Ijsselmeer, ook bij kruisen??
Ben ik nu gek (hoogstwaarschijnlijk) of hoe zit dat??
Het Ijsselmeer is ten eerste maar een klein plasje, ten tweede als ik moet kruisen maak ik zo lang mogelijke slagen (indien nodig). Door haaks (afhankelijk van drift en hoe hoog aan de wind de boot vaart) op de koers die je vaart een lijn te trekken, weet je of je bij de laatste slag je bestemming haalt. Bij dit alles natuurlijk rekening houden met eventuele shift in de windrichting, invloed van het land op de windrichting. Verder probeer je natuurlijk altijd het optimum van hoe hoog je vaart versus hoe snel de boot gaat te zeilen. En je houd natuurlijk rekening dat je niet te dicht onder de hoge wal gaat varen, of juist wel als het hard waait, en je te hoge golven wilt vermijden. (of juist niet te dicht aan de lage wal)
Waarom je vastleggen in waypoints? Ik zie absoluut het nut niet, of is dat iets van racers?
Er zijn zoveel factoren, dat ik het gewoon op mijn gevoel doe, gecombineerd met het verstand, dat wel.

Normaal heb ik soortgelijke aanpak, kijken wat je bootje en zeiltjes doen.

Nu wil ik wat ervaring op doen met plannen van een trip/gissen van een koers, en wil het IJsselmeer als proefkonijn gebruiken, om uiteindelijk ooit op zee te belanden, vandaar de berekende aanpak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 03 juni 2014 06:47 #520745

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Oh... Maar ook op zee werkt dat niet.

Afgelopen zomer heb ik iets dergelijks aan de hand gehad onderweg naar Portsmouth.

De korte route staat in de GPS, zonder rekening te houden met kruisrakken. Het bedieningspaneel van de stuurautomaat is op de stuurstand.

Op de kaart gekeken hoe ver ik naar het Zuiden kon afwijken voor in de TSS terecht te komen. Dat (met marge) als maximale xte aangehouden. Over de andere boeg werd het Noord van de route snel ondiep met opkomende zee tot gevolg. Daar dus wegblijven.

Op het IJsselmeer zou ik iets dergelijks doen.

En voor de tijd: Kruisen betekent: afstand maal 1,5. Maar dat was al gezegd geloof ik. Overigens is de overstaghoek van 90 gr, dus 45 gr tov ware wind vaak nogal optimistisch. Als je daarvan uit gaat, en rekening houdend met 6gr drift aan de wind, moet je al 39 gr tov de wind varen. Zeker als er ook nog golfslag bij komt, is dat niet meer te doen.

Maar je komt er wel. Niet te veel vooraf nadenken en jezelf vastzetten in "zo moet het". Op het water is het toch allemaal anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 03 juni 2014 07:12 #520750

90 graden?...dat ligt aan het schip, schipper en zeilvoering. Voor een LM zal het inderdaad optimistisch zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 03 juni 2014 07:54 #520766

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14999
Eén ding is zeker niets is zo wispelturig als de wind. Het idee dat de wind over een uur of 6 tussen Lemmer en Hoorn met de zelfde kracht uit de zelfde richting blijft waaien is ZEER onwaarschijnlijk. Uit ervaring weet is dat rond de Rotterdammer Hoek en de hoek bij Stavoren de wind zal shiften. Ondanks dat de wind in zijn algemeenheid constant zou blijven (ook niet waarscheinlijk). Verder zijn de golven over dat stuk ook al niet gelijk verdeeld.

Nu zijn juist de bovenstaande fenomenen wat zeilen zo leuk maakt. Het anticiperen op veranderingen van omstandigheden. Overstag als de andere slag gunstiger is. Water opzoeken waar de golven net iets minder zijn. enz enz. Verder als je een electronisch kaart hebt, goed in de gaten houden waar je bevaarbare water is. En waar je heen wilt. Denk niet dat het op zee anders zal zijn. Voordat je er erg in hebt zet je anders je diezel aan omdat je denkt dat het niet bezeild is en je geen andere mogelijkheid ziet om je vooruit bedacht plan uit te voeren. Misschien is het zeilend halen van Enkhuizen wel leuker dan naar Hoorn te motoren.

Houdt rekening er mee dat de nieuwe dam bij de Rotterdammer Hoek nog niet op de meeste kaarten staat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 03 juni 2014 07:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 03 juni 2014 13:36 #520886

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Zelf heb ik nog nooit met een waypoint gewerkt, nooit de noodzaak gevoeld, niet op het Ijsselmeer, niet op zee. (mijn ervaring beperkt zich tot zo'n 5 a 6 duizend zeemijlen, wat echt niet veel is)
Het lijkt me wel leuk als extra informatie om de VMG en de XTE (was het toch?) af te kunnen lezen, maar voordat je het weet wordt je daar weer slaaf van.
90 graden is inderdaad (te)optimistisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 03 juni 2014 19:37 #521009

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7203
Faran schreef :
Goeje morgen juffrouw Jannie! Waypoints, Piet Apegras, ik ga gewoon op de wind zeilen, daar zijn zeilbootjes toch voor?

nou ik zie me al zitten met een schoolbord in de kuip :sick:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 03 juni 2014 21:04 #521050

90 graden is voor mijn huidige boot een "safe bet" meestal is het minder dan 80. Mijn vorige boot, de pogo, was 90 graden onhaalbaar. 110 was al een prestatie. Met windje 7 ijsselmeer paaltjes pikkene was ht precies 178 graden. Makkum uit, halverwege ijsselmeer klapje, bij makkum beach weer uitgekomen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 03 juni 2014 21:15 #521054

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
b100 schreef :
Faran schreef :
Goeje morgen juffrouw Jannie! Waypoints, Piet Apegras, ik ga gewoon op de wind zeilen, daar zijn zeilbootjes toch voor?

nou ik zie me al zitten met een schoolbord in de kuip :sick:

Jajajaja....kom maar op met die spot..nieuw topicje starten..hoe herken je de boot van een nerd/controlefreak? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 04 juni 2014 06:53 #521109

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
boarderbas schreef :
90 graden is voor mijn huidige boot een "safe bet" meestal is het minder dan 80. Mijn vorige boot, de pogo, was 90 graden onhaalbaar. 110 was al een prestatie. Met windje 7 ijsselmeer paaltjes pikkene was ht precies 178 graden. Makkum uit, halverwege ijsselmeer klapje, bij makkum beach weer uitgekomen...

Dit doet me deugd!

Ik dacht al dat t aan mij lag: Met de oude Barroudeur van mijn oom onderweg over het markermeer naar Enkhuizen, met een 6Bft tegen. Na de derde keer uitgekomen bij Volendam maar binnengelopen. Dat je dat met zo'n chique Pogo ook meemaakt had ik niet verwacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 04 juni 2014 09:27 #521171

het hangt er natuurlijk vooral vanaf hoe goed je hoog en hard kan varen; alleen dan is die 1,4 van toepassing.
de meeste mensen kunnen beter met een factor 2 rekenen, dat komt beter in de buurt.
Voor degenen die wel hoog en hard kunnen varen geldt deze grafiek:

Bijlage Naamloos_2014-06-04.png niet gevonden

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aan de windse hoek 04 juni 2014 10:52 #521207

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Mmm ....

weinig wind en stroom tegen: factor 4
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl