Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP?

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 22:59 #521501

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
in 2012 te Dieppe werden wij gecontroleerd in de haven door de Franse douane. Het ontbreken van een 'vlaggenbrief' was reden om ons binnen 24 uur buiten Franse wateren te sommeren.

Dat we een map met voor de Fransen onduidelijke papieren bij ons hadden heeft volgens mij een hoge geld boete voorkomen.

Nu zijn wij allemaal jong en de boot ook nogal opvallend, waardoor we er natuurlijk makkelijk tussen uit te pikken waren door de autoriteiten. Maar een vlaggenbrief ofwel ICP van de ANWB is dus wenselijk in Frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 05 juni 2014 04:56 #521505

Wij zijn met het schip geregistreerd bij het kadaster.. maar nog nooit naar gevraagd.. Buiten het ICP hebben wij ons "eigen" bootpaspoort gemaakt, en dat werkt super waar we ook komen!
kost niet, en werkt goed..
Heb ik van de blauwe pinquin website gehaald

Bijlage bootbewijsalgemeenpaspoort.pdf niet gevonden



hier hoe het te kunnen aanpassen

Bijlage hoeveranderikmijnpaspoort.docx niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 05 juni 2014 05:40 #521513

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 446
Delphi32 schreef :
Zal ik je vraag afsplitsen, Tilia, of maak je zelf een nieuw draadje aan? ;)

Splits maar af. BVD
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 05 juni 2014 05:49 #521514

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Tilia schreef :
En hoe zit het dan met het International Certificate of Competence (ICC). Is iemand van jullie daar wel eens op gecontroleerd?

Ja, werd naar gevraagd bij afhandeling door Marine National, zie eerder post bij dit topic.

Bij ons zitten alle originele documenten VBII, Certificaten Marcom B, BTW verklaring, ICP en ICC standaard in een mapje, bij elkaar in een sealbag met een zakje silicagelkorrels (ooit bij aanschaf van één of ander elektronisch apparaat in de verpakking). Ik kan alleen maar zeggen dat in ons geval dit echt super werkte. Binnen enkele minuten alles gecontroleerd en akkoord bevonden. Vroeger had ik hier ook tankbonnen van buitenlandse rode diesel bij zitten maar het is al lang geleden dat we rode diesel hebben getankt.
Laatst bewerkt: 05 juni 2014 05:50 door xkipper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 05 juni 2014 08:16 #521541

Tilia schreef :
En hoe zit het dan met het International Certificate of Competence (ICC). Is iemand van jullie daar wel eens op gecontroleerd?

ICC als apart papier bestaat al een jaar of vijf niet meer.
Tegenwoordig moet je wel vaarbewijs I of II doen.
Daarop staat dan ook het ICC ( of zoals dat daar heet "international certificate for operators of pleasure craft") en wel bij VBI met de toevoeging "inland"en op VBII "inland/coastal".
Een ICC aanvragen zonder dat je een vaarbewijs beht zoals dat vroeger kon gaat dus niet meer.
Met name op de binnenwateren in Duitsland wordt er nog wel eens na gevraagd maar eigenlijk alleen als je wat verkeerd hebt gedaan of öpvalt"in je vaargedrag.
Ik ben er "dus" ( :laugh: ) nog nooit naar gevraagd.
Ad
Laatst bewerkt: 05 juni 2014 08:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 05 juni 2014 08:30 #521549

lodewijk stegman schreef :
Het kost € 450,-

Toch wel aardig wat geld voor iets waar niemand ooit naar vraagt.


stegman

Mmm , daar kun je dus 44 jaar mee elke 2 jaar een nieuwe ICP betalen .
Lijkt me eigenlijk alleen goed als je over de hele wereld gaat rondvaren maar alleen in Europa niet echt zinvol.
Bij een kadaster registratie komt ook nog dat je bij verkoop volgens mij een notaris moet inschakelen om die registratie naar de nieuwe eigenaar over te laten zetten.
En die zijn ook niet echt goedkoop.

Overigens kan ik me nauwelijks voorstellen dat de ANWB wat aan de ICP's verdient.
Zelfs of die €20 kostendekkend zijn vraag ik me af.
Ad
Laatst bewerkt: 05 juni 2014 08:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 05 juni 2014 08:33 #521550

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12603
Yellow Boat schreef :

Bij een kadaster registratie komt ook nog dat je bij verkoop volgens mij een notaris moet inschakelen om die registratie naar de nieuwe eigenaar over te laten zetten.
En die zijn ook niet echt goedkoop.
Ad

Kosten koper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 05 juni 2014 08:34 #521551

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
Yellow Boat schreef :
Tilia schreef :
En hoe zit het dan met het International Certificate of Competence (ICC). Is iemand van jullie daar wel eens op gecontroleerd?

ICC als apart papier bestaat al een jaar of vijf niet meer.
Tegenwoordig moet je wel vaarbewijs I of II doen.
Daarop staat dan ook het ICC ( of zoals dat daar heet "international certificate for operators of pleasure craft") en wel bij VBI met de toevoeging "inland"en op VBII "inland/coastal".
Een ICC aanvragen zonder dat je een vaarbewijs beht zoals dat vroeger kon gaat dus niet meer.
Met name op de binnenwateren in Duitsland wordt er nog wel eens na gevraagd maar eigenlijk alleen als je wat verkeerd hebt gedaan of öpvalt"in je vaargedrag.
Ik ben er "dus" ( :laugh: ) nog nooit naar gevraagd.
Ad

Waar komt die lucht toch ineens vandaan. Niet te harden zo stinkt het....... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 05 juni 2014 08:50 #521558

De boeren zijn hier aan het gieren , vandaar..... :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 02 mei 2015 22:04 #621625

Voor een eenmalig trip naar Engeland, heb je daar een ICC en/of ICP voor nodig?

In dit draadje wordt veel over Frankrijk gesproken maar krijg het niet echt duidelijk voor Engeland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 02 mei 2015 22:13 #621627

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 517
Vergeet bij het kadaster/ilent niet ook de kosten voor de nationaliteitsverklaring en de zeebrief te tellen. Dus 450+ 171 exacte kosten volgende week duidelijk.
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 03 mei 2015 09:16 #621675

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12603
zeilbootje schreef :
Voor een eenmalig trip naar Engeland, heb je daar een ICC en/of ICP voor nodig?

In dit draadje wordt veel over Frankrijk gesproken maar krijg het niet echt duidelijk voor Engeland.
Wij komen, al dik vijfentwintig jaar, regelmatig in Engeland en in al die tijd hebben ze ons maar één keer naar een legitimatie gevraagd en nog nooit naar papieren van de boot.

Dat ze die ene keer wel een legitimatie wilden zien kwam waarschijnlijk omdat we een paar onbetrouwbaar uitziende individuen mee hadden, een zekere Sprokkie en een zekere Anjo. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 03 mei 2015 09:50 #621691

Ik ben in de bijna 30 jaar dat ik naar het buitenland vaar pas één keer door de douane naar mijn papieren gevraagd (Denemarken) en daar stonden ze bij mijn ICP een beetje onbegrijpend te kijken. :lol:
ICC ( stond toen nog niet op het vaarbewijs) hadden ze geen interesse in.

Maar och , die €20 per twee jaar geven in ieder geval het gevoel dat ik de juiste papieren aan boord heb.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 03 mei 2015 10:36 #621708

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2422
Mijn ervaring is anders. Ben al vaker naar mijn papieren gevraagd in Duitsland zowel op de Oostzee als op Norderney en zelfs ook op het Mittellandkanaal. Verder werd ik nauwkeurig gecontroleerd op de Belgische Maas. Kreeg ik nog bijna een boete omdat ik geen 2e brandblusser aan boord had.Ook in Zweden werd ik gecontroleerd.
Kortom ik heb altijd een geldig ICC en ICP bij me. Wel is het zo dat men in Duitsland nogal verbaasd was dat we geen verplicht kenteken op de boot hadden. Men zei dan kunnen we het toch ook niet controleren. Ik zei dan moet je onderin duiken om het motornummer te checken, maar dat vonden ze te veel werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 03 mei 2015 11:56 #621733

martinw schreef :
Mijn ervaring is anders. Ben al vaker naar mijn papieren gevraagd in Duitsland zowel op de Oostzee als op Norderney en zelfs ook op het Mittellandkanaal. Verder werd ik nauwkeurig gecontroleerd op de Belgische Maas. Kreeg ik nog bijna een boete omdat ik geen 2e brandblusser aan boord had.Ook in Zweden werd ik gecontroleerd.
Kortom ik heb altijd een geldig ICC en ICP bij me. Wel is het zo dat men in Duitsland nogal verbaasd was dat we geen verplicht kenteken op de boot hadden. Men zei dan kunnen we het toch ook niet controleren. Ik zei dan moet je onderin duiken om het motornummer te checken, maar dat vonden ze te veel werk.

Bijzonder hoor. Ik ben niet alleen nooit gecontroleerd maar heb zelfs maar 2 keer politie c.q. douane gezien in een jachthaven. En ik kom toch al bijna 30 jaar vrijwel elk jaar één tot twee weken in een Duitse haven.
Raar trouwens dat die Duitse ambtenaren ( was dat Politie of Douane?) niet weten dat in Nederland een kenteken niet verplicht is op langzame boten.In Duitsland op binnenwateren inderdaad wel hoewel ik daar al heel wat boten zonder kenteken heb gezien.

Maar je , in Duitsland heb je zo veel regels voor pleziervaartuigen dat ook de Duitsers "door de bomen het bos niet meer zien" getuige de vragen die je vaak op duitse forums leest.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 03 mei 2015 15:13 #621816

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2422
Op Norderney was het douane. Grappig was wel dat mijn Duitse buurman zich nogal boos maakte over die opzichtige optredens van de douane. Hij vond dat op die manier de toerist wel werd weggejaagd. Op de Oostzee was dat een controle van de douane. De benadering door die lui en de manier van behandelen was ronduit intimiderend. Het is dat ik direct mijn aanroepnaam goed uitspraak, anders was men denk ik aan boord gekomen. Maar zo'n grote patrouilleboot direct naast je is al intimiderend genoeg.
Op het Mittellandkanaal was het de politie waardoor ik werd aangehouden. Ik denk wel dat het ermee te maken had, dat het vroeg in het seizoen was en de Nederlandse vlag toch wel snel word gelinkt aan drugssmokkel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 03 mei 2015 20:35 #621946

Dank je voor de terugkoppeling. Mijn vraag over ICC/ICP was puur voor Engeland. Ik ga het er maar gewoon op gokken dat ik die niet nodig heb aangezien het kort tijd wordt om die nog aan te vragen. Andere papier (legitimatie, eigendomsbewijs, verzekering) zijn natuurlijk wel in orde.

Wat heb je eigenlijk nodig om een ICC/ICP aan te vragen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 03 mei 2015 20:57 #621956

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 03 mei 2015 21:50 #621974

Dank je voor de link. Ik had die natuurlijk ook al gevonden. Toch maar even snel een ICP aangevraagd, geen eigenijk wel makkelijk via Internet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 mei 2015 08:17 #622014

zeilbootje schreef :
Dank je voor de terugkoppeling. Mijn vraag over ICC/ICP was puur voor Engeland. Ik ga het er maar gewoon op gokken dat ik die niet nodig heb aangezien het kort tijd wordt om die nog aan te vragen. Andere papier (legitimatie, eigendomsbewijs, verzekering) zijn natuurlijk wel in orde.

Wat heb je eigenlijk nodig om een ICC/ICP aan te vragen?

Een ICP heb je normaliter in ca. één week , als het erg druk is ( meestal is dat in juni en juli) in twee.Ik had hem vorige week in 5 dagen binnen maar dat was een verlenging.
Je kunt hem op de ANWB website aanvragen en daar staat ook wat je nodig hebt.www.anwbwatersport.nl/vaarinfo...n/icp-formulier.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl