Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP?

Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 09:51 #521184

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
Stegman wil binnenkort naar het buitenland met z'n tobbe.
In dat kader is hij de nodige 'papieren' aan het verzamelen. Dat schijnt nodig te zijn.

Het Vaarbewijs II is inmiddels binnen, maar hoe zit het met een formeel eigendomsbewijs en de noodzaak daarvan? Dit nog even los van het gedoe met B.T.W-verklaringen.

Als sinds jaar en dag bestaat het ICP, dat je bij de ANWB kunt aanvragen en als ik me niet vergis jaarlijks moet worden vernieuwd (dat was jaren geleden tenminste het geval, toe ik het ook eens heb aangevraagd).
Anderzijds schijnt dat ICP niet overal te worden erkend en zou er in sommige landen bij controles om een vlaggenbrief worden gevraagd.

Wat zijn de ervaringen van ZF-ers op dit gebied? In hoeverre verschilt het beleid of de ervaren aanpak in de diverse Europese landen?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 10:00 #521188

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
vlaggenbrief is vervallen en vervangen door ICP en wordt in frankrijk en zo wel gevraagd. maar hoe officieel de status is is twijfelachtig.
Formeel is het eigendom "aannemelijk" gemaakt in nederland maar daarvan ligt bij een onderhands aangeschafte boot niet veel vast.
Alleen(?) een kadaster inschrijving is officieel.

Ik vraag me eigenlijk wel af wie er gerechtigd is ernaar te vragen, want in bijna alle jachthavens vragen ze erom maar dat is -denk ik- meer om aan te tonen dat je niet een te kleine bootmaat opgeeft.
Als je geen ICP hebt zullen ze je denkelijk niet weigeren als betalende klant.
Als de douane of zo erom vraagt is t wat anders maar dat is mij nooit overkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 10:03 #521190

Ik heb ICP aangevraagd,
kreeg ik bijna per kerende post binnen (in maart gedaan).
Is geen officieel document, maar defacto wel geaccepteerd als identificatie. en er wordt volgens mij zelden naar gevraagd.. maar kleine moeite om mogelijk douane gezeur te voorkomen.
Mijn tobbe is uit 1982... voor recentere schepen is dat mogelijk wel een issue...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 10:06 #521192

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
Bij mij is de ICP gewoon aan boord. En daar nog nooit uit geweest. Ook niet bij 4 weken vakantie rondom Bretagne en de Kanaaleilanden. Toch is het denk ik goed om het te hebben, is simpel aan te vragen en mocht erom gevraagd worden dan heb je het!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 10:26 #521198

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Geldigheidsduur van ICP is twee jaar. Heb je dit altijd al aan boord liggen, zou ik eens kijken naar de datum.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 10:28 #521199

ISO788 Hans schreef :
Ik heb ICP aangevraagd,
kreeg ik bijna per kerende post binnen (in maart gedaan).
Is geen officieel document, maar defacto wel geaccepteerd als identificatie. en er wordt volgens mij zelden naar gevraagd.. maar kleine moeite om mogelijk douane gezeur te voorkomen.
Mijn tobbe is uit 1982... voor recentere schepen is dat mogelijk wel een issue...

Oei, zo lang moeten wachten? Ik heb hem vandaag aangevraagd en begin augustus nodig. Ik mag toch aannemen dat hij dan wel binnen is. De ANWB zegt zelf 3 weken. Het is overigens 2 jaar geldig Lodewijk.

'Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip. Het ICP is op alle Europese binnen- en kustwateren geldig voor een termijn van 2 jaar.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 10:30 #521201

Per kerende post..
aanvragen en 3 dagen later binnen.. ruim binnen een week dus... Er staan 3 weken voor (max) maar kan dus ook aanzienlijk korter.. gelukkig geen maanden wachten :-)
Evaluationcopy schreef :
ISO788 Hans schreef :
Ik heb ICP aangevraagd,
kreeg ik bijna per kerende post binnen (in maart gedaan).
Is geen officieel document, maar defacto wel geaccepteerd als identificatie. en er wordt volgens mij zelden naar gevraagd.. maar kleine moeite om mogelijk douane gezeur te voorkomen.
Mijn tobbe is uit 1982... voor recentere schepen is dat mogelijk wel een issue...

Oei, zo lang moeten wachten? Ik heb hem vandaag aangevraagd en begin augustus nodig. Ik mag toch aannemen dat hij dan wel binnen is. De ANWB zegt zelf 3 weken. Het is overigens 2 jaar geldig Lodewijk.

'Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip. Het ICP is op alle Europese binnen- en kustwateren geldig voor een termijn van 2 jaar.'
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 10:43 #521203

Verkeerd gelezen, helder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 10:43 #521204

Je krijgt (ik in ieder geval wel) trouwens automatisch bericht van de ANWB als hij bijna verlopen is .
De enige keer dat er bij mij naar gevraagd werd was lang geleden in Esbjerg in Denemarken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 14:43 #521300

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
hangt er een beetje vanaf waar je naar toe gaat met je tobbe ?

bijv Kroatie & Griekenland zien ze (de autoriteiten) je ICP en ICC graag en voorkomt een hoop gezeur, zonder ICP en ICC kreeg je in Kroatie zelfs geen boot vignet en kon je niet varen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 15:38 #521317

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
Iedereen bedankt voor de reacties.

Het blijkt dat vrijwel iedereen die zich hier liet horen een ICP meeneemt op buitenlandse reizen, maar dat er in het nabije buitenland door de autoriteiten desondanks weinig naar gevraagd wordt.

Nou ja; het kost niet de wereld, dus dat ICP schaf ik ook nog maar even aan. Je hoeft er tenminste geen examen voor te doen..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 17:44 #521374

En netjes online aan te vragen dmv gescande documenten. Ook een nette korting van de ANWB voor leden, twee tientjes ipv 27,50.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 18:02 #521381

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29450
lodewijk stegman schreef :
Stegman wil binnenkort naar het buitenland met z'n tobbe.
In dat kader is hij de nodige 'papieren' aan het verzamelen. Dat schijnt nodig te zijn.

Het Vaarbewijs II is inmiddels binnen, maar hoe zit het met een formeel eigendomsbewijs en de noodzaak daarvan? Dit nog even los van het gedoe met B.T.W-verklaringen.

Als sinds jaar en dag bestaat het ICP, dat je bij de ANWB kunt aanvragen en als ik me niet vergis jaarlijks moet worden vernieuwd (dat was jaren geleden tenminste het geval, toe ik het ook eens heb aangevraagd).
Anderzijds schijnt dat ICP niet overal te worden erkend en zou er in sommige landen bij controles om een vlaggenbrief worden gevraagd.

Wat zijn de ervaringen van ZF-ers op dit gebied? In hoeverre verschilt het beleid of de ervaren aanpak in de diverse Europese landen?

--
stegman

Waarom laat je je schip niet meten door de scheeps meting dienst? Sta je gelijk in het kadaster met eigendoms certificaat en scheepsnummer in je romp gebeiteld?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 18:05 #521382

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
WADnWIND schreef :
Waarom laat je je schip niet meten door de scheeps meting dienst? Sta je gelijk in het kadaster met eigendoms certificaat en scheepsnummer in je romp gebeiteld?

In Tupperware wordt niet gebeiteld maar gelijmd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 18:06 #521383

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
WADnWIND schreef :
Waarom laat je je schip niet meten door de scheeps meting dienst? Sta je gelijk in het kadaster met eigendoms certificaat en scheepsnummer in je romp gebeiteld?
Hoe dúrf je dat voor te stellen, Duck! Als iedereen dat maar gaat doen hebben we binnenkort vaarbelasting!
Maar even serieus: wat kost zo'n geintje eigenlijk? Heb je het zelf al gedaan trouwens?

--
stegman
Laatst bewerkt: 04 juni 2014 19:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 18:10 #521384

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Heb het destijds ook laten doen. Prijs weet ik niet meer maar het kan je de kop niet kosten.
Trouwens met een mailtje of belletje naar het kadaster weet je alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 18:16 #521386

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
In de haven van Dieppe wordt bij het afhandelen van liggeld voor passanten de eerste keer naar het ICP gevraagd.

In 2012 werden wij door de Gendarmerie Maritime (een onderdeel van de Franse Marine National) door de vedette-klasse "Scarpe" terug de haven in gesleept omdat we een visnet in de schroef hadden, de wind 0 bft was en we in de aanloop van de ferry lagen.

Bij de afhandeling van de formaliteiten daarna werd wel meteen naar het ICP gevraagd. Maar....dat was niet voldoende. Ergens op het formulier moest de registratie bestaande uit cijfers en letters worden ingevuld. In Frankrijk zijn alle bootjes geregistreerd met zo'n combinatie. (bijvoorbeeld een schip uit Duinkerken DK-2560). Omdat ons bootje niet geregistreerd is bij het kadaster hadden we zo snel geen oplossing...tot, We onze meetbrief op tafel toverden. NED 212 werd ingevuld als registratie en Grand Voile als plaats waar de registratie was aangebracht werd genoteerd. Tot opluchting van de Franse Marine officieren die toch een compleet ingevuld formulier naar het ministerie konden sturen. Maar, Lodewijk, het begon met het ICP waar alles van werd overgenomen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 18:40 #521405

dat ICP-ding is gewoon een beetje commerciële handel van de ANWB.
Knap toch hoe die vereniging iedereen altijd maar weet wijs te maken dat ze aan onbaatzuchtige hulpverlening doen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 18:47 #521411

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29450
lodewijk stegman schreef :
WADnWIND schreef :
lodewijk stegman schreef :
Waarom laat je je schip niet meten door de scheeps meting dienst? Sta je gelijk in het kadaster met eigendoms certificaat en scheepsnummer in je romp gebeiteld?
Hoe dúrf je dat voor te stellen, Duck! Als iedereen dat maar gaat doen hebben we binnenkort vaarbelasting!
Maar even serieus: wat kost zo'n geintje eigenlijk? Heb je het zelf al gedaan trouwens?

--
stegman

Ik heb het overwogen, ik heb altijd kopie aankoop contract aan boord.
Ik denk dat het rond de € 300-400 eenmalig kost. En wel héél officieel.

Tijdens de AIS inbouw bij de binnenvaart bleek regelmatig dat een vermeende eigenaar helemaal geen eigenaar was, althans volgens kadaster. Postum moest alles dan nog even geregeld worden met de erven van 2 generaties terug. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 19:14 #521419

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Wat een kadasterregistratie kost weet in niet,was in 1996, maar tegenwoordig is het wel zo dat je een permanente zeebrief krijgt voor de tijd dat je schip bezit. dat scheelt dus weer een hoop gedoe.....
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 19:32 #521436

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
WADnWIND schreef :
lodewijk stegman schreef :
Maar even serieus: wat kost zo'n geintje eigenlijk? Heb je het zelf al gedaan trouwens?

Ik heb het overwogen, ik heb altijd kopie aankoop contract aan boord.
Ik denk dat het rond de € 300-400 eenmalig kost. En wel héél officieel.

Tijdens de AIS inbouw bij de binnenvaart bleek regelmatig dat een vermeende eigenaar helemaal geen eigenaar was, althans volgens kadaster. Postum moest alles dan nog even geregeld worden met de erven van 2 generaties terug. :)
Ik heb het even opgezocht:
www.kadaster.nl/web/artikel/do...r-1-januari-2014.htm

Het kost € 450,-

Toch wel aardig wat geld voor iets waar niemand ooit naar vraagt.

Oplichting of niet: voorlopig houd ik het maar even bij het ICP. In de Franse havens (en daar gaat het me op dit moment vooral even om) zijn ze er kennelijk dusdanig aan gewend dat het serieus wordt genomen, ook al is het alleen maar om gesjoemel met opgave van de lengte in de jachthaven te voorkomen.

Een koopcontract heb ik ook, maar dat is eveneens een document dat geen notaris ooit onder ogen heeft gehad en dat in het buitenland nog minder als een eigendomsbewijs wordt herkend dan zo'n ICP.

--
stegman
Laatst bewerkt: 04 juni 2014 19:35 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 19:49 #521442

xkipper schreef :
In de haven van Dieppe wordt bij het afhandelen van liggeld voor passanten de eerste keer naar het ICP gevraagd.

In 2012 werden wij door de Gendarmerie Maritime (een onderdeel van de Franse Marine National) door de vedette-klasse "Scarpe" terug de haven in gesleept omdat we een visnet in de schroef hadden, de wind 0 bft was en we in de aanloop van de ferry lagen.

Bij de afhandeling van de formaliteiten daarna werd wel meteen naar het ICP gevraagd. Maar....dat was niet voldoende. Ergens op het formulier moest de registratie bestaande uit cijfers en letters worden ingevuld. In Frankrijk zijn alle bootjes geregistreerd met zo'n combinatie. (bijvoorbeeld een schip uit Duinkerken DK-2560). Omdat ons bootje niet geregistreerd is bij het kadaster hadden we zo snel geen oplossing...tot, We onze meetbrief op tafel toverden. NED 212 werd ingevuld als registratie en Grand Voile als plaats waar de registratie was aangebracht werd genoteerd. Tot opluchting van de Franse Marine officieren die toch een compleet ingevuld formulier naar het ministerie konden sturen. Maar, Lodewijk, het begon met het ICP waar alles van werd overgenomen

Als je het nummer dat op de ICP staat op je boot plakt ben je er ook uit. Het nadeel is wel dat je iedere 2 jaar het nummer moet wijzigen. In Spanje wordt bij ieder haven je boot registratie gevraagd en de verzekerings verklaring. Het ICP wordt gewoon geaccepteerd. Idem Marokko, Gibraltar en Portugal.
Het kadaster is duur en bij verkoop ook aanzienlijk meer heisa.
De BTW verklaring of aankoop nota met BTW is geheel apart en staat los van iedere eigendomsverklaring (ICP of Kadaster).
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 20:56 #521474

Baasklusje schreef :
dat ICP-ding is gewoon een beetje commerciële handel van de ANWB.
Knap toch hoe die vereniging iedereen altijd maar weet wijs te maken dat ze aan onbaatzuchtige hulpverlening doen....

Hoe moet je dan in het buitenland duidelijk maken dat je toch echt de rechtmatige eigenaar bent van dat schip? Een of ander vaag koopcontractje? (Dat dan weer de basis is voor het ICP, maar ok)

Ben er wel blij mee, heb ik tenminste iets aan boord. Naast een kopie contract en een vodje van een BTW-verklaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 22:11 #521497

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 446
En hoe zit het dan met het International Certificate of Competence (ICC). Is iemand van jullie daar wel eens op gecontroleerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe noodzakelijk of nuttig is een ICP? 04 juni 2014 22:16 #521498

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Zal ik je vraag afsplitsen, Tilia, of maak je zelf een nieuw draadje aan? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl