Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bestemming ongezeild, ETA berekenen

Bestemming ongezeild, ETA berekenen 21 juli 2014 13:23 #534229

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Beste zeilers,

Ik was een beetje een passage aan't bezien in Turkijke. (Vertrek volgende week op zeilvakantie :laugh: ) De wind richting ligt er bijna heel de zomer periode vast.
Hoe bereken of benader je de ETA.
Stel van gaat van A naar B, totaal tegen de wind in. Afstand 40 nm en gemiddelde bootsnelheid 5 knopen.

In het geval dat je niet moet kruisen is dat dan ongeveer 8 uur.

Hoe bereken je de ETA in geval dat de bestemming totaal onbezeild is?
Nemen jullie een factor of hoe kan je het zo precies mogelijk bepalen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bestemming ongezeild, ETA berekenen 21 juli 2014 13:28 #534233

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
+ 50%. Met Pythagoras kun je het precies berekenen, maar dat heeft weinig zin.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bestemming ongezeild, ETA berekenen 21 juli 2014 13:29 #534234

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Ja wou het zonder de wiskunde doen :-) Gewoon een ruwe schatting.
Dankjewel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bestemming ongezeild, ETA berekenen 21 juli 2014 13:33 #534235

Niet zo makkelijk uit te leggen zonder dat er trigoniometrie ( of hoe heet dat tegenwoordig ook al weer?) aan te pas komt.
Enige simpele benadering is als je een hoek inclusief verlijering aan de wind van 45 graden kunt maken en de wind precies tegen is.
Dan is de totale afstand wortel 2 ofwel 1,41 maar zo lang.
Haal je maar 60 graden is het nog makkelijker want dan is het precies 2 keer zover.
Daartussen in dus ussen de 1,41 en 2 maal zo lang.
Zonder al te grote fouten te maken kun je het beste een tabelletje maken van 45 tot 60 graden en dat verdelen in 15 delen tussen 1,41 en 2.

Is de wind echter niet precies tegen wordt het alstiger en kun je het beste één kruiskoers uitzetten op de kaart en opmeten.
Komt er ook nog stroom aan te aps wordt het echter een heel stuk lastiger en kun je er beter eerst een boek bij halen ( Theoretische KustNavigatie leerboek of zo).
Ook dan gaat het eigenlijk alleen grafisch door uittekenen op de kaart ( met potlood dan kan het weer uitgegumd worden ;) ).

Het allerbeste is uiteraard een (terristrische) navigatiecursus volgen maar dat wordt natuurlijk niks meer voor deze zomer.
Misschien maar eens aanmelden voor komende winter, het is best leuk hoor.
Ad
Laatst bewerkt: 21 juli 2014 13:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bestemming ongezeild, ETA berekenen 21 juli 2014 13:40 #534239

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Zonder stroom en gekkigheid recht toe recht aan neem ik 1,4 keer de tijd. Die factor hangt samen met mijn kruishoek. Met stroom en omleidingen, drempels, rotondes, kenteringen en .... lekker rekenen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bestemming ongezeild, ETA berekenen 21 juli 2014 13:41 #534241

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Ja inderdaad, hangt veel af van hoe scherp je boot kan varen. En natuurlijk ook van de stroming, maar daar hield ik in dit geval geen rekening mee (Egeïsche zee)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bestemming ongezeild, ETA berekenen 21 juli 2014 14:42 #534266

Ik heb maar eben een plaatje gemaakt.
Gewoon per slag de hoek opmeten met de directe koerslijn ( dus niet meer met de wind!) en daarbij de factor bepalen a.h.v. de grafiek.
Het gemiddelde nemen van een stuur
boord en een bakboord slag . Zo hoeft de wind niet meer precies van voren te komen.
Klaar.
Ad

Bijlage Afbeelding1_2014-07-21.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bestemming ongezeild, ETA berekenen 21 juli 2014 15:31 #534285

Bijlage upwind.png niet gevonden



als je je bestemming als waypoint in de GPS invoert berekent die helemaal zelf de ETA!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 juli 2014 15:33 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bestemming ongezeild, ETA berekenen 21 juli 2014 16:06 #534297

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Baasklusje schreef :
als je je bestemming als waypoint in de GPS invoert berekent die helemaal zelf de ETA!

Dat is wel zo, maar dat is gebaseerd op je huidige koers, en bij kruisen neemt de VMG steeds meer af op een rak totdat je overstag gaat. Die GPS heeft geen weet van je intentie om overstag te gaan om de VMG te verbeteren. Dus die ETA voorspelling klopt altijd weinig van.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bestemming ongezeild, ETA berekenen 21 juli 2014 16:28 #534306

ik nam aan dat iemand die 40 Nm (in de wind) gaat varen niet maar 2 slagen maakt. Dat zou om meerdere redenen niet verstandig zijn....

En aan het begin van de eerste slag zal de berekende ETA heel aardig kloppen (als de wind blijft en niet draait).
De afwijking wordt pas enigszins vervelend als je doel op pakweg 25 graden tov de wind ligt, ipv recht in de wind. (zie de grafiek).
Daar is de VMG zo ongeveer 10% fout, nog niets eigenlijk....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 juli 2014 16:29 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bestemming ongezeild, ETA berekenen 23 juli 2014 05:13 #534673

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Baasklusje schreef :
ik nam aan dat iemand die 40 Nm (in de wind) gaat varen niet maar 2 slagen maakt. Dat zou om meerdere redenen niet verstandig zijn....

Er zijn vaak genoeg redenen om het aantal slagen te beperken. Ten eerste kost overstag gaan tijd en ten tweede hoogte. Ten derde heb je bij kusten vaak redenen om zee op te gaan (minder stroom, meer wind), dus als je bij het kruisen niet oversteekt maar langs de kust vaart, dan maak je op een afstand van 40 mijl een slag naar buiten en één naar binnen. Ten vierde is overstag gaan 's nachts een probleem want dan moet je mensen wakker maken. De afgelopen 2000 mijl hebben we zo'n 70% aan de wind gevaren. Zonder uitzondering hebben we altijd het aantal slagen geprobeerd te beperken.

Maar hoe dan ook, de ETA vind ik vrijwel zinloos op een kruisrak. Je eigen inschatting (zoals hier aangegeven door een paar mensen) werkt veel beter.

Tot slot: de TS wilde een inschatting kunnen maken voor zijn passageplanning, of hij een bepaalde plaats kon bereiken binnen bepaalde tijd. Voor mij werkt het prima als je je VMG zet op je kruissnelheid/1.5 en daar dan de stroom nog op loslaat.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl