Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Overboord = dood of toch niet?

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 10:09 #535470

Off topic misschien maar een collega van mij was gaan solozeilen in een geleende boot in Zwitserland, groot meer, 23kts wind, had hem op de autohelm staan en de zeereling brak (zo'n band, geen staaldraad)toen hij ertegenaan leunde zodat hij overboord sloeg.
Hij had geen reddingsvest aan. Hij heeft de band kunnen grijpen en is aan boord geklommen wat ik redelijk ongelovelijk vond. Het is een sterke kerel en een zeer geoefende oceaanzwemmer, de meeste van ons zou het niet lukken lijkt me, zeker niet als je bootje lekker aan de wind blijft doorvaren.

Zoals ik zei, hij (woont in Sydney) zwemt elke ochtend 2 mijl in de oceaan, dus wellicht had hij het overleefd door naar de kant te zwemmen, maar de (geleende) boot?

door het oog van de naald noem ik dat.
Laatst bewerkt: 27 juli 2014 10:10 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 11:31 #535494

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
nepal schreef :
Er is nu een type harnas op de markt dat hen in staat moet stellen om terug aan boord te klimmen.

Moet je in elk geval wel helemaal bij de pinken zijn na je val, want zo te zien is het nogal wat werk. Daarbij zie ik schepen keurig recht varen in redelijk rustig water.

Wil wel eens een filmpje zien waarbij het schip lekker aan het rollen en stampen is met ruig weer, en de betreffende man/vrouw niet zo ontspannen kan werken aan de terugtocht aan boord ...
Laatst bewerkt: 27 juli 2014 11:32 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 13:06 #535510

  • frou frou
  • frou frou's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
keurig tussen twee scepters door te water geraakt
denk dat als hij over de reling was gegaan zijn hijs systeem wel ff meer problemen zal geven
Laatst bewerkt: 27 juli 2014 13:07 door frou frou.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 13:09 #535512

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Haha, dat had ik niet eens gezien, zat alleen maar te kijken naar wat hij aan het doen was. Maar inderdaad, je moet niet alleen wachten op kalm weer en een vlakke zee, maar ook netjes onderlangs vallen.
Dat laatste lijkt me nog moeilijker dan weer aan boord komen ;)

Ben wel benieuwd naar de tests die enkele bladen blijkbaar gedaan hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 13:10 #535513

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Espiritu schreef :
Wil wel eens een filmpje zien waarbij het schip lekker aan het rollen en stampen is met ruig weer, en de betreffende man/vrouw niet zo ontspannen kan werken aan de terugtocht aan boord ...

Dat was ook meteen mijn idee. Het wordt dan wel een heel stuk moeilijker vermoed ik. Nu is de wil om te overleven wel een grote drijfkracht, maar het kan je ook helemaal uitputten als het niet lukt. Het lijkt mij zo te zien nog steeds een system wat erg veel kracht kost en op woelig water wellicht nog steeds onmogelijk. Maar ik juich in ieder geval het initiatief wel toe dat men probeert tot systemen te komen waarmee je jezelf kan redden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 13:23 #535517

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ik vindt het goed dat er in ieder geval over nagedacht is! En je hebt in ider geval meer kans om aan boord te komen!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 13:29 #535521

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Precies.

Er wordt tenminste serieus over nagedacht. Dat is al een enorme verbetering tov tot op heden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 13:39 #535527

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Eens, altijd goed dat er over wordt nagedacht en er nieuwe producten op de markt komen.

Blijven mijn aantekeningen wel staan: als je zoals Frou Frou terecht stelt *over* de railing gaat, hoe werkt het dan? En op ruwe zee?

Heb even zitten google'en maar kom alleen links tegen van de fabrikant en ons aller ZF. Misschien iemand met meer google-talent?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 14:03 #535532

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 347
Ik bracht het onder de aandacht omdat het volgens mij onbekend is,dus ook op Google.

Het is van origine Frans en het is daar bekende als longe auto-sauvetage: la Néréide

Het is voor 141 € te koop

www.croixdusudmarine.com/rubri...php?id_rubrique=164²
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 14:35 #535541

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Ben benieuwd of iemand het aan wil schaffen en eens kijken hoe het werkt als je daadwerkelijk overboord valt, en niet onder de railing door aan het systeem hangt. Lijkt mij nl. een erg groot verschil in gebruik.

Testen onder ruwe omstandigheden lijkt me wat link dus die slaan we denk ik beter over ;)

Voor mezelf blijf ik toch bij 'naast de boot is dood', al was het maar om te benadrukken hoe onvoorstelbaar belangrijk het is om veiligheid voorop te stellen, ongeacht welke reddingsmiddelen aan boord zijn.

Dat geldt trouwens niet alleen voor solo-zeilers, maar ook voor mensen die bijvoorbeeld 's nachts alleen zeilen terwijl de partner slaapt ... (!).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 15:13 #535554

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ik zie meer in een lifeline met een oprolmechanisme waar een stopmogelijkheid op zit. Ga je overboord, kan je tot achter bij de boot komen. En is het niet zo dat we allemaal een trapje daar hebben wat vanuit het water naar beneden gehaald kan worden?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 15:14 #535555

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 347
Zou het niet kunnen dat wanneer de opstelling over de zeerailing gaat het juist makkelijker is. Bij gelijke lengte van de harnaslijn gaat er minder lichaamsvolume onder water zitten. Juist het lichaam dat onder water wordt meegesleurd maakt het moeilijk om , zelfs met een bemanning, iemand aan boord te krijgen.

Ik heb in ieder geval begrip voor de opstelling van het filmpje. De kans dat bij 4-5 knopen de railing vervormd is niet ondenkbeeldig. Voor de herstelling moet je al een behoorlijk aantal er van verkopen (zeker voor die prijs 'waarvan al 20% btw).
Laatst bewerkt: 27 juli 2014 15:21 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 15:24 #535563

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
denk dat het inderdaad makkelijker is aan boord te komen als de lifeline over d reing was gegaan, dus hebben ze een soort worst-kaas scenario erop losgelaten. Het heeft idd wat oefening nodig en ik denk dat er nog heel wat aan verbeterd kan worden maar het is zeker geen slechte ontwikkeling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 15:25 #535564

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
Een bereikbaar trappetje of zwemplateau lijkt me handiger.
Nice to see you...to see you nice...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 15:39 #535568

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Over de railing lijkt mij juist lastiger. Nu hangt het systeem + man aan de romp; erg stevig en stabiel. Lijn kan ook niet verschuiven door de sceptors. Over de railing is een stuk minder stabiel, en als je nagaat hoeveel krachten er op werken dan is schade inderdaad niet ondenkbaar. Boeit natuurlijk niks tov een leven, maar ik bedoel maar aan te geven dat onderlangs het een heel stuk makkelijker maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 17:27 #535588

In een brainstorm wel eens uitgekomen op een strakgespannen dyneema lijn onderaan langs de zeerailing. Als je overboord valt, 2e shackle van je lifeline aan vast maken, andere doorsnijden en je zoeft naar je zog. Je zog is altijd beter dan aan de zijkant + je hebt toegang tot een trap, of in ons geval de open spiegel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 18:26 #535602

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
de lifeline zo lang maken dat je bij het zwemtrapje of zwenplateau aankomt.

Geen trapje, trapje kopen en installeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 18:34 #535605

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Mja, als je niet meer kunt zwemmen of de omstandigheden zwaar zijn dan houdt een lange lifeline je niet boven water ... verdrink je alsnog. Een lange lifeline lijkt me niet zo'n goed idee - ik dacht altijd dat het ding 2 doelen had:

- je aan het schip verbonden houden
- je hoofd boven water houden voor het geval je dat zelf niet meer kan (ofwel, je dicht bij het schip houden zodat je niet volledig onder kunt gaan)
Laatst bewerkt: 27 juli 2014 18:35 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 27 juli 2014 18:43 #535606

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Ik vind de stelling beetje kort door de bocht.

Het hangt geheel af van de omstandigheden.
Temperatuur van het water, bij bewustzijn of niet. Eenzaam op een stille plas of medewatersporters in de buurt.

Als ik het bericht zie van het echtpaar op het brandende schip zou ik zeggen.....overboord.

Ik denk dat het eerste belang, belangrijker dan een life-line, het reddingsvest is.
Die houdt je hoofd boven water en zorgt dat je snel vindbaar bent onder normale omstandigheden.

Ik sprak laatst de man van het sonarteam van de politie. Als iedereen een reddingsvest zou dragen.......zouden zij veel minder inzetten hebben en meer levens gered zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 28 juli 2014 08:45 #535697

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Interessant, maar ik vind het nog slecht getest. Het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk dat je precies bij het gat in je reling overboord gaat (ik heb die voorziening niet eens, overigens) en indien dat niet zo is vraag ik me af hoe het werkt.

De stijgbeugels waar je in kan gaan staan vind ik wel een lumineus idee, maar dan stel ik meteen de vraag: hoe werkt dat als je aan lij overboord gaat (toch verreweg de meest voorkomende situatie)? Ik kan me niet voorstellen dat je erin kan gaan staan als ze nog in het water hangen - de kracht van het water op je voeten gooit je dan omver, zou ik denken. Maar als je aan lij van boord gaat is het vrijboord laag en vraag ik me af of je dus genoeg in kan halen om te gaan staan. Hierbij zou het wel kunnen helpen als je over de reling was gegaan i.p.v. er onderdoor.

Ik ben ook sceptisch hoe het werkt in zwaarder weer.

Maar, een goed initiatief en ik hoop dat het door Yachting Monthly grondig wordt getest.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 28 juli 2014 15:08 #535806

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Ja, hoop ook op een grondige test!

Had een mailtje gestuurd naar de bedenker, hier het antwoord:

I am the guy on the videos. I went voluntarily overboard but 1) already with the tether, secured on a deck lifeline, and 2) through the lateral door in order to prevent damage to the stanchions.
No video of jumping over the railing, but this is actually easier than our demos, because the lifelines keep you higher above water (remind that the main problem is choking with the waves).

And in real situations my own experience is: total surprise. You are in water, almost choking with your own wave, and it takes times to realize where you are. Then you automatically flip on the back (surfing effect) and you can start shortening the tether.

It is extremely important to know the gestures BEFORE falling in water. We strongly recommend a preliminary training on the deck. The analogy is a parachute: learn the gestures forehand, and learn how to fold it after jumping.

Another important point: the effort is consequent when the boat goes fast (see estimates of required pulling force and leg flexion) at www.design4sea.com/select-your-tether.

Within these restrictions, the device works!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 28 juli 2014 16:13 #535817

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
Beste wat ik al gezien heb als lifelijn met mogelijkheid om misschien terug aan boord te komen. Beste of misschien wel het enige systeem.

Wel rare reacties hier
Schade: Schade aan de reling is iets waar je niet mee bezig bent als je over boord hangt, denk ik.
Over of onder de reling: Vallen over of onder de reling kies je niet. Denk trouwens dat over de reling de, te klimmen, afstand korter is.
Het demofilmpje toont hoe het werkt. Dat de omstandigheden anders kunnen zijn lijkt me logisch.
Voor verbetering vatbaar? Vast wel maar dit is beter dan wat ik tot hiertoe zag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 28 juli 2014 16:26 #535821

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Tist schreef :
Wel rare reacties hier
Schade: Schade aan de reling is iets waar je niet mee bezig bent als je over boord hangt, denk ik.

Nee, natuurlijk niet, en dat zegt ook niemand. We hadden het over het voordeel van aan de romp hangen in het filmpje.

Mocht de railing het begeven kan dat trouwens wel een probleem zijn: je lifeline geeft je dan meer lengte, en dat kan je je leven kosten. Zie ook het mailtje van de bedenker. De lengte van de lijn is echt niet onbelangrijk, en als je op lengte zit voor "over de railing" en er is opeens geen railing meer, dan hang je een stuk lager ...

(Nu moet een railing wel wat kunnen hebben, maar zo kwamen we dus op het onderwerp, niet omdat we bang zijn een kras te maken terwijl we proberen te overleven :blink: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 28 juli 2014 18:39 #535864

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
Espiritu schreef :
Over de railing lijkt mij juist lastiger. Nu hangt het systeem + man aan de romp; erg stevig en stabiel. Lijn kan ook niet verschuiven door de sceptors. Over de railing is een stuk minder stabiel, en als je nagaat hoeveel krachten er op werken dan is schade inderdaad niet ondenkbaar. Boeit natuurlijk niks tov een leven, maar ik bedoel maar aan te geven dat onderlangs het een heel stuk makkelijker maakt.
Ik reageerde op deze quote
In ieder geval, als de reling het begeeft en je gaat kopje onder dan is je lifeline te lang maar de lengte van de lifeline is hier niet het onderwerp daar gaan al meerdere draadjes over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overboord = dood of toch niet? 28 juli 2014 18:56 #535869

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
En welk deel van "Boeit natuurlijk niks tov een leven" begreep je niet helemaal?
Tist schreef :
maar de lengte van de lifeline is hier niet het onderwerp daar gaan al meerdere draadjes over.

Ja, zeg, we hebben het over het aan boord terug komen, als je dan niks mag benoemen dat al een keer beschreven is wordt het wel heel flauw allemaal. De lengte van de lijn is een hele belangrijke factor in dit verhaal.
Laatst bewerkt: 28 juli 2014 21:22 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl