Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair?

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 21:29 #540057

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Proost schreef :
Vipe6 schreef :
Ik weet niet hoeveel van jullie in vroeger tijden de cursus voor het stuurbrevet (vaarbewijs in NL) gevolgd hebben Maw, als de voor voortstuwing bedoelde motor draait tijdens het zeilen, ben je verplicht de driehoek met punt omlaag te voeren, ook als die motor enkel draait om stroom te maken.

Nee dus, alleen als deze daadwerkelijk gebruikt wordt voor de voortstuwing. In Nederland. ;)

Dus mooi niet, want niemand kan achteraf controleren of de schroef al dan niet aangedreven werd. Of de motor draaide kan wel vastgesteld worden. Dus vanaf dat je de motor laat draaien word je door de wet verondersteld hem ook te gebruiken en ben je verplicht je driehoek te hangen, en ben je je voorrang als zeilvaartuig kwijt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 21:40 #540063

Nogmaals: ik denk dat de wetgever zich helemaal niet in het wespennest van wel/niet lopen van de motor, startklaar, buitenboordmotor wel/niet opgeklapt etc. wil steken. En terecht, want er is geen eenduidig antwoord dat voor alle situaties geldt.

(Voorbeeldje: stel de verplichting van een stationair draaiende motor met de schroef uit zijn werk geldt. Hoe dan om te gaan met een electromotor? Die heeft in het algemeen geen keerkoppeling. Die staat aan of uit)

Het is aan de schipper, vanuit de gedachte van goed zeemanschap, om te bepalen hoe hij de motor gereed wil hebben voor onmiddellijk gebruik. Voor de een is dat startklaar, voor de ander stationair draaiend uit zijn werk, voor een derde met de bbm nog opgeklapt.
De crux is dat, áls de situatie dat noodzakelijk maakt, je de motor meteen moet kunnen gebruiken om onveilige situaties te vermijden. Je mag dan niet aangewezen zijn op je zeilen of andere manieren van voortbewegen (roeien, bomen, etc.).

En dat is alleen maar achteraf vast te stellen. Iedere invulling is in mijn ogen een vorm van interpretatie waar je weer allerlei argumenten tegenin kunt brengen. (Zoals: ook een draaiende motor kan ook nog altijd afslaan als je hem nodig hebt, etc. Had je maar beter onderhoud moeten doen).

En anders wat mij betreft een oeverloze discussie, waar we niet uit gaan komen...


Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 21:51 #540070

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Tony2920 schreef :
Proost schreef :
Vipe6 schreef :
Ik weet niet hoeveel van jullie in vroeger tijden de cursus voor het stuurbrevet (vaarbewijs in NL) gevolgd hebben Maw, als de voor voortstuwing bedoelde motor draait tijdens het zeilen, ben je verplicht de driehoek met punt omlaag te voeren, ook als die motor enkel draait om stroom te maken.

Nee dus, alleen als deze daadwerkelijk gebruikt wordt voor de voortstuwing. In Nederland. ;)

Dus mooi niet, want niemand kan achteraf controleren of de schroef al dan niet aangedreven werd. Of de motor draaide kan wel vastgesteld worden. Dus vanaf dat je de motor laat draaien word je door de wet verondersteld hem ook te gebruiken en ben je verplicht je driehoek te hangen, en ben je je voorrang als zeilvaartuig kwijt.
Dit is een discussie die al eerder gevoerd is. er is een topic op ZF waar hier zelfs al een antwoord op gekomen is van de KLPD. Beauty heeft destijds die vraag bij de klpd (nu polite) ingediend

zie www.zeilersforum.nl/index.php/...t=25&start=50#105493
Beste Michel

in het BPR staat duidelijk dat de mechanische middelen gebruikt moeten worden voor de voortbeweging. Wanneer je stroom draait doe je dat niet dus en dus is geen kegel noodzakelijk.


Met vriendelijke groet,

Ed Kraszewski
Persvoorlichter
Bureau Communicatie
Korps landelijke politiediensten
hoe veel duidelijker wil je het hebben dat de kegel echt niet omhoog hoeft als de motor niet voor aandrijving gebruikt wordt?
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 21:53 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 22:03 #540076

Standby betekent dat de motor aan staat. Meestal met een duidelijke aanvulling in het reglement daarbij. Bij het srkgt staat bijvoorbeeld dat de motor standby moet zijn, letterlijk vertaald, erbij staan. Dus aan. Je mag dus wel zeil voeren, maar om te voorkomen dat je daardoor voorrang als zeilboot krijgt terwijl dat niet gewenst is, moet de motor aan staan. Ook om als motorschip te kunnen reageren op gevaar, en dus 360 graden kunnen uitwijken. Om ervoor te zorgen dat je niet ronddobbert onder zeil met een neutrale motor, is in het reglement opgenomen dat je een minimale snelheid van 6 kmh moet kunnen halen.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 22:11 #540078

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3734
Tony2920 schreef :
Proost schreef :
Nee dus, alleen als deze daadwerkelijk gebruikt wordt voor de voortstuwing. In Nederland. ;)
Dus mooi niet, want niemand kan achteraf controleren of de schroef al dan niet aangedreven werd. Of de motor draaide kan wel vastgesteld worden. Dus vanaf dat je de motor laat draaien word je door de wet verondersteld hem ook te gebruiken en ben je verplicht je driehoek te hangen, en ben je je voorrang als zeilvaartuig kwijt.
Misschien zit hier een verschil in regelgeving tussen Nederland en België. Voor het Nederlandse vaarbewijs heb ik het niet zo geleerd, en ook in het BPR staat het niet zo beschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 22:16 #540079

Xiphias schreef :
Tony2920 schreef :
Proost schreef :
Nee dus, alleen als deze daadwerkelijk gebruikt wordt voor de voortstuwing. In Nederland. ;)
Dus mooi niet, want niemand kan achteraf controleren of de schroef al dan niet aangedreven werd. Of de motor draaide kan wel vastgesteld worden. Dus vanaf dat je de motor laat draaien word je door de wet verondersteld hem ook te gebruiken en ben je verplicht je driehoek te hangen, en ben je je voorrang als zeilvaartuig kwijt.
Misschien zit hier een verschil in regelgeving tussen Nederland en België. Voor het Nederlandse vaarbewijs heb ik het niet zo geleerd, en ook in het BPR staat het niet zo beschreven.
Wordt toch echt zo geleerd bij vb. Maar er zijn meer reglementen. In het bpr is het standby van de motor niet verplicjt.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 22:29 #540083

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
het is wel degelijk verplicht vanuit het BPR Sea Force One

wetten.overheid.nl/BWBR0003628
zie Artikel 9.04. Kleine schepen
Artikel 9.04. Kleine schepen

1.Op de in bijlage 15, onder a, vermelde vaarwegen mag een klein schip slechts varen indien het is voorzien van een motor die voor onmiddellijk gebruik gereed is, en waarmee een snelheid van ten minste 6 kilometer per uur ten opzichte van het water kan worden gehandhaafd.

2.Op de in het eerste lid bedoelde vaarwegen, met uitzondering van de Geldersche IJssel, de Boven-Merwede, de Neder-Rijn en het Pannerdensch Kanaal, moet een klein schip zo veel mogelijk aan de stuurboordszijde van het vaarwater varen.

3.Op de in het eerste lid bedoelde vaarwegen is het niet toegestaan het vaarwater op te kruisen.
en de bijlage:
Bijlage 15. Kleine schepen

a. De vaarwegen, bedoeld in artikel 9.04, eerste lid, zijn:

1. de vaarweg ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden, met inbegrip van de daaraan gelegen havens;
2. het Noordzeekanaal;
3. de Noord;
4. de Oude Maas;
5. de Dordtsche Kil;
6. het Kanaal door Zuid-Beveland;
7. het Brabantsche Vaarwater;
8. de Witte Tonnen Vlije;
9. de Schelde-Rijnverbinding;
10. het Kanaal van Sint Andries;
11. de Boven-Merwede;
12. de Beneden-Merwede;
13. de Gekanaliseerde Maas van Maastricht (kmr 12,000) tot Borgharen;
14. het Julianakanaal;
15. de Waal;
16. de Boven-Rijn;
17. het Pannerdensch Kanaal;
18. de Neder-Rijn tot kmr 886;
19. de Geldersche IJssel vanaf de IJsselkop tot aan de monding van het Twenthekanaal;
20. het Amsterdam-Rijnkanaal;
21. het Lekkanaal;
22. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;
23. het Afgesloten-IJ;
24. de Nieuwe Maas;
25. de Nieuwe Waterweg;
26. de Maasmond;
27. het Calandkanaal;
28. het Beerkanaal;
29. de Koningshaven;
30. het Zuiddiepje;
31. het betonde hoofdvaarwater van de Nieuwe Merwede;
32. het betonde hoofdvaarwater van het Hollandsch Diep;
33. de Veerhaven te Terneuzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 23:21 #540093

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Bedankt voor het plaatsen van het bewuste artikel Mephisto.
Mijn interpretatie (ik verplaats me in de rol van rechter) is dat je je bbm ook omhoog gekanteld mag voeren.
Echter als je een ander schip beschadigt terwijl je probeert de bbm te laten zakken ga je nat. Dat laten zakken had je immers ook eerder kunnen doen.
Hetzelfde gaat op voor het starten van de motor: als je een ander schip beschadigt terwijl je de motor probeert te starten kun je ook nat gaan. Dat had je immers ook eerder kunnen doen.
Een rechter moet en zal schipperen tussen regelgeving. Niet alle regelgeving is waterdicht. Als jij hard kunt maken dat die motor altijd meteen start, maar dat je deze keer wel tien keer trok en nog steeds startte het ding niet, zal een rechter daar rekening mee houden.
Maar als je al brokken maakt terwijl je je motortje nog moet laten zakken maak je je zaak zeer zwak. De rechter ziet dat je maar wat loopt te prutsen en zal je dat aanrekenen.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 23:23 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 23:33 #540094

Mephisto schreef :
het is wel degelijk verplicht vanuit het BPR Sea Force One

wetten.overheid.nl/BWBR0003628
zie Artikel 9.04. Kleine schepen
Artikel 9.04. Kleine schepen

1.Op de in bijlage 15, onder a, vermelde vaarwegen mag een klein schip slechts varen indien het is voorzien van een motor die voor onmiddellijk gebruik gereed is, en waarmee een snelheid van ten minste 6 kilometer per uur ten opzichte van het water kan worden gehandhaafd.

2.Op de in het eerste lid bedoelde vaarwegen, met uitzondering van de Geldersche IJssel, de Boven-Merwede, de Neder-Rijn en het Pannerdensch Kanaal, moet een klein schip zo veel mogelijk aan de stuurboordszijde van het vaarwater varen.

3.Op de in het eerste lid bedoelde vaarwegen is het niet toegestaan het vaarwater op te kruisen.
en de bijlage:
Bijlage 15. Kleine schepen

a. De vaarwegen, bedoeld in artikel 9.04, eerste lid, zijn:

1. de vaarweg ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden, met inbegrip van de daaraan gelegen havens;
2. het Noordzeekanaal;
3. de Noord;
4. de Oude Maas;
5. de Dordtsche Kil;
6. het Kanaal door Zuid-Beveland;
7. het Brabantsche Vaarwater;
8. de Witte Tonnen Vlije;
9. de Schelde-Rijnverbinding;
10. het Kanaal van Sint Andries;
11. de Boven-Merwede;
12. de Beneden-Merwede;
13. de Gekanaliseerde Maas van Maastricht (kmr 12,000) tot Borgharen;
14. het Julianakanaal;
15. de Waal;
16. de Boven-Rijn;
17. het Pannerdensch Kanaal;
18. de Neder-Rijn tot kmr 886;
19. de Geldersche IJssel vanaf de IJsselkop tot aan de monding van het Twenthekanaal;
20. het Amsterdam-Rijnkanaal;
21. het Lekkanaal;
22. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;
23. het Afgesloten-IJ;
24. de Nieuwe Maas;
25. de Nieuwe Waterweg;
26. de Maasmond;
27. het Calandkanaal;
28. het Beerkanaal;
29. de Koningshaven;
30. het Zuiddiepje;
31. het betonde hoofdvaarwater van de Nieuwe Merwede;
32. het betonde hoofdvaarwater van het Hollandsch Diep;
33. de Veerhaven te Terneuzen.
Dat zijn dus de uitzonderingen binnen het bpr. Ik doelde op de normale situatie. Normaal, dwz zonder de bovengenoemde, hoeft je motor niet standby te staan. In het srkgt standaard wel standby
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 13 aug 2014 08:28 #540184

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Volgens mij is dit de normale situatie op die vaarwateren in de bijlage omdat ze onder het bpr vallen en zijn dus geen uitzondering. Plus we hebben het over het bpr hier niet het srkgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 13 aug 2014 08:29 #540187

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
Sea Force One schreef :
Mephisto schreef :
het is wel degelijk verplicht vanuit het BPR Sea Force One

wetten.overheid.nl/BWBR0003628
zie Artikel 9.04. Kleine schepen
Artikel 9.04. Kleine schepen

1.Op de in bijlage 15, onder a, vermelde vaarwegen mag een klein schip slechts varen indien het is voorzien van een motor die voor onmiddellijk gebruik gereed is, en waarmee een snelheid van ten minste 6 kilometer per uur ten opzichte van het water kan worden gehandhaafd.

2.Op de in het eerste lid bedoelde vaarwegen, met uitzondering van de Geldersche IJssel, de Boven-Merwede, de Neder-Rijn en het Pannerdensch Kanaal, moet een klein schip zo veel mogelijk aan de stuurboordszijde van het vaarwater varen.

3.Op de in het eerste lid bedoelde vaarwegen is het niet toegestaan het vaarwater op te kruisen.
en de bijlage:
Bijlage 15. Kleine schepen

a. De vaarwegen, bedoeld in artikel 9.04, eerste lid, zijn:

1. de vaarweg ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden, met inbegrip van de daaraan gelegen havens;
2. het Noordzeekanaal;
3. de Noord;
4. de Oude Maas;
5. de Dordtsche Kil;
6. het Kanaal door Zuid-Beveland;
7. het Brabantsche Vaarwater;
8. de Witte Tonnen Vlije;
9. de Schelde-Rijnverbinding;
10. het Kanaal van Sint Andries;
11. de Boven-Merwede;
12. de Beneden-Merwede;
13. de Gekanaliseerde Maas van Maastricht (kmr 12,000) tot Borgharen;
14. het Julianakanaal;
15. de Waal;
16. de Boven-Rijn;
17. het Pannerdensch Kanaal;
18. de Neder-Rijn tot kmr 886;
19. de Geldersche IJssel vanaf de IJsselkop tot aan de monding van het Twenthekanaal;
20. het Amsterdam-Rijnkanaal;
21. het Lekkanaal;
22. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;
23. het Afgesloten-IJ;
24. de Nieuwe Maas;
25. de Nieuwe Waterweg;
26. de Maasmond;
27. het Calandkanaal;
28. het Beerkanaal;
29. de Koningshaven;
30. het Zuiddiepje;
31. het betonde hoofdvaarwater van de Nieuwe Merwede;
32. het betonde hoofdvaarwater van het Hollandsch Diep;
33. de Veerhaven te Terneuzen.
Dat zijn dus de uitzonderingen binnen het bpr. Ik doelde op de normale situatie. Normaal, dwz zonder de bovengenoemde, hoeft je motor niet standby te staan. In het srkgt standaard wel standby

dit zijn niet alle vaarwateren waar het verplicht is.
op het PM kanaal zijn er ook stukken, maar dat staat dan weer wel aangegeven met borden
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 13 aug 2014 08:33 #540190

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Klopt sprokkie dat bad ik ook in de eerste post aan willen geven in dit topic maar zie dat ik die regel niet geplaatst heb. Waarschijnlijk omdat ik geen verwarring wou zaaien
Laatst bewerkt: 13 aug 2014 08:36 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 13 aug 2014 13:34 #540377

Mephisto schreef :
Volgens mij is dit de normale situatie op die vaarwateren in de bijlage omdat ze onder het bpr vallen en zijn dus geen uitzondering. Plus we hebben het over het bpr hier niet het srkgt.
Klopt, maar dit zijn de uitzonderingen in het bpr. Het grootste gedeelte waar het bpr geldig is, is het dus niet zo. Het is dus zo dat in het bpr je niet een werkende motor hoeft te hebben, tenzij je op een van de vaarwegen in de bijlage vaart. Dan wel,maar dat is in principe dus een uitzondering. In het srkgt is het een regel, dus geldt dat altijd.
Zou een typische vraag voor vb1 examen zijn. Moet u in het bpr de motor standby hebben? Juiste antwoord. Nee, tenzij...
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 13 aug 2014 13:59 #540383

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ik blijf er bij dat een kegel niet verplicht is onder zeil wanneer de motor draait zonder voor de voortstuwing te zorgen. Is me al vele, vele jaren bekend. Michel van de Beauty heeft in dit www.zeilersforum.nl/index.php/...r?limit=25&start=100 topic ook al eens aan de hermandad de vraag van kegelvoering voorgelegd.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 13 aug 2014 15:31 #540414

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Wil ik toch nog weer een ander aspect toevoegen...

Hoe zit dat met een elektrische voortstuwing? Elektrisch kan niet stationair, wel startklaar.
Iemand enig idee?

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 13 aug 2014 16:35 #540441

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Peper schreef :
Wil ik toch nog weer een ander aspect toevoegen...

Hoe zit dat met een elektrische voortstuwing? Elektrisch kan niet stationair, wel startklaar.
Iemand enig idee?

Groeten, Peper.

Niet anders als met de andersoortige aandrijving voor de mechanische voortstuwing. Startklaar dus.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 13 aug 2014 17:09 #540452

is 'voor onmiddellijk gebruik gereed' hetzelfde of iets anders dan 'standby', heren mierenneukers? :lol:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 13 aug 2014 17:37 #540471

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
standby - ready for emergency use; "a standby generator"; "a standby crew"
secondary - being of second rank or importance or value; not direct or immediate; "the stone will be hauled to a secondary crusher"; "a secondary source"; "a secondary issue"; "secondary streams"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 13 aug 2014 18:17 #540491

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Standbye is niets anders dan dat je de motor direct kan starten.
En niet allerlei zaken moet doen om te starten.
Dit betekent dat je zonder motor hier niet mag varen.
Dit lijkt mij duidelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 13 aug 2014 21:21 #540567

  • rdo
  • rdo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Toch knap dat hier 3 pagina's lang gediscussieerd kan worden over de wettelijke betekenis van een term die niet in de wet en regelgeving voor de Nederlandse vaarwegen voorkomt. :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 13 aug 2014 21:36 #540571

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Logisch toch? Als de regelgeving niet duidelijk is, ontstaat er vanzelf terechte discussie.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 14 aug 2014 08:22 #540627

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2666
Iedereen die deze discussie serieus neemt heeft niets op de betreffende vaarwegen te zoeken. Als je veilig, met voldoende ruimte, vaart ,zal die twee seconden dat het duurt om een motor te starten geen verschil in veiligheid moeten maken. Is deze tijd wel van wezenlijk belang dan is er al heel wat eerder iets behoorlijk mis gegaan. Iets met goed zeemanschap. .... zo zal een rechter er naar mijn idee ook tegenaan kijken. Oh ja. Een motor start. Hoe vaak twijfelt u of uw auto s'morgens wel wil starten? Is het startgedrag van uw motor twijfelachtig dan is hij stuk en moet daar iets aan gedaan worden voordat u zich weer op de betreffende wateren waagt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 14 aug 2014 08:29 #540630

Rikken schreef :
Iedereen die deze discussie serieus neemt heeft niets op de betreffende vaarwegen te zoeken.
Een peefecte afsluiting van dit draadje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 14 aug 2014 08:34 #540633

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Rikken heeft een goed punt. Het is de kern van varen.
Wel even inhoudelijk....motor staande bij is niet sleutel in contact, maar stationair draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 14 aug 2014 08:39 #540637

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Wat een onzin Keeszeiler en Rikken,

Degene die niet in een draadje als deze kan bijdragen mag zich juist wel eens gaan verdiepen in het BPR.

Een ieder wordt geacht de wet te kennen is namelijk een basis beginsel

Het kopietje van het bpr dus enkel aan boord hebben liggen is niet genoeg.

Er is alleen een verschil tusen kennen en het toepassen er van, en daar mag je best vragen over stellen om de onduidelijkheid weg te nemen.

Ik wil het dus anders benoemen: Iedereen die gewoon serieus reageert of mee leest in een draadje als deze heeft juist iets te zoeken op de betreffende vaarwateren omdat hij/zij zich hier op ingelezen heeft en dus de regelgeving wel kent en ook kan toepassen.

Een ieder die het draadje niet serieus neemt of een dergelijke reactie geeft als jullie... Vul dat zelf maar in. Een uitspraak als jullie doen ga ik me niet aan wagen.Dat is me een stapje te laag.
Laatst bewerkt: 14 aug 2014 08:45 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl