Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Prymos Blusspray

Re: Prymos Blusspray 17 aug 2014 23:03 #542053

  • Armin
  • Armin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Ik ben zelf ook aan het googlen geslagen naar aanleiding van die FM200 blusser en ben inmiddels overtuigd van het systeem.

Beste deal die ik heb gevonden is deze:
www.zorgeloosbeveiligen.nl/pro...ussysteem_ajax_ys17_

Net geen € 300,- voor ruimte tot 1,7m3.
Als iemand iets beters weet hoor ik het graag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos Blusspray 17 aug 2014 23:06 #542054

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Het gebruik van Halon is verboden, al zo'n 10 jaar.
Destijds hebben we in ons computercentrum Argon installaties geïnstalleerd.
Halon tast de ozonlaag ernstig aan.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos Blusspray 18 aug 2014 06:15 #542075

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Faran schreef :
Het gebruik van Halon is verboden, al zo'n 10 jaar.
Destijds hebben we in ons computercentrum Argon installaties geïnstalleerd.
Halon tast de ozonlaag ernstig aan.

Klopt in bedrijfsinstallaties.
Maar het mag volgens mij nog steeds in al aanwezige handblussers in luchtvaart en boten. Halon op milieuvriendelijke wijze vernietigen is namelijk erg moeilijk en kostbaar. Niet echt lonend voor de kleine blussertjes, dat in tegenstelling tot de grote blusinstallaties in bedrijven.

-edit-
Volgens EC 744/2010 mogen bestaande handblussers in vliegtuigen tot eind 2025 worden gebruikt, en tot eind dit jaar zelfs als nieuw worden aangebracht.
Over hoe het precies op niet commerciële schepen zit heb ik nog niet kunnen vinden in ec regels:

In annex VI van EC 1005/2009 zouden data moeten staan wanneer e.a. niet meer geinstalleerd c.q. gebruikt mag worden in kritische toepassingen, die staan daar echter niet. Je zou kunnen beargumenteren dat het aanwezig hebben van een halon blusser op een ship valt onder de toegestane kritische toepassing: "in fire extinguishers essential to personal safety used for initial extinguishing by fire brigades" omdat je aan boord je eigen 'brandweer' bent bij gebrek aan tijdige aanwezigheid van de professionele brandweer op het water. Waarschijnlijk dezelfde, althans deels dezelfde, redenering als waarom het in vliegtuigen nog is toegestaan.
Laatst bewerkt: 18 aug 2014 06:47 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos Blusspray 18 aug 2014 17:35 #542343

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
WindVector schreef :
...
Volgens EC 744/2010 mogen bestaande handblussers in vliegtuigen tot eind 2025 worden gebruikt, en tot eind dit jaar zelfs als nieuw worden aangebracht.
Over hoe het precies op niet commerciële schepen zit heb ik nog niet kunnen vinden in ec regels:

In annex VI van EC 1005/2009 zouden data moeten staan wanneer e.a. niet meer geinstalleerd c.q. gebruikt mag worden in kritische toepassingen, die staan daar echter niet. Je zou kunnen beargumenteren dat het aanwezig hebben van een halon blusser op een ship valt onder de toegestane kritische toepassing: "in fire extinguishers essential to personal safety used for initial extinguishing by fire brigades" omdat je aan boord je eigen 'brandweer' bent bij gebrek aan tijdige aanwezigheid van de professionele brandweer op het water. Waarschijnlijk dezelfde, althans deels dezelfde, redenering als waarom het in vliegtuigen nog is toegestaan.

Nogmaals gekeken in EC 744/2010 en dan mag het gebruik voor "in fire extinguishers essential to personal safety used for initial extinguishing by fire brigades" niet meer sinds 31 dec 2013 (zie laatste bladzijde).
Dus ik denk dat Halon voor boten sinds dit jaar een moeilijk verhaal wordt. Hoewel je zou kunnen redeneren dat het nog het enige goede alternatief is voor situaties waarbij er niet snel professionle brandbestrijding aanwezig kan zijn, vergelijkbaar met de luchtvaart. Het enige vergelijkbare alternatief, ook qua maat en bluskracht zijn dan de aerosol achtige oplossingen, maar die zijn nogal kostbaar.
Laatst bewerkt: 18 aug 2014 17:40 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl