Noorderzon schreef :
Toch weet ik zeker dat bij de meesten van jullie begrip zou komen voor het gedrag zoals we dat zien wanneer je in de schoenen van de visserman zou hebben gestaan. Ik zeg dus niet goedkeuring van de gemaakte keuzes c.q. gestelde prioriteiten, maar begrip. De visserman houdt zich totaal niet bezig met de navigatie in het algemeen, dat hoort niet eens bij hun vak. Het is een noodzakelijk kwaad om hun beroep uit te kunnen oefenen. Daar begint het hele verhaal.
Dat de navigatie niet bij hun vak hoort vind ik wel een vreemde uitspraak. Als iedereen op het water dat zou vinden, zou het een aardig rommeltje worden.
Verder heb ik over het algemeen weinig problemen met vissers, maar de enige keer dat ik te maken kreeg met steile boeg- en hekgolven van een meter of drie was op het Wad en de golvenmaker was een Urker. Die bij deze gelegenheid terugkwam van de visgronden, maar dan varen ze even hard.
Opvallend ook hoeveel mensen in ZF soortgelijke ervaringen hebben. Vrijwel exclusief met Urkers.
Als je dan ook nog de rest van hun levensstijl kent, dan wordt het wel heel lastig om nog begrip voor dit volk op te brengen. Urk is een verknipte samenleving, waar coke snuiven hand-in-hand gaat met een steil gereformeerd geloof. Dat zijn dus dezelfde jongens die om 24.00 u. van zondag op maandag en masse uitvaren om zogenaamd de zondagsrust te eerbiedigen. En er dan vervolgens op de beschreven manier tegenaan gaan. Huichelachtigheid troef.
En ondertussen de zeeën maar leegvissen. En klagen over vangstquota. Terwijl ze duizenden euro's op diesel zouden kunnen besparen als ze eens gewoon nèt onder de rompsnelheid zouden blijven en zouden stoppen met het maken van heuse grondzeeën.
Het mag duidelijk zijn: wat mij betreft deugen ze niet, die Urkers.
--
stegman