Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zelfredzaamheid op zee?

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 18:07 #550465

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
WADnWIND schreef :
Beauty schreef :

(knuppel in hoenderhok mode aan).
Is het een overweging om watersporters die b.v. weten dat ze geen verstand hebben of willen hebben van motoren of elementaire techniek aan boord (het kan een keuze zijn) om deze sterk aan te dringen dan wel te verplichten op de ruime binnenwateren om een service abonnement te hebben. Je hebt nu zoiets als yachtcard o.i.d.?

Ik weet dat niet idereen warm loopt hiervoor, maar zou wel een hoop demotiverende ergernis kunnen wegnemen van hulpverleners?

Veel verzekeraars( incl.mijne) hebben een dekking voor noodsleepjes. Dat in gedachte, zou het absurd zijn de knrm te bellen.

Ik heb zelf ooit een motorstoring op het spui gehad, dik 5 knopen ebstroom. Anker lag en greep voordat ik de kant raakte. Na wat knutselen kon het anker weer omhoog en vervolgde mijn weg.

Onder zeil een haven invaren is wat we vroeger toch altijd deden ? (optimisten-lasers) waarom kan dat ineens niet meer als we een iets grotere boot hebben waar een motor inzit ?! Met een grote boot gaat dat zelfs makkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 18:08 #550468

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Nee zeker niet, bedankt nog :-)

Ook een gevalletje zelfredzaam: weten wie je wanneer moet bellen :D :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 18:09 #550471

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Ik denk dat zelfredzaamheid vooral in je hoofd zit: de wil om er zelf uit te komen. En als je dat in voldoende mate bezit, ga je ook beter voorbereiden om te voorkomen dat je allerlei zaken overkomen. Zoals al door een paar posters genoemd: ook ik zou niet door de reddingsdiensten geholpen willen worden behalve als het echt niet meer anders kan.
Wel moet ik zeggen dat je dat niet van tevoren weet. Hoe ga je reageren in een noodsituatie?

Lang geleden als eens over geschreven op dit forum, solo zeilend in mijn eerste kajuitjacht, kruisend op de Eemsmond. Kijk naar binnen en er staat 10cm water boven de vloer. Toen heb ik dat rustig en goed opgelost. Lag dat aan mijn voorbereiding? Ik had toen nog weinig ervaring op zee, wel veel zeilervaring maar grotendeels op open boten. Ik denk toch dat het iets is in mijn karakter of zo en ik was toen achteraf blij dat ik de rust kon houden om het probleem op te lossen.
Dat is dus iets dat je van tevoren niet echt kunt weten, je moet het een keer meemaken voordat je dat vertrouwen kunt krijgen.

Wel denk ik dat naast die houding en dat vermogen zeer versterkt kan worden door voorbereiding en kennis en ervaring. IN het begin van dit draadje werd nogal gehamerd op langzaam leren en doen en dus ervaring opbouwen. Mee eens, maar je kunt dat proces volgens mij erg versterken door veel te lezen en op andere manier theorie op te doen. Laatst in het draadje over de kapot gewaaide fok nadat de fokroller weigerde werd dat ook duidelijk. ALs je de oplossing van 20x de boot laten draaien een keer had gelezen, dan was de kans veel groter geweest dat je in die situatie die kennis weer had bedacht.

Er zijn dus kennelijk wel degelijk een aantal dingen die je kunt doen om je zelfredzaamheid te vergroten, maar het begint (voorbereiding) en eindigt (tijdens een crisis) denk ik toch bij je je houding om het zelf op te willen lossen!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 18:48 #550493

stadjer schreef :
...Na een minuut of 10 lagen ze weer langzij, toen met de suggestie om ons op sleeptouw te nemen zodat ik onderweg het motorprobleem op kon lossen.
dat is dus zelfredzaamheid, maar dan samen!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 18:50 #550494

Mijn disco (op zee) ging ineens uit. Zekering vervangen voor een zwaardere. is dat ook zelfredzaamheid? of geldt dat niet? :laugh: :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 19:24 #550507

Jazzy0:
Maar ik weet dat het merendeel van de ervaren zeilers die fout eerder zal maken dan wij. Omdat zij geneigd zijn uit te gaan van wat ze weten, terwijl wij uitgaan van wat we NIET weten.

Hoe kun je uitgaan van wat je niet weet?
Dat is nu juist de valkuil .
Je kan er over gelezen hebben waardoor je er over gaat denken, je kan het beredeneren.
Maar om een simpel voorbeeld te noemen: mijn veronderstelling was tot april dat de stroom kentert bij hoog water.. Daar baseerde ik mijn planning op en was zo klaar met mijn routeplanning. Ik ging een biertje halen en zag dat ze daar allerlei tabellen raadpleegden en tot de conclusie kwamen dat we 4 uur eerder moesten vertrekken om het tij mee te hebben. Na een korte toelichting zei ik: ik ga teru en jij of ik het kan repliceren... Toen pas vielen er enkele kwartjes als euro's. Biertje later opgedronken en nu msn ik getijden plannen. Maar toen ik in april Vlissingen uitvoir gingen collega's uren later weg en waten een half uur later binnen. Zien en herkennen.. Erkennen en begrijpen, begrijpen en kunnen... Gaat niet in 1 keer:-)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 19:32 #550513

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Roozebos schreef:
Mijn disco (op zee) ging ineens uit. Zekering vervangen voor een zwaardere. is dat ook zelfredzaamheid? of geldt dat niet?
Nee, Chris, ik moet weer streng doen :( da's geen zelfredzaamheid maar poging tot brandstichting...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 21:00 #550561

joostp schreef :
Roozebos schreef:
Mijn disco (op zee) ging ineens uit. Zekering vervangen voor een zwaardere. is dat ook zelfredzaamheid? of geldt dat niet?
Nee, Chris, ik moet weer streng doen :( da's geen zelfredzaamheid maar poging tot brandstichting...
nee hoor, jij weet niet hoe dik de aansluitkabels zijn. dus dat is een aanname zonder enige onderbouwing. Je mag streng zijn, maar doe het dan wel goed. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 10 sept 2014 21:00 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 21:16 #550564

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
B) Toch handiger om de oorzaak van het 'er uit klappen' effe te zoeken voordat je zwaardere zekeringen monteert. Tenzij je al wist dat die te licht waren, maar dan ga ik weer zeuren dat het niet slim is om een oversteek te plannen terwijl je weet dat je navigatieverlichting er elk moment mee op kan houden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 21:18 #550565

pfff, waarom zou een zekering van de disco op zee er uit klappen??
drie maal raden. hint: op het wad mag het niet!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 21:21 #550568

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Mooi draadje met mooie motivaties en denkwerk en afwegingen. ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 21:29 #550571

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
:) Ik geniet ook. Biertje erbij... Chris, je zult zeker nóg een keer naar de overkant en terug moeten om al je argumenten geloofwaardig te krijgen. De tweede keer is leuker. Dat ook nog!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 21:42 #550575

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
De afgelopen bladzijden gingen vooral over zelfredzaamheid.
De TS stelde ook een vraag over zeemanschap.

Daarop werd de stelling geopperd dat we tegenwoordig alles snel moeten leren.

Deels is dat waar. Maar alleen maar jarenlang achter een leermeester aanhobbelen en niet zelf nadenken maakt je geen vakman. Of zeeman.

Alleen boeken lezen en papier verslinden ook niet.

Het aller belangrijkste is toch: zelf blijven nadenken: Wat gebeurt er nu? Waarom gebeurt dat? Hoe kan ik dit gebruiken? Hoe heb ik er zo min mogelijk last van. Overleggen met anderen.

In dat laatste verschilt Nederland ook pertinent van Engeland. Daar is hierarchie een veel belangrijker en absoluter iets. Hier telt het alleen als het even funktioneel is. Daarna moet de "baas" snel inbinden, anders gaattie overboord. Dat is niet nieuw: Ook uit het originele verhaal van Bontekoe (mail ik naar je toe na PM) wordt duidelijk dat de schipper met enige regelmaat wordt teruggefloten door de bemanning. Ook zakelijk heb ik dat vaak meegemaakt. Dat er in een Engels bedrijf een probleem was dat alleen een Hollander opgelost krijgt. Waarom? Hij praat door de hierarchie heen. Is net zulke maatjes met de werkman als met de direkteur. Enfin, dat over overlegstrukturen. Maar daar leer je wel van.

Natuurlijk wordt een werkwijze pas automatisme als hij ingeoefend wordt. Dat is ervaring. Dan kan het stressniveau laag blijven, en mijn blijft funktioneren. Ook als de omstandigheden minder gunstig zijn. Maar dan nog blijft: nieuwe situaties, nieuwe verrassingen, nieuwe onervarenheid.

Het nadeel van ervaring is overigens ook meteen automatisme. De echte creatieve oplossing wordt niet gezien omdat de hersenen als het automatische pad ingeslagen zijn. Dus de kunst is om binnen je ervaring "de houding van de beginner" na te blijven streven en je open te blijven stellen voor de essentie van de situatie.

Zo en nu zijn we bij Zen boeddhisme aangeland.

Ik ga slapen. Tot morgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 21:45 #550576

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Prachtig draadje tot nu toe met mooie bijdragen over leren, ervaring, je daadwerkelijke reactie in een echte crisissituatie, etc.

Volledige zelfredzaamheid - hoe je dat ook precies definieert - stoelt naar mijn idee op de gedachte van een maakbare werkelijkheid, waarin je op een gegeven moment alles onder controle hebt. Zoals door sommigen al werd aangegeven is dat een utopie: of je op zee een zware hersenbloeding of acute blinde darm krijgt heb je niet zelf in de hand, om maar eens wat te noemen. En voor ieder zeeschip (dus ook zeiljachten) is hier hulp van buitenaf gewenst. En ook een sextant of heel veel zeemijlen achter de rug helpen hier naar mijn stellige overtuiging weinig.

Wanneer je dan wel voldoende kennis, ervaring en uitrusting hebt om de zee op te gaan is - ondanks de vele zinvolle bijdragen - naar mijn idee nog niet echt beantwoord. Grappig dat op een forum met zoveel kennis en ervaring deze ogenschijnlijk simpele vraag toch lastig blijkt te beantwoorden. Ik blijf het draadje met belangstelling volgen...
Sunday schreef :
"Vroeger was alles beter": sextant versus gps..
Stelling:
Het in je hoofd en op papier uitwerken van peilingen, het verrekenen in je hoofd en op papier van vectoren voor stroom, snelheid, drift, ware en schijnbare wind geeft als je het veel doet een begrip van een en ander wat je niet krijgt van alleen maar het aflezen van een superslimme display die aan een superslim geïntegreerd netwerk hangt.
Dat betere begrip verhoogt je "situational awareness" en verlaagt stress, ook als je inmiddels met zo'n display vaart.
Helemaal mee eens.
De vraag blijft natuurlijk wel of het met die achtergrond kennis van zeilers met moderne apparatuur daadwerkelijk zo slecht gesteld is. Anders denk ik - ook dit is al door anderen benoemd - dat het zeemanschap (ook een lastig begrip dat we nog niet echt gedefinieerd hebben) dankzij deze extra informatiebronnen en hulpmiddelen tegenwoordig wel eens beter zou kunnen zijn dan vroeger. Zou je misschien net als in het andere verkeer kunnen meten door het aantal 'reizigerskilometers' af te zetten tegen het aantal ongelukken. Weet iemand of hier cijfers over bestaan van vroeger en nu?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 10 sept 2014 21:50 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 22:19 #550581

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Sunday schreef :
"Vroeger was alles beter": sextant versus gps..
Stelling:
Het in je hoofd en op papier uitwerken van peilingen, het verrekenen in je hoofd en op papier van vectoren voor stroom, snelheid, drift, ware en schijnbare wind geeft als je het veel doet een begrip van een en ander wat je niet krijgt van alleen maar het aflezen van een superslimme display die aan een superslim geïntegreerd netwerk hangt.
Dat betere begrip verhoogt je "situational awareness" en verlaagt stress, ook als je inmiddels met zo'n display vaart.

Helemaal juist! Je verkrijgt die awareness nog beter als je ook in staat bent om de hoofdzaken van de bijzaken te kunnen scheiden. Met de "klassieke kennis" ben je daar beter toe in staat.

Waar je je echter ook zeker ongerust over kan maken is de groep mensen (die blijkbaar nog steeds bestaat) die zonder gps, ais, radar, gribfiles, etc op pad gaat.
Dan kan je stoer met je sextant in de weer zijn, maar je mist dan toch wel een groot aantal essentiële informatiebronnen.

Dus: zowel old als new skool kennen en gebruiken!
Laatst bewerkt: 10 sept 2014 22:20 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 22:25 #550584

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Hans V schreef :
Zou je misschien net als in het andere verkeer kunnen meten door het aantal 'reizigerskilometers' af te zetten tegen het aantal ongelukken. Weet iemand of hier cijfers over bestaan van vroeger en nu?

Dat geeft heel snel de conclusie dat die oude methoden en technieken (zowel op navigatie als op scheepsbouw gebied) veel meer tot drama's leidt.
Je kan gewoon de wrakken bij de rede van texel tellen. Gelukkig zijn ze van hout, anders vloog m'n stuurautomaat continue uit de koers.
Laatst bewerkt: 10 sept 2014 22:25 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 10 sept 2014 22:31 #550585

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Om nog maar eens een steen in het hok te gooien:
Waarom is het zo nodig om ZELFredzaam te zijn. Oké, het staat erg stoer, maar het gaat er om dat je redzaam bent.
Als ik een sleepje krijg van een collega watersporter of een KNMR boot vind ik dat uitstekend, zolang ik niemand in gevaar breng.
Natuurlijk zijn er ook situaties waarbij je wel anderen in gevaar kan brengen als je hulp vraagt. Die situaties moet je sowieso voorkomen. Dus op dat moment is een combinatie van skills en competentie zeker wel nodig.
Wat je ook kan doen is je VHF overboord kieperen, dan weet je zeker dat je niemand in gevaar brengt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 11 sept 2014 06:03 #550603

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Joop66 schreef :
De afgelopen bladzijden gingen vooral over zelfredzaamheid.
De TS stelde ook een vraag over zeemanschap.

Daarop werd de stelling geopperd dat we tegenwoordig alles snel moeten leren.

Deels is dat waar. Maar alleen maar jarenlang achter een leermeester aanhobbelen en niet zelf nadenken maakt je geen vakman. Of zeeman.

Alleen boeken lezen en papier verslinden ook niet.

Het aller belangrijkste is toch: zelf blijven nadenken: Wat gebeurt er nu? Waarom gebeurt dat? Hoe kan ik dit gebruiken? Hoe heb ik er zo min mogelijk last van. Overleggen met anderen.

Inderdaad, en daarom heb ik staan "zonder history geen toekomst", dat is de leercurve over lange termijn. Vergeet ook niet wat je bij een ander fout hebt zien gaan, en dat is nogal wat. Wees voorbereid op het ondenkbare en niet van; dat gaat wel goed of dat overkomt mij niet.
Al die zaken zijn nauwelijks uit een boekje of cursus te leren.
En dat is tevens de grote meerwaarde vn b.v. een Enkhuizer Zeevaart School; alle docenten hebben zelf lang gevaren of varen nog steeds. De overdracht van ervaring en kunde. In een cursus kan je geen ervaring overdragen. Vaak is snel leren minder duurzaam. De proactieve veiligheids gedachte kan je wel leren. En daar komen we op je laatste gedeelte van je post.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 sept 2014 09:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 11 sept 2014 06:05 #550604

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
ISO788 Hans schreef :
Zien en herkennen.. Erkennen en begrijpen, begrijpen en kunnen... Gaat niet in 1 keer:-)

Je zegt precies hetzelfde als ik. Het gaat erom dat je blijft leren. En dat je weet wat je niet weet.

De valkuil is rusten op je lauweren. DAN komt de praktijk je bijleren wat je niet weet, en ben je dus onvoorbereid.

Ik had veel water in de boot midden op de golf van Biskaye. Dat was niet te voorzien (nog nooit gehoord van iemand die zijn ankerbak op lekkages test). Maar ik had wel 5 pompen aan boord, pluggen voor de afsluiters, epoxy en gereedschap, en ik had mij van tevoren bedacht wat ik in zo'n situatie zou doen. Dus, geen paniek, en oplossen die handel.

Daar had ik geen ervaring voor nodig (en die heeft trouwens vrijwel niemand hier over zo'n situatie), alleen kennis.


Onno
Laatst bewerkt: 11 sept 2014 06:19 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 11 sept 2014 06:12 #550606

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
pieter2 schreef :
Waar je je echter ook zeker ongerust over kan maken is de groep mensen (die blijkbaar nog steeds bestaat) die zonder gps, ais, radar, gribfiles, etc op pad gaat.
Dan kan je stoer met je sextant in de weer zijn, maar je mist dan toch wel een groot aantal essentiële informatiebronnen.

Dus: zowel old als new skool kennen en gebruiken!

Daar noem je zo wat! Wij komen dit soort mensen nog vaak tegen bij acties en vaak mensen die écht niet weten wat ze er mee moeten doen als de de apparatuur wel hebben of de (letterlijke) tomtom vaarders.
We hebben ze in alle soorten en maten voorbij zien komen en dat is nog maar op het ijsselmeer. Dat soort snurkers kom je dus ook tegen op zee over de hele wereld.
Het sextant is geen verplichte leerstof meer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 11 sept 2014 06:16 #550609

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
JazzyO schreef :
ISO788 Hans schreef :
Zien en herkennen.. Erkennen en begrijpen, begrijpen en kunnen... Gaat niet in 1 keer:-)

Je zegt precies hetzelfde als ik. Het gaat erom dat je blijft leren. En dat je weet wat je niet weet.

De valkuil is rusten op je lauweren. DAN komt de praktijk je bijleren wat je niet weet, en ben je dus onvoorbereid.

Ik had een lek midden op de golf van Biskaye. Dat was niet te voorzien (nog nooit gehoord van iemand die zijn ankerbak op lekkages test). Maar ik had wel 5 pompen aan boord, pluggen voor de afsluiters, epoxy en gereedschap, en ik had mij van tevoren bedacht wat ik in zo'n situatie zou doen. Dus, geen paniek, en oplossen die handel.

Daar had ik geen ervaring voor nodig (en die heeft trouwens vrijwel niemand hier over zo'n situatie), alleen kennis.


Onno

Waar het in jou geval om gaat is om het juiste inzicht en ervaring verworven uit andere situaties. Ervaring = historie. Wij noemen dat; "lees voor kip konijn". Je ziet het 1 en bedoeld het ander en verder geen vragen.
Adaptief denken....

Leuk draadje! ik zit elke dag in deze (veiligheids)denkwereld en de vertaling en uitvoering naar de praktijk
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 sept 2014 06:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 11 sept 2014 06:23 #550613

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Hoe komt het dat die zelfredzame piloten soms landen op het verkeerde vliegveld? Nee, was geen vermoeidheid. Hoe komt het dat een brugwachter een voertuig niet ziet staan op het brugdek en dat ding zo naar beneden dendert? Nee, was geen onervarenheid. Daar is een wetenschappelijke verklaring voor die jezelf kan testen met het bekende gorilla versus basketbal filmpje op internet. Er zijn meerdere versies dat terzijde.

Voor mij is de grootste valkuil denken dat je het weet en/of ziet terwijl dat helemaal niet het geval is.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 11 sept 2014 06:27 #550614

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
WADnWIND schreef :
Daar noem je zo wat! Wij komen dit soort mensen nog vaak tegen bij acties en vaak mensen die écht niet weten wat ze er mee moeten doen als de de apparatuur wel hebben of de (letterlijke) tomtom vaarders.
We hebben ze in alle soorten en maten voorbij zien komen en dat is nog maar op het ijsselmeer. Dat soort snurkers kom je dus ook tegen op zee over de hele wereld.
Het sextant is geen verplichte leerstof meer.

Sextant staat nog op mijn lijstje - ik wil dat graag leren. Maar tot die tijd hebben we meerdere GPS bronnen aan boord, waarvan 2 op batterijen voor noodgevallen, en weten we de traditionele navigatiemethoden. Natuurlijk wordt ook het log stelselmatig bijgehouden.
WADnWIND schreef :
Adaptief denken....

Zeer belangrijk. Hoe kan ik andere situaties tot mijn situatie herleiden.

Maar ook: altijd blijven denken: wat als er NU iets gebeurd? Wat zijn dan mijn opties? Ik heb zo vaak rond de kapen van Spanje en Portugal gedacht: aanlandige wind en tegen de wind langs de kaap, wat als NU de motor uitvalt? Hebben we dan genoeg tijd de zeilen te hijsen? Staat alles klaar? Zijn we ver genoeg uit de kust?



Onno
Laatst bewerkt: 11 sept 2014 06:32 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 11 sept 2014 06:34 #550618

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Beauty schreef :
Voor mij is de grootste valkuil denken dat je het weet en/of ziet terwijl dat helemaal niet het geval is.

Gr Michel

Mooi punt. Ik ben zelf ook geen fan van solozeilen.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelfredzaamheid op zee? 11 sept 2014 06:45 #550621

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
joostp schreef :
:) Ik geniet ook. Biertje erbij... Chris, je zult zeker nóg een keer naar de overkant en terug moeten om al je argumenten geloofwaardig te krijgen. De tweede keer is leuker. Dat ook nog!
Hoe gaan we Chris zover krijgen dat hij het rondje van de vijf kardinalen gaat maken?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl