Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 18:32 #558973

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Het is puur indekken door de fabrikanten.
Niks van aantrekken en gewoon gebruiken, vraag me af of bv in het stratenboek odf de Bosatlas ook staat Niet gechikt om mee te navigeren

Dat "meer aan info" is 1 van de redenen dat ik een ( redelijk prijzig) kaartenprogramma heb gekocht wat elke week BAZ updates uitvoert voor me
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 09 okt 2014 18:34 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 18:37 #558976

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Anjo schreef :
Het is puur indekken door de fabrikanten.
Niks van aantrekken en gewoon gebruiken, vraag me af of bv in het stratenboek odf de Bosatlas ook staat Niet gechikt om mee te navigeren
Ja, het is inderdaad een kwestie van aansprakelijkheid

Soms vind ik dat het echt tot in het absurde doorgetrokken wordt, zoals de kaarten van navionics, met boeien, lichtentekens en alles erop en eraan. Maar niet voor navigeren gebruiken hoor! Nou goed, dan hang ik mijn tablet wel op in de woonkamer, ter decoratie, zal mooi staan naast mijn verzameling scheepsknopen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 18:38 #558977

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
De updates doe ik nog gewoon met de hand. Takkewerk. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 19:16 #558991

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
nl.wikipedia.org/wiki/ECDIS

Heeft een schip een dubbel ECDIS-systeem dan hoef je geen officiële (Admirality enz.)kaarten meer te hebben. Te duur en te veel stroom voor een jacht.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 19:18 #558994

WinGPS Voyager geeft wel een waarschuwing dat de maker niet aansprakelijk is voor gevolgen, maar er staat zeker niet dat de kaarten niet geschikt zouden zijn voor navigatie.

Updaten met de laatste BAZ is een kwestie van een muisklik.

Bijlage Knipsel_2014-10-09.PNG niet gevonden

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 19:27 #558997

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
La Mavare schreef :
nl.wikipedia.org/wiki/ECDIS

Heeft een schip een dubbel ECDIS-systeem dan hoef je geen officiële (Admirality enz.)kaarten meer te hebben. Te duur en te veel stroom voor een jacht.
Die systemen maken dus wel weer gebruik van gecertificeerde kaarten. :)
Laatst bewerkt: 09 okt 2014 19:30 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 19:28 #558998

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Baasklusje schreef :
WinGPS Voyager geeft wel een waarschuwing dat de maker niet aansprakelijk is voor gevolgen, maar er staat zeker niet dat de kaarten niet geschikt zouden zijn voor navigatie.

Updaten met de laatste BAZ is een kwestie van een muisklik.

Bijlage Knipsel_2014-10-09.PNG niet gevonden

Dat vind ik dan minder raar klinken dan een zeekaart maken en vervolgens zeggen dat je die zeekaart niet als zeekaart mag gebruiken. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 19:53 #559010

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Maar als je 2 dure ECDICS hebt staan is het ook nog niet echt simpel.
Je kan eenvouding updates (Ntm BaZ of NfS etc uitvoeren). Iederland heeft z'n eigen "BaZ" systeem. Niet echt handig.
In de praktijk koop (huur) je je kaarten dus bij een grote jongen. Hier meestal de British Admirality Hydro... Zij verzamelen oa de info uit Nederland en verwerken dit in hun NtM's en update cd's. Prachtig echter volgens hun eigen policy moet er een nieuwe editie van een kaart worden uitgegeven als er meer dan een x aantal verbeteringen zijn. Nou weten wij allemaal hoeveel verbeteringen per week er op het wad zijn. Om nu te voorkomen dat er iedere 3 weken een nieuwe editie moet worden gemaakt, voeren ze het gros van de NL BaZ's gewoon niet door.
M'n colega is hierdoor op de Eems aan de grond gelopen met z'n coaster. (Ok hij voer buiten de betonning maar volgens de (geupdate) kaart kon dat makkelijk).
Moraal van dit verhaal. Wat je ook doet het blijft toch je eigen verandwoording en eigenschuld dikke bult enzo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 20:07 #559017

So...! Ben wel benieuwd welke merk ECDIS dit is en met welke kaarten... Iets om rekening mee te houden :unsure: .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 20:09 #559018

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
rooiedirk schreef :
In de praktijk koop (huur) je je kaarten dus bij een grote jongen. Hier meestal de British Admirality Hydro... Zij verzamelen oa de info uit Nederland en verwerken dit in hun NtM's en update cd's. Prachtig echter volgens hun eigen policy moet er een nieuwe editie van een kaart worden uitgegeven als er meer dan een x aantal verbeteringen zijn. Nou weten wij allemaal hoeveel verbeteringen per week er op het wad zijn. Om nu te voorkomen dat er iedere 3 weken een nieuwe editie moet worden gemaakt, voeren ze het gros van de NL BaZ's gewoon niet door.
Echt waar? Dat wist ik niet.. :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 20:48 #559040

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Belerion II schreef :
So...! Ben wel benieuwd welke merk ECDIS dit is en met welke kaarten... Iets om rekening mee te houden :unsure: .
Het is niet de ECDIS die is prima maar het updaten van de kaarten. Dat staat bij een ECDIS los van elkaar. De Ecdis is de "computer" en kaart programma, en de kaarten haal je waar je wilt. Maak je met bv Datema een overeenkomst voor de kaarten en boekwerken. (Datama haalt z'n (ENC)kaarten ook weer uit Engeland)
Deze informatie heb ik van de ECDIS cursus, zeevaartschool terschelling.
Laatst bewerkt: 09 okt 2014 20:50 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 20:51 #559042

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
rooiedirk schreef :
Belerion II schreef :
So...! Ben wel benieuwd welke merk ECDIS dit is en met welke kaarten... Iets om rekening mee te houden :unsure: .
Het is niet de ECDIS die is prima maar het updaten van de kaarten. Dat staat bij een ECDIS los van elkaar. De Ecdis is de "computer" en kaart programma, en de kaarten haal je waar je wilt. Maak je met bv Datema een overeenkomst voor de kaarten en boekwerken. (Datama haalt z'n (ENC)kaarten ook weer uit Engeland)
Dus als ik het goed begrijp krijgt Datama kaarten aangeleverd uit Engeland die niet altijd eventjes netjes up to date zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 20:54 #559044

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
rooiedirk schreef :
Deze informatie heb ik van de ECDIS cursus, zeevaartschool terschelling.

Staat dat officieel in de boeken of is dat ooit door een docent meegedeeld? Begin nu wel nieuwsgierig te worden. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 20:57 #559046

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Eigenlijk wel grappig dat de leverancier vermeldt dat hun product/toepassing niet geschikt is...
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 21:00 #559051

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Maandelijks krijg je ECDIS-updates, maar ... als je 2 maanden onderweg bent ...
via je agent in de eerste haven die je aanloopt.
Dat geldt natuurlijk ook voor de updates van je kaarten.
Actueel ben je nooit met ECDIS.

Dan kun je beter vertrouwen op de wekelijkse updates van bv. Stentec. Maar dat heb je op een zeeschip niet ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 21:09 #559056

Wat zegt "gecertificeerd" dan? Als daar een update gemist wordt, tonnetje of dieptelijn op het Wad ofzo en je loopt daar vast, een koopvaardij schip strand en mist olie, lijkt me sterk dat er ooit een andere partij als de schipper verantwoordelijk is, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 09 okt 2014 22:03 #559080

  • Harmen85
  • Harmen85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Op je eigen jachtje moet je lekker zelf weten wat je doet. Je moet de reis gewoon voorbereiden, hoe moet je zelf weten. Navionics, Isailor, etc voldoen allemaal prima. Vooral je verstand blijven gebruiken. Op sommige plekken voldoet geen enkel systeem, daar is lokale kennis een vereiste. Het wad buiten de tonnen is zo'n plek.

Op grote schepen moet je een goedgekeurde systeem voor de kaarten hebben. Dat kunnen goed bijgewerkte BA-kaarten zijn. Of een dubbel uitgevoerde ECDIS met ENC's. De ECDIS is een apparaat om kaarten te tonen wat daarvoor goedgekeurd is. Daarop installeer je goedgekeurde ENC kaarten. Deze kaarten worden bijvoorbeeld geleverd door Datema, welke de kaarten weer haalt bij Primar, een Noors bedrijf. De leverancier van de kaarten levert een wekelijks update. Dit kan via internet, email, CD, USB-stick, etc.
Een laptop of Ipad kan nooit goedgekeurd worden voor de zeevaart omdat er niet gegarandeerd kan worden dat het juist wordt weergeven, de gehele keten, inclusief de hardware, moet gekeurd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 10 okt 2014 08:00 #559148

Faran schreef :
Eigenlijk wel grappig dat de leverancier vermeldt dat hun product/toepassing niet geschikt is...

'Deze tomaten zijn niet geschikt als officieel voedsel'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 10 okt 2014 08:43 #559171

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
De grote zeevaart moet dus in ieder geval gecertificeerd spul gebruiken. Plezierjachtjes kunnen daarvoor kiezen. Duidelijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 10 okt 2014 08:43 #559172

rooiedirk schreef :
Belerion II schreef :
So...! Ben wel benieuwd welke merk ECDIS dit is en met welke kaarten... Iets om rekening mee te houden :unsure: .
Het is niet de ECDIS die is prima maar het updaten van de kaarten. Dat staat bij een ECDIS los van elkaar. De Ecdis is de "computer" en kaart programma, en de kaarten haal je waar je wilt. Maak je met bv Datema een overeenkomst voor de kaarten en boekwerken. (Datama haalt z'n (ENC)kaarten ook weer uit Engeland)
Deze informatie heb ik van de ECDIS cursus, zeevaartschool terschelling.

Wat een ECDIS is weet ik. Het is een onderdeel van mijn vakgebied... :whistle:.

Voor de kaarten kun je bij elke leverancier terecht die gecertificeerde kaarten volgens de IHO (zgn. RENC's) levert én door betreffende ECDIS fabrikant is goedgekeurd. Enz. enz...

Maar dit is allemaal niet voor "ons" , watersporters, van toepassing en al helemaal geen antwoord op de vraag TS ;) .

"Niet geschikt voor navigatie" zegt niets over de kwaliteit van de kaart. Wij mogen zelfs op een papieren wegenkaart varen. Wat jij wil :) .

Voor waterporters zijn er geen wettelijke voorschriften die jou verplichten om een "goedegekeurde" kaart aan boord te hebben. Die zijn er namelijk niet voor watersporters.
Of het van goed zeemanschap betuigt om zonder goede kaarten op pad te gaan is een tweede....
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 10 okt 2014 08:44 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 10 okt 2014 08:49 #559174

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Dus als ik het goed begrijp krijgt Datama kaarten aangeleverd uit Engeland die niet altijd eventjes netjes up to date zijn?
Alleen in het geval van BA kaarten. Ze hebben ook Nederlandese ENC die keurig met alle Nederlandse BaZ's worden bijgewerkt.

Staat dat officieel in de boeken of is dat ooit door een docent meegedeeld? Begin nu wel nieuwsgierig te worden.
Helaas kan ik het niet zwart op wit aantonen. Mondelinge informatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 10 okt 2014 08:50 #559175

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Belerion II schreef :
Voor waterporters zijn er geen wettelijke voorschriften die jou verplichten om een "goedegekeurde" kaart aan boord te hebben. Die zijn er namelijk niet voor watersporters.
Of het van goed zeemanschap betuigt om zonder goede kaarten op pad te gaan is een tweede....
Maar is een goedgekeurde kaart altijd hetzelfde als een goede kaart? Ik denk dat netjes bij gewerkte Stentec of Navionics prima voldoen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 10 okt 2014 08:50 #559177

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
rooiedirk schreef :
Dus als ik het goed begrijp krijgt Datama kaarten aangeleverd uit Engeland die niet altijd eventjes netjes up to date zijn?
Alleen in het geval van BA kaarten. Ze hebben ook Nederlandese ENC die keurig met alle Nederlandse BaZ's worden bijgewerkt.

Staat dat officieel in de boeken of is dat ooit door een docent meegedeeld? Begin nu wel nieuwsgierig te worden.
Helaas kan ik het niet zwart op wit aantonen. Mondelinge informatie.
Okay, dankjewel :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 10 okt 2014 08:56 #559179

wilweg schreef :
Maar is een goedgekeurde kaart altijd hetzelfde als een goede kaart?

Over het algemeen wel denk ik. Andersom hoeft niet maar kán wel: een niet goedgekeurde kaart kán dus goed zijn. Aan ons de taak om zelf onze kaarten op geschiktheid te beoordelen. Voor de manier waarop ik vaar voldoen Navionics kaarten (plotter of app maakt niet uit).

Ga namelijk niet in de mist recht op tonnetjes varen, al helemaal nooit op dieptelijnen (die kunnen tot 15 jaar oud zijn - afhankelijk van de uitgave (niet: editie) van een kaart. Ik probeer meer op de gedachte achter de betonning te letten: dus "wat betekent die kardinaal daar" en niet "exact daar ligt een kardinaal waar ik blind heen wil kunnen varen". Als, bij normaal zicht een paar tonnetjes 50 m ofzo zijn opgeschoven dan maakt dat helemaal niets uit: je kent hun functie toch?
Laatst bewerkt: 10 okt 2014 08:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze kaart is NIET geschikt voor navigatie 10 okt 2014 09:20 #559198

Nachtvlinder schreef :

Ga namelijk niet in de mist recht op tonnetjes varen, al helemaal nooit op dieptelijnen (die kunnen tot 15 jaar oud zijn - afhankelijk van de uitgave (niet: editie) van een kaart. Ik probeer meer op de gedachte achter de betonning te letten: dus "wat betekent die kardinaal daar" en niet "exact daar ligt een kardinaal waar ik blind heen wil kunnen varen". Als, bij normaal zicht een paar tonnetjes 50 m ofzo zijn opgeschoven dan maakt dat helemaal niets uit: je kent hun functie toch?

Dat lijkt me een heel gezond uitgangspunt, Nachtvlinder.
Kaarten zijn bijna per definitie verouderd. Bijwerken met BaZ's brengt daar natuurlijk verbetering in, maar geeft nooit 100% garantie. Het is beter om goed om je heen te kijken en af te gaan op de lokale betonning. Daar zit een bepaald systeem in en als je dat snapt en volgt, kom je er meestal wel uit.
En ook de betonning hoeft niet altijd 100% te kloppen. Soms veranderen lokale omstandigheden zo snel (bijvoorbeeld op het Wad), dat de instanties de tonnetjes nog niet hebben kunnen verplaatsen.

Moraal van mijn verhaal: heb altijd een gezond wantrouwen jegens kaarten (papier en electronisch), het zijn navigatiehulpmiddelen. Blijf daarnaast altijd je gezond verstand en je ogen goed gebruiken.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl