DutchyMarkII schreef :
Ben jij echt meer dan 1000 euro aan onderhoud van je boot per maand kwijt?
Ongeveer het drievoudige... Komt inderdaad door het varen in extreme gebieden, daar heeft de boot toch wel redelijk zwaar van te lijden. Maar dat is ook goed voor 10.000 mijl per jaar.
Maar ook voor kleinere boten in "normalere" gebieden vallen de kosten nog bar tegen als je wat afstanden wilt gaan afleggen.
Ga maar na, even voor een 30 voeter genomen, laten we zeggen in drie jaar de wereld rond:
Grootzeil: €2000, half versleten door een wereldreis, dat heeft je dan €28 per maand gekost, daar komen dan nog een genua en wellicht een lichtweer zeil bij.
Reddingsvlot: €1800, vlotten zijn bijna niets meer waard na een paar jaar mede door kosten van keuren en dergelijke: €30 per maand.
Lijnen aanboord: € 1200, drie jaar intensief gebruik in tropische UV zorgt ervoor dat deze aan vervanging toe zijn als je terug komt: €30 per maand.
Motor en keerkoppeling: is waarschijnlijk aan een volledige danwel gedeeltelijke revisie toe na je wereldreis: €50 per maand.
Handpomp van je toilet, seals en kleppen kun je bijna jaarlijks vervangen: €10 per maand.
Ankerketting: die kan op de schroothoop na je wereldreis, €15 per maand.
Anker: opnieuw galvaniseren is nodig wil je deze behouden na je reis: €5 per maand.
Luiken in dek worden beschadigd door UV, lexaan/perspex vervangen: € 15 per maand.
Lieren servicen door inwerking van zout en UV :€5 per maand.
Ankerlier motor verangen na je reis: €5 per maand.
Lak en verfwerk bijhouden in intense UV omgeving: €40 per maand.
Electronica is waardeloos na de reis: €60 per maand
Zo kan ik een lijst van wel 20 pagina's opstellen en kom voor een 30 voeter makkelijk op €1000 per maand zonder te overdrijven. Nu is drie jaar reizen nog wel te overzien omdat vele zaken het wel drie jaar/35.000 mijl vol zullen houden, maar dat betekend wel dat je boot een drijvend wrak is als je terug komt. Als je daar mee kunt leven, dan heb je er inderdaad minder kosten aan, maar in mijn ogen is dat jezelf voor de gek houden. Wil je na een werldreis een knappe boot hebben, danwel een redelijke kans op wederverkoop hebben, dan moet je zeker een re-fit ondernemen om je boot in acceptabele staat terug te brengen.
De bovengenoemde €1000 komt neer op een refit van €36.000, waarvan je een deel uitgeeft voor vertrek, en de rest aan een re-fit als je terug komt. Echt helemaal geen idioot getal voor het leveren van goedwerk. En dan heb je alleen de boot nog maar gehad, daar komt dan brandstof voor motor, kachel (eventueel) en kooktoestel bij, havengelden, verzekering, toeristen belastingen, persoonlijke uitgaves, voedsel etc. etc.
€1000 per maand om per zeilboot te reizen is volgens mij onmogelijk, zelfs als je low-budget met een kleine boot gaat.
Ik ben deze zomer slechts 4 maanden/9.000 mijl op stap geweest, maar de boot ziet er afgeleeft uit alsof er al jaren geen onderhoud meer gepleegd is. Reizen is een aanslag op je boot waar men vaak geen idee van heeft tot men daadwerkelijk lange afstanden gaat varen.