Hallo allemaal,
Mijn naam is Jairo van
www.captainplastic.nl
Kan mijn website alleen al een tijdje niet updaten door langzaam internet hier.
even een korte mail vanuit Tonga vavau group, ik kreeg via de mail te horen van deze discussie, misschien interessant om wat feiten op tafel te gooien voor mensen die voorbereiden voor een lange reis LOWBUDGET, ik had het probleem dat ik niet echt iemand had die me exact de stand van zaken kon vertellen in de wereld, en alles zelf uit moest zoeken en aan veel mensen moest vragen, die meestal niet veel af wisten van echt lowbudget wereld zeilen.
Maar ik kwam gedurende mijn reis er achter dat alles echt schandalig duur is.
Zodra je in een marine moet, of aan een moring betaal je, ook eten is erg duur overal.
Carrieb is erg duur, maar pacific is extreem duur, ook het inklaren overal rekenen op minimaal 50 tot70 euro en in carrieb geld dat voor elk eiland, pacific is zowiezo veel mooier dan carrieb, en mensen zijn veel vriendelijker en gast vrijer.
Panama kanaal is bijna 2000euro, mijn volgende wereld omzeiling zal ik noord west passage doen, gewoon een 1 cilinder dieseltje, half op frituur olie, de ijskappen smelten, en het is elk jaar beter mogelijk om via Canada te gaan. Ben je Max 300 tot 400 kwijt, cape Horn tegen de wind in, kost of veel tijd of veel diesel.
Noord west passage beste optie, alleen het word ook radio actiever in het noorden.
Ik meet in de south pacific nog niet veel, behalve in de tuamotu's waar de Fransen veel kern proeven hebben gedaan, maar volgend seizoen in april wil ik richting Micronesië, ben benieuwd wat mijn geigerteller teller aan gaat geven.
Pacific lowbudget zeilen;
Je moet echt de kneepjes van het vak leren als je dit doet, waar je je zeilen vandaan haalt gebruikt,
Koop zowiezo al je eten in Panama, minimaal voor een jaar, zodat je niet op eilanden hoeft te kope.
Hoe je bevriend word met locale mensen zodat ze je gratis eten geven, het is socializen, maar als je gereedschap heb craftman skills, en hier en daar niet te lui bent om andere te helpen. Dan helpen andere jou ook, ga naar plekken toe waar weinig mensen langs komen daar zijn vaak geen bureaucratie en is geen mogelijkheid in te klaren. Frans Polynesië is op de kleinere eilanden super gast vrij, maak vrienden ga jagen, als je een boog bij je hebt, overal lopen kippen rond vrij, die niet van iemand zijn, dus iedereen kan er 1 schieten. Of vang vis, breng een grote hoeveelheid rijst en suiker, en andere dingen die niet aan de bomen groeit.
Heb je onderdelen voor je boot nodig vraag de locale in tuamotu's archipellagonreef deze gevaarlijke atollen hebben overal wrakken liggen, je moet wel weten wat je doet daar.
Ohwja een super goeie neem veel tabak mee uit dutie free zones, dat kan je op de pacific echt voor alles ruilen.
Geld verdienen onderweg is ook mogelijk, je moet gewoon veel met mensen praten, vragen en niet lui zijn.
En je schip moet er niet te duur uit zien, mensen met een groot schip een duur schip, worden overal uitgeknepen, gewoon keep it simple, dat is het pure leven zo was het oorspronkelijk bedoeld.
Jg. hoeft niet 4 wc's in een boot te hebben, je hoeft niet 100 pompjes te hebben.
Maak alles oversized voor je boot dat geeft een goed gevoel, en geeft zekerheid, want je wilt daar geen averij hebben in de middel of nowhere.
Ik start morgen de oversteek via Fiji naar new calledonia, en dan via norfolk Islands naar new zealand. Daar blijf ik een half jaartje werken, weer wat geld, op de terug weg naar Tonga in april neem ik een 4 cilinder diesel motor in mijn kajuit mee, voor een local zijn wagen. Allemaal dingetjes die helpen, het gaat om al die kleine dingetjes bij elkaar. Die je tot een lowbudget zeiler maken.
In convooi opvaren is mogelijk, wij doen het continu, je vaart toch dezelfde route tot aan new zealand. De hele wereld, nah iedereen heeft uiteindelijk zijn eigen voorkeuren.
Groetjes uit de pacific oceaan,
Jairo