Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veiligheid en onderhoud

Veiligheid en onderhoud 19 dec 2014 07:15 #580959

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Gaat niet over zeilschepen.

ter lering ende vermeack;

www.maib.gov.uk/cms_resources....ile=/DUKW32_2014.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid en onderhoud 19 dec 2014 09:27 #580996

Mooi onderzoek zoals alleen de Engelsen dat kunnen!

Boeiend statement is:
Had:
...• the crews of WQ1 and Cleopatra followed their company's abandon ship
procedures by controlling the passengers and passing out lifejackets before
leaving their vehicles;
the risk of entrapment and the likelihood of loss of life would have been considerably
higher. [3.10 and 3.11]
...

Verder denk ik dat je met dit soort oude spullen geen passagiers moet willen vervoeren als je deze passagiers ook nog een bepaald niveau van veiligheid wilt bieden.

Het blijven tenslotte ontwerpen uit de tijd dat er anders over veiligheid werd gedacht. Je kan wel wat lapmiddeltjes aanbrengen om aan de regels te voldoen maar het ding is gewoon niet ontworpen met het huidige veilgheidsdenken in het achterhoofd.

Mogelijk ga ik nu op wat tenen staan...
Voor een deel van wat wij in Nederland de "bruine vloot" noemen is hetzelfde van toepassing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid en onderhoud 19 dec 2014 12:43 #581052

Interessant verhaal.
In Halifax gebruiken ze deze:

Iets nieuwer als de WWII uitvoering in het MAIB rapport.

Ze wilden op die Canadeze net zo'n dak maken als op die Engelse, ik heb daar toen de stabiliteitsberekeneningen voor gedaan, en alles is al op de grens zoals het is. Een dak toevoegen zou de stabiliteit zodanig verminderen dat er in noodgevallen niet voldoende over is voor de veiligheid.

Ze gaan nu nieuwe bouwen van een gloednieuw ontwerp, dat is goedkoper als "oude troep" aan de regels te laten voldoen.

Na 2 jaar bij het Bluenose II project betrokken te zijn geweest, kan ik ook bevestigen dat 50 jaar oude zeilboten eigenlijk niet gebruikt moeten worden als passagiersschepen, tenzij zeer grondig verbouwd te zijn op de juiste wijze en recentelijk. Ik ben het dan ook volmondig met Keeszeiler eens.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid en onderhoud 19 dec 2014 12:56 #581064

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
keeszeiler schreef :
...

Verder denk ik dat je met dit soort oude spullen geen passagiers moet willen vervoeren als je deze passagiers ook nog een bepaald niveau van veiligheid wilt bieden.

Het blijven tenslotte ontwerpen uit de tijd dat er anders over veiligheid werd gedacht. Je kan wel wat lapmiddeltjes aanbrengen om aan de regels te voldoen maar het ding is gewoon niet ontworpen met het huidige veilgheidsdenken in het achterhoofd.

Mogelijk ga ik nu op wat tenen staan...
Voor een deel van wat wij in Nederland de "bruine vloot" noemen is hetzelfde van toepassing.

Uiteraard heb ik lange tenen in deze, zeker als je ongenuanceerde, niet onderbouwde uitspraken doet op emotioneel niveau. Ik denk dat statistisch bewezen is dat de zeegaande zeilschepen minder ongevallen en slachtoffers eisen dan de "reguliere" SOLAS broers van 200 meter. Bij de nieuwere is de lekstabiliteit prima volgens SOLAS in orde. Nederland staat hier op eenzaam niveau in de wereld, echter de sommige buitenlanden vertrouwen hun eigen kwaliteit niet en dan gemakshalve de rest van de wereld ook maar niet (Denemarken, Duitsland, Ierland)

Als je het hebt over luxe niveau heb je helemaal gelijk.

Deze amfibieën worden kennelijk nooit onderzocht door een surveyor en nooit dikte metingen gedaan. In NL zouden za al onder de zwaarste wetgeving vallen voor de binnenvaart en zijn periodieke keuringen verplicht. dat geklooi bij die schroefas kan in Nederland onder keur niet voorkomen, althans niet waarschijnlijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 dec 2014 12:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid en onderhoud 19 dec 2014 13:33 #581075

Erikdejong schreef :
Interessant verhaal.
In Halifax gebruiken ze deze:

Och , kunnen ze in Rotterdam ook .
Maar daar zit tenminste een dak op. :lol:
Toch zou ik er zelf niet gauw in stappen :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid en onderhoud 19 dec 2014 15:45 #581103

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Yellow Boat schreef :
Erikdejong schreef :
Interessant verhaal.
In Halifax gebruiken ze deze:

Och , kunnen ze in Rotterdam ook .
Maar daar zit tenminste een dak op. :lol:
Toch zou ik er zelf niet gauw in stappen :ohmy:
Ad

Komt zeker omdat het in Rotjeknor is ?? :laugh: :laugh: :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 19 dec 2014 15:46 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid en onderhoud 19 dec 2014 16:02 #581107

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5296
Zo'n geel ding schijnt ook in Budapest zich voort te bewegen met toeristen...
Ik noem dat geen varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid en onderhoud 19 dec 2014 16:10 #581108

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Waterblok schreef :
Zo'n geel ding schijnt ook in Budapest zich voort te bewegen met toeristen...
Ik noem dat geen varen.

wordt inderdaad moeilijk want varen is ¨ met een vaartuig over het water voortbewegen¨ maar een vaartuig is geen voertuig maar in dit geval wel. hmmmm :silly: :silly: :silly: :silly:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid en onderhoud 19 dec 2014 16:11 #581109

Yellow Boat schreef :
Maar daar zit tenminste een dak op. :lol:
Toch zou ik er zelf niet gauw in stappen :ohmy:
Ad
Maar dat is geen ex-militair "vaartuig", maar speciaal ontworpen en gebouwd om met toeristen te gaan varen?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid en onderhoud 19 dec 2014 19:25 #581139

Die Harbour-hopper heeft in plaats van ballast grote met lucht gevulde banden onder de kiel. Kan me ook niet voorstellen dat dit echt heel stabiel is.
On topic: de tekst op het voorblad is volgens mij getypt door die zelfde gasten die ook de teksten schreven voor de serie 'Yes minister' (briljante serie overigens)

Uit het rapport
This report is not written with litigation in mind and, pursuant to Regulation 14(14) of the
Merchant Shipping (Accident Reporting and Investigation) Regulations 2012, shall be
inadmissible in any judicial proceedings whose purpose, or one of whose purposes is to
attribute or apportion liability or blame

Uit Yes Minister:
These Regulations are to make provisions for prescribing the amount of attendance and financial loss allowances payable to the members of local authorities. Explanatory note: Regulation 3 of the Local Government Allowances Amendment Regulation 1971 ("the 1971 regulations") substituted a new regulation for Regulation 3 of the 1954 Regulations. Regulation 3 of the Local Government Allowances Amendment Regulation 1972 ("the 1972 regulations") further made amends Regulation 3 of the 1954 Regulations by increasing the maximum rates of attendance and financial loss allowances. Regulation 7 of the 1972 Regulations revoked both regulation 3 and 5 of the 1971 Regulations, Regulation 5 being a regulation revoking earlier spent regulations with the effect from 1st April next. These regulations preserve Regulations 2 and 5 of the 1971 Regulations by revoking Regulation 7 of the 1972 Regulations.

Zoek de verschillen :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid en onderhoud 19 dec 2014 19:26 #581140

WADnWIND schreef :
... zeker als je ongenuanceerde, niet onderbouwde uitspraken doet op emotioneel niveau...

De SOLAS/SPS discussie tussen NL en DK is natuurlijk wel ergens op gebaseerd maar dat gesprek gaan wij niet op ZF herhalen.

Maar ik doel ook op de niet commerciële/ < 12 passagiers bruine schepen. Voor deze is schepen is vaak de accordeon en de berenburg het belangrijkste aan boord. De staat ("originele staat!") waarin deze schepen verkeren is vaak komisch. Dit neemt niet weg dat ik met plezier aan boord en stap en er mee vaar.
Maar het niveau van veiligheid van deze schepen is lager dan van moderne schepen. Ik heb het over de schepen niet over de schippers. Je moet dit ook eerlijk tegen je passagiers willen zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid en onderhoud 19 dec 2014 19:57 #581151

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Erikdejong schreef :
Yellow Boat schreef :
Maar daar zit tenminste een dak op. :lol:
Toch zou ik er zelf niet gauw in stappen :ohmy:
Ad
Maar dat is geen ex-militair "vaartuig", maar speciaal ontworpen en gebouwd om met toeristen te gaan varen?

Vorig jaar in januari met dat ding in Rotterdam op pad geweest en het is best leuk. Wel een bijzonder gevoel als dat ding het water ingaat. Aanrader als je eens de toerist wil uithangen in Rotterdam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid en onderhoud 19 dec 2014 19:58 #581152

Erikdejong schreef :
Yellow Boat schreef :
Maar daar zit tenminste een dak op. :lol:
Toch zou ik er zelf niet gauw in stappen :ohmy:
Ad
Maar dat is geen ex-militair "vaartuig", maar speciaal ontworpen en gebouwd om met toeristen te gaan varen?

Van origine is de Splashtour een ordinaire touringcar. Daar is weinig meer van over. Compleet voorzien van ankergerij en andere water gadgets. Wij hadden de "eer" om er destijds een VHF en stuurautomaat in te mogen plaatsen... :unsure: .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl