Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: navigatie \ veiligheid

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 19:16 #583111

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
vanpupi schreef :
Huub,
4/5 heb je fout.
De verplichting tot 2e VHF in belgie is reeds een paar jaar ingetrokken en dus NIET van toepassing. Zelfs eentje is niet verplicht, maar wel erg aangeraden. En indien je eentje aan boord hebt, moet je een vergunning hebben, ook al gebruik je die enkel om te luisteren. Beter investeren in dsc met bijhorend certificaat.
Ik zou persoonlijk wel zo'n dsc marifoon aanraden.
Succes!
Indien je boot kleiner is dan 7 m is er in België geen marifoonverplichting vanaf 7 M WEL !

www.mobilit.belgium.be/nl/sche...t/vaartuig/marifoon/
Een goede raad ,kijk ook eens op overheid websites en niet alleen op forums ...de regels veranderen zo vlug dat daar alleen de juiste info te vinden is.

Maar dit is niet relevant voor uw oversteekplannen, de verplichting geldt niet aan de Belgische kust, anders moest men bijna alle Nederlandse jachten gaan bekeuren ,oftewel varen ze zonder vhf of hij staat niet aan... :whistle: , de goede schippers hoeven zich niet aangesproken te voelen ;)
Laatst bewerkt: 29 dec 2014 19:24 door Happydart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 19:25 #583116

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
roozeboos schreef :
het is een 'the wants and the needs'
een extra handmarifoon is leuk, maar meer een 'wak wil' dan 'wat mot'.
zoals ik al eerder zei, ts heeft een bepaald budget, en dat bepaalt wat je nog voor de leuk erbij kan kopen.
Bijvoorbeeld de genoemde AIS transponder verhoogt de veiligheid, maar is dat een 'wat mot' of 'wak wil'?
Vrees dat dit voor een ieder verschillend is.
Je hebt helemaal gelijk.

Het zou me niets verbazen dat behalve de radar-reflector niets voorgeschreven is voor zeilboten. En deze zou onder de 7m ook wel eens niet verplicht kunnen zijn.

Een marifoon is ook niet verplicht en in principe kun je met de marifoon zonder DSC ook alles wat noodzakelijk is, als je op budget wil sparen.

Een vlot en een EPIRB moeten ook niet. Zou jij zonder beginnen aan een oversteek?
Misschien dat je bij een tripje naar Engeland nog denkt "het kan wel zonder".
En helemaal als je ruimte aan boord zeer beperkt is.

Voor de categorie "het kan ook zonder": verlaten 22 voeter, in de meeste gevallen wil je toch zolang mogelijk aan boord van je zeilschip blijven.

Maar laten we eerlijk wezen. Ongeacht wat wij hier schrijven zal de TS toch zelf moeten beslissen wat hij wel en niet meeneemt. En waar hij zijn budget aan uitgeeft.
Laatst bewerkt: 29 dec 2014 19:37 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 19:37 #583119

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik moest even zoeken, maar heb het gevonden: het verhaal van de verlaten 22voeter.
Leerzame kost!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 19:45 #583121

vind je?
vijf dagen op zee in een razende storm in een oversteek van nederland naar engeland.
in 2014?? dat is gewoon dom en onverantwoord t.o.v. de mannen van de lifeguard.

Een (kust)zeereis, en zeker een oversteek begint met voorbereidingen aan land.

Het is niet dat ie een wekenlange oversteek doet, en dan een storm tegenkomt.
Dit was zeker voorspeld in de weerberichten. Met een 22 voetertje ga je dan gewoon niet. punt.

Leerzame kost, misschien in zoverre dat day dreamer nu heeft geleerd dat ie vantevoren naar het weer moet kijken, en alle mogelijke bronnen moet opvragen en bestuderen. uit lijfsbehoud
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 dec 2014 19:51 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 20:03 #583123

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Leerzame kost ja! De twee verhalen samen vormen één geheel. Daaruit kun je vanalles leren, net wat JIJ wilt.
PS: en bedankt voor het opzoeken van dat interessante PBO stukje!...
Laatst bewerkt: 29 dec 2014 20:22 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 20:24 #583135

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Happydart schreef :
vanpupi schreef :
Huub,
4/5 heb je fout.
De verplichting tot 2e VHF in belgie is reeds een paar jaar ingetrokken en dus NIET van toepassing. Zelfs eentje is niet verplicht, maar wel erg aangeraden. En indien je eentje aan boord hebt, moet je een vergunning hebben, ook al gebruik je die enkel om te luisteren. Beter investeren in dsc met bijhorend certificaat.
Ik zou persoonlijk wel zo'n dsc marifoon aanraden.
Succes!
Indien je boot kleiner is dan 7 m is er in België geen marifoonverplichting vanaf 7 M WEL !

www.mobilit.belgium.be/nl/sche...t/vaartuig/marifoon/
Een goede raad ,kijk ook eens op overheid websites en niet alleen op forums ...de regels veranderen zo vlug dat daar alleen de juiste info te vinden is.

Maar dit is niet relevant voor uw oversteekplannen, de verplichting geldt niet aan de Belgische kust, anders moest men bijna alle Nederlandse jachten gaan bekeuren ,oftewel varen ze zonder vhf of hij staat niet aan... :whistle: , de goede schippers hoeven zich niet aangesproken te voelen ;)

Effe de post lezen aub.
Ts vaart met < 7m dus niet marifoonplichtig en zeer zeker wel aangeraden eentje te hebben. Tevreden zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 20:51 #583140

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Sunday schreef :
Ik moest even zoeken, maar heb het gevonden: het verhaal van de verlaten 22voeter.
Leerzame kost!
Mijn insteek was eigenlijk: "Zolang het dicht blijft, nergens tegenaan stuitert of overvaren wordt blijven de meeste schepen wel drijven. En daarbij zijn ze vaak comfortabeler als een vlot." Het persoonlijke verhaal van de man is daarbij eigenlijk compleet irrelevant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 21:11 #583150

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Een laserpen is geen goed idee!

Wel is er de Rescue Laser Flare. Een laserpen met een speciale lens die de laser breekt en vervormd tot een streepje. Door die techniek is hij niet schadelijk meer voor de ogen en heeft een ongekend bereik.

Ik heb er zelf 2, de grote en de mini. Of ik ze nog eens zou kopen weet ik niet........toch wel veel geld voor een reddingsmiddel dat misschien niet direct wordt herkend als noodsignaal. Dat het principe werkt geloof ik dan weer wel. Als je boeien zoekt en ze hebben reflectie, dan vind je ze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 23:34 #583192

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
Effe de post lezen aub.
Ts vaart met < 7m dus niet marifoonplichtig en zeer zeker wel aangeraden eentje te hebben. Tevreden zo?[/quote]
www.mobilit.belgium.be/nl/sche...t/vaartuig/marifoon/

Van mij mag iedereen doen wat hij wil, ze zwemmen het kanaal regelmatig over en surfers doen het voor de lol dus ...
Ikzelf zorg dat ik ook aan anderen , achterblijvers denk en minstens voorbereid vertrekt, na 35 jaar op het water heb ik al wel geleerd dat elektronica geen gezond verstand of zeemanschap vervangt maar soms wel wat gemakkelijker is en rust aan boord kan geven...
Laatst bewerkt: 29 dec 2014 23:35 door Happydart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 30 dec 2014 10:47 #583276

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
En daar geef ik je 200% gelijk in!

Ik sta er bij ons op zee soms echt versteld van hoe weinig er aan de voorrangsregels, goed zeemanschap, hoffelijkheid,... Gedaan wordt.
Laatste jaren lijkt het meer elk voor zich "de andere kijkt wel uit" ... Verhuftering van de maatschappij die zich doorzet naar het water? Maar dat is serieus off topic denk ik :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 30 dec 2014 16:44 #583360

Valt nog heel wat te lezen over stroming getijden en havens .
En dan nog de navigatie met een snelheid van ongeveer 4 kn ben
Ik toch wel een uurtje of 18 onderweg .denk dat een rondje Walcheren wat realistisch
Is.engeland blijft nog wel even liggen .
Groet frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl