@Sunday, fantastisch opgemaakt. Ik misbruik het even voor mijn antwoord.
Sunday schreef :
day dreamer schreef :
Hallo op dit moment ben ik nog druk bezig om mijn bootje op te knappen nieuwe septers.
Lakken interieur enz maar als het alemaal lukt wil ik in aug van oostende naar ramsgate bootje van 6 meter het voordeel is ik heb nog niks van reddings materiaal dus alles wat ik koop is nieuw.
1. Zelf zit ik te denken aan vesten met vaste vulling ze zijn een stuk goed koper en ze doen het altijd of zie ik dat verkeerd?
Verder heb ik een garmin etrex voor navigatie denk met een kaart en stromenatlas kom ik er wel.
Verder komt er nog een marifoon in en een ecolood, ook de auto helm ligt al klaar zo ook het zonnepaneeltje en een 80amp accu.
In aug heb ik 3 weken vrij zodat ik een paar mooie dagen kan uitzoeken met max 4bf over te steken.
2. Is het peilen van kruisende schepen een beetje te doen met een peil kompas of hobbelt dat te veel? (heb geen ais of andere electronica)
3. En wat is precies bij liggen?
4. En heb ik een drijf anker nodig?
5. Of andere zaken die je echt moet hebben?
Zat te denken aan een lazer pen die schijnen zo maar 4 tot 5 mijl.
6. Oja een radar reflektor ook handig maar waar hang je die het beste? Denk in top van de mast maar stoort ie de wind aanwijzer niet?
7. Wat is jullie mening hier over? Zou jammer zijn dat ik verkeerde dingen aan schaf.
Het tripje noord zee is eigenlijk een uitzondering het meeste vaar ik op het veersemeer
Pfff... Ik heb 7 concrete vragen gezien.
1. Kan, goedkoop, maar bulky en daardoor dreiging van minder op tijd aandoen.
2. Is goed te doen
3. Bijliggen is een manier van je koers en zeilvoering zodanig richten dat je boot bijna geen voortgang meer maakt en er enige rust aan boord ontstaat. Ik heb het nog nooit gedaan, vraag anderen voor het nut ervan.
4. Nee, nog niet. Met een puts kun je ook remmen.
5. Tja... Dat volgt nog
6. Radar reflector moet je wel hebben. Koop niet zo'n lullig buis geval, maar minstens zo'n vierkante alu "doos". Die kun je in de zaling hijsen als nodig. Oriënteer hem wel goed: niet punt omhoog!
7. Zie antwoorden hierboven.
1. Vroeger was je geen vent als je een reddingsvest aanhad. Tegenwoordig draag ik het vest op de grotere trips meestal en ik ben niet de enige. Dan gaat comfort meespelen. Dus goed is wat makkelijk zit en snel aan/uit kan. Daarom zie ik de meeste mensen een inflatable vest dragen met snelsluiting. Bedenk je wel dat je naast zo'n vest ook reservepatronen etc. nodig hebt, dus ja dat loopt in de papieren.
2. Voor de eerlijkheid: het hobbelt maar is desondanks goed te doen. Wel even oefenen.
3. Er zijn 2 verschillende maneuvres die worden aangeduidt met "bijliggen". De meest plausibele uitleg die ik ooit heb gehoord is dat de term uit de tijd komt van de dwarsgetuigde schepen en dan is duidelijk wat wat is.
Het "bijliggen" is fok strak zetten en met de kop in de wind draaien, zodat je snelheid uit de boot is en je net niet overstag gaat. Je grootzeil laat je zo los mogelijk, zodat deze niet klappert. Prima techniek om een sterke wind af te vangen zonder dat de zeilen klapperen. Ook prima om met fok strak, grootzeil los even een rifje te leggen. Je roer zet je vast op "oploeven" maar de fok werkt tegen en als je dan geen snelheid hebt lukt dat (als het grootzeil feitelijk niets doet).
De andere vorm noem ik zelf "bijgedraaid liggen", dit vind ik de meest bruikbare methode voor een "pause". Ook hier zet je de fok strak, maar nu ga je overstag en laat je de fok bak staan. Je grootzeil zet je zo dat e.e.a. in balans is en je roer staat zo dat de boot tegen de wind in wil draaien. (maar de fok staat bak en het grootzeil zet je zo dat het niet genoeg kracht heeft de boot terug overstag te laten gaan.
Als je roer en zeilen vastzet heb je voldoende tijd om ff eten te koken en wat te eten bijvoorveeld. Je verleiert door wind en stroming, maar daarvoor zul je even een oogje in het zeil moeten houden.
4/5 standaard word aanbevolen te hebben (o.a.):
- marifoon (liefst met GMDSS, maar dat vraagt wel marcom B of SRC certificaat).
- in Belgie worden 2 marifoons geeist (handmarifoon is hier een alternatief).
- EPIRB (idem Marcom B of SRC)
- noodvuurwerk- reddingsvlot, grabbag.
- lifelines en een bevestigingspunt (bij de transat 650 zie je 1 vast punt. Op de meeste jachten boven 30 voet een looplijn, wat minder goed werkt).
- brandblussers (poederblussers zijn veruit het goedkoopst maar er wordt afgeraden ze in je eigen boot te gebruiken).
- goede kaarten, zowel overzeilers als detailkaarten van het gebied waar je vaart, inclusief uitwaijkhavens.
Voor de rest, kijk eens bij de Vereniging van Toerzeilers of bij een wedstrijd als de CAMR wat zij allemaal voorschrijven en koop datgeen waarvan je je kunt voorstellen dat het in geval van nood voordeel oplevert. Het meeste valt in 2 categorieen, "logisch en nuttig" en "verplicht voorgeschreven" omdat het zo hoort.
6. radarreflector. Als je de beste wil hebben schaf je een trilens aan (kost slechts een rib uit je lijf). Als je een goede wil hebben gebruik je zo'n aluminium doos, wel even uitkijken dat niets beschadigt. Als je er niet in geloofd hang dan zo'n cylinder op, werkt meestal niet, maar je hebt aan je verplichting voldaan.
Kortom, maak een lijst en schaf dat aan wat je nuttig vind. Voor zeel zaken geldt, je moet er mee leren werken. Als je er niet mee kunt werken heeft aanschaffen geen zin (met name: drijfankers, werplijnen, joon). Maar als je met de meeste basic uitrusting niet kunt werken moet je je wel afvragen of je wel een oversteek wil maken.
En ja, ik heb weleens gekeken. Een complete veiligheidsuitrusting voor een schip tot 4 personen kan zo enkele duizenden euros kosten.
Huub