Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: navigatie \ veiligheid

navigatie \ veiligheid 28 dec 2014 14:43 #582779

Hallo op dit moment ben ik nog druk bezig om mijn bootje op te knappen nieuwe septers
lakken interieur enz maar als het alemaal lukt wil ik in aug van oostende naar ramsgate bootje van 6 meter het voordeel is ik heb nog niks van reddings materiaal dus alles wat ik koop is nieuw
zelf zit ik te denken aan vesten met vaste vulling ze zijn een stuk goed koper en ze doen het altijd of zie ik dat verkeerd verder heb ik een garmin etrex voor navigatie denk met een kaart en stromenatlas kom ik er wel verder komt er nog een marifoon in en een ecolood ook de auto helm ligt al klaar zo ook het zonnepaneeltje en een 80amp accu in aug heb ik 3 weken vrij zodat ik een paar mooie dagen kan uitzoeken met max 4bf over te steken is het peilen van kruisende schepen een beetje te doen met een peil kompas of hobbelt dat te veel heb geen ais of andere electronica
en wat is precies bij liggen en heb ik een drijf anker nodig of andere zaken die je echt moet hebben zat te denken aan een lazer pen die schijnen zo maar 4 tot 5 mijl oja een radar reflektor ook handig maar waar hang je die het beste denk in top van de mast maar stoort ie de wind aanwijzer niet wat is jullie mening hier over zou jammer zijn dat ik verkeerde dingen aan schaf het tripje noord zee is eigenlijk een uitzondering het meeste vaar ik op het veersemeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 28 dec 2014 14:48 #582782

niet om nu te gaan muggeziften, maar een paar punten hier en daar zou wel helpen om als lezer je vragen te onderscheiden! ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 28 dec 2014 15:14 #582795

sorry :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 28 dec 2014 15:21 #582798

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 378
Reddingsvest met piepschuim is idd het meest bedrijfszeker, heb ik dus ook. Het is wel belangrijk dat je navigatie verlichting in orde is, je wilt immers goed zichtbaar zijn voor anderen. Minimaal een 3kleuren licht op de mast, er zijn hier goede ervaringen met led.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 28 dec 2014 15:21 #582799

maakt niet uit hoor :) , het leest alleen wat lastig. een punt of een nieuwe zin is wel zo handig.
Of de vragen apart, het zijn er nu wel heel veel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 28 dec 2014 15:21 #582800

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
day dreamer schreef :
Hallo op dit moment ben ik nog druk bezig om mijn bootje op te knappen nieuwe septers.
Lakken interieur enz maar als het alemaal lukt wil ik in aug van oostende naar ramsgate bootje van 6 meter het voordeel is ik heb nog niks van reddings materiaal dus alles wat ik koop is nieuw.
1. Zelf zit ik te denken aan vesten met vaste vulling ze zijn een stuk goed koper en ze doen het altijd of zie ik dat verkeerd?
Verder heb ik een garmin etrex voor navigatie denk met een kaart en stromenatlas kom ik er wel.
Verder komt er nog een marifoon in en een ecolood, ook de auto helm ligt al klaar zo ook het zonnepaneeltje en een 80amp accu.
In aug heb ik 3 weken vrij zodat ik een paar mooie dagen kan uitzoeken met max 4bf over te steken.
2. Is het peilen van kruisende schepen een beetje te doen met een peil kompas of hobbelt dat te veel? (heb geen ais of andere electronica)
3. En wat is precies bij liggen?
4. En heb ik een drijf anker nodig?
5. Of andere zaken die je echt moet hebben?
Zat te denken aan een lazer pen die schijnen zo maar 4 tot 5 mijl.
6. Oja een radar reflektor ook handig maar waar hang je die het beste? Denk in top van de mast maar stoort ie de wind aanwijzer niet?
7. Wat is jullie mening hier over? Zou jammer zijn dat ik verkeerde dingen aan schaf.
Het tripje noord zee is eigenlijk een uitzondering het meeste vaar ik op het veersemeer
Pfff... Ik heb 7 concrete vragen gezien.
1. Kan, goedkoop, maar bulky en daardoor dreiging van minder op tijd aandoen.
2. Is goed te doen
3. Bijliggen is een manier van je koers en zeilvoering zodanig richten dat je boot bijna geen voortgang meer maakt en er enige rust aan boord ontstaat. Ik heb het nog nooit gedaan, vraag anderen voor het nut ervan.
4. Nee, nog niet. Met een puts kun je ook remmen.
5. Tja... Dat volgt nog
6. Radar reflector moet je wel hebben. Koop niet zo'n lullig buis geval, maar minstens zo'n vierkante alu "doos". Die kun je in de zaling hijsen als nodig. Oriënteer hem wel goed: niet punt omhoog!
7. Zie antwoorden hierboven.
Laatst bewerkt: 28 dec 2014 16:35 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 28 dec 2014 15:23 #582802

nb: wat is je budget wat je wil uitgeven? als het echt zo goedkoop mogelijk moet, wat natuurlijk prima is, dan krijg je andere adviezen dan wanneer je bulkt van de poen. ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 28 dec 2014 16:19 #582821

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1676
Doet me denken aan onze avonturen met het Waarschip 30 jaar geleden: puur basic.
In ieder geval : stuurkompas, peilkompas, sleeplog, papieren kaarten,potlood, lineaal, gummetje, klok, Reeds almanac. Dan kom je in ieder geval overal waar je heen wilt, ook als de accu leeg is. En weten hoe je al deze dingen moet gebruiken. Overigens zit alle stroominfo in de Reeds, dat wordt dus de 2015-versie.
Garmin Etrex met de goede nautische kaart erin is prima hulpmiddel. Door het kleine schermpje niet handig voor navigatie. Ik gebruik ook een Garmin, maar dan de GPSMAP 78S met BlueChart g2. Maar alleen voor extra hulpmiddel en back-up, ligt in de oven als het onweert.
Automatisch reddingvest draagt makkelijker en je beweegt makkelijker over de boot, maar dit is niet strikt noodzakelijk. Hangt af van hoe makkelijk je je langs de wanten door kan wurmen.
Alle extra electrische navigatie is leuk, en daar kan je je helemaal in uitleven. Zou ik ook doen, maar het wordt niet perse veiliger, wel duurder.
Die autohelm is ook leuk, maar weet hoe je de boot stuurt als deze uitvalt.
Gewone navigatieverlichting is voldoende, als deze het maar doet. Kleine accu dus investeer in de goede led-verlichting, dan kan je met een gerust hart de hele nacht die lampjes aan hebben. Laserpennen zijn verboden, en niemand ziet dat op zee. Neem een schijnwerper met 12V stekker, dan kan je jezelf bijlichten als je ergens in het donker afmeert.
De gewone octagonal aluminium reflector, goedkoop en goed. Bij ons hing deze aan de achterstag op 3 meter hoog. De Felucia is zo klein, dat geen zeeschip jou ziet, jij moet hun dus zien en tijdig wegwezen, zo hard vaar je niet als het er op aankomt.
Voor een oversteek kan je nog denken aan een reddingvlot in tas huren. Past vast wel ergens in de kuip op de grond. Hadden wij ook zo toen we naar Engeland voeren.
De enige echte electronische toevoeging is een AIS transponder. Dé kans dat iemand anders jou ziet, en jij ziet in ieder geval de grote zeeschepen. Maar daar hoort ook een marifoon bij voor de communicatie. Die marifoon was trouwens 30 jaar geleden ook onze 1e grote investering! In een tijd dat er geen AIS en GPS bestond, je zou zomaar sentimenteel worden.
Lees je goed in: op je reis kom je veel zandbanken en geulen dwars op de route tegen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 28 dec 2014 16:25 #582823

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
ik droom ook wel eens van een oversteek.
Een radarreflector en navigatieverlichting vind ik noodzaak. Je moet je boot laten zien.
Wat radarreflectoren betreft komt van de passieve (wat mij betreft, want zichtbaarheid is alles) eigenlijk alleen de standaard (12 inch) versie van de Trilens in aanmerking (bron: ANWB test uit Waterkampioen 15-02-2008). Nadat ik de mijne had gekocht, is een inkoopactie begonnen (Trilens veel goedkoper in US; in dat topic staat ook een link naar de ANWB test).
Die Trilens heb ik dan ook boven de zalingen in mijn mast gemonteerd onlangs.

(En ik heb een Standard horizon GX 2100 marifoon met AIS ontvanger. dat leek me voor een Kanaal- of Noordzeeoversteeek wel genoeg. Met Marcom B.)
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 28 dec 2014 17:05 #582832

nou bedankt hoor voor het ordenen van mijn berichtje.
En alle antwoorden ,Ik ben me er van bewust dat ik niet
gezien wordt.Vaar zelf op een binnenvaart tanker. Bij het testen
van de electra bleek alles gewoon te werken zelfs mijn 3 kleur.
is volgens mij niet verplicht (bpr) op zee weet ik niet ,alleen rond om schijnennd ligt.
Ja buget gewoon het noodzakelijke ik hou van het kis pricipe,keep it simpel.
Als het goed is gaat er nog een ervaren man mee,zoniet ga ik solo
Heb dit jaar alle winden op het veerse meer gezien alles solo ,uit ervaring
op tijd reven en sturen doet ie goed vind ik.heb een zeer goede 5 pk honda bbm
alleen kort staart.Bij 4bf komt de schroef af en toe boven op de Oosterschelde.
mischien inruilen voor langstaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 28 dec 2014 17:51 #582844

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
@Sunday, fantastisch opgemaakt. Ik misbruik het even voor mijn antwoord.Sunday schreef :
day dreamer schreef :
Hallo op dit moment ben ik nog druk bezig om mijn bootje op te knappen nieuwe septers.
Lakken interieur enz maar als het alemaal lukt wil ik in aug van oostende naar ramsgate bootje van 6 meter het voordeel is ik heb nog niks van reddings materiaal dus alles wat ik koop is nieuw.
1. Zelf zit ik te denken aan vesten met vaste vulling ze zijn een stuk goed koper en ze doen het altijd of zie ik dat verkeerd?
Verder heb ik een garmin etrex voor navigatie denk met een kaart en stromenatlas kom ik er wel.
Verder komt er nog een marifoon in en een ecolood, ook de auto helm ligt al klaar zo ook het zonnepaneeltje en een 80amp accu.
In aug heb ik 3 weken vrij zodat ik een paar mooie dagen kan uitzoeken met max 4bf over te steken.
2. Is het peilen van kruisende schepen een beetje te doen met een peil kompas of hobbelt dat te veel? (heb geen ais of andere electronica)
3. En wat is precies bij liggen?
4. En heb ik een drijf anker nodig?
5. Of andere zaken die je echt moet hebben?
Zat te denken aan een lazer pen die schijnen zo maar 4 tot 5 mijl.
6. Oja een radar reflektor ook handig maar waar hang je die het beste? Denk in top van de mast maar stoort ie de wind aanwijzer niet?
7. Wat is jullie mening hier over? Zou jammer zijn dat ik verkeerde dingen aan schaf.
Het tripje noord zee is eigenlijk een uitzondering het meeste vaar ik op het veersemeer
Pfff... Ik heb 7 concrete vragen gezien.
1. Kan, goedkoop, maar bulky en daardoor dreiging van minder op tijd aandoen.
2. Is goed te doen
3. Bijliggen is een manier van je koers en zeilvoering zodanig richten dat je boot bijna geen voortgang meer maakt en er enige rust aan boord ontstaat. Ik heb het nog nooit gedaan, vraag anderen voor het nut ervan.
4. Nee, nog niet. Met een puts kun je ook remmen.
5. Tja... Dat volgt nog
6. Radar reflector moet je wel hebben. Koop niet zo'n lullig buis geval, maar minstens zo'n vierkante alu "doos". Die kun je in de zaling hijsen als nodig. Oriënteer hem wel goed: niet punt omhoog!
7. Zie antwoorden hierboven.
1. Vroeger was je geen vent als je een reddingsvest aanhad. Tegenwoordig draag ik het vest op de grotere trips meestal en ik ben niet de enige. Dan gaat comfort meespelen. Dus goed is wat makkelijk zit en snel aan/uit kan. Daarom zie ik de meeste mensen een inflatable vest dragen met snelsluiting. Bedenk je wel dat je naast zo'n vest ook reservepatronen etc. nodig hebt, dus ja dat loopt in de papieren.

2. Voor de eerlijkheid: het hobbelt maar is desondanks goed te doen. Wel even oefenen.

3. Er zijn 2 verschillende maneuvres die worden aangeduidt met "bijliggen". De meest plausibele uitleg die ik ooit heb gehoord is dat de term uit de tijd komt van de dwarsgetuigde schepen en dan is duidelijk wat wat is.

Het "bijliggen" is fok strak zetten en met de kop in de wind draaien, zodat je snelheid uit de boot is en je net niet overstag gaat. Je grootzeil laat je zo los mogelijk, zodat deze niet klappert. Prima techniek om een sterke wind af te vangen zonder dat de zeilen klapperen. Ook prima om met fok strak, grootzeil los even een rifje te leggen. Je roer zet je vast op "oploeven" maar de fok werkt tegen en als je dan geen snelheid hebt lukt dat (als het grootzeil feitelijk niets doet).

De andere vorm noem ik zelf "bijgedraaid liggen", dit vind ik de meest bruikbare methode voor een "pause". Ook hier zet je de fok strak, maar nu ga je overstag en laat je de fok bak staan. Je grootzeil zet je zo dat e.e.a. in balans is en je roer staat zo dat de boot tegen de wind in wil draaien. (maar de fok staat bak en het grootzeil zet je zo dat het niet genoeg kracht heeft de boot terug overstag te laten gaan.

Als je roer en zeilen vastzet heb je voldoende tijd om ff eten te koken en wat te eten bijvoorveeld. Je verleiert door wind en stroming, maar daarvoor zul je even een oogje in het zeil moeten houden.

4/5 standaard word aanbevolen te hebben (o.a.):
- marifoon (liefst met GMDSS, maar dat vraagt wel marcom B of SRC certificaat).
- in Belgie worden 2 marifoons geeist (handmarifoon is hier een alternatief).
- EPIRB (idem Marcom B of SRC)
- noodvuurwerk- reddingsvlot, grabbag.
- lifelines en een bevestigingspunt (bij de transat 650 zie je 1 vast punt. Op de meeste jachten boven 30 voet een looplijn, wat minder goed werkt).
- brandblussers (poederblussers zijn veruit het goedkoopst maar er wordt afgeraden ze in je eigen boot te gebruiken).
- goede kaarten, zowel overzeilers als detailkaarten van het gebied waar je vaart, inclusief uitwaijkhavens.

Voor de rest, kijk eens bij de Vereniging van Toerzeilers of bij een wedstrijd als de CAMR wat zij allemaal voorschrijven en koop datgeen waarvan je je kunt voorstellen dat het in geval van nood voordeel oplevert. Het meeste valt in 2 categorieen, "logisch en nuttig" en "verplicht voorgeschreven" omdat het zo hoort.

6. radarreflector. Als je de beste wil hebben schaf je een trilens aan (kost slechts een rib uit je lijf). Als je een goede wil hebben gebruik je zo'n aluminium doos, wel even uitkijken dat niets beschadigt. Als je er niet in geloofd hang dan zo'n cylinder op, werkt meestal niet, maar je hebt aan je verplichting voldaan.

Kortom, maak een lijst en schaf dat aan wat je nuttig vind. Voor zeel zaken geldt, je moet er mee leren werken. Als je er niet mee kunt werken heeft aanschaffen geen zin (met name: drijfankers, werplijnen, joon). Maar als je met de meeste basic uitrusting niet kunt werken moet je je wel afvragen of je wel een oversteek wil maken.

En ja, ik heb weleens gekeken. Een complete veiligheidsuitrusting voor een schip tot 4 personen kan zo enkele duizenden euros kosten.

Huub
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 28 dec 2014 18:35 #582852

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Huub,
4/5 heb je fout.
De verplichting tot 2e VHF in belgie is reeds een paar jaar ingetrokken en dus NIET van toepassing. Zelfs eentje is niet verplicht, maar wel erg aangeraden. En indien je eentje aan boord hebt, moet je een vergunning hebben, ook al gebruik je die enkel om te luisteren. Beter investeren in dsc met bijhorend certificaat.
Ik zou persoonlijk wel zo'n dsc marifoon aanraden.
Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 28 dec 2014 19:27 #582860

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5296
Een kijker met compas er in is superhandig tov een "los" peilkompas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 28 dec 2014 19:37 #582864

Dat is niet mijn ervaring. Net zomin als een verrekijker nuttig is aan boord van een snel bewegende zeilboot is een eventueel peilkompas daarin evenmin nuttig. Ik gebruik het soms wel voor een driehoekspeiling tbv ankerpositie, maar op open water vind ik het veel handiger om ofwel over twee vaste punten van de boot te peilen (dien je wel een enigszins vaste koers te varen) ofwel een Plastimo Iris handpeilkompasje. Die werkt ook in het donker en is een stuk voordeliger dan een voldoende goede verrekijker mét kompas. In de praktijk kijk ik om de 5 minuten oid opnieuw naar een target en hoop je een verschuiving te zien met het blote oog. Zo niet dan is het meestal nuttiger uit te wijken ipv krampachtig een slingerend pijlkompas op de graad nauwkeurig af te lezen. Heerlijk die AIS trouwens wat dat betreft ;)

Maar ieder zijn voorkeur: ik geef alleen aan dat het wat mij betreft geen "must have" is. Ik zou achteraf de honderden euro's voor mijn kijker beter aan iets anders hebben besteed...
Laatst bewerkt: 28 dec 2014 19:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 00:38 #582895

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Mijn bootje is een fantastische ¨bijligger¨. Zelfs met een stevige wind + golven ligt hij dan heel rustig. Het verbaasd mij wel eens dat veel mensen die manoeuvre niet kennen.. :huh:

Hier een filmpje met uitleg..

Ik heb een Plastimo kijkertje, 7x50. 35euro, en heeft een mooi helder beeld.

De lijst van de toerzeilers met de verplichte uitrusting (voor de small ships race): www.smallshipsrace.nl/content/...ng%20zeiljachten.pdf
Deze lijst kun je een beetje als leidraad gebruiken bij het uitrusten van je boot.
Op sommige punten voldoet mijn boot niet helemaal, 2kg bluspoeder vind ik een beetje ¨overkill¨ voor een 17-voetertje, ik heb 2 schuimblussertjes (Safe Boat schuimblusser). 1 puts met vaste lijn ipv. afneembaar, en geen reddingsvlot. Voor de race van afgelopen voorjaar had ik er 1 gehuurd, maar ben toen een kleine week eerder al naar Engeland vertrokken. Het vlot heb ik toen niet meegenomen. Het op een goede, en snel bereikbare plek opbergen van een 4pers. vlot in een tas is nauwelijks te doen. Ik had hem dan voor de small ships race in de kuip vastgebonden, met als (gevaarlijk!) nadeel dat ik eigenlijk niet meer normaal in de kuip kan zitten, of bewegen, zonder steeds over dat ding te struikelen. Mijn kuip is niet zo groot, en 2 weken dat ding in m´n kuip zag ik niet zitten. Waarschijnlijk word zo´n vlot er ook niet beter van als ik er steeds bovenop sta..

Ik heb op mijn boot een netbookje met daarop Navigatrix (navigatrix.net/) met OpenCpn, een usb-gps, en de voorloper van deze AIS-ontvanger: www.pcnautic.nl/Instrumenten/U..._color_plus.tpl.html
Het hele systeem draait probleemloos, naast OpenCpn zitten er nog wat handige software in Navigatrix, zyGrib, een getijdenprogramma JTides, en nog een hoop meer. Gratis!

Wat betreft navigatie verlichting, op mijn bootje heb ik op de mast een rondschijnend wit led-licht. Geeft heel veel licht. Zelfs iets te veel, het dek word ook mee-verlicht, niet echt bevorderlijk voor je nachtzicht..
Ik heb een radarreflector, een aluminium rechthoekig ding, boven aan de achterstag hangen. Redelijk onder een goeie hoek, ook onder helling. De vuurtoren Schiermonnikoog kon mij duidelijk zien op de radar.
Wat betreft het peilen van kruisende scheepvaart, dit doe ik ook door over 2 vaste punten op de boot naar het betreffende schip te kijken. Ik kan eventueel met mijn stuurkompas (Suunto peilkompas, ook te gebruiken als stuurkompas) wel peilingen doen, maar meestal wil je alleen maar weten of iets voor- of achterlangs passeert. dat gaat makkelijker met de 2 punten methode.


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 29 dec 2014 00:39 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 06:38 #582903

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Koop het boek: Leidraad voor Kajuitjachtzeilers, van Richard Voorn. Staat alles in wat je moet weten, wordt keurig beschrevrn wat je allrmaal kan kopen, inclusief uitleg over de werking. En als het uit hebt weet je de regels ook nog eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 07:21 #582908

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
vele antwoorden van mensen die er meer van weten dan ik doe.

Maar ik wou even reageren op je laser pen idee.
NIET doen aub.

ik (wij/ons schip) zijn een keer beschenen door een laser pen, tijdens de aanloop van Rotterdam, 's nachts.
Je ziet dan een gigantische flits die je hele brug raam groen (in dit geval groen) kleurt, je hebt geen idee van waar het komt,
En de loods die toevallig door dat raam in ongeveer die richting keek, heeft tien minuten staan schelden omdat hij niets meer zag. :dry:

dus laat dat ding alsjeblieft thuis.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 09:05 #582921

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Nachtvlinder schreef :
Dat is niet mijn ervaring.....
Maar ieder zijn voorkeur: ik geef alleen aan dat het wat mij betreft geen "must have" is. Ik zou achteraf de honderden euro's voor mijn kijker beter aan iets anders hebben besteed...

Ik vind dit echt de investering waard, hangt aan mijn stuurkolom en ik gebruik 'm vaak. Je moet 'm nog wel goedkoper kunnen krijgen volgens mij (volgens mij heb ik vorig jaar 39 euro betaald, weet niet meer waar).

Enige nadeel is dat hopeloze hoesje dat erbij zit, is te klein en je krijgt het kijkertje er bijna niet uit.

Onno

www.georgekniest.nl/Catalogus/...er+Mono/product.aspx
Laatst bewerkt: 29 dec 2014 09:06 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 09:30 #582925

Ik heb deze erbij. Mooist is natuurlijk beide: afhenkelijk van de hoeveelheid licht (een goede lichtsterke kijker is dúúr) en golven kun je kiezen wat je gebruikt ;)


Laatst bewerkt: 29 dec 2014 09:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 12:22 #582984

zo nou komt toch heel wat bij kijken voor een eenmalige oversteek.
Dat filmpje over bij liggen is het eerst wat ik ga proberen.Heb mijn zeilen
een keer gereefd zonder deze techniek was een getop.
Als ik de lijst na loop voor benodigdheden kan ik mijn waterlijn alvast
verzetten ivm diepgang haha.
Dat boek ga ik zeker aanschaffen heb nog even de tijd hoor.
Het idee van een lazer pen was eigenlijk voor nood,mocht je te
water raken kan je,je aan omringede schepen laten zien .
moet ie wel waterdicht zijn natuurlijk, gezien de meningen hier
over ga ik hem niet aanschaffen.
En kenterproof maken ben ik al een tijd mee bezig.
bedankt voor alle reacties groet Frank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 12:47 #582993

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Nachtvlinder schreef :
Ik heb deze erbij. Mooist is natuurlijk beide: afhenkelijk van de hoeveelheid licht (een goede lichtsterke kijker is dúúr) en golven kun je kiezen wat je gebruikt ;)



Ja, die heb ik ook! (Plastimo toch?) bevalt uitstekend! Gebruik hem eigenlijk altijd wel elke dag (en nacht) dat ik zeil. Wat mij betreft een must have. (mijn verrekijker heeft ook een kompas, maar dat gebruik ik nooit, veel minder bruikbaar naar mijn idee, het compas dan, niet de verrekijker zelf)
Laatst bewerkt: 29 dec 2014 12:49 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 15:22 #583032

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Nachtvlinder schreef :
Ik heb deze erbij. Mooist is natuurlijk beide: afhenkelijk van de hoeveelheid licht (een goede lichtsterke kijker is dúúr) en golven kun je kiezen wat je gebruikt ;)
In het verleden heeft iemand mij eens de verekijker aangeraden. Tegenwoordig heb ik beide (toevallig ook de Iris peilcompas). De peilcompas zit altijd in mijn zeiltas en heb ik dus altijd bij me. De verrekijker ligt zelfs als ik deze bij me heb vaak binnen. Ik gebruik de peilcompas vaker.

Vaak bij het zoeken met meerdere mensen naar een herkenningspunt gaat het dan ook: zie je object X? Op welke richting peil je hem? (Ter controle of je het over hetzelfde object hebt.)

Als je met meer mensen/meer compassen tegelijk staat te kijken heeft de verrekijker vaak een grotere afwijking ten opzichte van het peilcompas en het stuurcompas. Als je iets zoekt in een bepaalde richting is de verrrekijker wel handig, maar dan gebruik ik hem vooral in combinatie met de compas.

Voor het corrigeren van een koers gebruik ik eigenlijk nooit de verrekijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 15:40 #583035

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
vanpupi schreef :
Huub,
4/5 heb je fout.
De verplichting tot 2e VHF in belgie is reeds een paar jaar ingetrokken en dus NIET van toepassing. Zelfs eentje is niet verplicht, maar wel erg aangeraden. En indien je eentje aan boord hebt, moet je een vergunning hebben, ook al gebruik je die enkel om te luisteren. Beter investeren in dsc met bijhorend certificaat.
Ik zou persoonlijk wel zo'n dsc marifoon aanraden.
Succes!
OK, dus de verplichting is er niet meer.
Heb je zelf een vaste DSC marifoon aanboord en daarnaast een handmarifoon?

In Nederland is marifoon helemaal niet verplicht, maar het blijft verrekte handig. En ik heb zelfs met een huurboot van 3 weken oud wel eens problemen gehad met de vaste marifoon. Dus vind ik zelf die backup ook verrekte handig. Bijkomend voordeel is daarbij dat je de vaste marifoon altijd op zeestand kunt zetten en de handmarifoon altijd kunt gebruiken voor verkeer met ATIS.

Als je in een vlot stapt doe je dit het liefst na uitsturen van een DSC noodsignaal en neem je de EPIRB, handmarifoon en noodvuurwerk natuurlijk mee. (Maar DSC, EPIRB, handmarifoon, noodvuurwerk en vlot zijn volgens mij alleen verplicht voor beroepsvaart en slechts sterk aanbevolen voor pleziervaart.)

Verder: volgens mij is op elke huurboot tegenwoordig een DSC marifoon geinstalleerd, maar krijg je deze makkelijk zonder papieren mee. Nederland is naar mijn ervaring niet zo heel streng met papieren. In het buitenland krijg je er vast meer last mee (aka hogere boetes).

En ja, alle apparatuur en papieren kosten natuurlijk (veel) geld. Wat dat betreft hebben we allemaal misschien de verkeerde hobby ;)
Huub
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 17:13 #583064

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Bij ons is het een vaste (gewone) VHF en een handheld. Beide met Atis (ook al zijn wij op zee niet atis plichtig).

Dsc is wel eentje die samen met radar, plotter, boordpc en ais op het wensenlijstje staat.

En inderdaad, ben het 100% met je eens dat het verrekt handig is om een backupje aan boord te hebben.

De vaste staat beneden en de draagbare hangt altijd in de kuip. In geval van "effe snel zijn" (akkoord is te laat dan, maar da's een andere discussie), toch leuk om niet te ver naar de VHF te moeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

navigatie \ veiligheid 29 dec 2014 19:04 #583107

het is een 'the wants and the needs'
een extra handmarifoon is leuk, maar meer een 'wak wil' dan 'wat mot'.
zoals ik al eerder zei, ts heeft een bepaald budget, en dat bepaalt wat je nog voor de leuk erbij kan kopen.
Bijvoorbeeld de genoemde AIS transponder verhoogt de veiligheid, maar is dat een 'wat mot' of 'wak wil'?
Vrees dat dit voor een ieder verschillend is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 dec 2014 19:06 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl