Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilen en human error

Zeilen en human error 14 jan 2015 09:41 #587135

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Er is in de psychologie al veel bekend over menselijke fouten, maar ik heb nog weinig gevonden dat deze kennis koppelt aan de praktijk van het zeilen. En dat terwijl dit wel nuttig en interessant kan zijn.

Naar aanleiding van de Team Vestas stranding heb ik een artikel geschreven waarin ik aan de hand van de psychologie een verklaring probeer te geven van wat er fout gegaan is..
keepitsimplesailing.blogspot.n...en-is-menselijk.html

Heeft iemand anders nog leesvoer/ideeën/meningen over dit onderwerp?

Misschien komt dit over als spam, maar ik denk dat veel mensen dit toch nuttig zullen vinden, helemaal als we er een soort centraal topic over zeilen en de psychologie van menselijke inschattingen-fouten van maken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 10:08 #587141

lees:

- Daniël Kahneman, Judgement under uncertainty. Heuristics and biases, en vele andere boeken en artikelen
- Massimo Piatelli-Palmarini, Inevitable Illusions
- Willem Wagenaar: Eenvoudige dingen die we nooit zullen leren
- Nassim Taleb: The Black Swan
- Nassim Taleb: Antifragile
- Charles Perrow: Normal Accidents, met een hoofdstuk over Marine Accidents, "radar-assisted collisions".

Als je daarna nog steeds de wereld rond wil varen horen we het wel!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 10:13 #587144

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Baasklusje schreef :
lees:

- Daniël Kahneman, Judgement under uncertainty. Heuristics and biases, en vele andere boeken en artikelen
- Massimo Piatelli-Palmarini, Inevitable Illusions
- Willem Wagenaar: Eenvoudige dingen die we nooit zullen leren
- Nassim Taleb: The Black Swan
- Nassim Taleb: Antifragile
- Charles Perrow: Normal Accidents, met een hoofdstuk over Marine Accidents, "radar-assisted collisions".

Als je daarna nog steeds de wereld rond wil varen horen we het wel!
dank! :)

Kahnemann kende ik, de rest nog niet. Klinkt interessant, die titels.

Heb ook wel eens bedacht dat als je aan het zeilen bent, je misschien geen zwarte zwanen ziet, maar dat betekent nog niet dat ze er niet zijn. Heel toepasselijk voor deze hobby/sport..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 10:28 #587145

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Erg interessant boek vond ik "Total loss" van Jack Coote. Deze beschrijft 45 rampverhalen op zee, inclusief voor zover bekend de oorzaken en de lessen die je eruit kunt leren.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 10:31 #587146

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Vooral erg leesbaar is: Malcolm Gladwell, OUTLIERS, Penguin books ISBN: 978-0-141-03625-0
hoofdstuk 7: The Ethnic Theory Of Plane Crashes.
Dit gaat over 'authority gradiënt' of 'Power distance Index', ofwel: hoe de baas die altijd gelijk heeft, de mist in gaat.
Ik gebruik specifiek dit hoofdstuk in mijn trainingen om aan te geven dat input in kritische situaties vanuit elk niveau van de organisatie belangrijk is.
De rest van het boekje is ook leuk om te lezen, maar gaat niet zozeer over 'human error'.
Groeten, Peper. (CRM trainer in de gezondheidszorg)
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 10:52 #587152

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Dank voor de tips! Nuttig leesvoer.Peper schreef :
hoofdstuk 7: The Ethnic Theory Of Plane Crashes.
Dit gaat over 'authority gradiënt' of 'Power distance Index', ofwel: hoe de baas die altijd gelijk heeft, de mist in gaat.
Naar wat ik begrepen had, is de grootste (onbedoelde) vliegramp uit de geschiedenis ook zo te verklaren. (De Pan Am ramp op Tenerife).

Captain ouder, super ervaren en met een dubbele achternaam, toen hij een fout maakte sprak men hem niet tegen.
Laatst bewerkt: 14 jan 2015 10:52 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 10:53 #587153

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
ErikSnel schreef :
Erg interessant boek vond ik "Total loss" van Jack Coote. Deze beschrijft 45 rampverhalen op zee, inclusief voor zover bekend de oorzaken en de lessen die je eruit kunt leren.
Je leert heel veel van analyseren wat er mis ging, denk ik :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 11:15 #587162

dat Total Loss boek heb ik halverwege het lezen bij het oud papier gekieperd.....
Precies zoals de naam al suggereerde....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 jan 2015 11:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 11:16 #587163

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@wilweg:
Ja, klopt en het feit dat in de verkeerstoren de televisie aan stond met een voetbalwedstrijd en er tamelijk ruis op de achtergrond was, speelde ook mee (verlies van 'situational awareness' door gebrek aan communicatie).
De Japan Airlines vlucht die tegen een berg op Guam aanvloog geeft wel het extreemste voorbeeld: de captain slaat zijn co-piloot in het gezicht omdat deze de captain attendeert dat de koers niet klopt met de voorgenomen koers. Het vliegtuig crasht even later, compleet verlies van airframe, bemanning en passagiers.

Solo-zeilers hebben hier geen last van. Hun voornaamste gevarenbronnen zijn: vermoeidheid (fatigue), desoriëntatie en misbeoordeling van de gegevens al dan niet in combinatie met zelfoverschatting.
Het laatst mij bekende geval betrof helaas een forumlid...

Groeten, (van een toch weer emotioneel geworden) Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 11:22 #587165

Peper schreef :
De Japan Airlines vlucht die tegen een berg op Guam aanvloog geeft wel het extreemste voorbeeld: de captain slaat zijn co-piloot in het gezicht omdat deze de captain attendeert dat de koers niet klopt met de voorgenomen koers. Het vliegtuig crasht even later, compleet verlies van airframe, bemanning en passagiers.

bedoel je deze: KAL ipv JAL, en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Flight_801

van AVherald, een nuttig lijstje met oorzaken: ;-)

If a plane crashes, and the company is from ...
- Asia, it's because of the authority gradient in the cockpit;
- Russia, it's because the pilots were drunk;
- the Netherlands, it's because they were on weed;
- Spain, it's because ATC wasn't doing their job;
- Africa, it's because of pilot incompetence;
- the US, it's because of terrorism;
- France, it's because of excessive automation, Airbus;
- South America, it's because of lax attitude;
- anywhere else, in a "rich" country, it's because of corporate greed;
- anywhere else, "poor" country, it's because of hubris (cf. Icarus);
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 11:27 #587166

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Peper schreef :
Solo-zeilers hebben hier geen last van. Hun voornaamste gevarenbronnen zijn: vermoeidheid (fatigue), desoriëntatie en misbeoordeling van de gegevens al dan niet in combinatie met zelfoverschatting.
Het laatst mij bekende geval betrof helaas een forumlid...

Groeten, (van een toch weer emotioneel geworden) Peper.
Ja, voel met je mee (het heeft mij ook geraakt..)
:(
Laatst bewerkt: 14 jan 2015 11:27 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 11:27 #587167

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
In het topic over zelfredzaamheid is hier ook al veel over geschreven: www.zeilersforum.nl/index.php/...lfredzaamheid-op-zee
Nu verder geen toevoeging hier, ik maak geen vergissingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 11:30 #587168

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Peper schreef :
Vooral erg leesbaar is: Malcolm Gladwell, OUTLIERS, Penguin books ISBN: 978-0-141-03625-0
hoofdstuk 7: The Ethnic Theory Of Plane Crashes.
Dit gaat over 'authority gradiënt' of 'Power distance Index', ofwel: hoe de baas die altijd gelijk heeft, de mist in gaat.
Dat autoriteitsding is ook weer een voorbeeld van een 'denkreflex' die op zich meestal wel nuttig is,(vaak weet een autoriteit inderdaad meer dan jij) maar waar we te snel op terug vallen... met grote gevolgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 11:32 #587170

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
dank voor de tip!Sunday schreef :
Nu verder geen toevoeging hier, ik maak geen vergissingen.
geen goed teken.. :laugh:
en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 11:34 #587171

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8253
Psychologie Aan Boord

www.bol.com/nl/p/psychologie-a...rd/1001004001986157/

Dit boekje gaat precies hierover. Welke diepgang zoek je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 11:51 #587180

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Wouter Verbraak zoekt geen verdere diepgang. Die heeft gewoon regelrecht aangegeven dat hij de grootste blunder in z,n zeil carriere heeft gemaakt. Zonder gezeur van :"ja maar als ik zus of zo"!
Hij zal als persoon er wel wat door veranderd zijn
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 14 jan 2015 11:53 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 11:54 #587182

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Volgens mij was nu juist de diepgang voor Wouter het probleem! Als hij er met een platbodem had gevaren was er geen probleem van vastlopen geweest!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 12:09 #587185

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Joop66 schreef :
Psychologie Aan Boord

www.bol.com/nl/p/psychologie-a...rd/1001004001986157/

Dit boekje gaat precies hierover. Welke diepgang zoek je?
Dank!

Voorlopig hoeft het nog niet heel technisch hoor, alles is goed..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen en human error 14 jan 2015 12:11 #587186

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
douwe schreef :
Wouter Verbraak zoekt geen verdere diepgang. Die heeft gewoon regelrecht aangegeven dat hij de grootste blunder in z,n zeil carriere heeft gemaakt. Zonder gezeur van :"ja maar als ik zus of zo"!
Hij zal als persoon er wel wat door veranderd zijn

Dat zegt mijn stuk ook: Dat het een blunder was. Maar vaak blunderen mensen wel op een bepaalde manier, en het is interessant om dat eens uit te zoeken.

Heeft verder niks met de oorzaak bij anderen leggen, de oorzaak ligt juist bij de navigator, (en zijn feilbaarheid).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl