Eclips schreef :
Die vertraging is in ieder geval niet noemenswaardig. Ik kan me voorstellen dat de verkeersposten een combi hebben van echte AIS en "AIS over internet". De echte AIS signalen zijn immers ook op internet beschikbaar, want daar maken Findship, Marinetraffic e.d. gebruik van.
Die vertraging via internet zal inderdaad
meestal niet groot zijn, maar ik zou er niet blind op varen. Verkeersposten hebben geen voordeel bij extra - ongecertificeerde - AIS bronnen zoals die via internet. De kans dat ze dit gebruiken lijkt me daarom nihil, maar ik ben benieuwd naar hun antwoord als je het aan ze gevraagd hebt.
Het feit dat 'echte' AIS signalen ook op Internet te zien zijn zegt niets over de bruikbaarheid (betrouwbaarheid) van de omgekeerde route. Het komt regelmatig voor dat MarineTraffic schepen tijdelijk op een volstrekt foute (> 50 NM) lokatie afbeeldt...
Ook schepen zullen altijd rechtstreekse AIS signalen gebruiken voor een veilige navigatie, waarom zouden ze een tweede - onbetrouwbare - bron toevoegen?
Eclips schreef :
En het aanvragen van een MMSI was een peulenschil, en ik mag dat nummer ook gewoon gebruiken. Ik weet dat veel andere schepen mij niet zien, maar ik zie hun wel en dat draagt al bij aan de veiligheid. Ik zal de verkeerspost Schiermonnikoog binnenkort vragen of ze mij ook kunnen "zien".
Laat je het antwoord van Schiermonnikoog even weten? Mooi als jij 'echte' AIS schepen nu kunt zien. Voor je eigen zichtbaarheid op het water levert de app naar mijn idee pure schijnveiligheid. Voor het zichtbaar worden voor familie en vrienden op de wal is het wel een mooie app.