Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: ZF logboek.

ZF logboek. 21 feb 2015 10:55 #599068

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Met steeds grotere plannetjes voor de toekomst, de recente ongevallen en de cursus TKN in het verschiet heb ik mij heilig voorgenomen nu eens echt werk te maken van het logboek. Ik had er geen, vulde 'm dus ook niet in en vergat weer van die simpele dingetjes die je in een logboek weer terug zou kunnen vinden.
Nou heb ik 's een beetje rond zitten kijken wat er zoal te koop is, maar vond nog niets van mijn gading.

Zoiets moet toch goed zelf te maken zijn en vandaar dit initiatief.
Het idee is om een basis document te maken in Word of Excell waar van alles in zit. De eindgebruiker maakt het naar zijn eigen zin af (voegt toe of haalt "posten" weg) en print het op de eigen printer.

Qua layout denk ik dat je een aantal basisgegevens kwijt kan in kop of voetteksten, een kop "start" informatie met de reisplannen, vertrekhaven, weer, dat soort info en een kop met natuurlijk de dynamische info over onderweg.

Vooralsnog staat er op mijn lijstje:
Kop/voettekst: scheepsnaam, atis, mmsi, eigenaar, ICE

Start: Vertrekhaven, bestemming, vertrektijd, ETA, weer/wind, afstand, dieselvoorraad........

dynamisch: Waypoint/positie, tijd, koers, sog, motoruren, bijzonderheden.......

Eventueel nog een veld "evaluatie" oid.

Wat zou jij in je logboek kwijt willen? Vul maar aan.
Laatst bewerkt: 21 feb 2015 10:57 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 21 feb 2015 11:20 #599079

Nou als je toch bezig bent met zo'n EXCEL bestand. Ik zou het volgend item willen toevoegen:

Motoruren, getankte brandstof, restbrandstof en l/h

gr Johan
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 21 feb 2015 11:45 #599084

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6330
Ja dat, maar ook alle gepleegde onderhoud met datum gelogd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 21 feb 2015 12:03 #599088

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7029
Ik zou ook toevoegen: bemanning/ wie aan boord. Bij bijzonderheden: foto's, en wie of wat tegengekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 21 feb 2015 14:32 #599117

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik zou gewoon een papieren logboek kopen.

Ten eerste is mijn logboek ongeveer 2 kantjes A4 liggend breed, waarbij de informatie over de twee pagina's horizontaal wordt uitgespreid. Dan heb je dus de koppen horizontaal boven de kolommen.
Verder wil je op elk moment een entry kunnen maken tijdes de reis, zeker ook als de stroom zou zijn uitgevallen, of als je moet besparen op energie gebruik.
In een wastobbe is het handiger denk ik om even wat met een potlood of pen te kalken dan met een toetsenbord, muis en printer aan de gang te gaan.
Je eindigd met allemaal losse velletjes: niet handig, die moet je later gaan bundelen op een of andere manier.

Verder dan toch een paar dingen die me zo snel te binnen schieten:
Een scheiding maken tussen de vaste gegevens en de andere gegevens.
barometerstand, windkracht, windrichting, onder zeil of op motor varend, snelheid in knopen en de richting (kompaskoers), tijd natuurlijk, kaartnummer waarop geplot wordt, lengte en breedte graad uiteraard, het weer met vermelding van zicht als deze wordt beperkt, bijzonderheden.

Begin (of aan het eind) van de reis inderdaaad motor uren. ETA is niet iets wat ik erin zou zetten. ETA staat als het goed is in de aantekeningen van de planning: deze bewaar je voor de reis en kan in principe daarna de prullenbak in.
Voor de bemanning een apart lijstje maken denk ik. (kan samen met paspoorten worden overhandigd aan douane indien nodig)

Evaluatie inderdaad aan het einde van de tocht, en alleen iets opschrijven als er een duidelijk en significant aandachtspunt uit voort komt. Je leest de evaluaties toch nooit meer: het meeste moet in het hoofd gaan zitten en niet op papier.
Laatst bewerkt: 21 feb 2015 14:44 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 21 feb 2015 15:31 #599123

Het is volgens mij niet de bedoeling om het op een PC in te vullen.
Maar uit printen en op papier invullen.

Zo las ik het iig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 21 feb 2015 15:38 #599125

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6330
Bas van Dijk schreef :
Het is volgens mij niet de bedoeling om het op een PC in te vullen.
Maar uit printen en op papier invullen.

Zo las ik het iig.

Nu ik het teruglees zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Maar om de data digitaal te hebben zou mijn voorkeur hebben. Zeker voor het berekenen van de verbruikte diesel en om het onderhoud te kunnen terugvinden. Zoeken gaat een stuk sneller in een Excel of database lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 21 feb 2015 15:50 #599129

Palomine schreef :
Ja dat, maar ook alle gepleegde onderhoud met datum gelogd.
Die gegevens zou ik bijhouden in en apart schriftje met tabs daarin voor tuigage, motor, OWS, Electrisch etc. Dan is het veel makkelijker om zaken terug te vinden en ook moeilijker om zaken over het hoofd te zien. Is ook beter om je verzekering te overtuigen van je goede intenties.

Ik gebruik voor mijn Logboek altijd en lintjes schrift met harde kaft en schrijf daarin wat ik nodig vind. Ik gebruikte in het verleden ook altijd een in te vullen tabel die ik in excel gemaakt had, maar in de praktijk eindig je met heel erg veel 'leeg' papier omdat je een pagina per dag gebruikt. Daarbij vind ik die oude logboeken erg saai en kijk ik alleen in terug als ik echt wat weten wil. Mijn logboeken van de laatste paar jaar vind ik leuk om gewoon eens te pakken en dan terug te lezen wat er allemaal vorgevallen is, het is meer een verhaal als een opsomming.

Uiteraard is dit allemaal puur persoonlijk :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 feb 2015 15:55 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 21 feb 2015 15:53 #599130

  • Ameesing
  • Ameesing's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1557
zoiets?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 21 feb 2015 15:59 door Ameesing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 21 feb 2015 16:26 #599142

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6330
Erikdejong schreef :
Palomine schreef :
Ja dat, maar ook alle gepleegde onderhoud met datum gelogd.
Die gegevens zou ik bijhouden in en apart schriftje met tabs daarin voor tuigage, motor, OWS, Electrisch etc. Dan is het veel makkelijker om zaken terug te vinden en ook moeilijker om zaken over het hoofd te zien. Is ook beter om je verzekering te overtuigen van je goede intenties.

Ik gebruik voor mijn Logboek altijd en lintjes schrift met harde kaft en schrijf daarin wat ik nodig vind. Ik gebruikte in het verleden ook altijd een in te vullen tabel die ik in excel gemaakt had, maar in de praktijk eindig je met heel erg veel 'leeg' papier omdat je een pagina per dag gebruikt. Daarbij vind ik die oude logboeken erg saai en kijk ik alleen in terug als ik echt wat weten wil. Mijn logboeken van de laatste paar jaar vind ik leuk om gewoon eens te pakken en dan terug te lezen wat er allemaal vorgevallen is, het is meer een verhaal als een opsomming.

Uiteraard is dit allemaal puur persoonlijk :)

Natuurlijk, is dat allemaal puur persoonlijk Erik, de een leest het liever terug op papier, de ander heeft het liever digitaal. Ik ben van dat laatste, maar ieder zijn eigen voorkeur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 21 feb 2015 16:28 #599143

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6330
Ameesing schreef :
zoiets?

Ja nog zoiets... er is een verschil tussen het loggen van dagtochtjes op het Markermeer en het plotten van zeetochten natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 21 feb 2015 23:19 #599204

Op papier schrijven en dan eens in de zoveel tijd overnemen in excel is natuurlijk ook een optie..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 22 feb 2015 00:29 #599212

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Ik kan in de winkel ook geen goede vinden. Maar ik kan ook zelf geen goede maken:

We hebben hier al verschillende formats gebruikt: kant en klaar boekje, zelf gemaakte indeling, varianten daarop en ik kom tot hetzelfde als erik: de ene tocht is de andere niet en dat leidt tot een geheel andere gewenste indeling per type tocht bij mij. Als ik wel alles in 1 ding zou vatten krijg ik veel wit maar wel tekort aan kolommen.

Van een pinksteroversteekje met opstappers heb ik een andere behoefte dan bij een vakantie. Soms wil ik (bijvoorbeeld tijdens een oversteek tijdens een vakantie) iedere zoveel uur een positie opschrijven. Maar bij andere dagen is tijdens diezelfde vakantie een vertrek- en eindplaats met logstanden en een kort verhaaltje meer dan genoeg.

Volgende stap voor ons is een aantal formats waaruitje kan kiezen. Soort klapper dus: leeg velletje met een bepaalde format uitzoeken en er in stoppen. Maar gewoon een helemaal leeg vel is eigenlijk ook wel lekker.

Gegevens schip etc staan overigens 1 maal voorin en onderhoud doe ik los achterin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 22 feb 2015 02:33 #599221

  • Megatron
  • Megatron's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Het hangt er vanaf hoe ver je wil gaan in je logboek... Het doel moet zijn om de juiste informatie op het juiste moment bij de hand te hebben.

Volgens mij mag je er zeker niet teveel willen insteken en kun je gerust deels digitaal dingen bijhouden. Als je planning, navigatie, onderhoud en belevenissen wil bijhouden in 1 'logboek' dan is het beste nog steeds een schrift.

Ook een leuke is de boordkas. Je wilt je 'officieel' logboek niet op restaurant meenemen om de rekening bij te houden ...

Je kan dan een combinatie maken van een meer 'officieel' logboek met vaste pagina's. Een navigatieblad, een voorgedrukt document waar je een planning mee kan maken, een combinatie van tools op de laptop om nadien wat verhalen, foto's en een gps track bij te houden, een map met onderhoudsfacturen en een todo lijst, ...

Ik dacht trouwens dat het in orde is om bijvoorbeeld een los invulblad te gebruiken en 1 keer per dag dit door 1 persoon over te laten schrijven in het officiƫle logboek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 22 feb 2015 08:47 #599235

  • Goforith
  • Goforith's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 22 feb 2015 08:51 #599236

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
Megatron schreef :
Ik dacht trouwens dat het in orde is om bijvoorbeeld een los invulblad te gebruiken en 1 keer per dag dit door 1 persoon over te laten schrijven in het officiƫle logboek.


Pff, wat een gedoe. Ik ga al vele jaren voor noteren wat belangrijk was in een ringboek. Is inmiddels een lijvig boekwerk geworden. En af en toe leuke literatuur als je eens verwaaid ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 22 feb 2015 10:06 #599251

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Mijn logboek bestaat uit losse A4'tjes in zo'n plastic map met elke A4 in z'n eigen plastic hoesje. In eerste instantie had ik veel te veel invulwerk, en uiteindelijk ziet het er als volgt uit ( 6 tijden per dag per A4.

Bijlage logboek.jpg niet gevonden



De voorzijde van de A4 vul ik iedere 4 uur in. Aan de achter zijde heb ik alle ruimte voor aanvullingen en persoonlijke noten.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 22 feb 2015 10:33 #599270

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Bedankt voor alle reacties, so far.

Wat me op valt is hoe persoonlijk het inderdaad is: zo'n lay out. Dat van dat doorschrijven zonder per dag een heel nieuw vel te gebruiken spreekt me aan. Het is toch een soort kasboek achtig ding eigenlijk.

Het onderhoudsboekje is ook een goeie, maar in mijn ogen inderdaad een apart ding.
Ik zal eens kijken of ik iets kan maken. Het wordt geen excell bestand, want ik wil 'm liefst op papier aan boord hebben. Je kan het format altijd nog overkloppen in Excell, als je een digitale rekenmachine wil hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 22 feb 2015 13:01 #599322

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ook al wil je excel niet gebruiken, het lijkt me toch handigst om het daarin te maken. Je kunt daarin makkelijker met kolommen spelen dan in word.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 22 feb 2015 13:16 #599332

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Wat ik me afvraag is wie schrijft al dit soort gegevens daadwerkelijk op tijdens een trip ? Ik snap ook wel dat het van je vaargebied,weer en andere omstandigheden af hangt maar dan nog. Ben benieuwd wie dit dit zo keurig allemaal bij houdt en ook consequent. :ohmy:

Als ik voor mezelf praat hou ik de luchtdruk,wind richting en kracht bij (bij vertrek en aankomst) en verder nog de vertrekplaats en de bestemming van de trip en dan nog wat tijden om later nog eens terug te kijken, en oh ja, natuurlijk de tripafstand en de totale vakantie afstand nog.
Verder de gebeuurtenissen onderweg en de zeilvoering maar schrijf dat niet in een Excel file maar gewoon in een regelschrift/boek.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 22 feb 2015 14:34 #599357

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
svalk schreef :
Wat ik me afvraag is wie schrijft al dit soort gegevens daadwerkelijk op tijdens een trip ? Ik snap ook wel dat het van je vaargebied,weer en andere omstandigheden af hangt maar dan nog. Ben benieuwd wie dit dit zo keurig allemaal bij houdt en ook consequent. :ohmy:

Als ik voor mezelf praat hou ik de luchtdruk,wind richting en kracht bij (bij vertrek en aankomst) en verder nog de vertrekplaats en de bestemming van de trip en dan nog wat tijden om later nog eens terug te kijken, en oh ja, natuurlijk de tripafstand en de totale vakantie afstand nog.
Verder de gebeuurtenissen onderweg en de zeilvoering maar schrijf dat niet in een Excel file maar gewoon in een regelschrift/boek.

Het is denk ik goed om te kijken (na te denken over) het waarom van het logboek: wat wil je ermee berijken, waarom is het nodig / niet nodig.

Voor een tocht over zee zou ik bijvoorbeeld in ieder geval de positie, kompaskoers en de snelheid in knopen door het water opschrijven: dit om in geval van nood op gegist bestek te kunnen navigeren.

Een ander iets is dat als er iets gebeurd qua (bijna) aanvaring, dat het logboek kan dienen als bewijs.

Nog een functie is om te voorkomen dat je zonder diesel of water zit: de standen opschrijven van de meters is een ritueel aan het begin van een tocht wat daarom nuttig is.

Een goed ingevuld logboek geeft in het geval van een calamiteit in ieder geval de autoriteit de indruk dat de schipper niet een prutser is die zomaar wat doet.

Ook handig voor de douane bij controle zoals ik al heb mogen merken!

Dus in het algemeen ook is het een middel om bewust om te gaan met allerlei facetten die een rol spelen bij het zeilen, en heeft het zeker ook met veiligheid te maken.
Laatst bewerkt: 22 feb 2015 14:36 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 22 feb 2015 20:55 #599486

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Airgead schreef :
svalk schreef :
Wat ik me afvraag is wie schrijft al dit soort gegevens daadwerkelijk op tijdens een trip ? Ik snap ook wel dat het van je vaargebied,weer en andere omstandigheden af hangt maar dan nog. Ben benieuwd wie dit dit zo keurig allemaal bij houdt en ook consequent. :ohmy:

Het is denk ik goed om te kijken (na te denken over) het waarom van het logboek: wat wil je ermee berijken, waarom is het nodig / niet nodig.
..
Een goed ingevuld logboek geeft in het geval van een calamiteit in ieder geval de autoriteit de indruk dat de schipper niet een prutser is die zomaar wat doet.
Op zee is een goed ingevuld logboek onderdeel van goed zeemanschap.Volgerns mij is dat niet vrijblijvend. Alleen de vorm ligt niet strict vast (wel vaste onderdelen).

En inderdaad voor controle (douane) en calamiteiten. Wordt vast niet geleerd bij de theorie van het vaarbewijs. Ik vraag me even af wat de Reeds over het logboek zegt (zit nog steeds in een verhuisdoos ergens onderop de stapel...).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 22 feb 2015 21:02 #599493

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik trek het hebben van een logboek absoluut niet in twijfel maar wat je er nu allemaal in MOET zetten en niet een hoop werk zit te creeeren en het bij blijft houden om het bij te blijven houden. :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 22 feb 2015 21:13 #599502

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Ameesing schreef :
zoiets?
Niet geschikt voor een oversteek:
Van de accuspanning wil je het verloop zien, dus hoeveel je in een paar uur verbruikt hebt. (Zodat je een schatting kunt maken hoelang o.a. je electronische navigatie en je verlichting nog werken.)

Dat was een van de tips die ik meenam na een lezing van een deelnemer van de Transat 650. Ook op een oversteekje naar Engeland vind ik dit niet verkeerd, helemaal als je in shifts vaart zodat ook de andere crew jouw registraties ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 22 feb 2015 21:31 #599507

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
svalk schreef :
Ik trek het hebben van een logboek absoluut niet in twijfel maar wat je er nu allemaal in MOET zetten en niet een hoop werk zit te creeeren en het bij blijft houden om het bij te blijven houden. :ohmy:
Zoals gezegd: volgens mij staan de verplichte onderdelen in de Reeds.

Een volledig ingevuld logboek is eigenlijk vooral nuttig als je op gegist bestek wil kunnen varen. Maar als de log niet is gecallibreerd, wordt een gegist bestek meer gokwerk. Niettemin vind ik het bijhouden van alle info voor een gegist bestek onderdeel van goede navigatie. Te vaak gezien dat electronische navigatie uitvalt.

En zoals genoemd is een deel van het logboek ook handig als je in shifts vaart. Als je afspreekt wat er genoteerd wordt heb je minder problemen bij (na) de overdracht van een shift.

En ja, er zijn tijden dat ik zo kort mogelijk in de kajuit wil zijn. Dan wordt de logboek alleen gevoed met de meest noodzakelijke info. Als je katterig bent is het minutieus bijwerken van een log vrij beroerd ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl