svalk schreef :
Wat ik me afvraag is wie schrijft al dit soort gegevens daadwerkelijk op tijdens een trip ? Ik snap ook wel dat het van je vaargebied,weer en andere omstandigheden af hangt maar dan nog. Ben benieuwd wie dit dit zo keurig allemaal bij houdt en ook consequent.
Als ik voor mezelf praat hou ik de luchtdruk,wind richting en kracht bij (bij vertrek en aankomst) en verder nog de vertrekplaats en de bestemming van de trip en dan nog wat tijden om later nog eens terug te kijken, en oh ja, natuurlijk de tripafstand en de totale vakantie afstand nog.
Verder de gebeuurtenissen onderweg en de zeilvoering maar schrijf dat niet in een Excel file maar gewoon in een regelschrift/boek.
Het is denk ik goed om te kijken (na te denken over) het waarom van het logboek: wat wil je ermee berijken, waarom is het nodig / niet nodig.
Voor een tocht over zee zou ik bijvoorbeeld in ieder geval de positie, kompaskoers en de snelheid in knopen door het water opschrijven: dit om in geval van nood op gegist bestek te kunnen navigeren.
Een ander iets is dat als er iets gebeurd qua (bijna) aanvaring, dat het logboek kan dienen als bewijs.
Nog een functie is om te voorkomen dat je zonder diesel of water zit: de standen opschrijven van de meters is een ritueel aan het begin van een tocht wat daarom nuttig is.
Een goed ingevuld logboek geeft in het geval van een calamiteit in ieder geval de autoriteit de indruk dat de schipper niet een prutser is die zomaar wat doet.
Ook handig voor de douane bij controle zoals ik al heb mogen merken!
Dus in het algemeen ook is het een middel om bewust om te gaan met allerlei facetten die een rol spelen bij het zeilen, en heeft het zeker ook met veiligheid te maken.