het is best wel een lang stuk naar LE, de wind neemt af. Moet je bij 3.5 sog nu de motor aan zetten of niet? Ik besluit door te dobberen. Tegen eind van de middag doemt er weer wat land op, St David en Milford haven. Wat brokjes rots met hier en daar een vuurtoren er op.Krijg een beetje stroom mee, dus stijgt de moraal. Is verder een saai stuk, 2 zeilbootjes en een paar grote jongens. Als ik het Bristol Chanel oversteek valt de wind weg, motor aan. Dolfijnen komen me een goede nachtrust wensen, blijft fascinerend.
De hele nacht pruttelt de motor, en maak ik vele 30 minuten slaapjes. Die lukken prima zelfs met het gedreun van de 2 pitter pitten er 3!
Als de zon op komt een mager windje, grootzeil omhoog als anti wiebel doekje.Ook hier weinig scheepvaart, dus grijpt opa zijn kans om nog wat zeeuiltjes te knappen. Na een warme hap komt er weer land in zicht, en eind van de middag dobber ik tussen LE en de vuurtoren.
Om de bocht staat er wind, maar uit de verkeerde hoek. ook doet de stroom weer onaardig. De wind trekt nog meer aan, dus motor zeilend naar Newlyn.Zie uit naar een lekker maaltje dus nog iets meer gas. Voor de haven de lapjes naar beneden, door de krappe ingang worden de lijntjes door een paar aardige Ieren aangepakt. Mijn laatste pondjes geef ik aan de havenmeester, ik ben blut. de walstroom krijg ik gratis! Bij de Golden Lion kan je goed eten, eerst maar ff wat kilo's tappen. Dat valt tegen, geen automaat. Wel eentje in de supermarkt maar die wil me niets geven. Dus wat chocola gekocht en 50 pond meer afgerekend. Lekker eten in de Pub, na de laatste slablaadjes en rode ui val ik zowat in slaap. Tijd om naar de douche, een bijzondere alhier.De sleutel hangt op 12 meter hoogte, naast de deur van het hoge hokje van de port control.Dan nog 5 minuten naar een douche ergens achteraf, rustig douchen anders komen de tegeltjes je achterna!
Maar voor een pond 15 minuten lekker warm water. Tevreden lig ik weldra te knorren. Ik mag uitslapen, rond 10.00 uur gaat het tij weer richting Lemmer.
Na een lekker nachtje is de nieuwe dag zonnig begonnen, de voorspelling was wind Oost, maar gelukkig is hij West! Dat is beter, 9.30 verlaat ik de haven. De wind is matig dus spi, omhoog, naar beneden,motor aan, motor uit, genaker omhoog, weer naar beneden, het lijkt wel werken!
Rond het middag uur ben ik Lizard point voorbij. De wind trekt wat aan en er kan weer gezeild worden.Ik zit er aan te denken om een nachtje door te zeilen, maar als het begint te schemeren valt de wind weg. Een rustig nachtje spreekt me ook wel aan, in Salcombe vind ik nog een mooring, not for overnighting staat er op. Geen idee wat ze daar mee bedoelen, slaapt prima!
Als de volgende morgen het bootje met de havenmeester langszij komt meld ik dat ik om 01.00 aangekomen ben. Oh, dan kost het niets. Bedankt zeg ik. Als ik net vaar komt er een ander havenbaasje aanvaren, die wil wel afrekenen. Ik heb het al met je collega geregeld meld ik. OK , zuinige hollanders zal hij later wel denken.
De wind is erg matig, beetje motor zeilen.Ik wordt ingehaald door een grote Duitse alu Koopmans
van een metertje of 15, de Geyhound. Is snel uit het zicht. De wind trekt aan, de genaker kan er op. Met tij mee loop in en aantal uren rond 10 sog. Op mijn plotter zie het AIS signaal van de Greyhound, die ben ik ingehaald.Ik besluit de nacht door te varen en Wight links te laten liggen.Het is best wel druk als ik in pikkedonker Wight passeer.AIS is een uitstekend hulpmiddel om te zien waar die grote verlichte kerstbomen nu precies heen varen! Als het licht wordt ben ik ter hoogte van Selsey. Er is geen beroeps vaart in de buurt en op 600 meter aan SB vaart een zeiljacht op de motor met grootzeil om hoog. Ik mag ff liggen, en wordt pas een uur later wakker, oeps timer vergeten.Kop uit het luik, zeiljacht nog aan SB, we zeilen nog 6 sog, ik ga nog een paar tukjes doen, nu wel de timer gezet. Ter hoogte van Brighton heb ik de slaap uit.Het zeiljacht is achterlangs gegaan nar de kust, ik ga naar Beachy head.
Heb daar GSM ontvangst, dus ff wat weerberichten binnen hengelen. De wind wordt Oost, dan is de Franse kust een betere optie dan Dover, en heb ik ook wat meer druk in de zeilen.Wind valt in de loop van de middag weg, dus motor bij. Calais is het doel.Voor Calais is nog een shipping lane, jesus wat een scheepvaart, ik laat er 4 voorgaan, de 5e kan ik zat voor langs. Maar ik ben blij dat ik volgas zijn groene lampje zie. Wat is het druk bij Calais, mij te druk, ook nog een getijde haven. Net als ik uitzoek of ik naar binnen kan is mijn neerhouder beslag los van de mast, 12 6mm popnagels zijn niet sterk genoeg. Mijn 4.75 m1 giek gaat met de ruime wind rare dingen doen. Zeil naar beneden. motor aan, geen Calais, Duinkerken is beter. Ik probeer nieuwe popnagels, maar dat lukt niet.Ik besluit het beslag wat lager te zetten, nieuwe gaten boren, draad tappen ne boutjes erin. Na 2 uur klussen en varen in een betond kanaal ben ik rond 03.00 uur klaar, zeil kan weer omhoog. Een beetje behoorlijk gesloopt meet ik om 05.00 af in Duinkerken. 30 seconden later slaap ik als een kanon!