Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Roompot naar Oostende en terug... solo

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 08:30 #608183

voor een boete moet je eerst iets fout doen
wat was je van plan om fout te doen?

even naar de stroomrichting kijken,en dan vertrekken

eerst een keertje met mooi weer gewoon naar buiten varen met de stroom mee en op de kentering weer terug(dan heb je de eerste zee ervaring al gehad)

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 08:40 #608188

Over veiligheid op zee is al best veel geschreven, en voor de mogelijke douane hoeft je niet bang van te worden als je over de verlangde papieren beschikt.
Wat is je concrete vraag?

Voor wat het weer betreft, is een bezeilde windkracht 4 erg mooi maar je moet ook bestand en voorbereid zijn op een dikke 5.

Solo zeilen is een prachtige beleving, maar begin eraan als je tevoren goed bent uitgerust.
Onderweg kun je, afhankelijk van weer en scheepsvaart, soms korte slaapjes doen van 10 min

gr Johan
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 08:48 #608191

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2290
handmarifoon, gps, goed weer, stroomtabellen, en er gebeurt je niets. post ouddorp standby binnen 20 min zijn ze bij je.
succes en kijk uit voor zeehonden :)
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 09:10 #608198

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Ik ben niet van plan om iets verkeerd te doen hoor :woohoo:
ik las op een blog dat iemand een boete van 125 euro kreeg omdat zijn zeekaart te oud was (of zoiets).
Ik heb de kaart 1801 van 2013. De 1805 en 1807 zijn van 2011, en bijgewerkt tot 2014.
verder heb ik de HP33, een handheld marifoon en een vaste marifoon, een odeo flare, een vlaggenbrief sinds deze maand, een belgische immatriculatie, een algemeen vaarbewijs sinds 2012 en ik wil een rubberbootje meezeulen :P Mijn mr. Gibbs, een Simrad TP10 stuurautomaat, gaat ook mee, en een tablet met GPS software ook (gpsnauticalcharts.com)
Mis ik nog iets?
ik wil uitvaren in Roompot op 2u na HW Hoek v. Holland. Ik schat er, met mijn FS22 langer dan 7u over te doen, dus ga op het einde toch wat stroom tegen hebben.
In 2013 heb ik al eens Stellendam-Roompot gezeild bij heel mooi weer, was een leuke tocht!
In concreto vraag ik me af of het zin heeft om de stromingen in je compaskoersen mee in te rekenen, of niet. Is dergelijke calculatie zinvol? In mn voorbereiding vaar ik zowat van boei naar boei :P
Misschien denk ik gewoon veel te veel na over deze tocht :D
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 09:15 door Krabke. Reden: extra info toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 09:25 #608201

Krabke schreef :
Ik ben niet van plan om iets verkeerd te doen hoor :woohoo:

Misschien denk ik gewoon veel te veel na over deze tocht :D

denk ik ook,gewoon gaan probeer te genieten

wat je aan spullen meezeult is al veel meer dan ik mee mam
toen ik klein was met een roeiboot met de stroom mee en terug met de kentering(op de Westerschelde)om te vissen

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 09:44 #608210

BTW verklaring van de boot?
Dit is niet altijd nodig, hangt van het bouwjaar af na 1992 moet je deze wel hebben meende ik.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 09:45 door Zoetwaterkapitein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 10:49 #608237

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2290
paspoort, eten en drinken, en in oostende lekker aan de mosselen.

Moet lukken!!
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 10:58 #608242

Blauwwinde schreef :
BTW verklaring van de boot?
Dit is niet altijd nodig, hangt van het bouwjaar af na 1992 moet je deze wel hebben meende ik.

Nee , 1985 volgens mij.
Maar in principe heeft elke boot een bewijs nodig dat er ooit BTW voor is betaald.Alleen staat dat uiteraard op de aankooppapieren bij nieuwe boten. Die moet je ook van de verkoper vragen als je een gebruikte boot koopt.
Als je bijv. een boot uit 1975 van buiten de EU importeerd zul je daarom alsnog BTW ( over de betaalde prijs) moeten betalen.

Over de BTW verklaringen lees je trouwens tegenstrijdige berichten. Soms dat die niet meer worden verstrekt , de andere keer dat dat nog steeds zo is.Eigenlijk is het heel simpel.
Voor elke boot binnen de EU moet je kunnen bewijzen dat er ooit BTW is betaald of dat de boot vóór 1985 al in de EU was.

En wat die boete voor een oude kaart betreft.
Het schijnt inderdaad zo te zijn dat een bijgewerkte kaart op Belgische teretoriale wateren verplicht is en dus bij afwezigheid ook beboet kan worden.
In Nederland zijn bijgewerkte kaarten op zich niet verplicht , echter krijg je wel een boete (of erger) als je door een verkeerde of geen kaart een ongeluk veroorzaakt.
Ad
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 11:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 12:34 #608276

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Ik heb enkel een aankoop overeenkomst met de vorige eigenaar. De boot dateert van 1985.

Op mijn route heen heb ik 7 uur stroom mee, ik vaar uit in Roompot 2u na HW H.v.Holland.
ik verwacht een paar uur stroom tegen op het einde.
Op mijn terugweg zal dat dus zowat hetzelfde zijn, of erger, want ik heb dan maar 5u stroom mee.

is er nog iemand die deze tocht al eens gedaan heeft met een 22-voeter, solo?
Vogens de getijdentabellen die ik heb lijken 20 en 21 juni ideaal voor de heenweg.
20e voor het stuk Dintelmond naar Roompot, en dan 21e door naar Oostende.
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 12:37 door Krabke. Reden: typfoutjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 12:41 #608277

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Wat navigatie betreft: zo'n 1801 kaart in de kuip van een 22-voetertje is knap ONhandig :P
ik heb momenteel een tablet met navigatiesoftware van www.gpsnauticalcharts.com.
Nket echt slecht, maar her en der toch 'gaten' in de kaart: stukken wit papier al naargelang de zoomlevel. O.a. de oostzijde van de zeelandbrug is een stuk 'leeg'.
Men raad mij Navionics aan. Die kaart kost mij 55 euro, maar dat is jaarlijks lijkt mij.
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 12:41 #608278

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2290
niet solo maar wel met twee personen in een H-Boot.

Weer is essentieel, en wind richting uiteraard, Je kan altijd bij vlissingen/Breskens naar binnen als je onder langs gaat.

Waarom doe je dat sowieso niet eerst?

maak je er een paar etappes van, Blankenberg is ook gaaf.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 12:53 #608281

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Goed idee. Ik had als uitwijkoptie Zeebrugge als plan B gekozen, Breskens kan idd ook.
hoe zit het trouwens met het kruisen van de 'traffic lane' aan de Westerschelde? Is het daar keidruk?

te denken dat ik daar vroeger, in mn wilde jeugdjaren, eens met een oude Victoire van 7 meter onbezonnen, onvoorbereid, een tochtje gezeild had van Breskens naar Zeebrugge en terug... man, wie weet wat voor risico's ik toen onwetende genomen had :P
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 13:09 #608282

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2290
leven is heel simpel, als je de tonnen lijn aanhoud maar dan net daarbuiten zit je altijd safe, Vervolgens ga ik ervanuit dat je met goed zicht vaart, dan is het een kwestie van opletten bij oversteken, en altijd achterlangs. Voordeel van Marifoon is dat je je kan melden bij Vlissingen en bij Zeebrugge. doe ik ook nog steeds. Je kan dan vragen of er bijzonderheden zijn.

Vlissingen admiraal de Ruiter is leuke haven, Zeebrugge zou ik zelf overslaan en doorvaren naar Blankenberge
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 13:43 #608288

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Yellow Boat schreef :
In Nederland zijn bijgewerkte kaarten op zich niet verplicht , echter krijg je wel een boete (of erger) als je door een verkeerde of geen kaart een ongeluk veroorzaakt.
Ad
Ik ben voor het filmen van een tv serie over de politie onder meer een aantal dagen met de 'waterpolitie' mee geweest op o.a. de Westerschelde.
Daar werd wel degelijk gecontroleerd op de accuraatheid van kaartmateriaal. Of dat een papieren kaart was of een up to date kaartplotter weergave maakte niet uit. Toen een paar tonnetjes bij een reeds enige tijd opgeheven doorgang nog in zijn kaartplotter stonden had de schipper toch een boete aan zijn broek. Dat hij daar niet voer en geen ongelukken veroorzaakte maakte niet uit.
Sneu voor de schipper, want die verkeerde in de veronderstelling dat hij het meest recente kaartmateriaal in zijn nagelnieuwe plotter had...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 22:10 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 16:03 #608324

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Hans V schreef :
Yellow Boat schreef :
In Nederland zijn bijgewerkte kaarten op zich niet verplicht , echter krijg je wel een boete (of erger) als je door een verkeerde of geen kaart een ongeluk veroorzaakt.
Ad
Ik ben voor het filmen van een tv serie over de politie onder meer een aantal dagen met de 'waterpolitie' mee geweest op o.a. de Westerschelde.
Daar werd wel degelijk gecontroleerd op de accuraatheid van kaartmateriaal. Of dat een papieren kaart was of een up to date kaartplotter weergave maakte niet uit. Toen een paar tonnetjes bij een reeds enige tijd opgeheven doorgang nog in zijn kaartplotter stonden had de schipper toch een boete aan zijn broek. Dat hij daar niet voer en geen ongelukken veroorzaakte maakte niet uit.
Sneu voor de schipper, want die verkeerde in de veronderstelling dat hij het meest recente kaartmateriaal in zijn hagelnieuwe plotter had...

Was dat beroeps of pleziervaart?

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 18:03 #608352

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
mrtnm schreef :
Hans V schreef :
Ik ben voor het filmen van een tv serie over de politie onder meer een aantal dagen met de 'waterpolitie' mee geweest op o.a. de Westerschelde.
Daar werd wel degelijk gecontroleerd op de accuraatheid van kaartmateriaal. Of dat een papieren kaart was of een up to date kaartplotter weergave maakte niet uit. Toen een paar tonnetjes bij een reeds enige tijd opgeheven doorgang nog in zijn kaartplotter stonden had de schipper toch een boete aan zijn broek. Dat hij daar niet voer en geen ongelukken veroorzaakte maakte niet uit.
Sneu voor de schipper, want die verkeerde in de veronderstelling dat hij het meest recente kaartmateriaal in zijn hagelnieuwe plotter had...

Was dat beroeps of pleziervaart?

Martijn :)

Het was een luxe motorjacht ergens ten noorden van De Bol richting Breskens. Goedgeluimde opvarenden (60+ jaar) en een schipper die niet wist dat als je een kaartplotter model koopt dat al even op de markt is het in de hardware meegeleverde kaartmateriaal niet altijd tussentijds vernieuwd wordt.

De verbaliserende (jonge) agent was in mijn perceptie (en die van zijn aanwezige collega's) overigens wel erg fanatiek bezig en had het wat mij betreft beter bij een waarschuwing kunnen laten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 18:05 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 18:48 #608361

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ik kan in het BPR geen enkele regel vinden die het hebben van accurate kaarten verplicht. Wel in art 55 van het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990. Is het nu zo dat je alleen op de Westerschelde een boete kan krijgen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 19:10 #608367

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2290
klopt volgens mij alleen voor wegstekende reglement, BPR moet je wel dacht ik overal bij je hebben
happy sailing
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 19:10 door alegria.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 20:59 #608440

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
alegria schreef :
klopt volgens mij alleen voor wegstekende reglement, BPR moet je wel dacht ik overal bij je hebben

Volgens mij is het in Belgie ook verplicht papieren kaartmateriaal te hebben dat up to date is.
Maar misschien kan je dat van iemand lenen ?
Je moet het aan boord hebben, en het moet in orde zijn, je moet het niet gebruiken.

Kijk ook eens na waar je luisterplicht hebt op de westerschelde en op welke kanalen de scheepvaartbegeleiding gebeurd in de verschillende zones die je gaat bevaren.
Vooral aan Zeebrugge zou ik luisteren op het kanaal van Zeebrugge port control. ( VHF-kanaal 71 )
Als je onverhoopt Zeebrugge moet aanlopen, niet vergeten toestemming te vragen aan Zeebrugge port control, voor je de haven invaart. Veel pleziervaart doet het niet, maar het is wel verplicht.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 21:01 #608444

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik heb net m'n 2011 versie vervangen door BPR2015 versie: www.wcikaartennederland.nl/att...politiereglement.pdf
Nadeel is dat 25mb groot is
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 21:02 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 21:09 #608447

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Belgische reglementering:

Politie- en scheepvaartreglement voor de Belgische territoriale zee kusthavens en stranden

Artikel 44 : Elk vaartuig waarop dit besluit van toepassing is,
moet een exemplaar van dit reglement en een bijgewerkte officiële kaart van
de Belgische territoriale zee aan boord hebben.
Deze bepaling is niet van toepassing op vaartuigen bestemd voor strandvermaak
alsook op zeilplanken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 21:19 door Tony2920. Reden: bijvoegen uitleg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 21:15 #608449

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3710
Tony2920 schreef :
Volgens mij is het in Belgie ook verplicht papieren kaartmateriaal te hebben dat up to date is.
Maar misschien kan je dat van iemand lenen ?
Je moet het aan boord hebben, en het moet in orde zijn, je moet het niet gebruiken.
Krabbé had al gepost dat hij een 1801 uit 2013 heeft, en dat is de meest recente. Daar staan Vlissingen, Breskens en alle havens aan de Belgische kust op.

Krabke schreef :
Wat navigatie betreft: zo'n 1801 kaart in de kuip van een 22-voetertje is knap ONhandig :P
Ik heb vorig jaar kleurenkopieën op A3 gemaakt van de 1811, dat is een stuk handzamer. Wel wat dikker papier (160gr) nemen.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 21:20 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 21:21 #608453

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Xiphias schreef :
Tony2920 schreef :
Volgens mij is het in Belgie ook verplicht papieren kaartmateriaal te hebben dat up to date is.
Maar misschien kan je dat van iemand lenen ?
Je moet het aan boord hebben, en het moet in orde zijn, je moet het niet gebruiken.
Krabbé had al gepost dat hij een 1801 uit 2013 heeft, en dat is de meest recente. Daar staan Vlissingen, Breskens en alle havens aan de Belgische kust op.

Krabke schreef :
Wat navigatie betreft: zo'n 1801 kaart in de kuip van een 22-voetertje is knap ONhandig :P
Ik heb vorig jaar kleurenkopieën op A3 gemaakt van de 1811, dat is een stuk handzamer. Wel wat dikker papier (160gr) nemen.

Ja dan moet hij die kaart nu alleen nog helemaal up-to-date-krijgen aan de hand van de BAZ's. Ook zo een rot-klusje, al de wijzigingen opzoeken, en gezien de windparken is er nog wel een en ander aan te passen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 21:23 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 21:39 #608459

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Xiphias schreef :
Tony2920 schreef :
Volgens mij is het in Belgie ook verplicht papieren kaartmateriaal te hebben dat up to date is.
Maar misschien kan je dat van iemand lenen ?
Je moet het aan boord hebben, en het moet in orde zijn, je moet het niet gebruiken.
Krabbé had al gepost dat hij een 1801 uit 2013 heeft, en dat is de meest recente. Daar staan Vlissingen, Breskens en alle havens aan de Belgische kust op.

Krabke schreef :
Wat navigatie betreft: zo'n 1801 kaart in de kuip van een 22-voetertje is knap ONhandig :P
Ik heb vorig jaar kleurenkopieën op A3 gemaakt van de 1811, dat is een stuk handzamer. Wel wat dikker papier (160gr) nemen.

De hydrografische dienst komt in mei met een aantal nieuwe setjes. Even kijken of de Zeeuwse wateren daar ook weer tussen zitten.
Kijk ook even naar de nieuwe uitgaven van NV Verlag. (Die duitser). Mooie boekwerken op A3, open gevouwen dus A2. Heel handzaam en een groter gebied dan de 1800 serie. Ze kosten 50,--, maar dat is inclusief electronische versie voor laptop (2x) en tablet of foon (2x).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roompot naar Oostende en terug... solo 22 mrt 2015 22:56 #608477

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
Blauwwinde schreef :
BTW verklaring van de boot?
Dit is niet altijd nodig, hangt van het bouwjaar af na 1992 moet je deze wel hebben meende ik.
Poster is Belg en heeft een Belgische vlaggenbrief dat geld als bewijs dat de BTW in orde is ,in België is een vlaggenbrief een officieel staatsdocument en wordt verzekering btw enz gecheckt voor aflevering.
Je dient wel België bijgewerkte kaarten van het gebied bij te hebben, en er is uitluisterplicht op de marifoon, er is hierop steeds meer controle.
En wanneer je op de motor een havengeul invaart met nog een zeil erop,hijs dan de omgekeerde driehoek, ook hierop wordt regelmatig bekeurd tegenwoordig.
Gewoon de wetgeving naleven dus, niks mis mee... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl