Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 03 apr 2015 05:35 #612182

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2187
Al die app´s en instrumenten zijn leuk. Toch zullen ze niet helpen als het zo erg begint te waaien dat je gelijk beseft dat zelfs buitenkomen gevaarlijk is, dat het nu de voorbereiding is die telt.
Let wel, die enorme wind zal uit een richting komen die 180° verschilt met de voorspelde zodat je nu plots aan een lij kust ankert. Dat is met Murphy gewoon zo.
Geloof me, dan ben je blij als er twee ijzers op de bodem liggen.
Je kunt dan appen zoveel je wil, ( meer kun je in die gevallen toch niet ) Als dat geweld in een front vóór een storm er aankomt ben je hulpeloos, is enkel het vooral gedane werk bootjesreddend.
Dat werk is puur fysiek. Ankers uitroeien. Kun je zelfs met de beste elektronica of software niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 03 apr 2015 12:47 #612331

  • Nostres
  • Nostres's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
OK. Het is duidelijk dat minimaal twee ankers de voorkeur heeft. Ik heb momenteel een Delta anker. Ik had in het verleden een (zelfgebouwde)Danfort anker. Ik vond m.n. die brede stok er onhandig aan boord. Iemand een suggestie voor een tweede anker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 03 apr 2015 13:20 #612342

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Nostres schreef :
OK. Het is duidelijk dat minimaal twee ankers de voorkeur heeft. Ik heb momenteel een Delta anker. Ik had in het verleden een (zelfgebouwde)Danfort anker. Ik vond m.n. die brede stok er onhandig aan boord. Iemand een suggestie voor een tweede anker.

Het ligt eraan waar je deze wilt gebruiken. Ik heb zelf een Bruce aan het hek hangen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 03 apr 2015 18:34 #612438

Probeer eens een Bügel of Rocna.
Wanneer je toch nieuw moet kopen zou ik zeker geen middelmaat nemen.
Voor een rustgevend, veilig gevoel zou ik wel dat kleine beetje prijsverschil overhebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 03 apr 2015 20:34 #612471

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2187
Als tweede anker word vaak een allu Fortress genomen.

Mijn ervaring is dat de kleinere allu ankers zich niet ingraven. Je kunt net zo goed een blad papier op de zeebodem leggen. Ik heb een FX16 en een FX37.

De Fx16 houd genoeg als hij eenmaal is ingegraven. In veel bodems heeft hij last met ingraven ondanks de mud palms. De 37 graaft zich altijd gelijk in en kan een huis houden.
Ik gebruik dan ook altijd de 37. Een anker is nooit te groot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 04 apr 2015 09:22 #612580

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Al jaren een allu Fortress fx-16 in gebruik.
Een zanderige of modderige bodem werkt dit anker uitstekend.
Zodra er veel planten groeien heeft dit anker door zijn geringe gewicht moeite om zijn vloeien in te graven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 12 juni 2015 20:18 #635228

Deze week weer een anker uitgebroken, schip tegen de oever, verkeerde kant op omver gegaan bij vallend water en bij rijzend water volgelopen.
Met zeer veel 25 liter kannen erin net drijvend kunnen maken.
Het anker is een Danfortachtig model, met aan het eind van de vloeien een stukje heel stijl oplopend. Heb niet direct de naam van dit type anker paraat.

Men ligt nu langszij een onbemand schip aan een steiger met allerlei zware rommel eroverheen te zeulen!!!!!!
Lekker wanneer je als eigenaar weer terug aan boord van je mooie (voorheen glanzende)schip komt.

Het schip naast me heeft vandaag een tweede anker uitgebracht. Naar mijn mening aan een veel te korte lijn.
Het lijkt erop dat ze een tijdje niet aan boord zullen zijn.
Ik ben een beetje bezorgd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 12 juni 2015 21:48 #635248

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Waar vindt dit plaats Saeftinhge?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 12 juni 2015 22:00 #635251

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
ilCigno schreef :
Waar vindt dit plaats Saeftinhge?

Ik lees op het ETAP forum Iberica.

Denk Faro..
Laatst bewerkt: 12 juni 2015 22:03 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 12 juni 2015 22:03 #635252

Wij gebruiken een 35 KG CQR anker met 70 m ketting als hoofdanker en een delta met 40 m loodlijn
Op sommige anker plaatsen mn in de UK moet je 2 ankers gebruiken ivm getij stromingen
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 12 juni 2015 22:13 #635255

Voor serieus ankerwerk vind ik cqr 35 kg veel te weinig bij leeggewicht 20 ton.

Wij gebruiken 50 kg bij leeggewicht 20 ton (tanks vol en beladen tegen de 25 ton) met 10 mm G70 ketting.

Als stormanker hebben we nog een FX125 van Fortress (31 kg alu)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 12 juni 2015 22:57 #635257

Ik ga zelfs zo ver als 80 kg bij een leeg gewicht van 18 ton ;)
(daar moet ik eerlijkheidshalve wel bij bekennen dat het vol gewicht momenteel de 30 ton benaderd :( ...)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 13 juni 2015 08:37 #635288

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Erikdejong schreef :
Ik ga zelfs zo ver als 80 kg bij een leeg gewicht van 18 ton ;)
(daar moet ik eerlijkheidshalve wel bij bekennen dat het vol gewicht momenteel de 30 ton benaderd :( ...)

Kijk aan...stijgende zeespiegel in de gebieden waar jij vaart ook weer verklaard :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 13 juni 2015 09:26 #635298

ilCigno,

De grensrivier tussen Spanje en Portugal.
Zowel het éne als het andere land heeft er niet voldoende autoriteit en een vrij grote groep schepen maakt daar gretig misbruik van. Niet gehinderd door enig inzicht in waar ze mee bezig zijn.

Vrienden van het zelfde sociale niveau worden uitgenodigd om ook daarheen te komen, op de VHF: "Ah go there, you can do wath you want", en dan heb je al snel een kliek lieden die denken te kunnen doen wat hen past.

Soms leidt dat tot nare acties.
Een parkeer terrein met zo´n 40 auto´s, waarvan enkele met de voorruit stukgeslagen, de steen waarmee het gedaan was op de motorkap.
Alle auto´s met het stuur rechts!!!!

Een maand terug een paar BBmotoren gestolen(?) Het heeft niet de verkeerden getroffen is de opinie in een ander sociaal niveau.
Er zijn eerder al "gestolen" motoren aan een anker omhoog gekomen op minder dan 100 meter van de plaats delict.

Dit soort acties vinden altijd aan de Spaanse kant plaats. Portugezen zijn veel minder wraakzuchtig.

Ooit was het een paradijsje in deze rivier.
Nadat Spanje z´n rivieren schoon geveegd heeft en Sheppard in Gibraltar sloot werd het snel minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 15 juni 2015 08:17 #635715

Deze week is er een (eerste?) arrestatie verricht.

Het lijkt erop dat ook Portugal z´n geduld aan ´t verliezen is met dit soort parasieten turisten.

In de delta bij Faro-Olhão schijnt ook een eerste stapje gezet te zijn om ze binnen de lijntjes te krijgen.

Maar het zal nog wel even duren voor het echt geregeld is, regelgeving is hier nog niet zo sterk ontwikkeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 15 juni 2015 15:42 #635809

Afgelopen nacht wakker geworden van sterke dieselgeur.
Tanks en kannen zijn allemaal op het goede peil, geen drupje te ontdekken in de boot.

Er bleek een enorme hoeveelheid diesel rond te drijven.

Vanmorgen lag het 15 meter schip dat gezonken was, 10 cm hoger op ´t water dan gisteravond. Ver boven de geladen waterlijn.
Ik vrees dat er niet alleen water geloosd is.

Wat zou dit voor gevolg hebben in GB, NL of DE?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 15 juni 2015 22:00 #635998

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Een melding/aangifte van een milieudelict.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl