Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 09:30 #611863

  • Nostres
  • Nostres's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Kan iemand me vertellen waarom je wordt aangeraden om 2 ankers te hebben. Uiteraard is het handig om een reserve te hebben als je er een kwijt raakt of dat je achter twee ankers gaat liggen als het echt gaat stormen maar hoe vaak gebeurt dat? Zijn er nog meer of andere redenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 09:33 #611864

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8253
Nostres schreef :
Kan iemand me vertellen waarom je wordt aangeraden om 2 ankers te hebben. Uiteraard is het handig om een reserve te hebben als je er een kwijt raakt of dat je achter twee ankers gaat liggen als het echt gaat stormen maar hoe vaak gebeurt dat? Zijn er nog meer of andere redenen.

Je geeft t antwoord al.

Maar welke eisen heb je t in deze over? Wie stelt die?

En in welk verband?

Het maakt nogal uit of je (ene uiterste) met een optimist op de Loosdrechtse plassen vaart op een zonnige dag, of (andere uiterste) je je aan t voorbereiden bent op een wereldomzeiling en van plan bent Vuurland te bezoeken.
Laatst bewerkt: 02 apr 2015 09:35 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 09:34 #611865

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Omdat je dan niet 1 maar 2 ankers kunt verliezen.
Goed voor de omzet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 09:35 #611866

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Zoek de term vertuien maar op in het cursusboek klein vaarbewijs I + II

Daar is het overigens niet benoemd als een verplichting maar aangemerkt als een advies.

zolang er geen vaarbewijs nodig is voor een boot is volgens het BPR het enige dat verplicht aanwezig moet zijn een naam of kernspreuk op het schip die goed leesbaar is aangebracht

(en officieel ook naam en woonplaats eigenaar, maar die mag ook binnen ergens staan, als het maar goed zichtbaar is, ook vanaf buiten.)
Laatst bewerkt: 02 apr 2015 09:44 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 10:31 #611883

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2187
Wij hebben 5 ankers aan boord. Gebruiken vier ervan regelmatig. Ook nu heb ik drie ankers uit.

De reden : ik lig geankerd in een mooringveld in erg ondiep water. Heb gemiddeld 0,2 meter onder de kiel. Door die drie ankers gedraagt de boot zich alsof hij aan een heel korte mooring ligt, draait in de wind slechts om het puntje van de boegspriet. Er is gewoon niet meer ruimte en diepte.
Waarom maak ik het zo moeilijk :
Ik moet onderhoud doen aan de masten, wilde een ankerplaats waar geen grote golven komen.
Het “Kanaal” tussen Poros eiland en de Peloponnesos is de enige plaats waarde ferry´s en grote mobo´s kalm varen. Op het binnenmeer zelf gaan die kastelen 30 knopen, dat maakt golven waarbij je liever niet boven in de mast hangt. Enkel meter heen en weer zwiepen is wel eens leuk maar van werken komt daarbij niet veel.

Twee ankers is echt het minimum wil je in kleine fjord achtige baaien aanmeren. Eén vóór en één achter.
Moderne ( peperdure ) ankers zijn praktisch idioot proof, toch zijn er vaak situaties dat meerdere ankers nodig zijn.

Let wel, wij ankeren zowat 360 dagen per jaar, en zelfs al ga je eens aan een stadskade heb je nog steeds ankers nodig.
Geankerd op Mediterrane manier ( een anker van boeg of hek en twee landlijnen ) is de kans dat een klojo ankerspagetti maakt groot. Gegarandeerd dat hij de morgen daarop jouw anker omhoog haalt met als gevolg dat je schade krijgt door die kademuur. Vooral in stadshavens leg ik altijd twee ankers. In de spiegel van onze vaste bijboot is daarvoor een ankerrol opgenomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 11:39 #611907

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Tony2920 schreef :
Omdat je dan niet 1 maar 2 ankers kunt verliezen.
Goed voor de omzet.
:laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 11:48 #611911

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Een flinke steen is toch ook een anker ? Meer heb je vaak niet nodig. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 11:59 #611914

svalk schreef :
Een flinke steen is toch ook een anker ? Meer heb je vaak niet nodig. B)

Precies, het gaat om de kilometers ketting B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 12:02 #611916

De reden dat het aangeraden word (niets is verplicht in dit geval), is dat er situaties voorkomen waarbij je je anker moet kappen om snel weg te kunnen. Zonder een backup ben je dan erg beperkt.

Ik ben zelf eens in de situatie geweest waarbij er heel erg veel wind voorspeld werd en ik de kade niet vertrouwde, ik heb toen twee ankers aan 1 ketting verbonden (tandem ankeren) en ben buiten de haven voor anker gegaan in een beschut baaitje. Daar heb ik toen de storm uitgereden, achteraf een goede beslissing want er was een hoop schade aan andere boten in de haven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 12:23 #611921

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik heb buiten ¨de steen¨ook nog 3 verschillende ankers aan boord. Je hebt nu eenmaal ook verschillende ankergronden toch ende hoofdreden is natuurlijk de reden die Erik aangeeft. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 12:48 #611931

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
volgens mij is een hekanker zelfs verplicht :whistle:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 12:51 #611932

Verplicht door wie of wat?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 13:06 #611938

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
Erik
je ziet de :whistle: :whistle: :whistle: toch wel?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 13:07 #611939

het is toch niet de 1e :P
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 13:17 #611941

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
maar serieuzer
en nog niet aangegeven..
een hekanker geeft wel je de mogelijkheid van een "noodrem"
..gelukkig nog niet nodig gehad.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 13:52 #611952

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
svalk schreef :
Een flinke steen is toch ook een anker ? Meer heb je vaak niet nodig. B)

Om te voorkomen dat je ten anker raakt OP een flinke steen heb ik ook 2 ankers. 1 achter direct voor de grijp als hekanker of voor vertuien.

Je hebt niet altijd de mogelijkheid om op tijd te schuilen. Het is me vaker overkomen dat droogliggend het weer een zeer grimmige vorm aan nam met rap toenemende wind. je hebt dan geen keus om met dieper wordend water toch te gaan varen of een beter ankerplek te zoeken.

Ik ben blij met 2 ankers, al gebruik ik het 2e praktisch nooit. Gemoedsrust is veel waard op het water..... ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 15:29 #612001

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18197
Ik heb drie ankers aan boord. Hoofdanker op de ankerrol (CQR), een lichtgewicht alu Fortress als reserve- of hekanker (of in situaties waarin de CQR niet voldoet) en nog een klapankertje om eventueel gieren te dempen en voor de bijboot. Het reserveanker nog nooit nodig gehad, maar ik vindt het geruststellend om aan boord te hebben.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 15:40 #612008

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27699
sy helios schreef :
maar serieuzer
en nog niet aangegeven..
een hekanker geeft wel je de mogelijkheid van een "noodrem"
..gelukkig nog niet nodig gehad.

Inderdaad.

Ik heb in Harlingen wel eens een Duitser zien crashen, die een koninkrijk voor een hekanker zou hebben gegeven..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 15:55 #612009

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik heb één anker aan boord, een alu spade, groot formaat voor mijn bootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 15:59 #612011

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2287
tjempig, is nogal wat heb een anker en dat wordt een delta anker met 12 meter ketting en 30 meter lijn. Dacht dat dat al heel veel was.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 16:11 #612022

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2187
Hangt in de eerste plaats af van wat je met de boot doet. Met m´n eerste boot ( 10 m motorboot ) heb ik nooit geankerd. Ik voer hem wel vaak in het riet.
De huidige boot zie ik allereerst als mijn t´huis. Wel handig dat ik dat huisje gratis overal heen kan brengen. Vandaag ligt de boot midden in de stad, overmorgen in een klein baaitje op een onbewoond eiland.
Mijn veiligheids item nr. 1.
Beter dan om het even welk elektronisch foefje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 16:14 #612026

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2287
dat riet ken ik deed dat veel met een valk toen ik nog jong was.
Je hebt helemaal gelijk, dit jaar wordt het ankeren jaar, willen dat toch maar eens vaker gaan proberen, eerst maar eens op binnenwater ala oosterschelde ed.
en wat die elektronische foefjes heb een anker app op de i-pad, toch ook wel handig
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 18:08 #612072

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18197
alegria schreef :
heb een anker app op de i-pad, toch ook wel handig
Graaft zo'n iPad met die app een beetje snel in?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 18:53 #612079

ilCigno schreef :
alegria schreef :
heb een anker app op de i-pad, toch ook wel handig
Graaft zo'n iPad met die app een beetje snel in?
Nee, je moet erg veel ketting steken.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom 2 ankers volgens veiligheids eisen 02 apr 2015 19:43 #612102

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Wel de juiste ketting(van apple zelf), anders kan je 'em niet aan de micro-usb aansluiten. en dan zinkt tie niet
Laatst bewerkt: 02 apr 2015 19:44 door Scarabee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl