Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Drama bij de Azoren

Re:Drama bij de Azoren 08 mei 2015 12:32 #623263

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Dit soort berichten en voorvallen wekt altijd eeer vragen op.

Verstuurt vanaf een te kleine terrorfoon, type fouten zijn dus standaard
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Drama bij de Azoren 08 mei 2015 13:47 #623296

Vanaf 1:44

Iemand een idee waarom de bemanning van deze boot gehaald wordt!?

Laatst bewerkt: 08 mei 2015 13:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 13:49 #623298

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5296
Het filmpje vanuit de helikopter laat een goed schip zien met een lijn (zeeanker?) achteruit waar weinig mee mis lijkt?
De zee lijkt van boven altijd minder onstuimig.
Ben benieuwd naar verdere info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 14:46 #623323

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
Dit is een Noors schip, een Swan 44, die omgerold is. Bemanning had wat lichte verwondingen, o.m. een gebroken rib. Het Franse schip dat gekapseisd is, is een catamaran, Lagoon 40. Vrouw en zoon wisten het reddingsvlot te bereiken, vader en dochter hebben uren rondgedreven met 1 reddingsvest - de dochter heeft dat uiteindelijk niet overleefd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 14:50 #623325

Tilikum schreef :
Het Franse schip dat gekapseisd is, is een catamaran, Lagoon 40

Kan een catamaran eigenlijk een CE A markering hebben? Lijkt me sterk afhangen van de stuurtechniek tijdens dit soort golven/wind.

Naar verhaal verder...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 15:59 #623344

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Nachtvlinder schreef :
Tilikum schreef :
Het Franse schip dat gekapseisd is, is een catamaran, Lagoon 40

Kan een catamaran eigenlijk een CE A markering hebben? Lijkt me sterk afhangen van de stuurtechniek tijdens dit soort golven/wind.

Naar verhaal verder...

CE geldt uitsluitend in EU gebied. Azoren valt niet onder de EEG. :huh:

Alles kan, CE is maar een papieren norm, die vast niet getest is op de oceaan.
Zee is en blijft zee, met alle risico's, hoe wrang dan ook.
Shit happens.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 16:16 #623349

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Tilikum schreef :
Dit is een Noors schip, een Swan 44, die omgerold is.
Dat heeft-ie mooi overleefd dan, de mast staat er zelfs nog op...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 16:28 #623355

wat gebeurt er nu met de Swan?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 16:33 #623359

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
WADnWIND schreef :

CE geldt uitsluitend in EU gebied. Azoren valt niet onder de EEG. :huh:

De EEG bestaat al een tijdje niet meer. De Azoren behoren tot Portugal, en portugal is gewoon EU lid. Maar goed, voor het langs de EU varen is een CE keur niet nodig natuurlijk (los van wat het keurmerk verder waard is)
Laatst bewerkt: 08 mei 2015 16:34 door Pjetrow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 16:36 #623361

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Azoren vallen buiten de invloedssfeer van de EU, althans voor de douane papieren en BTW wel.

Ontopic maar weer...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 mei 2015 16:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 17:05 #623364

Is een CE- norm nu echt zo bepalend of je het er levend van af brengt, de mens is toch de zwakste schakel?
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 17:51 #623374

Is in principe off-topic hier: ik vroeg me dit af in het kader van het gebeuren met de Cheeky Rafiki, waar zoals bekend de kiel vanaf gevallen is. Bij die boot wordt (vanwege constructieve redenen niet stabiliteitsredenen) in twijfel getrokken of ze haar CE A markering wel zou mogen hebben. Ben (los of CE iets zegt) benieuwd of catamatans uberhaubt aan de A-eissen kunnen voldoen; lijkt me niet namelijk...
Laatst bewerkt: 08 mei 2015 17:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Drama bij de Azoren 08 mei 2015 17:51 #623375

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Nee, natuurlijk niet. Daarom charcheerde ik dat.

Verstuurt vanaf een te kleine terrorfoon, type fouten zijn dus standaard
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Drama bij de Azoren 08 mei 2015 18:02 #623378

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Cats op de kop zijn zeer stabiel .... en hebben een ontsnappingsluik ...

Ergo: alles afsluiten, vlot binnen bewaren, dan gaat het goed.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Drama bij de Azoren 08 mei 2015 18:21 #623381

La Mavare schreef :
Cats op de kop zijn zeer stabiel .... en hebben een ontsnappingsluik ...

Ergo: alles afsluiten, vlot binnen bewaren, dan gaat het goed.
Het schijnt dat deze Cat gezonken is. Vind ik ook niet gek voor zo'n 40 voets drijvend appartement van ik schat 14-15 ton beladen.
CE-A had die wel, net als vele andere multihulls.
Doe mij toch maar een onzinkbare multihull, met of zonder CE.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Drama bij de Azoren 08 mei 2015 18:36 #623385

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
De naam van het Nederlandse jacht is nu ook bekend: Gandul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 19:27 #623403

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
helmsman 38 schreef :
wat gebeurt er nu met de Swan?

Hopen dat ze er een tracker op hebben en weer oppikken? Als de boot goed afgesloten is denk ik die gewoon de storm gaat uitzingen. Als dat drijfanker het blijft houden helemaal.
Mensen worden bang, en dat snap ik heel goed, maar een ding heeft daar geen last van.

Fingers crossed voor de bemanningen van de schepen. Je dochter voor je ogen verliezen, verschrikkelijk toch!
Laatst bewerkt: 08 mei 2015 19:28 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 19:36 #623406

Inderdaad een verschrikkelijk verhaal weer. Ik leef oprecht mee met de betrokkenen.

Maar het rijst direct weer de vraag bij me wat er toch mis is met de schepen of zeilers (of beiden) heden ten dage. De windvlagen waren net over de 50 knopen, dat betekend dat de sustained wind aanzienlijk minder was. De zeeen zien er ook redelijk handelbaar uit op het filmpje vanuit de helicopter. En toch raken er 5 boten in serieuze problemen. Als je de oceaan op wilt/gaat waarom bereid je je dan niet voor op dit soort omstandigheden? Dit moet echt geen probleem zijn om veilig doorheen te komen met je boot met de juiste voorbereidingen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 19:48 #623410

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
@erik, uitgaande van de juiste uitrusting, wat kan je in zo'n situatie meer doen dan zorgen dat je niet te veel zeil hebt staan, en zorgen dat je je boot op de juiste koers tov golven houdt?

Ik zou obv dit filmpje zeggen...lijkt onder controle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 20:13 #623420

Maar ja, als zo'n zware toerbak als die Lagoon400 omkiepert moet het wel heel heftig zijn geweest. Het zijn toch de zeeen die de problemen geven en niet zozeer de wind lijkt mij. Op film en al helemaal vanaf een hoogte lijkt het altijd veel rustiger dan de beleving op zeeniveau. Plus dat dat al een flink aantal uren later gefilmd is dan op het hoogtepunt in de nacht dat de problemen ontstonden. Mischien een ongelukkig toeval van een gebied met elkaar versterkende golven?
Ik weet wel, beste stuurlui staan aan wal, en het is een verschrikkelijk drama als dat ook nog een kinderleven kost, maar als je die reddingsoperatie vanuit de helicopter ziet vraag je je toch af waarom de hele bemanning van boord gehaald wordt. Ik begrijp het commentaar van Erik wel.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 20:52 #623443

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Wat een drama voor de ouders/familie van het overleden meisje. Onze kinderen zijn inmiddels al wat ouder, maar als zeilende vader kost het me weinig moeite me in die man te verplaatsen. Het zal je maar gebeuren. Een geweldige tijd samen met je kinderen verandert plotseling in je ergste nachtmerrie.

Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke verslagen van deze tragische gebeurtenissen. Tot die tijd blijft het vooral speculeren. Het (interessante) filmpje is slechts een moment opname, we weten (nog) niet wat er allemaal is gebeurd bij de verschillende schepen en bemanningen. Naar mijn idee valt er pas echt iets te leren als alle feiten bekend zijn.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 08 mei 2015 22:36 #623480

Ja dat zijn van die gebeurtenissen waar je huiverend naar kijkt. Je kind verliezen is wel het ergste wat je als ouder kan overkomen.

Het filmpje geeft waarschijnlijk niet het ergste weerbeeld weer van wat er was.
Ook het omslaan van een 40 voet cat zal ook niet zomaar gebeuren. Ik denk dat velen te laat afdoende veiligheid maatregelen nemen zoals bv tijdig reven en een stabielere koers nemen als het weer omslaat.

Ik heb al vaak gezien er met teveel zeil en harde wind gevaren wordt. Zij hebben dan de grootste moeite om het schip goed op koers te houden. Vaak wordt een harde wind en bijbehorende golfslag onderschat.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 09 mei 2015 00:05 #623486

Ejob schreef :
@erik, uitgaande van de juiste uitrusting, wat kan je in zo'n situatie meer doen dan zorgen dat je niet te veel zeil hebt staan, en zorgen dat je je boot op de juiste koers tov golven houdt?
Met dat laatste heb je een goed punt, het eerste, uitrusting, niet noodzakelijkerwijs. Bijna alle veiligheidsmiddelen zijn zaken die je nodig hebt als iets fout gaat. Voor mij bestaat een goede voorbereiding/uitrusting uit het voorkomen van problemen in plaats van het beheersen van de poblemen. Reddingsvlotten, EPIRBS, reddingsvesten en wat al niet meer zijn allemaal leuk en aardig, maar het is beter om te voorkomen dat je ze nodig gaat hebben.

Een van de belangrijke zaken is dus dat je boot kapabel moet zijn, en jij de limiten en veiligste opties van je boot kent. Een golf van slechts 1,5 keer de breedte van je boot is instaat om je boot op zijn kop te gooien. Voor veel boten is dat dus al bij 5m golfslag het geval. Als je de golven onder de jusite hoek neemt en de boot de juiste snelheid geeft (is variabel afhankelijk waar je op de golf zit) dan kan een boot van 10m makkelijk en zondr problemen golven van 15m aan, maar dan moet je wel goed weten hoe je boot zich gedraagd en wat de boot wel en niet aankan.

50 knopen is een hoop wind (dat was het maximale volgens de kustwacht), maar zeker niet ongewoon, daar moeten boten en bemanningen gewoon tegen kunnen. Tuurlijk, zaken kunnen fout gaan, maar 5 boten in een storm? dat roept toch een hoop vraagtekens op. Ik was er niet bij, ik wil niet oordelen over de individuele gevallen, en ik vind het echt erg wat er gebeurt is, vooral voor dat jonge meisje. De trend er achter vind ik echter behoorlijk verontrustend.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drama bij de Azoren 09 mei 2015 05:40 #623491

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14999
Mogelijk zijn ze terecht gekomen boven een onderzeese bergketen die daar licht. De diepte gaat daar zeer stijl omhoog van 4000 meter naar punten die "maar" ±200 meter onder het zeeniveau liggen. Dat geeft wat rare golven.
Al zo'n depressie er aankomt is het zaak deze bergketen te vermijden.
Blijft triest dat er een slachtoffer is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Drama bij de Azoren 09 mei 2015 07:28 #623508

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8488
Noballast schreef :
La Mavare schreef :
Cats op de kop zijn zeer stabiel .... en hebben een ontsnappingsluik ...

Ergo: alles afsluiten, vlot binnen bewaren, dan gaat het goed.
Het schijnt dat deze Cat gezonken is. Vind ik ook niet gek voor zo'n 40 voets drijvend appartement van ik schat 14-15 ton beladen.
CE-A had die wel, net als vele andere multihulls.
Doe mij toch maar een onzinkbare multihull, met of zonder CE.

Of een boot zinkt of niet heeft niet alleen met de massa te maken natuurlijk.
Deze cat. had niet mogen zinken, als hij al gezonken is, en niet mogen kapseizen. Vermoedelijk teveel zeil en een ongelukkig manoeuvre tezamen.

Ik kan me als vader niets ergers voorstellen dan urenlang vechten voor het leven van je dochter en haar uiteindelijk toch moeten laten gaan....
De twee hadden blijkbaar maar 1 reddingsvest waar ze zich aan vast trachtten te klampen.
Laatst bewerkt: 09 mei 2015 07:28 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl