Gratis app KNRM helpt watersporters met goede voorbereiding vaartocht
IJmuiden, 18 mei 2015
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) signaleert een afname in ervaring onder watersporters.
Nieuwe watersporters bezitten steeds vaker geen eigen boot, maar huren een schip. Daarmee is de traditionele voorbereiding op een vaarseizoen verdwenen en gaan steeds meer watersporters het water op zonder gedegen voorkennis. De app KNRM Helpt is een alles-in-één hulpmiddel voor vaartochtvoorbereiding, actuele weersinformatie, vaarkaarten en logboeken. En de watersporter die in nood is of assistentie nodig heeft kan met de app direct hulp inroepen.
Het vergroten van de veiligheid op het water en een snelle hulpverlening in geval van nood, zijn de belangrijkste drijfveren achter de ontwikkeling van de app en de website KNRM Helpt. De KNRM stimuleert hiermee een goede en gemakkelijke voorbereiding van vaartochten, omdat het pech- en noodsituaties kan voorkomen.
Met de app start de KNRM tevens een nieuw preventieprogramma “Veilig uit, veilig thuis”. Uit de ervaringen die de KNRM opdoet bij incidenten en hulpverleningen zijn belangrijke lessen getrokken, die doorgegeven worden aan watersporters.
Watersporter van de toekomst
Nieuwe watersporters komen minder dan vroeger uit echte watersportgezinnen. Steeds minder mensen bezitten een pleziervaartuig, maar huren een schip voor een vakantie of een weekend. Daardoor zijn de watersporters van de toekomst minder met hun schip bezig en krijgen steeds minder kinderen het varen met de paplepel ingegoten. De KNRM speelt daarop in door informatie en hulpmiddelen te bieden, die bijdragen aan vaarplezier, veiligheid en kennis.
Alles-in-één app voor veiligheid
De app KNRM Helpt biedt watersporters een hulpmiddel waarmee zij zich gaandeweg bewust worden van een goede voorbereiding. De app vereenvoudigt het gebruik van weer- en waterinformatie en het maken van een vaarplan voorafgaande aan vaartochten. Met de geboden actuele nautische kaarten kan de watersporter zijn vaartocht volgen en in een logboek bewaren. In de bijbehorende website kunnen eigen checklists worden gemaakt en vaartochten worden teruggekeken. Gebruikers van de app worden geregeld op de hoogte gehouden van alle mogelijkheden en vernieuwingen van de app.
Snelle hulpverlening
De KNRM zet tevens in op verbetering van de hulpverlening op het water door ook zelf direct bereikbaar te zijn voor niet spoedeisende hulpvragen op het water, binnen haar werkgebied. Vanuit de app kan de watersporter tijdens een vaartocht hulp vragen in geval van nood of bij minder spoedeisende gevallen. Daarvoor heeft de KNRM een eigen alarmcentrale ingericht, die de niet spoedeisende hulpvragen kan afwikkelen in het werkgebied van de KNRM.
Omdat de gegevens van het schip bij registratie van de app worden vastgelegd, beschikt de KNRM in geval van nood of assistentie direct over de positie van de hulpvrager, de scheepsnaam, het aantal opvarenden en eventuele thuisblijvers. Dit kan hulpverlening enorm bespoedigen.
1500 hulpvragen per jaar
De app KNRM Helpt is bestemd voor de Noordzee en de ruime binnenwateren, zoals IJsselmeer, Randmeren, Waddenzee en Zeeuwse wateren, waar de 45 KNRM reddingstations gevestigd zijn. Ieder jaar doen watersporters zo’n 1.500 keer een beroep op hulp van de KNRM. Soms vanwege levensbedreigende situaties, zoals een man-over-boord, maar vaak voor kleiner ongemak, dat met goede voorbereiding of onderhoud aan het schip te voorkomen was geweest.
De app is beschikbaar in de App Store van Apple en in de Play Store van Google en is gemaakt voor gebruik in smartphones met die besturingssystemen. Aan de app is een website gekoppeld, waarin gebruikers van de app hun gegevens kunnen beheren. Informatie en downloads zijn te vinden op
www.knrm.nl/helpt
Ook nog een korte video over de App:
www.knrm.nl/service/nieuws/gra...vaartocht-64a5adb2b5