HPV schreef :
als dat als gevaarlijk wordt betiteld dan moet je je voorstellen dat het een apparaatje is wat ca 500 gram weegt en een fijne slijpgroef maakt. soort veredelde dremel. zeker geen haakse slijper uit de bouwmarkt maar iets dat met 1 hand gewoon onder controle is. voor zover er iets onder controle kan zijn als een mast plat ligt. Diverse masten uit t water moeten trekken maar altijd op het ijsselmeer en formaat kwarttonner, maar op zee en een dikke paal mag je blij zijn als je iets hebt dat je met 1 hand kunt bedienen want je wordt echt van een mastloze boot afgesmeten als je je niet vasthoudt
my 2 cts
Ik zie hier toch gebrek aan realiteits-besef.
Als je mast er af gaat onder erbarmelijke omstandigheden maak je niks klaar, niet met een schaar en zeker nooit met een slijptol of schijf.
Als je überhaupt al een slijpschijf(je) wilt gebruiken, kan je er op rekenen dat deze breekt i.v.m. bewegen. Met 1 hand hou je het zeker nooit heel.
Gewoon de nijptang van YellowSub is dan nog het beste om de borgringen en pennetjes te verwijderen.
Nu heb ik relatief veel vaker met masten overboord te maken dan de meesten hier, zelfs op de reddingboot proberen we eerst te demonteren, pas als dat niet kan omdat er b.v. enorme buigspanning op ROD verstaging staat, gaan we denken over knippen met, tegenwoordig, een hydraulische schaar. Echter blijken de messen hiervan slecht bestand tegen RODrigging