Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilplanning indien grote delen onbezeild zijn.

Zeilplanning indien grote delen onbezeild zijn. 23 juni 2015 06:12 #638162

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Beste zeilers,

De planning is gemaakt op papier.
dag 1 -> Roompot - Nieuwpoort
dag 2 -> Nieuwpoort - Ramsgate
en dan liefst nog terug ;)

(4 dagen voorzien))

Nu op papier allemaal dik in orde, maar het is natuurlijk afwachten.
Stel 2 dagen westen wind? Dat is een groot stuk tegen de wind in hakken.

Laatst een cursus planning gevolgd, daar zei de instructeur het volgende:
Moderne zeilboten worden gebouwd om ruime koersen te varen. Dus destination aanpassen, het juiste moment afwachten of thuis blijven indien onbezeild.
Dat vond ik nogal kort door de bocht.
Als je tijd genoeg hebt kan je altijd wachten op het juiste moment, maar in deze situatie zit ik spijtig genoeg niet.

Hoe pakken jullie zoiets aan?
Al zo grote tochten hoog aan de wind of zelf kruisend gemaakt?
Of toch maar afblazen dan?

Graag jullie advies!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilplanning indien grote delen onbezeild zijn. 23 juni 2015 06:32 #638165

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Het motto "a gentleman never sails upwind" is mooi als je alle tijd hebt.
Maar er is toch niets op tegen om te kruizen als je je bestemming wilt bereiken. Het duurt alleen langer en is misschien wat minder comfortabel.

Mijn (moderne) boot is juist veel geschikter om aan de wind te varen dan mijn vorige (een hoogaars, platbodem).
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilplanning indien grote delen onbezeild zijn. 23 juni 2015 06:35 #638166

Lijkt me ook kort door de bocht....
kwestie van je polair kennen, corrigeren voor stroom, kan je toch prima inschatten hoe lang je er over doet?

Groet<
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilplanning indien grote delen onbezeild zijn. 23 juni 2015 06:39 #638167

Puur kijkend naar de route lijkt me het aantal dagen aan de krappe kant. Met een gemiddelde snelheid van 5-6 knopen is Roompot - Nieuwpoort 6 -7 uur zeilen. Nieuwpoort - Ramsgate is ong. 14 uur. Dat zijn al 2 volle dagen. 1 dag tegenslag qua windkracht of richting en je schema zal niet meer te halen zijn.

Wel een leuke tocht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilplanning indien grote delen onbezeild zijn. 23 juni 2015 06:40 #638168

  • Karick
  • Karick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
De echt recente boten met een zeer ruime en brede kuip zijn misschien (een beetje) minder in het opkruisen dan de iets minder jonge en slankere boten, maar volgens mij zal de beperking eerder van de kant van de bemanning komen. Hoe ervaren en fit is die. Kan die ook fit blijven met meer wind want aan de wind kan het op zee erg vermoeiend 'hakken' worden. Maar ook hier kan de schipper wat aan doen door niet echt aan de wind te gaan varen maar te kiezen voor snelheid en iets minder scherp te gaan. Meestal levert dat ook een iets rustigere koers op. Last but not least speelt de richting van het tij op de geplande trajecten ook een belangrijke rol in het kiezen van het juiste rak.
Ik sluit me ook aan bij de bemerking van Niels dat je tijd erg beperkt is. Met 4 dagen (2 heen en 2 terug) is er geen marge om verrassingen (leuke of minder leuke) op te vangen.
Laatst bewerkt: 23 juni 2015 06:54 door Karick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilplanning indien grote delen onbezeild zijn. 23 juni 2015 06:46 #638170

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
"Moderne zeilboten worden gebouwd om ruime koersen te varen." is natuurlijk een beetje kort door de bocht.

Feit is dat veel moderne schepen zijn gebouwd met een steile neus en een brede kont (vaak met dubbele roeren). Die schepen zijn gebouwd voor ruimere koersen. Denk bij de moderne boten daarbij aan de moderne lijn van de Bavaria's en de Hanze's.

De foto van taan doet me meer deken aan een klassieke Breehorn dan aan een modern schip. Kenmerken van de Breehorn zijn de klassieke lijnen, schuine boeg en een smalle kont. Minder snel op ruime koersen, maar wel oerdegelijk. Voor het 'hakken' heb ik liever zo'n klassieke vorm dan zo'n modern schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilplanning indien grote delen onbezeild zijn. 23 juni 2015 07:30 #638180

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
bape schreef :
Beste zeilers,


Hoe pakken jullie zoiets aan?
Al zo grote tochten hoog aan de wind of zelf kruisend gemaakt?
Of toch maar afblazen dan?

Graag jullie advies!
Wij zijn gegaan. 180 mijl hemelsbreed, kostte ons bijna drie dagen.

Je moet er geduld voor hebben, wij hebben ons best vermaakt. Maar wij zijn ook van die zeilhippies, 'gaan waar de wind ons heen brengt' en meer van dat soort romantische zooi :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilplanning indien grote delen onbezeild zijn. 23 juni 2015 08:41 #638201

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Spijtig genoeg zit ik niet in zo'n situatie dat ik tijd genoeg heb.
Maar ik ge me erdoor de pret niet te laten ontnemen :)

Desnoods vaar ik de andere richting uit, als we maar 4 dagen kunnen zeilen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilplanning indien grote delen onbezeild zijn. 23 juni 2015 09:10 #638204

je moet ook altijd weer terug. de kans dat je twee keer wind mee hebt is niet groot .
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilplanning indien grote delen onbezeild zijn. 23 juni 2015 10:26 #638234

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8253
En ik zou de ambitie van t plan aanpassen. Dit is wel heel ferm. Ik weet niet wie je bemanning is. Ik zou zeggen: hou t LEUK. ZEKER als je maat/partner niet specifiek voor t zeilen zelf meekomt.

Met tegenwind, is de weg gewoon 1,5 keer zo lang. Dat wil zeggen dat, afhankelijk van je boot en de omstandigheden, je VMG terug gaat naar ongeveer 3-4 knopen. Hoewel mijn boot met een beetje wind zo 6 knopen loopt, plan ik de tochten op 4,5 tot 5 max. Het moet niet tegenvallen als je met zijn allen doodmoe en kotsend in het gangboord hangt (ik chargeer, maar je snapt wat ik bedoel). Bovendien wordt je ook door golfslag nog flink teruggezet.

Als de windrichting stabiel is, zou ik de aan de windse rakken op de heenweg nemen. Je komt makkelijker terug. Hoewel: echt pal voor de wind varen brengt ook zo zijn uitdagingen met zich mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilplanning indien grote delen onbezeild zijn. 23 juni 2015 18:04 #638415

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Joop66 schreef :
En ik zou de ambitie van t plan aanpassen. Dit is wel heel ferm. Ik weet niet wie je bemanning is. Ik zou zeggen: hou t LEUK. ZEKER als je maat/partner niet specifiek voor t zeilen zelf meekomt.

Met tegenwind, is de weg gewoon 1,5 keer zo lang. Dat wil zeggen dat, afhankelijk van je boot en de omstandigheden, je VMG terug gaat naar ongeveer 3-4 knopen. Hoewel mijn boot met een beetje wind zo 6 knopen loopt, plan ik de tochten op 4,5 tot 5 max. Het moet niet tegenvallen als je met zijn allen doodmoe en kotsend in het gangboord hangt (ik chargeer, maar je snapt wat ik bedoel). Bovendien wordt je ook door golfslag nog flink teruggezet.

Als de windrichting stabiel is, zou ik de aan de windse rakken op de heenweg nemen. Je komt makkelijker terug. Hoewel: echt pal voor de wind varen brengt ook zo zijn
uitdagingen met zich mee.
Je kunt ook gewoon een koers Harwich of Dover aanhouden.
Niet opkruisen, ca. dezelfde afstand.

Nadeel is wel dat de havens iets lastiger zijn en dat je waarschijnlijk nog je koers moet aanpassen op TSS en windparken (met name die rotonde voor Harwich).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl