Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: dieselverbruik in zeegang?

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 11:06 #639501

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Hoewel de zeetrip nog niet gepland is vraag ik mij toch af: Gebruikt een dieselmotor significant meer in zeegang?

Mijn motor gebruikt bij zo'n 5,5kts snelheid iets minder als een liter/uur. Dat is op binnenwater met beperkte golfslag. Maar, op zee ligt dat anders natuurlijk. Is er een schatting te maken van het maximale verbruik bij slechte omstandigheden, zeg flinke wind en golven tegen?

Het gaat in mijn geval om een verder goed lopende Volvo Penta MD7A. 13 pk.
Ik wil het weten ivm met een keertje oversteken naar Engeland. Tank kan 26 ltr in. Zou theoretisch genoeg moeten zijn voor een enkele reis. Nog eens zo iets in de jerrycan en het moet altijd goed gaan . Toch?

En ja, slimmerikken: uitgangspunt is uiteraard zeilen en twee ltr zou genoeg moeten zijn. ☺☺ ;)
Laatst bewerkt: 28 juni 2015 11:08 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 11:16 #639508

met flinke wind en golven ga je 2 kts langzamer, denk ik zo, en het verbruik blijft gelijk.
Dus de liters per uur blijven gelijk ;-)
Alleen, de uren duren langer... of zoiets, ik bedoel korter.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 juni 2015 11:17 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 11:26 #639512

ofwel, je gebruikt meer brandstof per afgelegde (zee)mijl ;)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 11:28 #639514

Hou er rekening mee dat je tank niet helemaal leeg vaart want dan he b je lucht endat wil je niet dus theoretisch heb je maar 20 liter. Ik zelf heb altijd 2x10 ltr extra mee. En wat het verbruik betreft dit blijft gelijk naar mijn inziens want pet liter diesel wordt er een bepaald vermogen geleverd alleen kan je snelheid minder zijn door golfslag.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 12:09 #639528

Hurley Ruud schreef :
Hou er rekening mee dat je tank niet helemaal leeg vaart want dan he b je lucht endat wil je niet dus theoretisch heb je maar 20 liter. Ik zelf heb altijd 2x10 ltr extra mee. En wat het verbruik betreft dit blijft gelijk naar mijn inziens want pet liter diesel wordt er een bepaald vermogen geleverd alleen kan je snelheid minder zijn door golfslag.

Dat klopt niet helemaal want alleen op het kruispunt van de motorcurve en de benodigd vermogenscurve is het verbruik altijd gelijk bij hetzelfde toerental.
Daaronder verbruikt een motor altijd minder dan volgens de verbruikscurve omdat de motor dan niet het beschikbaar vermogen levert wat bij een bepaald toerental hoort.
Dat komt omdat het benodigde vermogen om een boot op een bepaalde snelheid te krijgen niet lineair maar meer dan kwadratisch oploopt (to de rompsnelheid) en de vermogenscurve van de motor iets minder dan lineair.
Hoe de motorcurve en verbruikscurve van een MD7A lopen kun je op het plaatje zien.Let op, verbruik is in gram/hr Pk (rechter as) dus even gram in liter(= /800) omrekenen.
Is al eerder het e.e.a. over geschreven in dit forum , vooral bij het berekenen van een juiste schroef.
In jouw geval kan het dus best zijn, sterker is wel zeker dat ook bij een constant toerental de motor meer gaat verbruiken bij zeegang dan bij vlak water.
Ga je proberen dezelfde snelheid te houden zul je ook meer toeren moeten maken en gaat het benodigd vermogen , dus verbruik nog meer omhoog.
Maar dat is allemaal een vrij complexe materie . Meer verbruiken zul je echter zeker.Reken maar op minstens 2 liter/uur , mogelijk zelfs 2,5.Bij maximaal toeren en vermogen zelfs tot 3 liter/uur volgens de curves. :ohmy:

Overigens is een 20 of 25 liter tank wel erg klein voor een 13 pk motor en gebruik ook bij langere tochten , zeker op zee.
Zou eigenlijk eerder 50 liter moeten zijn want bijvullen op zee is ook niet altijd fijn.
Ad

Laatst bewerkt: 28 juni 2015 12:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 12:21 #639532

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
:blush: :blush: :blush: hahaha, dat had ik natuurlijk zelf ook kunnen bedenken. Dom.

Maar, laat ik de vraag iets anders stellen: stel ik wil ondanks de tegenwind toch aan 5kts komen (drempel voor de getijdehaven of zo iets). Dus; meer gas d'r op.

Stel: ik geef nu ongeveer 3/4 gas ipv half gas. Wat gaat dat betekenen goor het verbruik? Is dat net zo'n simpele rekensom? 1/2gas = 1ltr. Dan zou 3/4 gas een verbruik geven van 1,5ltr? Of gaat die rekensom niet op?

Overigens goeie opmerking over 20ltr ipv 26ltr. Schommelen geeft zomaar luchtbellen inderdaad. Nu zit mijn tank wel hoger dan de filters en motor, maar toch. Je wil het niet meemaken.

Edit: mijn post kruist die van Ad.
Laatst bewerkt: 28 juni 2015 12:22 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 12:27 #639535

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
Pure praktijk ervaring. Op zee 50% meer brandstof gebruik. Terwijl ik zelden tegen de wind in motor. Immers er is wind :). Als de wind wegvalt is er vaak nog voldoende rest deining om het verbruik flink hoger te maken. Verder pleegt de dynamo dan vaak ook harder te moeten werken om de accus's bij te laden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 12:37 #639539

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Dank je Ad, dat is een helder antwoord. Niet een beetje meer, maar zomaar het (3)dubbele.

Je hebt gelijk met die tank grootte hoor. Er zat ook een 60ltr tank in oorspronkelijk, maar die ene enkele keer dat ik op zee kom voor een dergelijke afstand weegt niet op. Mocht ik een rondje Helgoland overwegen of zo iets kan de tank altijd weer terug ingebouwd. Ik heb reservekannetjes waar je een lange slang aan kan knopen. Dat scheelt, want dan kan je in de kuip blijven. Maar goed, je wil er allemaal niet op gokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 13:15 #639547

koko schreef :
:
Stel: ik geef nu ongeveer 3/4 gas ipv half gas. Wat gaat dat betekenen goor het verbruik? Is dat net zo'n simpele rekensom? 1/2gas = 1ltr. Dan zou 3/4 gas een verbruik geven van 1,5ltr? Of gaat die rekensom niet op?

Nee dus , zo simpel is het niet.
Om dat uit te kunnen rekenen zou ik alle gegevens van je schip moeten hebben en de gegevens van de schroef , dan is het wel uit te rekenen.
Heb ik voor mijn eigen boot ook ooit gedaan en blijkt , wonder boven wonder heel aardig te kloppen. :woohoo:
In feite is je gashandel niks anders dan de instelling van het toerental.
Is half gas bijv. 1500 toeren dan zal vol gas 3000 toeren zijn.
De hoeveelheid brandstof wordt daar echter niet door geregeld , dat doet de regulateur of , Engels, governor.
Die houdt je toerental altijd conform de gaskhandelinstelling constant doro meer of minder diesel te laten inspuiten.
Aangezien je niet weet hoe de vermogenscurve/propelelrcurve loopt die bij jouw boot hoort kun je weinig zeggen over het meerverbruik , behalve dat het een stuk meer zal zijn. :(
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 13:18 #639548

3Noreen schreef :
Verder pleegt de dynamo dan vaak ook harder te moeten werken om de accus's bij te laden.

Die invloed zal wel meevallen als je tenminste een standaard alternator hebt.
Bijv. een 50 Ampere alternator kost dus ongeveer 0,7KW aandrijfvermogen wat bij bijv. een 13pk motor bij vol vermogen dik 5% is en bij half vermogen 10% en ongeveer evenredig daarmee meer dieselverbruik.
Ad
Ps. Ik heb even een plaatje gemaakt van het maximale dieselgebruik ., afhankelijk van het toerental.
Uiteraard geldt dat alleen als je de motor niet gaat overbelasten maar dat zie je wel aan de rook... :ohmy:

Laatst bewerkt: 28 juni 2015 13:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 14:50 #639564

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
Yellow Boat schreef :
3Noreen schreef :
Verder pleegt de dynamo dan vaak ook harder te moeten werken om de accus's bij te laden.

Die invloed zal wel meevallen als je tenminste een standaard alternator hebt.
Bijv. een 50 Ampere alternator kost dus ongeveer 0,7KW aandrijfvermogen wat bij bijv. een 13pk motor bij vol vermogen dik 5% is en bij half vermogen 10% en ongeveer evenredig daarmee meer dieselverbruik.
Ad

Zal best. Lees het verhaal van H.d.Velde maar na over zijn tocht met de Zeeman, waar de diesel voor het laden toch meer brandstof nam dan gepland. Gewoon praktijk, nix bijzonders.
Maar tussen hakjes waar koop jij die alternator en V snaar met 100% rendement ? Die wil ik ook wel.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 15:27 #639574

Bij 100%.com
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 15:50 #639579

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Yellow Boat schreef :
3Noreen schreef :
Verder pleegt de dynamo dan vaak ook harder te moeten werken om de accus's bij te laden.

Die invloed zal wel meevallen als je tenminste een standaard alternator hebt.
Bijv. een 50 Ampere alternator kost dus ongeveer 0,7KW aandrijfvermogen wat bij bijv. een 13pk motor bij vol vermogen dik 5% is en bij half vermogen 10% en ongeveer evenredig daarmee meer dieselverbruik.
Ad
Ps. Ik heb even een plaatje gemaakt van het maximale dieselgebruik ., afhankelijk van het toerental.
Uiteraard geldt dat alleen als je de motor niet gaat overbelasten maar dat zie je wel aan de rook... :ohmy:


Super, dat plaatje. Een heel stuk overzichtelijker dan het grafiekje van Volvo zelf. Bedankt!
Ik zal eens nauwkeurig de toerentallen noteren, want ik kom zeker onder een liter per uur uit. Terwijl we er best regelmatig voor kiezen de motor aan te slingeren tot aan de hollandse brug (zomaar 2 uurtjes varen). Dan houden we toch wel zo'n 5,5 kts aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 15:51 #639580

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
Kiss.
mijn idee altijd zorgen dat je de oversteek op de tor kan doen. reken 2l/uur dus zorgen voor 50 liter aan boord. Er zijn er al genoeg binnen gegehaald met te weinig sap. vraag Roos maar
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 15:57 #639581

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
sy helios schreef :
Kiss.
mijn idee altijd zorgen dat je de oversteek op de tor kan doen. reken 2l/uur dus zorgen voor 50 liter aan boord. Er zijn er al genoeg binnen gegehaald met te weinig sap. vraag Roos maar

Beide uitgangspunten lagen inderdaad ten grondslag aan de vraag. Kan me ook voorstellen de het je zomaar overkomt als je geen rekening hebt gehouden met het extra verbruik door de andere omstandigheden. Daar wilde ik graag helderheid over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 28 juni 2015 16:54 #639612

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
Baasklusje schreef :
Bij 100%.com

Handig om zo'n adres te hebben. Kan ik daar ook een schroef kopen die een dergelijke verbruik grafiek geeft ? Natuurlijk ook met bij elk toerental 100% rendement.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 29 juni 2015 08:19 #639808

koko schreef :

Ik zal eens nauwkeurig de toerentallen noteren, want ik kom zeker onder een liter per uur uit. Terwijl we er best regelmatig voor kiezen de motor aan te slingeren tot aan de hollandse brug (zomaar 2 uurtjes varen). Dan houden we toch wel zo'n 5,5 kts aan.

Het punt is dat ik niet weet wat je rompsnelheid is. Maar 5,5 knopen met één liter per uur of minder bij een MD7A acht ik bijna onmogelijk tenzij je een lichte en lange boot hebt.
Voorbeeldje: mijn boot ( 8 metr lengte en 6,7 meter waterlijn en 3 ton gewicht) verbruikt bij 5,5 knopen ca. 1,8-2 liter per uur met een 11 pk motor.En dat klopt opvallend mooi met het theoretische verbruik.
Daarom , wat voor boot heb je eigenlijk?
Dan kan ik wel eens een theoretisch plaatje maken van verbruik afhankelijk van snelheid (bij glad water).
Daaruit volgen dan de minimum verbruiken die alleen meer kunnen worden , afhankelijk van bijv. schroefefficientie en staat/vorm onderwaterschip.
Ad

ps. Uiteraard heeft een alternator maar een efficientie van zo'n 60% maar daar ging het niet om, alleen om aan te geven dat een alternator niet zo bar veel motorvermogen vraagt.Mar je mag de geschatte waarden best met 1,6 vermenigvuldigen hoor :P
Laatst bewerkt: 29 juni 2015 08:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 29 juni 2015 08:31 #639810

sy helios schreef :
Kiss.
mijn idee altijd zorgen dat je de oversteek op de tor kan doen. reken 2l/uur dus zorgen voor 50 liter aan boord. Er zijn er al genoeg binnen gegehaald met te weinig sap. vraag Roos maar
.
ik had genoeg sap aan boord hoor, het zat alleen niet in de juiste tank :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 29 juni 2015 08:44 #639816

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5342
Ik zou rekenen met verbruik per uur bij bepaald toerental. Bij een toerental zal het verbruik altijd min of meer zelfde zijn. Ook met storm tegen, alleen de snelheid zal drastisch verminderen.

Dan omrekenen naar de mindere snelheid, geschat of geconstateerd.

Op vlak water of windje 7 op zee scheelt al gauw de halve snelheid denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 29 juni 2015 09:06 #639826

Waterblok schreef :
Ik zou rekenen met verbruik per uur bij bepaald toerental. Bij een toerental zal het verbruik altijd min of meer zelfde zijn. Ook met storm tegen, alleen de snelheid zal drastisch verminderen.

Dat is nou juist niet het geval , behalve als je met het toerental precies op het kruispunt van de schroefcurve met de motorcurve zit.
Hier bijv. het plaatje met de schroefcurves voor verschillende schroeven en de motorcurve van mijn boot.
Zit je onder dat punt , dan zal de motor altijd minder verbruiken(benodigd vermogen en dus verbruik loopt net zo als de schroefcurve) dan volgens de verbruikscurve die ik eerder heb geplaatst.
Ga je dan tegen golven of wind in varen zal de regulateur meer diesel laten inspuiten om het toerental te houden en gaat dus het verbruik omhoog bij datzelfde toerental.
Dat komt gewoon omdat een boot onder het genoemde kruispunt altijd behoorlijk onderbelast wordt omdat de weerstand door het water ongeveer kwadratisch omlaag gaat.
Ad

Laatst bewerkt: 29 juni 2015 09:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 29 juni 2015 09:06 #639827

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Wanneer je een auto hebt met een verbruiksmeter moet je eens naar het verbruik kijken wanneer je wind mee hebt of wind tegen terwijl je dezelfde snelheid ,dus met hetzelfde toerental, rijdt. Je ziet dan een behoorlijk verschil.
Dit gaat dus ook op bij je boot wanneer je wind en/of zeegang tegen hebt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 juni 2015 09:08 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 29 juni 2015 09:43 #639845

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8322
Baasklusje schreef :
Bij 100%.com

Hebben zelfs een Nederlandse vestiging:

www.100p.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 29 juni 2015 09:50 #639851

douwe schreef :
Wanneer je een auto hebt met een verbruiksmeter moet je eens naar het verbruik kijken wanneer je wind mee hebt of wind tegen terwijl je dezelfde snelheid ,dus met hetzelfde toerental, rijdt. Je ziet dan een behoorlijk verschil.
Dit gaat dus ook op bij je boot wanneer je wind en/of zeegang tegen hebt.

Klopt bijna, alleen zul je bij een boot toch je toerental moeten opvoeren om dezelfde snelheid te houden. Dat komt omdat een auto een (hopelijk) vaste verbinding heeft met de weg en een boot via de schroef een meer of minder "slippende" verbinding.
Vergelijk maar een aangelegde boot met een stilstaande auto.
Bij de een kun je wel de schroef laten draaien , bij de ander niet de wielen ( behalve dan voor een burnout :laugh: ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 29 juni 2015 10:06 #639858

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8322
Bij dit alles is het goed om in de gaten te houden dat het gashendel, niet het "gas"hendel is, maar een toerental-hendel. Wat er daadwerkelijk met t gas gebeurt, is een heel andere zaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 29 juni 2015 10:11 #639861

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
bij een auto regel je de hoeveelheid brandstof inspuiting met je voetpedaal
bij een boot regel je het gewenste toerental, en de governor de hoeveelheid inspuiting.

niet helemaal het zelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl