Hurley Ruud schreef :
Hou er rekening mee dat je tank niet helemaal leeg vaart want dan he b je lucht endat wil je niet dus theoretisch heb je maar 20 liter. Ik zelf heb altijd 2x10 ltr extra mee. En wat het verbruik betreft dit blijft gelijk naar mijn inziens want pet liter diesel wordt er een bepaald vermogen geleverd alleen kan je snelheid minder zijn door golfslag.
Dat klopt niet helemaal want alleen op het kruispunt van de motorcurve en de benodigd vermogenscurve is het verbruik altijd gelijk bij hetzelfde toerental.
Daaronder verbruikt een motor altijd minder dan volgens de verbruikscurve omdat de motor dan niet het beschikbaar vermogen levert wat bij een bepaald toerental hoort.
Dat komt omdat het benodigde vermogen om een boot op een bepaalde snelheid te krijgen niet lineair maar meer dan kwadratisch oploopt (to de rompsnelheid) en de vermogenscurve van de motor iets minder dan lineair.
Hoe de motorcurve en verbruikscurve van een MD7A lopen kun je op het plaatje zien.Let op, verbruik is in gram/hr Pk (rechter as) dus even gram in liter(= /800) omrekenen.
Is al eerder het e.e.a. over geschreven in dit forum , vooral bij het berekenen van een juiste schroef.
In jouw geval kan het dus best zijn, sterker is wel zeker dat ook bij een constant toerental de motor meer gaat verbruiken bij zeegang dan bij vlak water.
Ga je proberen dezelfde snelheid te houden zul je ook meer toeren moeten maken en gaat het benodigd vermogen , dus verbruik nog meer omhoog.
Maar dat is allemaal een vrij complexe materie . Meer verbruiken zul je echter zeker.Reken maar op minstens 2 liter/uur , mogelijk zelfs 2,5.Bij maximaal toeren en vermogen zelfs tot 3 liter/uur volgens de curves.
Overigens is een 20 of 25 liter tank wel erg klein voor een 13 pk motor en gebruik ook bij langere tochten , zeker op zee.
Zou eigenlijk eerder 50 liter moeten zijn want bijvullen op zee is ook niet altijd fijn.
Ad