It Paradyske schreef :
Sorry, wat kort door de bocht, maar:
Is het de eerste keer dat je gaat droogvallen?
De vijftigste keer ofzo? Met allerlei verschillende scheepstypen.
De derde keer met dit schip.
Hoe diep steek je?
2 voet of 0.67 cm.
Ben je je er van bewust dat daar een ontzettende deining naar binnen kan lopen? En dat je schip dan wordt gekraakt daar op zo'n keiharde plaat?
Ja, bewust. Zoals in elk zeegat. Met NW zal het hier erger zijn. Maar ik verwacht eigenlijk dat je daar buiten de geulen en achter de platen niet veel van zal merken.
Een alternatieve route is na het Foksdiep niet het Vogelzwin, maar de "Jack IJlst" en dan de Hengst vanaf het Oosten naderen?
Aan de wadzijde zijn die platen denk ik niet zo hard, ook de Hengst niet?
Zijn daar oesters/mosselbanken?
Dat je droogvallen bij > 3Bft alleen op heel beschutte plekjes doet?
Is ten Oosten van de Hengst bij NW wind niet heel beschut? Het lijkt me een grote en hoge plaat?
Dat een plaat in een zeegat dat niet is?
De Richel, het Rif, de Engelsmanplaat liggen allemaal tussen de eilanden in zeegaten en zijn uitstekende droogvalplekken?
Dat het dan bijna doodtij is, en het droogvallen 2 uur duurt, en het loskomen 2,5 uur?
Ja, dit is een complicerende factor. Groot verschil ook tussen het 'hoge' en 'lage' tij op 1 dag. Dat maakt het zeker een stuk gecompliceerder en misschien onmogelijk.
Leuk dat je meedenkt, maar wat ik als antwoord geeft klopt denk ik wel hoor, als ik in ik zie nog geen reden het niet te doen of in ieder geval (met vluchtroute/plan
te proberen?