Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Eierlandse gat

Eierlandse gat 13 juli 2015 18:59 #643421

Er wordt -vast terecht- stevig gewaarschuwd op de kaarten mbt het bevaren van dit zeegat. Ook teksten als hieronder (een Telegraaf artikel) liegen er niet om:

Eierlandse Gat
Het Eierlandse Gat tussen Vlieland en Texel staat bekend om haar ondiepten en sterke stromingen. Geulen en ondiepten verplaatsen zich voortdurend waardoor veel verschillende en afwisselende zandbanken ontstaan. Het stroomt er tot wel vijf knopen en is daardoor extreem lastig om te bevaren. De stroom verandert, de diepte verandert, en dat alles in een razend tempo.

Wegblijven
Vanwege de vele zandbanken bij het Eierlandse Gat raken schepen er dan ook vaak de grond. Tot op de dag van vandaag ligt hier een oud koolschip uit de Tweede Wereldoorlog en wanneer het water laag staat, is dit schip te zien. "Vanaf de zandbanken kun je in deze geul soms lokaal bekende kitesurfers en gevorderden op het gebied van catamaranzeilen bezig zien", aldus Charles Douma, KNRM-schipper op Texel., De conclusie van hoofdschipper Wim Molog van de KNRM op Vlieland luidt: "Om het Eierlandse Gat op te kunnen moet je een gevorderde zeiler of motorbootvaarder zijn. Anders moet je er wegblijven."

Wie is er wel eens naar binnen of naar buiten gekomen door dit gat? Het kaartbeeld hieronder geeft 2 tonnen, die al jaren op dezelfde plek liggen. Is het tegen het stand van Texel relatief dieper?

Bij langdurig rustig weer, zonder "W" in de windrichting en rond de kentering: hoe schatten jullie de risico's in? Hoe tewerk gaan? Zou er vanaf het Noordzeestrand bij LW iets te zien zijn van het verloop van de platen? Als je dit met de aanloop van bv de Deben of Ore vergelijkt (ook slechts 2 tonnetjes -wel onderhouden- en ook niet doen met stevige aanlandige wind), wat zijn de verschillen dan? Deben is goed kijken naar brekertjes, golfpatroon en op de dieptemeter kijken of het naar SB of BB dieper wordt...

Vergelijk de situatie eens met het wél betonde Stortemelk bij Vlieland: de achtergrond van deze (Navionics web-app) kaarten is vast al oud, maar de vloedhaken hebben dezelfde vorm. Als gevaarlijke extrapolatie zou je dan mogen stellen dat het diepste gedeelte het meest waarschijnlijk tegen het stand aan ligt?

Wie kan wat inzicht of plaatselijke bekendheid inbrengen? Er schijnen surfers te surfen, vissers te vissen en observatieboten te observeren. En "Rondje Texel" doet het jaarlijks...

Eierlandse gat:


Stortemelk:
Laatst bewerkt: 13 juli 2015 19:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 13 juli 2015 19:22 #643430

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Tja, als je niet dieper dan 1 mtr steekt dan kom je een heel eind.

Wat de stroming betrefd zal die idd niet heel veel anders zijn dan in het Stortemelk.
Het grote verschil is , Stortemelk is doorgaand vaarwater met achterland en drie diepe havens.
Eierlandse gat heeft maar een haven, die van de Cocksdorp en die valt droog.
Verder loopt de geul feitelijk dood, met een Drascombe wil ik nog eens proberen om over het wandtij naar Vlie te komen.

Goed weer dat moet je zeker hebben, ben er laatst langs gekomen van Vlie naar TX en dan is het gat slecht te verkennen vanuit de NO, je moet dus echt van uit ZW aanvaren.

Koop eens eens kaartje bij De Vriendschap een maak een praatje met de schipper, Boon heet die.
Als er eentje weet hoe het zit is hij het.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 13 juli 2015 19:31 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 13 juli 2015 20:24 #643459

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3049
Vaak doorheen gekomen met de cat tijdens de ronde om Texel en iets minder vaak met de ovni.

Vanuit het zuid westen goed aan te lopen, Thv de vuurtoren meebuigen langs het strand (wel de kardinaal thv de strekdam ronden uiteraard

Redelijk schaars betond (dus goed zicht is prettig) en richting de cocksdorp en vlakte van kerken erg droog.

Rustig weer hebben (en gehad hebben de dagen ervoor indien aanlandig)

Niet aan beginnen met iets met een kiel ( voorbij de veersteiger zit je snel aan de grond als je wat breed vaart) en als je door wil naar de cocksdorp of er voorbij richting oudeschild of gasboeiengat niet dieper steken dan 70 a 80 cm. ( zie ook wadvaarders..nl)

Route naar vlieland is pionieren: staat beschreven op wadvaarderds.nl en is voor gevorderden.
Laatst bewerkt: 13 juli 2015 20:28 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 13 juli 2015 20:41 #643467

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3049
....en als je uit het zw komt heb je redelijk diep water tot je zover binnen bent dat je weinig tot geen last meer hebt van noordzee deining: daarna is het normaal wadvaren.

Als jet het gst aanloopt:. Banken/ gronden ten noorden van je zijn goed herkenbaar meestal omdat het water daar altijd onrustig is, dus je kan goed zien hoe ver noord je kan, hoewel aan de strand kant blijven het strand blijvrn hrt meest safe is ( diepst)

Vanutt het w of nw ben ik er nooit ingekomen dus daar kan ik je niks over vertellen behalve dat dit ook het minst betrouwbaar gekarteerde stuk is vergeleken met de zw-kant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 14 juli 2015 09:23 #643585

Dank voor de antwoorden.

We zijn een tripje De Cocksdorp aan het plannen (via Den Oever, afsluitdijk, de Vlieter en Binnen Breesem). Dat geeft een aardige window om het in 1 tij te halen, maar ik lees hier en daar dat het handig kan zijn om preventief (=gepland) droog te vallen vlak voor het uitwateringsgeultje en te voet verkennen hoe je het volgende tij tot de stijger denk te gaan komen. Mss zelf wat prikken planten ;)

Diepgang 80 cm; springtij en tocht staan gepland op 16 augustus.

"Buitenom terug" zou wellicht een leuke optie zijn, maar hangt 100% van het weer af...
Laatst bewerkt: 14 juli 2015 13:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 14 juli 2015 09:52 #643597

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Nachtvlinder schreef :
Dank voor de antwoorden.

We zijn een tripje De Cocksdorp aan het plannen (via Den Oever, afsluitdijk, de Vlieter en Binnen Breesem). Dat geeft een aardige window om het in 1 tij te halen, maar ik lees hier en daar dat het handig kan zijn om preventief (=gepland) droog te vallen vlak voor het uitwateringsgeultje en te voet verkennen hoe je het volgende tij tot de stijger denk te gaan komen. Mss zelf wat prikken planten ;)

Diepgang 80 cm; springtij en tocht staat gepland op 16 augustus.

"Buitenom terug" zou wellicht een leuke optie zijn, maar hangt 100% van het weer af...

Je hebt het al wijselijk gepland rond springtij, zie ik.
Ik heb De Cocksdorp nooit aangelopen via de Binnen Breesem. Wel ben ik een keer uit De Cocksdorp naar het zuiden gevaren via de Binnen Breesem. Wat ik daarvan heb onthouden is dat we (diepgang 80 cm) op het eerst mogelijke moment uit de Cocksdorp zijn vertrokken (net los) en dat we aangekomen bij de Binnen Breesem, daar ruimschoots voldoende water hadden (tussen 1.20 en 1.30 m., als ik me niet vergis). Dat zou moeten inhouden dat er met een diepgang van 80 cm tijd genoeg is om na passeren van de Binnen Breesem naar de Cocksdorp te varen en daar voldoende water te vinden om de steiger te halen. Ik heb het vage idee dat wij ook rond springtij voeren.

Eerst droogvallen om het geultje te verkennen lijkt me alleen opportuun als de marges erg klein zijn. Je moet er wel rekening mee houden dat de prikken 'verkeerd' staan. Je moet ze naar binnen varend aan stuurboord houden, niet aan bakboord zoals de hoedanigheid van de prikken (open) lijkt suggereren.
Laatst bewerkt: 14 juli 2015 12:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 14 juli 2015 09:57 #643600

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Nachtvlinder schreef :
We zijn een tripje De Cocksdorp aan het plannen

Dit is de link naar het complete verhaal van de tocht die ik hierboven noem:
www.wadvaarders.nl/site/pages/...-op-het-west-wad.php
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 14 juli 2015 16:34 #643715

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6785
Als je probeert om er nog voor HW te zijn, gewoon voorzichtig proberen naar binnen te komen. Als het niet lukt kom je nog los en dan kun je altijd gaan droogvallen en kijken.
Maar iemand met een peilstok voorop en BB en SB peilend zou moet het lukken, zelfs met verkeerde prikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 15 juli 2015 18:44 #644009

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Leuk om te lezen over de Cocksdorp. We zijn er vele jaren geleden ook geweest, althans er vlakbij en vastgezeten op het strand.
Het is een gebied dat valt onder de topic : Wild Water.
Zie het reisverslag uit Toerzeilen 26.

Bijlage:

Bestandsnaam: DeCocksdorp.docx
Bestandsgrootte:1,528 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 15 juli 2015 19:25 #644017

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Go west schreef :
Leuk om te lezen over de Cocksdorp. We zijn er vele jaren geleden ook geweest, althans er vlakbij en vastgezeten op het strand.
Het is een gebied dat valt onder de topic : Wild Water.
Zie het reisverslag uit Toerzeilen 26.

Mooi verhaal! Wanneer speelde dit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 15 juli 2015 20:36 #644036

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ stegman Dank je.
De tocht was eind juni 1973.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 15 juli 2015 21:29 #644048

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Go west schreef :
@ stegman Dank je.
De tocht was eind juni 1973.

Dat is echt lang geleden. Toen droomde ik nog van een eigen boot. Of eigenlijk moest ik het zeilvirus nog opdoen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 07 aug 2015 22:03 #649848

Hoi,

Afgelopen hemelvaart ben ik hier langs gevaren. Met een Delphia 33 ft met midzwaard. Ik had de tracker aangezet. Zie bijlage. Het blijft een beetje behelpen op een Samsung schermpje, maar toch, het geeft je een beeld van de route die wij hebben gevaren.

Omstandigheden: 3 bft, wind uit zuidwest. Op noordzee (dus) wat deining, eenmaal door het gat heen was dat over. Even uit m'n hoofd; 1 uur ná laagwater.

Gr. Nico
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 07 aug 2015 22:03 door Nico Dillingh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 08 aug 2015 00:02 #649864

Dankje! Zou je in willen zoomen op het stuk door het zeegat en dit detail willen posten? Weet je nog wat voor dieptes je tegen bent gekomen?

Indien het weer meewerkt ben ik volgende week op die plek...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 09 aug 2015 07:15 #650029

  • JasperL
  • JasperL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Neem anders even contact op met catamaran zeilschool De Eilander. Zij zitten net voorbij de vuurtoren aan de waddenkant en kennen dit gebied op hun duimpje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 16 aug 2015 16:37 #652132

Ipv het Eierlandse gat is het onder de Richel geworden ivm matige noordenwind. Voelde toch wel spannend dat bewust aan de grond zetten, maar we staan inmiddels hoog en droog en drijven als het goed is om half 9 weer. Half uurtje later net voor donker dan verder via het FG naar Vlieland...





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 16 aug 2015 16:42 #652134

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Ik zie wel iemands gat maar of dat van een eierlander is ;/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 20 juli 2016 18:22 #753659

Vanmiddag 1 uur na laag - het ligt er nog ;) Prikken aan SB bij binnenvaren, verder niets bijzonders te zien...



Nu met de familie op vakantie op dit eiland, komende week met de boot. Helgoland lijkt ver weg te liggen met de voorspelde wind, mss dit nog maar eens proberen...
Laatst bewerkt: 20 juli 2016 18:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 20 juli 2016 19:26 #753670

Zo, is het hoogseizoen daar? Nog nooit zo druk gezien...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 20 juli 2016 20:23 #753699

Tsja, op het eiland wel in ieder geval. Op www.waddenhavens.nl kan hiervoor idd wel vermeld worden "zeer beperkt" ;)

Grappig, die straat-geleidelichten trouwens. Zat een soort moderne landloper met vieze vettige broek, grote witte baard en muts met bolletje op het bankje bij het gemaal, maar die had meer drank op dan local knowledge: wijzend op de boten op de foto vertelde hij "dat je er wel kon komen". Verder is het wrakje aan de rechterkant van de foto pas een paar jaar oud. Ik ken de herkomst. Erg nuttig allemaal. Heb de mensen op de bootjes niet gestoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 20 juli 2016 21:06 #753713

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Leuk die foto van het piertje van de Cocksdorp. We waren er indertijd vlakbij.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 25 apr 2022 12:15 #1386166

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Leuk, dit draadje.

Want mijn voornemen was al om over een week droog te vallen bij De Hengst, en het weer lijkt mee te helpen. (update: weerbericht is net veranderd naar 7 NW)

Vanuit Oudeschild over de Binnen Breesem en dan het Fokdiep, het Vogelzwin en dan ergens achter een van die platen stroom en windtechnisch (bij Noordenwind bv aan ZO kant, liever ten Noorden ivm dag erna?)

En dan door naar Vlieland, denk ik, daar zie ik 0.9 (droogvallend) op de kaart staan en daar zou op bv woensdag 5 mei rond het tweede HW (1.8 boven LAT) dan 0.9m diepgang zijn? (ik steek 0.7 en ben droogvallend) Het droogvallende deel van het wantij is maar iets meer dan 1 zeemijl als ik goed kijk (van VH1 naar wat onder de VS34 is de route denk ik?) Ik zal de verhoging/verlaging etc maar goed in de gaten houden, dan is harde NW wind natuurlijk ook gunstig voor wat meer diepte.

Mijn plan is om dit dinsdag/woensdag of woensdag/donderdag 4/6 mei te doen (edit: bij huidige voorspelling dus woensdag op donderdag), maar ik zie net toevallig dat de (natuurlijk nog onbetrouwbare) voorspelling wat hardere wind laat zien, 30knt, dan zou het ophouden. Bij een voorspelling van 20 of minder durf ik dit wel, al dan niet ankerend achter een plaat ipv bonkend droogvallend. De richting is nu NW, dat zou volgens mij uitstekend zijn, recht het zeegat in en dan beschut op het wantij achter de plaat?

Tijden, dan: vertrek Oudeschild: woensdag 3-4 uur voor HW (15:43) bv om 11:00 .
Dan 2 uur na HW vastvaren bij de Hengst, afstand 15-20 mijl zoiets? De dag erna komen we dan 2 uur voor HW los (15:00). Varen met stroom mee rechtstreeks naar VH21 (onderlangs de ondiepte daar). En hoppen rond 17:00 over het wantij onder Vlieland. En leggen rond 19:00 in de haven aan.

Missen we een tij, dan komen we vrijdagochtend aan en dat is dan ook OK.

Alleen te doen bij stabiele weersverwachting onder 6BFt.

Zie ik iets over het hoofd?
Tips?

Ingewikkeld tochtje. Ik heb nog wel even om een en ander uit te puzzelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 25 apr 2022 12:24 #1386168

Thijs1971 schreef :
Leuk, dit draadje.

Zie ik iets over het hoofd?
Tips?

Ja, niet doen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 25 apr 2022 12:27 #1386170

Sorry, wat kort door de bocht, maar:
Is het de eerste keer dat je gaat droogvallen?

Hoe diep steek je?

Ben je je er van bewust dat daar een ontzettende deining naar binnen kan lopen? En dat je schip dan wordt gekraakt daar op zo'n keiharde plaat?

Dat je droogvallen bij > 3Bft alleen op heel beschutte plekjes doet?

Dat een plaat in een zeegat dat niet is?

Dat het dan bijna doodtij is, en het droogvallen 2 uur duurt, en het loskomen 2,5 uur bij 70cm diepgang?

Dat dat 3 - 4 uur is bij 1,10m diepgang?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 25 apr 2022 12:32 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eierlandse gat 25 apr 2022 12:36 #1386172

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
It Paradyske schreef :
Sorry, wat kort door de bocht, maar:
Is het de eerste keer dat je gaat droogvallen?
De vijftigste keer ofzo? Met allerlei verschillende scheepstypen.
De derde keer met dit schip.
Hoe diep steek je?

2 voet of 0.67 cm.
Ben je je er van bewust dat daar een ontzettende deining naar binnen kan lopen? En dat je schip dan wordt gekraakt daar op zo'n keiharde plaat?

Ja, bewust. Zoals in elk zeegat. Met NW zal het hier erger zijn. Maar ik verwacht eigenlijk dat je daar buiten de geulen en achter de platen niet veel van zal merken.
Een alternatieve route is na het Foksdiep niet het Vogelzwin, maar de "Jack IJlst" en dan de Hengst vanaf het Oosten naderen?

Aan de wadzijde zijn die platen denk ik niet zo hard, ook de Hengst niet?
Zijn daar oesters/mosselbanken?
Dat je droogvallen bij > 3Bft alleen op heel beschutte plekjes doet?
Is ten Oosten van de Hengst bij NW wind niet heel beschut? Het lijkt me een grote en hoge plaat?
Dat een plaat in een zeegat dat niet is?
De Richel, het Rif, de Engelsmanplaat liggen allemaal tussen de eilanden in zeegaten en zijn uitstekende droogvalplekken?
Dat het dan bijna doodtij is, en het droogvallen 2 uur duurt, en het loskomen 2,5 uur?

Ja, dit is een complicerende factor. Groot verschil ook tussen het 'hoge' en 'lage' tij op 1 dag. Dat maakt het zeker een stuk gecompliceerder en misschien onmogelijk.

Leuk dat je meedenkt, maar wat ik als antwoord geeft klopt denk ik wel hoor, als ik in ik zie nog geen reden het niet te doen of in ieder geval (met vluchtroute/plan B) te proberen?
Laatst bewerkt: 25 apr 2022 12:37 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl