Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Kardinalen

Kardinalen 14 aug 2015 01:01 #651451

@ ilcigno. Een plotter is een hulpmiddel. Zeeer effectief... Al denken de britten die vanavond Blankenberge binnen kwamen daar toch anders over. Door blikseminslag werkte niets meer. Kardinalen zijn gewoon nuttig. Bedacht door eeuwen nautische ervaring, en niet vervangbaar door een plotter. Navionics waarschuwt zelfs in het opstartproces voor hun beperking.
Met een flinke zeegang zijn kardinalen een goed orientatiepunt. Natuurlijk zijn plotters handig, en voor sommigen onmisbaar. Maar wat zou team Vestas toch blij zijn geweest met een kardinaaltje....:)
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 14 aug 2015 01:22 door Sea Force One.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 06:24 #651463

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
ilCigno schreef :
Nee, ik zeg alleen dat de meeste kardinale tonnen volkomen overbodig geworden zijn, er zijn immers veel informatievere systemen (lees: plotters en aanverwanten) die je wijzen op de gevaren. Ik zeg dus niet dat je die gevaren zelf maar moet negeren.

Ik vind het tegenovergestelde. Haal de laterale betonning weg, maar waarschuw juist met kardinale betonning.
voorbeeld: de loggersteen op het ijsselmeer....
Ooit, lang geleden in het pre GPS tijd, lag daar keurig 4 karidnalen om heen, erg prettig. Toen besliste men dat slechts 1 miezerige kardinaal voldoende was en heb daar een paar keer flinke schade op gevaren met zwaarden. Ja, zwaarden van 1000 Kg kwamen boven de reling uit ketsen! Later heeft men weer keurig 4 kardinalen neergelegd.

Verder al die laterale tonnen in het ijselmeer zijn volslagen overbodig, "vroeger" stonden die er ook niet en ging het net zo goed. 'snachts de kans dat je er tegen aan vaart etc.

Op het wad krijg je weer de discussie over vaarweg en vaarwater, alleen omdat er een laterale ton ligt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 aug 2015 07:13 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 06:58 #651471

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Ik snap overigens het eerder aangehaalde beleid van RWS ook niet.
Op het Zwarte water zijn ze absurd groot, van die joekels die bijna twee meter boven het water uitsteken.

Terwijl die kardinaal op het Enkhuizerzand weer zo miezerig klein is dat je eindeloos moet turen (ja ik weet het, ik heb ook een bril nodig). Maak dat ding wat groter en jullie hebben er weer wat minder werk.

Ben het overigens eens met de stelling, dat op ruim open water kardinale betonning het enige is wat echt nuttig is. Vandaar ook dat ze altijd zichtbaar blijven bij uitzoomen op hoog niveau en op overzeilers
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 07:22 #651483

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
CeesS schreef :
WADnWIND schreef :
Ik zie 2 kardinalen die precies liggen waarvoor ze bedoeld zijn.
1e ten oosten van de 1,3 obstakel
2e ten zuiden van plaatje 0,1 droogvallend.
Niks scheidings ton dus.

Volgens mij is je theorie kennis van IALA een beetje weggezakt :



Dat plaatje geeft wel de praktijk weer wat je ziet, maar de motivatie die je hanteert is niet correct.
Het gebruik van een kardinaal als laterale scheidingston is creatief en kan verwarring opleveren.
Bij het rechter plaatje moet eigenlijk aangegeven worden dat die kardinaal er ligt ter markering van een obstakel en niet louter en alleen als een scheidingston.
Hiermee worden weer heel veel mensen op het verkeerde been gezet en begrijpt een groot publiek niet meer waar de kardinaal nu eigenlijk voor ligt.
maar het werkt wel, dat dan weer wel. :)

Voorbeelden zijn:
Vliestroom / Westmeep
Vliestroom / Blauwe Slenk / Inschot
Schulpengat / Molengat

Trouwens het opschrift klopt niet bij het plaatje, het betreft géén splitsing vaarwater, maar gewoon een wending om het gevaar heen. Zonder de gele titel zou het wel kloppen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 aug 2015 07:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 07:30 #651486

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Daar wordt normaal toch deze voor gebruikt:




Als scheiding zou hij zo moeten fungeren:

Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 14 aug 2015 07:33 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 07:32 #651487

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Zie de genoemde voorbeelden in de vorige post.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 08:07 #651497

Sunday schreef :
het enige nut van die dingen is om te gebruiken als punten in de Ronde van Helgoland

En daar dienen ze alleen om de hoeken van het verboden gebied aan te geven en geen gevarenzone.
Misbruik van kardinalen dus.... :huh: Mmm , waar heb ik dat eerder gehoord...... :laugh: :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 08:22 #651498

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6161
La Mavare schreef :
Met verbazing en lichte verontrusting dit draadje gelezen.

Misschien toch tijd voor sommigen (niet alleen TS!) om een cursus TKN te volgen c.q. te herhalen?

Zo ist!! :laugh:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 09:44 #651520

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Van mij mogen ook de meeste tonnen weg en vervangen worden door virtuele tonnen op de digitale / papieren kaarten.
Een enorme besparing, Daarvoor in de plaats moeten die digitale kaarten dan gratis algemeen beschikbaar komen . . ( met openCPN ?) en natuurlijk alle updates
Laatst bewerkt: 14 aug 2015 10:27 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kardinalen 14 aug 2015 09:47 #651521

  • Garfield
  • Garfield's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
En dan zo de mensen dus dwingen om electronische apparaten aan boord te hebben ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kardinalen 14 aug 2015 09:50 #651522

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Nee hoor, ze kunnen/mogen de papieren kaarten gewoon kopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 09:59 #651523

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6161
Jullie snappen er echt niets van, en denken alleen vanuit jullie eigen situatie. Betonning is internationaal geregeld en is voor zowel die Cubaanse kanovisser (ken je klassiekers) boomstam varende Afrikaan of de gezagvoerder van de grootste Maersk container reus een veilige vaarweg aanduiding.

Als wij daar ,met onze vol met elektronica gestopte luxe jachten ,soms wat merkwaardig tegenaan kijken betekend nog niet dat het overbodig of achterhaald is.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 14 aug 2015 10:28 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 10:03 #651526

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
:huh: * Spirit 28 zit net te denken wanneer hij voor het laatst een cubaanse kanovisser is tegen gekomen op de noordzee(kust)*
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 14 aug 2015 10:03 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 10:11 #651529

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1758
Spieboom schreef :
Van mij mogen ook de meeste tonnen weg en vervangen worden door virtuele tonnen op de digitale / papieren kaarten.
Een enorme besparing, Daarvoor in de plaats moeten die digitale kaarten dan gratis algemeen beschikbaar komen . . ( met openCPN ?)

Gaat in mijn denken op termijn ook zeker gebeuren. Is tevens een voor de hand liggende augmented reality (Google Glass) toepassing. Door zo'n brilletje op te zetten kun je de betonning alsnog "in het echt" zien.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 10:17 #651533

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12603
Van mij mag de betonning, behalve de ál te overbodige exemplaren, gewoon blijven liggen.
We zijn, alweer een goeie week, terug van een reisje naar o.a. de Oostzee.
Daar kregen we zodanige rottigheid met de elektra, dat we alleen nog accu’s en laptops konden opladen met walstroom.
Ik kan je verzekeren dat je in zo'n situatie heel blij bent met je papieren kaarten en échte boeien.

Om eerlijk te zijn, ik vond het "ouderwetse" navigeren eigenlijk veel leuker dan dan "druk op de knop, pats, daar zit ik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kardinalen 14 aug 2015 10:18 #651534

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8695
Mijn verbazing en verontrusting stijgt bij bijna iedere bijdrage in dit draadje.
Dacht ik slechts een beperkte kennis van de betonning te constateren, nu moeten we ons ook zorgen maken om de praktijkervaring van degenen die zeggen de tonnen wel te kunnen missen ...

KNRM-hulpvraag nr. 1 is dan niet meer motorstoring, maar: help, mijn electronica is kapot!

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 10:20 #651536

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1739
Hoewel ik erken dat sommigen jachtschippers inmiddels gps en plotters aan boord hebben, blijft de betonning naar mijn mening essentieel. Een klein schermpje vaak ook nog op een of anderhalve afstand ook, dan zijn goed zichtbare boeien toch handig, zowel voor de oriëntatie als om te bepalen waar de gevaren liggen.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 10:30 #651538

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6161
Albert 45 schreef :
Van mij mag de betonning, behalve de ál te overbodige exemplaren, gewoon blijven liggen.
We zijn, alweer een goeie week, terug van een reisje naar o.a. de Oostzee.
Daar kregen we zodanige rottigheid met de elektra, dat we alleen nog accu’s en laptops konden opladen met walstroom.
Ik kan je verzekeren dat je in zo'n situatie heel blij bent met je papieren kaarten en échte boeien.

Om eerlijk te zijn, ik vond het "ouderwetse" navigeren eigenlijk veel leuker dan dan "druk op de knop, pats, daar zit ik".
Vertel !!!! :huh:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 10:37 #651540

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12603
Jutter schreef :
Vertel !!!! :huh:
Van de winter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kardinalen 14 aug 2015 10:50 #651543

La Mavare schreef :
Mijn verbazing en verontrusting stijgt bij bijna iedere bijdrage in dit draadje.
Dacht ik slechts een beperkte kennis van de betonning te constateren, nu moeten we ons ook zorgen maken om de praktijkervaring van degenen die zeggen de tonnen wel te kunnen missen

+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kardinalen 14 aug 2015 11:27 #651549

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
La Mavare schreef :
Mijn verbazing en verontrusting stijgt bij bijna iedere bijdrage in dit draadje.
Dacht ik slechts een beperkte kennis van de betonning te constateren, nu moeten we ons ook zorgen maken om de praktijkervaring van degenen die zeggen de tonnen wel te kunnen missen ...

KNRM-hulpvraag nr. 1 is dan niet meer motorstoring, maar: help, mijn electronica is kapot!

[/img]

In het pre GPS tijdperk lag er op het ijsselmeer weinig betonning. Je bent toch met me eens hoop ik, dat die complete straatjes voor blinden op het ijsselmeer tamelijk overbodig zijn?
Juist in het GPS tijdperk zijn de betonnings elementen alleen maar toegenomen, waarom?
Nu zijn de straatjes ook wel weer wat minder geworden en vervangen door midvaarwater tonnen???

Aanloop vanaf zee is duidelijk, dat is prima. De TSS is ook prima, kan je ook allemaal nog op radar doen.

Jou geschetste hulpvraag komt regelmatig voor...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 11:38 #651554

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18267
Jutter schreef :
Jullie snappen er echt niets van, en denken alleen vanuit jullie eigen situatie. Betonning is internationaal geregeld en is voor zowel die Cubaanse kanovisser (ken je klassiekers) boomstam varende Afrikaan of de gezagvoerder van de grootste Maersk container reus een veilige vaarweg aanduiding.

Als wij daar ,met onze vol met elektronica gestopte luxe jachten ,soms wat merkwaardig tegenaan kijken betekend nog niet dat het overbodig of achterhaald is.
Betonning is inderdaad internationaal geregeld en het is zeker niet zo dat alle betonning weg mag, met name op de aanlopen en geulen tussen banken en dergelijke ben ik er maar wat blij mee. Maar er liggen er wel heel veel die totaal zinloos zijn, of nogal dubbelop, zowel kardinale als laterale betonning bijvoorbeeld. Zoals WdW zegt, daarvan kan de laterale betonning sowieso weg.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 12:29 #651561

Tsja, wat een gezeur weer. Ze liggen mij niet in de weg.
De vraag van TS is wel beantwoord; waar dient zo'n kardinaal eigenlijk voor?.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 13:01 #651566

Ik vind het eigenlijk wel BOEIEND :P
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kardinalen 14 aug 2015 13:10 #651571

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3067
Voor opruimen:

- makkelijke eentje op de kop te tikken als speeltoestel voor de kinderen
- om de inrit te markeren (dan wel keurig een W en een O op de goede hoek, de buren zullen verheugd zijn)

Tegen opruimen:

- waar moet je dan op klimmen net voordat je boot onder je vandaan zinkt
- niet meer zulke mooie foto's als je er bovenop staat (in de winter in het ijs)

En aux serieux:

- met cursisten, niet zo leuk stroom-tonnetje varen als ie er alleen virtueel ligt

- ik vind het wel prettig nu en dan iets concreets tegen te komen als bevestiging waar je bent


Maar goed, vraag van de topicstarter is wel beantwoord en er is al een ander draadje over virtuele betonning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl